CPