Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
a. Wellicht valt het effect mee, en worden de panelen in de schaduw effectief gebypassed?
b. Kijk daarnaast eens welk deel van je jaaropbrengst na 16:30 uur (zomertijd) valt en je weet het deel waarop vermindert wordt
Als b. significant is, tja dan heb je een reden voor een mooi tweak projectje ....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Anoniem: 238103
je lichtinval is minder
(de kunst van het weglaten)
Mijn advies zou zijn om de 'verloren' Wp's en efficientie niet te lang te bewenen, en gewoon blij te zijn met elke Wp die je desondanks uit je toch behoorlijk forse PV set haalt. Tenzij je je eigen dakramen wilt offeren om de plaatsing van de panelen te verbeteren... de TVT daarvan is wellicht niet zo best.
Dat kan ik niet zien atm omdat alles 1 string is op de piko. Ik moet eerlijk zeggen dat het me mee viel vandaag wat ik zag, ik rekende er op dat met een tikkie schaduw het hard zou gaan zakken, ik heb dat vorig jaar op de carport wel gezien namelijk. Maar normaal zit ik om 18:00 uur zo rond de 1000-1100W nog en dat was nu ook het geval, net of er niets aan de hand was.BarryH schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:24:
@Rol-Co: Hoe ziet je Ampere en Volt curve eruit voor de beïnvloedde string?
a. Wellicht valt het effect mee, en worden de panelen in de schaduw effectief gebypassed?
b. Kijk daarnaast eens welk deel van je jaaropbrengst na 16:30 uur (zomertijd) valt en je weet het deel waarop vermindert wordt
Als b. significant is, tja dan heb je een reden voor een mooi tweak projectje ....
Nou zijn het wel 100Wp panelen en de schaduw loopt er portrait over dus schakelt hij een heel paneel uit, tot 4 panelen was er nog geen zichtbaar groot verschil te zien imho.
Toch denk ik er wel over om het rechter raam dicht te maken en op noord in het dak te zagen zodat ik de linker panelen naar rechts kan verhuizen.
En wat kan ik beginnen tegen schaduw op mijn raam?Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:26:
je hebt slag schaduw op/over je zolderraam, ik zou daarover klagen,
je lichtinval is minder
(de kunst van het weglaten)
Aan gedacht maar ik kan never nooit die 15 panelen er op kwijt + dat ze in de weg liggen/staan voor de 16 er boven.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:35:
ook een dakkapel nemen en ze erop zetten ?
Ik ben bang dat ik uiteindelijk wel de effekta terug moet hangen en weer 2 strings gebruiken, dat is dan het meest ideaal atm.
Je kan klagen bij je buren en of gemeente. helaas zal deze dakkappel weggehaalt moeten worden of aangepast.Terpen Tijn schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:30:
Klagen lijkt me zinloos. Zo'n dakkapel kan je vergunningsvrij plaatsen op xx cm van de goot af, dacht ik, wat hier dus het geval lijkt te zijn. Dus die buurman staat helaas in zijn recht.
Mijn advies zou zijn om de 'verloren' Wp's en efficientie niet te lang te bewenen, en gewoon blij te zijn met elke Wp die je desondanks uit je toch behoorlijk forse PV set haalt. Tenzij je je eigen dakramen wilt offeren om de plaatsing van de panelen te verbeteren... de TVT daarvan is wellicht niet zo best.
er zijn namelijk wel regels. er moet minimaal 0.5M dak tussen zitten.
bron: http://www.rijksoverheid....10/07/20/dakkapellen.html
6. de zijkanten liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het
dakvlak
Bij rijtjeshuizen en twee-onder-één-kap woningen geldt de grenslijn tussen
de woningen als zijkant van het dakvlak.
veel succes.
Als je de bovenrand aanhoud is het zeker geen 50cm nee, ik zal eens meten.Master_duck schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:49:
[...]
Je kan klagen bij je buren en of gemeente. helaas zal deze dakkappel weggehaalt moeten worden of aangepast.
dakvlak
veel succes.
Ze hebben zo'n gezegde: beter een goede buur dan een verre vriend. En nu ken ik de betreffende persoon niet, maar ik zou nooit een conflict met mijn buren aangaan voor 15 minuten meer zonlicht op mijn panelen.Master_duck schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:49:
[...]
Je kan klagen bij je buren en of gemeente. helaas zal deze dakkappel weggehaalt moeten worden of aangepast.
Nonsensical line goes here <---
Klinkt als een dure operatie. Misschien dat de buren beter Rol-Co een setje x21 panelen van SunPower kunnen aanbieden.Master_duck schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:49:
[...]
(terugverdientijd voor die paar kWh aan het eind van de middag wordt wel erg lang
Leek/lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing.SkiFan schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:08:
Buurman de foto's laten zien en vragen of je die strook niet boven zijn dakkapel kunt laten monteren?
Inderdaad, je kent ze nietblissard schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:04:
[...]
Ze hebben zo'n gezegde: beter een goede buur dan een verre vriend. En nu ken ik de betreffende persoon niet, maar ik zou nooit een conflict met mijn buren aangaan voor 15 minuten meer zonlicht op mijn panelen.
maar het is niet de moeite, ik zoek eerder een andere oplossing. bijv meer Wp op het zelfde dak, je houd de schaduw maar haal je in op de dag.
Volgensmij mag dat niet eens.SkiFan schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:08:
Buurman de foto's laten zien en vragen of je die strook niet boven zijn dakkapel kunt laten monteren?
@dre
x21 passen er 9 schaduwvrij.....
Ik zou je buurman laten weten dat hij als nog een vergunning moet aanvragen. Als hij de vergunning krijgt. dan kan er geen gezeur komen. Als je geen bezwaar gaat maken.
Maar, de kans is er ook dat hij de vergunning niet krijgt, met alle gevolgen vandien.
en zeg er maar bij als die dakkapel weg moet hij niet bij jou moet komen zeuren. ik meld het je alleen dat als het over een aantal jaar fout gaat. ik het niet ben geweest.
volgende punt is bij verkoop van je woning jij en je buurman een probleem hebben. een kritische koper vraagt dat er dan een vegunning is voor geweest.
[ Voor 34% gewijzigd door Master_duck op 15-06-2013 23:31 ]
En als je dan bedenkt dat het niet voor de ruimte is maar alleen voor het licht ipv de 2 1.20M dakramen die er zaten + dat hij niet op noord gezet is omdat hij dan een vergunning aan moest vragen wat natuurlijk moeite is maakt het wel zuur.Master_duck schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:16:
Maak niks uit dat je klaagt of niet, of anders oplost. Dit zijn hadhaving regels zijn gewoon zo. Als een gemeente amtenaar dit ziet of de achterbuurman, dan zal als nog de gemeent je buurman toch een dwangbevel gaan krijgen. Kan je genoeg voorbeelden geven dat het jaren goed gaat tot dat iemand geen vergunning krijg voor een dakkapel aan de voorkant. dan gaan die mensen zeuren dat in hun straat der meer staan. en dan heb je bonje. Ik zal je buurman waarschuwen. en een vergunning gaan aanvragen. plus een vergoeding vragen voor jou verlies.
Ik zou zelf niet weten waarom het niet zou mogen. Waarom denk jij dat het niet mag? (los van of het wenselijk is)
[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 15-06-2013 23:28 ]
Ik was in de war met setjes waar subsidie op verleend is maar dat is niet het geval, dat zijn alleen de bovenste 10 panelenDre schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:21:
[...]
Ik zou zelf niet weten waarom het niet zou mogen. Waarom denk jij dat het niet mag? (los van of het wenselijk is)
ff serieus, dit zou precies mijn oplossing zijn. Vraag aan de buurman of de panelen op zijn dak mogen. Zolang ze aan jouw meter hangen blaft daar geen haan..... kraait daar geen hond... maakt dat niet uit.Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:39:
[...]
Ik was in de war met setjes waar subsidie op verleend is maar dat is niet het geval, dat zijn alleen de bovenste 10 panelen
FF langs met een pak stroopwafels, potje bier/koffie you name it.
Wise enough to play the fool
En wat als hij met 2 jaar ook panelen wilt? Of ik / buurman verhuist?teacher schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:49:
[...]
ff serieus, dit zou precies mijn oplossing zijn. Vraag aan de buurman of de panelen op zijn dak mogen. Zolang ze aan jouw meter hangen blaft daar geen haan..... kraait daar geen hond... maakt dat niet uit.
FF langs met een pak stroopwafels, potje bier/koffie you name it.
dat is oplos baar.Rol-Co schreef op zondag 16 juni 2013 @ 00:00:
[...]
En wat als hij met 2 jaar ook panelen wilt? Of ik / buurman verhuist?
edit:
maar om eerlijk te zijn.
dit is best kut. (sorry voor mijn taalgebruik.)
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 16-06-2013 00:07 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hey migjes
Nog even gedacht aan het lage dak maar is ook geen super oplossing denk ik.
ja maar deze had je niet kunnen voor zien.Rol-Co schreef op zondag 16 juni 2013 @ 00:07:
[...]
Hey migjesweer een schaduw probleem zoals je ziet, bijna een jaar later maar ik lijk er niet vanaf te komen.
Nog even gedacht aan het lage dak maar is ook geen super oplossing denk ik.
en is gewoon echt kut.
maar een goed gesprek met de buren om er voor te zorgen dat jouw panelen op zijn dak hangen, waarom niet.
(mee nemen de persoon met wie ik nu spreek, vind ik het geen slechte oplossing. of teacher idee is goed.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik mag hopen dat je met zo veel schaduw micro inverters gebruikt?Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:18:
Hier de grootste mazzelaar met zulke buren![]()
Alle ideeën zijn welkom
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Anoniem: 239318
Misschien even dit onderwerp in een apart topic ???
@teacher het is geen kritiek maar het probleem dakkapel buurman en wat je daar aan kan doen is dat niet ERG offtopic ???
Klinkt allemaal heel simpel maar daar gaat het niet mee weg, verder zal het antwoord zijn (als ik het laat zien) " ow ja dat is meer dan ik dacht " en dan klaar omdat zij hun zin hebben en daar gaat het om.Anoniem: 239318 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:01:
@rolco gewoon gesprek met de buren aangaan, gezemel zit je niet op te wachten.
Misschien even dit onderwerp in een apart topic ???
@teacher het is geen kritiek maar het probleem dakkapel buurman en wat je daar aan kan doen is dat niet ERG offtopic ???
Gesprek heb ik voor dat hij geplaatst werd al gedaan en word simpelweg voor leugenaar uitgemaakt als ik zeg dat dit 25% van de opbrengst gaat schelen.
Maar goed, ik zoek nu oplossingen om het te verleggen zodat ik nog minimaal last heb, en liever niet bij de buren dus.
- 3x zuchten en het feit accepteren en een oplossing zoeken.
- jezelf irriteren totdat je overspannen bent en je gekke dingen gaat doen (*)
(*) iemand zien doordraaien over de duiven van de buren / of zie random aflevering van de rijdende rechter.
Trouwens ik denk dat het er om zal spannen of ze inderdaad de 50 cm overschrijden zoals hierboven geschreven. Je kan het niet zo goed zien door de hoek van de foto, maar ik denk toch minimaal 2 1/2 steen er tussen te zien zitten.
Je hebt schaduw op je panelen, accepteer het of kies voor een technische oplossing.
De technische oplossing heb je zelf voldoende kennis voor.
Wat vaak helpt in dergelijke discussies is het beargumenteren hoe je aan die 25% komt. Als je zomaar wat waardes uit je duim zou zuigen zou ik je ook voor leugenaar uitmaken. Kun je die 25% goed onderbouwen? (en heb je dat ook je buren uitgelegd?Rol-Co schreef op zondag 16 juni 2013 @ 11:01:
[...]
Gesprek heb ik voor dat hij geplaatst werd al gedaan en word simpelweg voor leugenaar uitgemaakt als ik zeg dat dit 25% van de opbrengst gaat schelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 16-06-2013 11:24 ]
Daarom poste ik het hier toch? Misschien goede ideeen waar ik nog niet aan gedacht had. Rechts naast de panelen bij de andere buren heb ik nog 60cm , dus ik zou ook "even" alles er af kunnen halen en in spiegelbeeld kunnen maken.Barrycade schreef op zondag 16 juni 2013 @ 11:13:
Tja zoals jij in je recht stond om je dak vol te leggen met panelen staan zij in hun recht om een dakkapel te plaatsen. Als iedereen zich aan de regels houdt kan je het niet leuk vinden, maar kan je 2 dingen doen:
- 3x zuchten en het feit accepteren en een oplossing zoeken.
- jezelf irriteren totdat je overspannen bent en je gekke dingen gaat doen (*)
(*) iemand zien doordraaien over de duiven van de buren / of zie random aflevering van de rijdende rechter.
Trouwens ik denk dat het er om zal spannen of ze inderdaad de 50 cm overschrijden zoals hierboven geschreven. Je kan het niet zo goed zien door de hoek van de foto, maar ik denk toch minimaal 2 1/2 steen er tussen te zien zitten.
Of met het rechter raam er uit ( niet nodig namelijk), 2 rijen van 10 stuks. Nu is het verdeeld in 2 strings, de 16 boven de ramen en de rest.
De effekta zal ook wat schelen met 2 trackers, dus dat ga ik eerst vergelijken met de piko komende weken. En op een vol zonnige dag eens kijken wat het echt scheelt.
Nu is het gokken.
Kan je niet onderbouwen voor dat het er werkelijk is, maar ik heb een goede vergelijker hier in de buurt dus kan dat over een half jaar wel.Dre schreef op zondag 16 juni 2013 @ 11:19:
[...]
Wat vaak helpt in dergelijke discussies is het beargumenteren hoe je aan die 25% komt. Als je zomaar wat waardes uit je duim zou zuigen zou ik je ook voor leugenaar uitmaken. Kun je die 25% goed onderbouwen? (en heb je dat ook je buren uitgelegd?
Mits ik de piko laat zitten en de panelen niet verander, maar waarschijnlijk (zeer grote kans) doe ik dat niet.
Dus nee, maar ik heb vorig jaar op de carport en hoop getest/pielt en gezien wat schaduw doet. Ook nu zie ik dat met de set daar.
Ja je hebt gelijk, ik haalde de wat meer radicalere reacties van andere reageerders met jouw posts door elkaar. SorryRol-Co schreef op zondag 16 juni 2013 @ 11:26:
[...]
Daarom poste ik het hier toch? Misschien goede ideeen waar ik nog niet aan gedacht had. Rechts naast de panelen bij de andere buren heb ik nog 60cm , dus ik zou ook "even" alles er af kunnen halen en in spiegelbeeld kunnen maken.
Of met het rechter raam er uit ( niet nodig namelijk), 2 rijen van 10 stuks. Nu is het verdeeld in 2 strings, de 16 boven de ramen en de rest.
De effekta zal ook wat schelen met 2 trackers, dus dat ga ik eerst vergelijken met de piko komende weken. En op een vol zonnige dag eens kijken wat het echt scheelt.
Nu is het gokken.

Kritiek magAnoniem: 239318 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:01:

Ondertussen is dit een eigen topic waard ja.
Mijn 2 cent:
Je kan er via de officiele weg niks aan doen. Je hebt hier nu eenmaal bepaalde vrijheden, maar dat betekent dat je ook dingen moet accepteren van elkaar. De enige weg die ik zie is een civielrechtelijke procedure waarin je je financiële verlies deels gecompenseerd zou kunnen krijgen.
Nodig je buurman uit, en trek een zeil over de panelen terwijl hij naar de opbrengst kijkt. Dan snapt hij waarschijnlijk wat je bedoelt. En ik zou lekker brutaal doen, en vragen of je wat panelen op zijn dak kwijt mag. En als hij of jij gaat verhuizen... Da's een zorg voor later. Er kunnen immers zomaar onvoorziene omstandigheden voorbij komen...
Andere opties; panelen opschuiven/slimmer neerleggen, string op noord. Panelen bij de andere buren neerleggen.
Tja, dan sta je waarschijnlijk met een mond vol tanden als ze je voor leugenaar uitmaken. Je kan immers niet onderbouwen hoe je aan die 25% komt. Zijn er geen simulatie tools die met het 'Nederlandse weer' de invloed van schaduw kunnen berekenen? (dus niet alleen op een stralende dag met direct zonlicht)Rol-Co schreef op zondag 16 juni 2013 @ 11:32:
[...]
Kan je niet onderbouwen voor dat het er werkelijk is, maar ik heb een goede vergelijker hier in de buurt dus kan dat over een half jaar wel.
Mits ik de piko laat zitten en de panelen niet verander, maar waarschijnlijk (zeer grote kans) doe ik dat niet.
Dus nee, maar ik heb vorig jaar op de carport en hoop getest/pielt en gezien wat schaduw doet. Ook nu zie ik dat met de set daar.
Dat is niet te onderbouwen dre, sketchup geeft een aardig beeld maar dan moet je de maten van de dakkapel hebben en dus heb ik die ruim 2 weken geleden gevraagt , maar ik moet ze nu nog krijgen. Ofwel met andere woorden, het interesseerd ze geen ruk, moet ik dan wel nice blijven?Dre schreef op zondag 16 juni 2013 @ 12:17:
[...]
Tja, dan sta je waarschijnlijk met een mond vol tanden als ze je voor leugenaar uitmaken. Je kan immers niet onderbouwen hoe je aan die 25% komt. Zijn er geen simulatie tools die met het 'Nederlandse weer' de invloed van schaduw kunnen berekenen? (dus niet alleen op een stralende dag met direct zonlicht)
Enige waar ik wat mee kan aantonen is mijn vergelijk met goudasun hier vlakbij, daar is altijd al een klein verschilletje geweest over en weer maar geeft vast wel een goed beeld het komende jaar.
Maar goed, dat is alleen voor mezelf aangezien de buren het niet boeit he.
Misschien verhuis ik wel wat panelen of mik ergens anders wat meer,op de carport ligt nu 10x 165 maar kan ook 8-10 x270 doen natuurlijk, dat compenseerd wel, verkopen we deze wel
* de meningen hierover verschillen, sommigen beweren dat er geen natrekking kan zijn, anderen juist weer wel. E.e.a. hangt ook af hoe de panelen dan precies worden bevestigd aan het pand. Hoe dan ook wil je goede afspraken maken als je deze weg inslaat.
2. Wat betreft de dakkapel: hij staat er nu al, dat is jammer. Je zou eens kunnen uitzoeken welke eisen jouw gemeente stelt aan het plaatsen van een dakkapel. Voldoet het aan de eisen en is er een bouwvergunning verleend (indien noodzakelijk), dan heb je gewoon pech. Is er geen vergunning verleend of voldoet de kapel op de een of andere manier niet aan de eisen, dan kun je overwegen de gemeente te vragen om het inzetten van handhavingsmiddelen. Dit hoeft dus niet via je buurman te gaan. Het kan overigens ook zo zijn, dat de gemeente besluit de dakkapel met terugwerkende kracht te legaliseren, al dan niet in combinatie met een boete voor de buurman. E.e.a. zal je relatie met je buurman geen goed doen natuurlijk, dus het zoeken naar een technische oplossing is waarschijnlijk wenselijker.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Anoniem: 492475
Vervelend dat dit is gebeurt,maar weinig aan te doen.Je broek zal helemaal afzakken als de buren ook nog eens panelen gaan leggen.
Maar de opties zonder verdere discussie met de buren.
Je kan natuurlijk de huidige panelen vervangen voor zwaardere panelen op de bovenste rijen.Ik zou dan eventueel ook deze panelen aan de andere kant van het dak leggen.Liever iets minder opbrengst als helemaal geen opbrengst.
Maar eerst bekijken wat het resultaat is van deze schaduw en de kosten/baten afwegen .
Is natuurlijk zonde weer te moeten investeren.
Ik zou er ook niet blij van worden.
S6
Aangezien je de buren nog niet kent. Nodig ze uit op de koffie, maak af en toe een babbeltje en na de buren een paar keer gesproken te hebben kaart je het probleem van de zonnepanelen aan.
Misschien heeft de beste man ook zelf wel een oplossing?
En ander vraag je of je de panelen op zijn dak mag leggen. Over recht en zo zal ik mij totaal geen zorgen maken. Een goede buur lost dit buiten de rechtbank op!
Verhuist de beste man dan haal je ze dr weer vanaf en begin je weer van voor af aan.
Als je nu een rechtzaak en een notaris gaat gebruiken dan belt de buurman ook direct de politie als jij gaat barbecueën en de buren aan het weg roken bent.
In het eerste geval pakt de buurman ook z'n vlees en barbecueën jullie samen
De andere kant is 0 gr noord dus lijkt me niet rendabelAnoniem: 492475 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:51:
Rolco,
Vervelend dat dit is gebeurt,maar weinig aan te doen.Je broek zal helemaal afzakken als de buren ook nog eens panelen gaan leggen.
Maar de opties zonder verdere discussie met de buren.
Je kan natuurlijk de huidige panelen vervangen voor zwaardere panelen op de bovenste rijen.Ik zou dan eventueel ook deze panelen aan de andere kant van het dak leggen.Liever iets minder opbrengst als helemaal geen opbrengst.
Maar eerst bekijken wat het resultaat is van deze schaduw en de kosten/baten afwegen .
Is natuurlijk zonde weer te moeten investeren.
Ik zou er ook niet blij van worden.
S6

Eerst kijken met de middelen die ik heb inderdaad.
Hoe kom je er bij dat ik ze niet ken? Al 13 jaar buren, al een aanbouw moeten slikken en nu dit. Maar ga er geen rompslomp van maken hoor, ik verander het wel weer, het gaat om half 5 savonds tot zon onder dus geen heel belangrijk stuk als je pal zuid zit maar dacht misschien heeft er iemand een goed idee.brilsmurfffje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 19:39:
Ik goede buur is beter dan een verre vriend lijkt mij hier aardig van toepassing.
Aangezien je de buren nog niet kent. Nodig ze uit op de koffie, maak af en toe een babbeltje en na de buren een paar keer gesproken te hebben kaart je het probleem van de zonnepanelen aan.
Misschien heeft de beste man ook zelf wel een oplossing?
En ander vraag je of je de panelen op zijn dak mag leggen. Over recht en zo zal ik mij totaal geen zorgen maken. Een goede buur lost dit buiten de rechtbank op!
Verhuist de beste man dan haal je ze dr weer vanaf en begin je weer van voor af aan.
Als je nu een rechtzaak en een notaris gaat gebruiken dan belt de buurman ook direct de politie als jij gaat barbecueën en de buren aan het weg roken bent.
In het eerste geval pakt de buurman ook z'n vlees en barbecueën jullie samenhup biertje dr bij, het leven is al ingewikkeld genoeg
Anoniem: 492475
maar dacht misschien heeft er iemand een goed idee.
Ha,ik heb wel een idee,maar weet zeker dat je dat idee niet wil uitvoeren.Mooie klus voor als ze op vakantie zijn hihi.
Denk maar zo dat je de mooiste rendementen op een dag nog kan halen door op zuid te liggen..
Dat het dakkapel 10cm verschoven word lost jou probleem nauwlijks op.
PS: paar panelen aan de muur. Naast je raam?
[ Voor 4% gewijzigd door Master_duck op 16-06-2013 21:00 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Er is in Nederland geen recht op zon.drielp schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:47:
Op zich wel een leuke case: mag een buurman "jouw zoninstraling" belemmeren? Dit lijkt me een leuke voor de rijdende rechter. De relatie met de buren kan alleen maar beter worden.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Panelen liggen er 9 mnd langer.reller schreef op maandag 17 juni 2013 @ 01:09:
Ff vraagje:
Wat was er eerst, de dakkapel of de panelen?
hieronder even wat hersenspinsels
dakkapel gedwongen weg laten halen
is gebed zonder eind, uiteindelijk win je dit toch niet,buurman staat in zijn recht en je relatie met je buren zal niet meer hetzelfde zijn.
jouw panelen op zijn dak
ook geen optie, wat als hij zelf panelen wil, wat als er schade bijv lekkage onstaat etc etc
zelf ook een dakkapel plaatsen
word ook een kostbare optie , plus wij je dit?
microomvormers plaatsen
word ook erg kostbaar voor 100 watt panelen ,
wat dan wel
je gaf aan dat alles op 1 string staat
je zou van de onderste 12 panelen een aparte string kunnen maken en deze parralel zetten op de string van de bovenste 14 panelen.
Zo'n dakkapelletje kost je een duizend of 2,5 ~ 3. Ik weet niet of het tegenwoordig nog een waardevermeerding van je huis is, maar je ruimte wordt iig groter en je hebt weer je zon terug voor je panelen.Anoniem: 239318 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 07:01:
zelf ook een dakkapel plaatsen
word ook een kostbare optie , plus wij je dit?
Maar het zal wel erg lang duren voordat het opbrengst verlies is teruggewonnen??
[ Voor 9% gewijzigd door Morpheusk op 17-06-2013 07:25 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
de goedkope maak een string van de onderrste rij en zet deze parralel
de duurdere vervang de 100 wp panelen door bijv 240 wp panelen opdat je boven de schaduwvlak kan blijven
net even zitten googlen over dit soort punten maar er is bitter weinig over te vinden.
je leest wel eens dat bijv een boom in de tuin van de buren licht blokkeert daar zijn de regels nog wel duidelijk over.
dit is echter een nieuw gebied. en zou het wel/niet vergunningsvrij plaatsen wel eens kunnen beinvloeden
[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 17-06-2013 08:52 ]
Als je naar het document van agentschap nl kijkt is voldoet deze kap waarschijnlijk niet aan alle regels.Master_duck schreef op zondag 16 juni 2013 @ 20:58:
Wat je wel moet doen is je buurman even inlichten dat zijn dakkapel waarschijnlijk te dicht bij jou dakdeel staat. (50cm) als dat zo is ( meeten is weten). met een opmerking er bij dat de gemeente kan eisen dat hij dit inorde maakt of een vegunning krijgt. Hij kan dat zo laten maar al er over 2 jaar gedonder komt dan staat die beste man bij jou voor de deur dat jij hebt lopen zeiken bij de gemeente. (dat heb jij niet gedaan, maar hij denkt van wel)
Dat het dakkapel 10cm verschoven word lost jou probleem nauwlijks op.
PS: paar panelen aan de muur. Naast je raam?
Let op opmerking 3.
Ik ben geen voorstander om op die manier je gelijk te halen. Dat wordt namelijk niet gezellig.
Geen omgevingsvergunning voor het
bouwen nodig
Voor het vergunningvrij mogen plaatsen van een dakkapel
gelden de volgende voorwaarden:
1. de dakkapel wordt op het achterdakvlak of op een zijdakvlak
gebouwd; dit zijdakvlak mag echter niet naar openbaar toegankelijk
gebied (de weg, groen) gekeerd zijn;
2. de dakkapel heeft een plat dak;
3. de dakkapel is, gemeten vanaf de voet van de dakkapel, niet hoger
dan 1,75 meter;
4. de onderkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter, maar
minder dan 1 meter boven de dakvoet1;
5. de bovenkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter onder de
daknok2;
dakvlak3;
7. de dakkapel mag niet gebouwd worden op een tijdelijke woning
of woongebouw, zoals een woonkeet, of op een woonwagen; de
1 Dakvoet: het laagste punt van een schuin dak.
2 Daknok: het hoogste punt van een schuin dak.
3 Bij rijtjeshuizen en twee-onder-één-kap woningen geldt de grenslijn tussen
de woningen als zijkant van het dakvlak
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 17-06-2013 11:17 ]
Anoniem: 149800
De dakkapel is zo te zien binnen de vergunningsvrije regels geplaatst en niemand heeft recht op vrijuitzicht of zonlicht. Je zou zelf een dakkapel kunnen nemen met daarop je panelen maar verder zie ik geen oplossing behalve om je verlies maar te nemen.
Dat de dakkapel duidelijk 50cm binnen de grenslijn dit is duidelijk te zien omdat de panelen wel tegen de grenslijn zitten, de regenpijp is waarschijnlijk de grenslijn . (Mag dat wel de panelen zo dicht op de grenslijn??????) Zo te zien wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 17-06-2013 09:44 ]
Stel dit zou wettelijk gezien wel mogen (wat dus niet zo is). Hoeveel recht denk je te hebben als je nieuwe buren krijgt en deze hier niks mee te maken willen hebben?SkiFan schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:08:
De enige mogelijkheid die ik hier zie is klagen bij de gemeente omdat de dakkappel mogelijk minder als 50CM van de erfgrens af zit (Ik neem aan dat die regenpijp ~ het midden is tussen beide huizen?).
Wil je dit? Dat is een andere vraag. Ik weet niet hoe je relatie is met de buren, maar zoals eerder gezegd: Liever een goede buur dan een verre vriend..
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dan kan jij en een zaak van maken en de dakkapel de paar cm op laten schuiven maar dan heb jij nog steeds schaduw op je panelen en waarschijnlijk een buren ruzie.
Al het een koopwoning is en ik zou je buurman zijn zou ik je geen toestemming geven om je panelen op mijn dak te zetten ivm verhoogde kans op lekkage problemen met doorverkoop en het staat lelijk (mijn mening)
In essentie is dit correct. Het verschilt per gemeente (verordeningen), maar meestal moet voor een dergelijke constructie een traject voor vergunning genomen worden. Daar volgt publicatie op, waarna inspraak en bezwaar mogelijk is.Master_duck schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:49:
[...]
dakvlak
veel succes.
Kom je er niet uit met de buren in direct gesprek, dan is het een idee om bij de Gemeente na te vragen wat de plaatselijke bepalingen zijn. Is er een vergunning afgegeven en zit je inmiddels buiten de termijn van bezwaar, dan is het pech. Wat je dan wel kan doen is een civiel rechtelijke procedure starten, op basis van toetsing aan genoemde wetgeving, die is immers dwingend terwijl de ruimte voor gemeentelijke bepalingen en verordeningen slechts van regelend recht is. Dat is duur, dat zal echter wel resulteren in het verwijderen dan wel aanpassing van de dakkapel. Zit je hoe dan ook met zure buren. Moet wel gesteld worden, dit komt vreselijk vaak voor dit soort situaties.
Een alternatief is een traject van mediation. Dan kan bijvoorbeeld voorgesteld worden om tot een vorm van compensatie te komen, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van panelen op het dak van de buren. Ook kan een periodieke geldelijke som voorgedragen worden. Mediation kan echter net zo snel resulteren in toetsing en vervolgens verwijdering of aanpassing. Even heel serieus, ben hoe dan ook voorzichtig, het komt heel vaak voor dat "even voorstellen en vragen" bij een Gemeente leidt tot visuele inspectie zonder dat je daar zelf weet van hebt, dan volgt een aanwijzing voor de buren, en afhankelijk van hun handelen boetes en uiteindelijk meer. Probleem is dan wel dus dat de relatie tussen jou en buren verstoord zal zijn, behoorlijk.
Ik kan geen inschatting maken of de TS nu een redelijk (niet in de juridische zin) verlies loopt in deze met betrekking tot investering en gebruik. Dat is wel een berekening die toch wel gemaakt zal moeten worden al was het maar om aan tafel met de buren het duidelijk te hebben. Als er iets uitgerekend is, kan het gecontroleerd en besproken worden. Een berekening is dus nuttig, juridisch echter niet relevant. De buren zullen zich absoluut moeten realiseren dat als de constructie van de dakkapel in overtreding is, ze altijd het risico zullen lopen dat de ene of de andere huidige of toekomstige buur die met relatief weinig moeite kan laten verwijderen (in het ergste geval). Bij een eventuele verkoop heeft een eventuele nieuwe eigenaar van die dakkapel behoorlijk wat jaren de tijd om eventuele kosten (indien men zelf tegen die lamp aanloopt) alsnog op de vorige eigenaar te verhalen.
Persoonlijk zou ik eerder om de tafel gaan zitten, en de zaken eens bespreken, dan een dergelijke zaak procedureel te doorlopen. Het klopt, die procedures bestaan, en de wetgeving van toepassing is dwingend (gaat dus altijd over plaatselijke verordeningen of gegunde bepalingen heen). Vraag is wel of het een koude oorlog met de buren waard is. De officiële weg zie ik dan eigenlijk ook enkel als laatste middel.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik heb precies dezelfde situatie, enig verschil dat de dakkapel van de buren er al stond voor ik ging plaatsen. In de wintermaanden heb ik nauwelijks last van verlies, opbrengst is toch al laag en als er schaduw gaat vallen, dan scheelt dit nauwelijks iets. Momenteel scheelt het denk ik 0,5kWh op een dag, schaduw vanaf 16.30, net als jij (moet het nog eens goed analyseren)
Ik heb wel drie verschillende omvormers genomen, op aanraden van 'good ol' Guus'. De rest van de aanbieders kwamen niet verder dan 'dat het wel mee zou vallen'.....
Zie mijn pvoutput voor de live data. De 'middle' krijgt het eerste schaduw.
Heel mooi verwoord. Ik meld ook in andere post van mij dat hij toch zijn buurman moet wijzen dat zijn dakkapel buiten de vergunnings vrije regel valt. Zekker niet gelijk naar de gemeente navraag of informatie inwinnen. Mijn personlijke mening is dat jou buurman met zijn dakkapel een groter probleem heeft dan een beetje schaduw op je panelen.
Het hoeft niet zo te zijn dat jij degenen bent die klaagt bij de gemeente, maar bv een achter buurman die geen vergunning krijgt voor zijn dakkapel. Hoe dan ook bespreek dit met je buurman. zekker als het niet binnen de kaders zijn van vergunnings vrij. En maak dan ook een opmerking dat als er iets verandered moet worden dat jou schaduw probleem nog steeds niet is opgelost.
Meschien kan je buurman nog aanspraak maken op een foute van de aannemer. die zich niet aan de regelgeving heeft gehouden. Lost je meschien gelijk zijn probleem op en is hij wel bereid om je te compenseren.
Goed.
Is dit voor of achter? Voor is altijd vergunningsplichtig, achterzijde bijna nooit. Ook al heb je 0,50m afstand nodig, een afwijking van 10% is altijd toegestaan binnen een bestemmingsplan. Dus dan kom je op 0,45 uit. Als de bewoner een bouwvergunning heeft, dan is plaatsing ook op de bouwmuur toegestaan, mits aangevraagd.
En al zou het 44 cm zijn, dan nog schiet je er niets mee op, want de schaduw verandert dan weinig. Het enige wat je bereikt, is ruzie met de buren.
Ik denk dat als mijn buurman over zoiets ging klagen, ik ook ging klagen dat het geen porum is hoe de panelen liggen en er totaal geen verband is tussen de dakramen en de zonnepanelen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik zou geen energie steken in de dakkapel van de buren maar energie in het (weer) behalen van opbrengst van je panelen.
Waarom niet in een "gevecht" met de buren/gemeente over de dakkapel, je gaat het uiteindelijk verliezen.
En dat verliezen doe je op de wettelijke regels en uitzonderingen die er zijn. Ik noem daar binnen- en buitenplanse afwijkingen (mijn vrouw doet bij een gemeente bestemmingsplan toetsen), dit is de marge waarin men kan en mag spelen als men dat wil.
Bij buitenplans is het wat moeilijker omdat buren dan wel inspraak hebben.
En nee je hebt geen recht op zonlicht in Nederland maar wel recht op woongenot en daaronder valt ook licht inval (onderdeel van bouwbesluit volgens mij voor woonvertrekken).
Waar mensen op/dichtbij elkaar wonen kan er altijd zo'n situatie bestaan, zelfs al ga je er om verhuizen (aanname dat je volgende huis niet een hutje op de hei is).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Komt helaas maar al te vaak op de rol. Meestal eigenlijk wanneer het te laat is om tot een fatsoenlijke oplossing te komen zonder structurele kosten voor betrokkenen.
Winnen? Met gemak. Verliezen, net zo goed.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Aan gesteggel met de buren heb je niet zoveel en waarschijnlijk kost het jou alleen een vrije (mid)dag om ze te verplaatsen. Scheelt een hoop gezeik in elk geval.
Niet lullig bedoeld, maar verwacht je dat je buurman "even" zijn dakkapel gaat verplaatsen? Die zal ook proberen voet bij stuk te houden. Ookal sta je in je recht.
Ik zou niet eens beginnen aan panelen op andersmans dak. Ook dat kan in geval van problemen alleen maar gezeur opleveren.
[ Voor 11% gewijzigd door Phony op 17-06-2013 14:19 ]
En welk dwingend recht zie je hier dan? Ervan uitgaande dat het dakkapel volgens de regels is geplaatst?Virtuozzo schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:59:
Oh nee hoor, dit soort afwijkingen en andere dergelijke elementen zijn onderdeel van dwingend recht. Dat gaat boven regelend recht, zoals bijvoorbeeld Gemeentelijke bepalingen, bouwbesluiten, gunningen, etc. Dergelijke toetsingen en interventies zijn procedures die heel makkelijk te forceren zijn. Natuurlijk afhankelijk van de vraag of de buren daadwerkelijk in overtreding zijn, dat is die toetsing aan wetgeving (wat dus boven gemeentelijke bepalingen staat).
Komt helaas maar al te vaak op de rol. Meestal eigenlijk wanneer het te laat is om tot een fatsoenlijke oplossing te komen zonder structurele kosten voor betrokkenen.
Winnen? Met gemak. Verliezen, net zo goed.
Dat is wellicht minder schaduuw als dat ding smaller zou worden, maar op een goed moment zal dat dakkapel sowieso zorgen voor schaduuw.
21 juni is de langste dag van het jaar waar de zon op z'n hoogste punt staat, daarna zakt ie weer, en worden de dagen ook weer korter. Hoe lager de zon, des te meer schaduuw je hebt. Ik denk dat je in de wintermaanden veel meer last van schaduuw kan krijgen.
Die paar centimeters meer of minder maakt denkt ik geen wereld van verschil of het binnen, of net buiten de regels vallen.
Ey!! Macarena \o/
Als de constructie volgens de regels geplaatst is, dan is er geen sprake van mogelijkheid om deze te verwijderen of aan te laten passen op civiel rechtelijke basis. Lijkt me redelijk logisch.Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:21:
En welk dwingend recht zie je hier dan? Ervan uitgaande dat het dakkapel volgens de regels is geplaatst?

Als je de lijnen van de dakkapel doortrekt naar beneden en die van de regenpijp dan lijkt het mij toch dat het wel op de 50cm grens is.
Een bedrijf dat de dakkapel plaatst zal ook niet zomaar iets erop plempen zonder dit in de gaten te houden of te melden bij de koper.
Bij mij zit het visueel op dezelfde afstand als ik er zo schuin opkijk en ik heb ook de 50cm aangehouden.
De beste optie zou in mijn mening zijn bespreek het met de buurman met de vraag of de panelen op zijn dakkapel een optie is en anders spiegelen wat je zelf al aangaf.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2013 15:26 ]
En van wie moet dat dan? Dakkapel is geen zonnepaneel, en hebben dus hun eigen regels: http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.htmlDark schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:25:
als bm z'n dakkappel op 50cm van de grens moet hebben, moeten de panelen dan niet ook 50cm van de grens liggen?... ik zou d'r niet over beginnen...
Nergens staan afstanden vanaf de erfgrens, dus die panelen liggen daar prima.
Ey!! Macarena \o/
En als de dakgoot nog breeder was zou het nog meer zijnAnoniem: 149800 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:05:
Als je de lijnen van de dakkapel doortrekt naar beneden en die van de regenpijp dan lijkt het mij toch dat het wel op de 50cm grens is.
Je moet je lijn natuurlijk wel eerst langs de onderkant van de dakgoot terug naar de muur leiden, en dan lijkt er niet veel meer dan 1,25 baksteenlengte tussen de lijn en de dakgoot te zitten.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Concreet denk ik dat dit de enige reële oplossing is.Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:32:
[...]
....
Toch denk ik er wel over om het rechter raam dicht te maken en op noord in het dak te zagen zodat ik de linker panelen naar rechts kan verhuizen.
er zijn nog geen regels vastgelegt aangaande een dakkapel die zonlicht wegneemt met omwonenden
met als gevolg inkomsterderving
of je moet namens alle particuliere zonnestroom bakkers van nederland een proefproces starten
maar dan help je eerder anderen met de discussie dan jezelf
Allereerst dit:
Ik ben niet opzoek naar een manier om de dakkapel weg te krijgen, dat lukt en wil ik niet, al ben ik er alles behalve blij mee natuurlijk maar wil niemand aanklagen, voor de rechter slepen enz enz wat hier soms word gesuggereerd.
Het ding staat inderdaad niet op 50 cm aangezien een dakpan van drie bulten hart hart 30 cm is, en heb ze er inmiddels op gewezen al krijg ik de blik van je zeurt en zegt dit alleen omdat je er niet blij mee bent.
Mijn panelen zijn al in 2 strings van 16 boven de ramen 4x4 en 15 daar onder waar de schaduw op valt.
Ik heb nog een effekta met 2 mppt dus kan die gebruiken om al weer voor 50% verlies af te vangen.
Hoeveel verlies het gaat geven is nog niet bekend, ik kan dat over een week of 2 wel berekenen denk ik omdat ik een goede verglijker heb in de buurt, tot nu toe lijkt het best mee te vallen volgensmij maar is maar een paar dagen nog.
De optie andere panelen wel over gedacht maar er past weinig als je dezelfde hoeveelheid wilt, zeker boven de ramen waar nu 1600 Wp ligt op 2m20 x 5m40.
Zoals ik al geroepen heb kijk ik het eerst aan, is het teveel dan ga ik ze verhuizen naar rechts of andere panelen met een dakraam minder of zo...... Zoiets.
Of wissel de set op noord om voor 10x270wp ipv de 10x165wp nu.
Ik ben ook wel erg gecharmeerd van de solar frontier panelen of de x21, met de ene kan je minder op dak leggen en haal je toch de 2850 kwh opbrengst per jaar, de ander kan je het dak vol plempen en simpelweg meer opbrengst met meer wp + schaduw.
Kortom ideen zat maar je moet de vraag hier meer zien als een leeg dak met dakkapel van de buren en nu panelen plaatsen.
Wat een onzin kan jij uitkramen zegSenor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:33:
Mag ik dit als FWP-topic nomineren? Wat doe je als er sneeuw op ligt, het KNMI aanklagen? Of als een boom schaduw geeft?
Goed.
Is dit voor of achter? Voor is altijd vergunningsplichtig, achterzijde bijna nooit. Ook al heb je 0,50m afstand nodig, een afwijking van 10% is altijd toegestaan binnen een bestemmingsplan. Dus dan kom je op 0,45 uit. Als de bewoner een bouwvergunning heeft, dan is plaatsing ook op de bouwmuur toegestaan, mits aangevraagd.
En al zou het 44 cm zijn, dan nog schiet je er niets mee op, want de schaduw verandert dan weinig. Het enige wat je bereikt, is ruzie met de buren.
Ik denk dat als mijn buurman over zoiets ging klagen, ik ook ging klagen dat het geen porum is hoe de panelen liggen en er totaal geen verband is tussen de dakramen en de zonnepanelen.
Als er sneeuw op ligt schuif ik het er af, schaduw van een boom had ik niet op zuid, vandaar dat ik er vorig jaar oktober voor gekozen heb om ze daar te monteren, ook netjes gemeld bij diezelfde buren , als ze toen al wisten dat ze een DK zouden plaatsen was het misschien netjes om dat te vermelden niet? Of komt dat op als poepen?
Ik heb best een hele investering gedaan en dat word een beetje omzeep geholpen. Panelen zijn nooit mooi, welke je ook neemt, maar verband met de dakramen? Hoe moet ikmdat zien? Ik denk dat ik het nog vrij netjes neergelegt heb, het had ook tetris kunnen zijn. En als er iemand om moet klagen zijn het de overburen, die kijken er tegenaan.
Maar goed, ik zeg nergens dat ik hem kleiner of weg wil hebben, maar een idee om mijn systeem te veranderen en aangezien jij er helemaal geen bal verstand van hebt zo te horen snap ik niet wat je in dit topic doet.

[ Voor 35% gewijzigd door Rol-Co op 17-06-2013 21:37 ]
Je panelen verhuizen, andere omvormers plaatsen, een dakraam dichtmaken, het is allemaal veel werk en het kost ook nog een flinke duit.
Misschien is het verlies op jaarbasis maar 100 a 200 KWH en om daar al die moeite voor te doen en voordat je de kosten hebt terugverdient.
Camber
ik denk wel dat hij rond de correcte afstand zit. althans met mijn aangepast plaatje.
overstek telt niet mee voor de afstand van 50cm.
ik kom uit op ruim 2 strekken wat minimaal 2x220mm is.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/50730231/dk1.jpg
en als hij de dakkapel vergunningsvrij heeft gezet, zal er geen tot niks van gegevens bij de gemeente liggen, het is niet voor niks vergunningsvrij, alleen als er echt constructieve wijzigingen zijn is dit meldingsverplicht.
[ Voor 0% gewijzigd door reaL_G op 17-06-2013 22:13 . Reden: spelling ]
GiTS
Ja doe ik ook kerel, en omvormer hoef ik niet te veranderen alleen om te wisselen met de andere set, beide kan, dat heb ik 2 weken geleden getestjonkma schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:55:
Als ik jou was zou ik eerst eens aankijken wat het effect (opbrengstverlies) is voordat ik van alles overhoop ging halen.
Je panelen verhuizen, andere omvormers plaatsen, een dakraam dichtmaken, het is allemaal veel werk en het kost ook nog een flinke duit.
Misschien is het verlies op jaarbasis maar 100 a 200 KWH en om daar al die moeite voor te doen en voordat je de kosten hebt terugverdient.
En bijv nog een idee:
Ik plak de 6 panelen links onder op rechts zodat er 2 rijen van 10 rechts zitten en dakraam naar noord
Dan op de plek van die 6 panelen, 120cm x 3600cm een zonneboiler plakken, die vinden schaduw in de avond volgensmij minder erg dan panelen. Alleen is dat voldoende voor een ZB.
Dan heb ik 2 dingen in 1, ik rommel dat er zelf wel in dus die kosten vallen wel mee.

[ Voor 96% gewijzigd door Ernemmer op 17-06-2013 22:29 ]
en hoe wil je die plat leggen op een 45graden dak als ik vragen mag?Ernemmer schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:27:
0 graden noord is nog helemaal niet zo slecht. Panelen platleggen geeft je nogsteeds 87% rendement. Denk dat dat een stuk beter is dan in de schaduw.
[afbeelding]
ik heb op noord al panelen op een plat dak.
http://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=10855
van april tot oktober zijn ze zuid, de rest van de tijd noord.....
Nofi, maar je plempt een ts neer met twee foto's en wij moeten maar met oplossingen komen. Er zijn topics om minder gesloten hier.Rol-Co schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:20:
Sow dat gaat hard hier![]()
Allereerst dit:
Ik ben niet opzoek naar een manier om de dakkapel weg te krijgen, dat lukt en wil ik niet, al ben ik er alles behalve blij mee natuurlijk maar wil niemand aanklagen, voor de rechter slepen enz enz wat hier soms word gesuggereerd.
Het ding staat inderdaad niet op 50 cm aangezien een dakpan van drie bulten hart hart 30 cm is, en heb ze er inmiddels op gewezen al krijg ik de blik van je zeurt en zegt dit alleen omdat je er niet blij mee bent.
Mijn panelen zijn al in 2 strings van 16 boven de ramen 4x4 en 15 daar onder waar de schaduw op valt.
Ik heb nog een effekta met 2 mppt dus kan die gebruiken om al weer voor 50% verlies af te vangen.
Hoeveel verlies het gaat geven is nog niet bekend, ik kan dat over een week of 2 wel berekenen denk ik omdat ik een goede verglijker heb in de buurt, tot nu toe lijkt het best mee te vallen volgensmij maar is maar een paar dagen nog.
De optie andere panelen wel over gedacht maar er past weinig als je dezelfde hoeveelheid wilt, zeker boven de ramen waar nu 1600 Wp ligt op 2m20 x 5m40.
Zoals ik al geroepen heb kijk ik het eerst aan, is het teveel dan ga ik ze verhuizen naar rechts of andere panelen met een dakraam minder of zo...... Zoiets.
Of wissel de set op noord om voor 10x270wp ipv de 10x165wp nu.
Ik ben ook wel erg gecharmeerd van de solar frontier panelen of de x21, met de ene kan je minder op dak leggen en haal je toch de 2850 kwh opbrengst per jaar, de ander kan je het dak vol plempen en simpelweg meer opbrengst met meer wp + schaduw.
Kortom ideen zat maar je moet de vraag hier meer zien als een leeg dak met dakkapel van de buren en nu panelen plaatsen.
[...]
Wat een onzin kan jij uitkramen zeg![]()
Als er sneeuw op ligt schuif ik het er af, schaduw van een boom had ik niet op zuid, vandaar dat ik er vorig jaar oktober voor gekozen heb om ze daar te monteren, ook netjes gemeld bij diezelfde buren , als ze toen al wisten dat ze een DK zouden plaatsen was het misschien netjes om dat te vermelden niet? Of komt dat op als poepen?
Ik heb best een hele investering gedaan en dat word een beetje omzeep geholpen. Panelen zijn nooit mooi, welke je ook neemt, maar verband met de dakramen? Hoe moet ikmdat zien? Ik denk dat ik het nog vrij netjes neergelegt heb, het had ook tetris kunnen zijn. En als er iemand om moet klagen zijn het de overburen, die kijken er tegenaan.
Maar goed, ik zeg nergens dat ik hem kleiner of weg wil hebben, maar een idee om mijn systeem te veranderen en aangezien jij er helemaal geen bal verstand van hebt zo te horen snap ik niet wat je in dit topic doet.

Als je zelf zo goed was, had je ons niet nodig... en fyi, ik ben bouwkundig ingenieur. Dus hou je onzin maar bij je. Ik wens je veel succes met je buren en je rendementen.

NofiSenor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 23:01:
[...]
Nofi, maar je plempt een ts neer met twee foto's en wij moeten maar met oplossingen komen. Er zijn topics om minder gesloten hier.![]()
Als je zelf zo goed was, had je ons niet nodig... en fyi, ik ben bouwkundig ingenieur. Dus hou je onzin maar bij je. Ik wens je veel succes met je buren en je rendementen.
De ts was gewoon een post in een ander topic, dat de modjes hier er een appart topic van maken kan mij niet verplichten er een super inhoudelijke ts van te maken.
Bouwkundig ingenieur, nou gefeli maar het topic doorlezen had meer geholpen dan je diploma, ik vraag alleen om ideetjes, geen rendement of bouwkundige berekeningen of buren relatiebemiddeling.
Een zonneboiler werkt perfect die heb ik ook, met zulk weer als vandaag elke dag 120 liter water van 85 graden.Rol-Co schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:13:
[...]
Ja doe ik ook kerel, en omvormer hoef ik niet te veranderen alleen om te wisselen met de andere set, beide kan, dat heb ik 2 weken geleden getest
En bijv nog een idee:
Ik plak de 6 panelen links onder op rechts zodat er 2 rijen van 10 rechts zitten en dakraam naar noord
Dan op de plek van die 6 panelen, 120cm x 3600cm een zonneboiler plakken, die vinden schaduw in de avond volgensmij minder erg dan panelen. Alleen is dat voldoende voor een ZB.
Dan heb ik 2 dingen in 1, ik rommel dat er zelf wel in dus die kosten vallen wel mee.
En misschien kun je inderdaad het rendement wat verbeteren door de Effekta op de panelen aan te sluiten met de 2 mpp trackers i.p.v de andere omvormer die je hebt.
Camber
Wat voor en hoeveel collector(en), wat is de windrichting en de hellingshoek?jonkma schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 00:22:
[...]
Een zonneboiler werkt perfect die heb ik ook, met zulk weer als vandaag elke dag 120 liter water van 85 graden.
Zou zeker een optie zijn.En misschien kun je inderdaad het rendement wat verbeteren door de Effekta op de panelen aan te sluiten met de 2 mpp trackers i.p.v de andere omvormer die je hebt.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Paar posts terug zei je dat je nog een dak had op 0 graden noord, daarom dacht ik dat je die bedoelde.Rol-Co schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:42:
[...]
en hoe wil je die plat leggen op een 45graden dak als ik vragen mag?![]()
ik heb op noord al panelen op een plat dak.
http://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=10855
van april tot oktober zijn ze zuid, de rest van de tijd noord.....
Anoniem: 511904
Mij lijkt het ook 50cm. Bovendien vraag ik mij dan meteen af of zonnepanelen wel strak op de grens mogen liggen en of ze zelfs niet over de grens liggenAnoniem: 149800 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:05:
[afbeelding]
Een bedrijf dat de dakkapel plaatst zal ook niet zomaar iets erop plempen zonder dit in de gaten te houden of te melden bij de koper.
Bij mij zit het visueel op dezelfde afstand als ik er zo schuin opkijk en ik heb ook de 50cm aangehouden.
De beste optie zou in mijn mening zijn bespreek het met de buurman met de vraag of de panelen op zijn dakkapel een optie is en anders spiegelen wat je zelf al aangaf.
In ieder geval veel succes met je aanstaande, langdurige burenruzie. Je zult er maar naast wonen
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 511904 op 18-06-2013 08:03 ]
Ik denk dat je je eens in je buren moet verplaatsen. Jij doet alsof het normaal is dat iedereen vanalles weet over schaduwen icm zonnepanelen en dakkapellen.Rol-Co schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:20:
Daar staan die mensen toch helemaal niet bij stil bij de aanschaf van hun dakkapel.
Jij doet alsof die mensen dat express doen.
Als jij met de toonzetting die je hier vertoont bij mij aan de deur zou komen dan zou denken vlieg op.
[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 18-06-2013 09:09 ]
Het is inderdaad vrij normaal dat je ergens wel een vaag begrip hebt van schaduw op zonnepanelen en slecht / minder effectief. Het is ook normaal dat je begrijpt dat een dakkapel voor schaduw zorgt, maar ik kan me voorstellen dat je niet hebt gelet op de zonnestand icm met je dakkapel en de zonnepanelen van de buurman.leonbong schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:07:
[...]
Ik denk dat je je eens in je buren moet verplaatsen. Jij doet alsof het normaal is dat iedereen vanalles weet over schaduwen icm zonnepanelen en dakkapellen.
[...]
Die panelen liggen er nog geen jaar, en duurt wel een hele lange tijd dat je kan praten over inkomstenderving. Het enige wat er nu aan de hand is dat de investering minder snel wat opbrengt, nothing more, nothing less.Anoniem: 239318 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:16:
[...]
Concreet denk ik dat dit de enige reële oplossing is.
er zijn nog geen regels vastgelegt aangaande een dakkapel die zonlicht wegneemt met omwonenden
met als gevolg inkomsterderving
of je moet namens alle particuliere zonnestroom bakkers van nederland een proefproces starten
maar dan help je eerder anderen met de discussie dan jezelf
Dat terwijl het dakkapel direct - op papier dan - in waarde stijgt. Wellicht is de buurman aan het investeren om de tent te verkopen.
Je kan panelen vergunningsvrij plaatsen, net als een dakkapel. Je kan dus enigsinds ook zeggen: Waarom plaats je panelen op een plek die geen garantie geeft tot volle zon, gezien anderen gewoon ook mogen bouwen. Maar dat is achteraf makkelijk te concluderen natuurlijk.
Zo'n rechtzaak is enigsinds wel interessant, maar zoiets kan proforma dacht ik ook wel. Ik denk overigens dat de uitspraak niet in voordeel zal zijn van de paneel-bezitter eigenlijk. Men kan ook de regels voor de panelen wat soepeler maken.
Waarom niet gewoon ook panelen op tuinhuisjes of carpoort of gewoon tegen een muur. Nu ben je enigsinds beperkt met de ruimte, terwijl er denk ik genoeg mensen zijn die meer panelen zouden kunnen aanschaffen, maar simpelweg geen ruimte hebben.
Of gewoon keihard zeggen dat je geen panelen op het dak mag leggen, gezien daar gezeik van komt als buren ook iets op hun dak wilen zetten, welk dan weer voor schaduuw zorgt.
Ey!! Macarena \o/
Onze Oost panelen hebben last van schaduw door een blok huizen dat 10m van ons vandaan staat EN een dikke vette boom.
Geen van alle kan ik weg halen/krijgen. De zon is mijn inziens van niemand. Ik heb het recht om panelen op mijn dak te leggen, maar mijn buurman heeft het recht op een dakkapel en om een boom midden in zijn tuin te zetten (beide met inachtneming van wet en regelgeving).
Ik gok dat als je buurman aan alle wet en regelgeving voldoet, je geen poot hebt om op te staan.
Overigens zou ik mijzelf ook niet laten beletten om een dakkapel neer te zetten als mijn buurman PV heeft. Als ik het kan/mag dan doe ik dat, het is mijn huis.
Trouwens;
Een dakkapel met Sleepdak levert wel veel dakruimte op
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Stel dat de dakkapel maar 40 ipv 50cm van de rand afzit. Dan betekend dat wat? 5 minuten minder zonlicht op een dag? Want het schaduwverloop is hetzelfde, dus alleen het start moment is dan een paar minuten eerder..
Tuurlijk kan je ook uitgaan van wel/geen dakkappel, maar je buren hebben nu eenmaal het recht om op hun eigen woning een dakkapel te plaatsen. Heel vervelend voor in dit geval de TS, maar het zou mooi zijn als je in eens dingen niet meer mag omdat je buurman groen bezig is..
Currently playing: MTG Arena (PC)
Volledig mee eens.Uhmmie schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:14:
Tuurlijk kan je ook uitgaan van wel/geen dakkappel, maar je buren hebben nu eenmaal het recht om op hun eigen woning een dakkapel te plaatsen. Heel vervelend voor in dit geval de TS, maar het zou mooi zijn als je in eens dingen niet meer mag omdat je buurman groen bezig is..
Denk dat dit soort gevallen in de toekomst meer en meer gaan voorvallen.
Zon = Energie
Energie = €€€
€€€ = recept voor problemen
Heb erover na zitten denken om 2 panelen achterin mijn tuin te zetten. Ze zouden dan 2x2 meter in beslag nemen en op +/- 3 meter hoog komen (om schaduw van lage object te voorkomen). Echter als ik dit ga doen, dan creeren die panelen een enorme slagschaduw over de tuin(en) van buur(en). Ik weet zeker dat hier gezeur over gaat ontstaan en weet daarom nog niet of ik het nog ga doen....
Dat doe ik ook, alleen word dat in dit topic niet begrepen.KillerAce_NL schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:32:
Concentreer je op het verlies opvangen, je buurman doet niets verkeerd. Alsof je buurman deze niet zou plaatsen alleen omdat jij panelen hebt. Communicatie is slecht van zijn kant, maar thats it.
Begrijp me goed, mensen van 70 gun ik ook een dakkapel hoor
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ja de redenen zijn wel vaag inderdaadSpeksteenkachel schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:38:
Dat mensen van tegen de 70 ineens een dakkapel gaan plaatsen als de buurman zonnepanelen heeft liggen komt wel vreemd over![]()
Begrijp me goed mensen van 70 gun ook een dakkapel hoor
Zoon van 23 slaapt op (5,4 x 11m) zolder, 1 verdieping lager 2 kamers over dus maar 13 jaar niets gedaan en nu ineens wel.
Dakkapel is niet voor de ruimte zeggen ze maar voor het licht, maar de luiken zitten bijna de hele dag dicht.
Wilde niet op noord doen omdat je dan een vergunning moet aanvragen omdat het de voorkant is.
komt nog bij dat het vast een stuk onderhoud geeft en voor iemand mid 60 niet handig.
Ja ook aan gedacht, ik kan die ruimte best gebruiken, maar dat is vast niet de goedkoopste optiekleefding schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:55:
Zet er een dakkapel naast en leg daar de panelen op?
Simpelste is tot nu toe het raam er uit en noord er in zagen, en 6 panelen verhuizen naar rechts, alles 60cm naar rechts ga ik niet doen, die 16 boven liggen prima of ik moet tegen 5 sunpower X21 345W panelen lopen voor een leuke prijs.
Dit topic is gesloten.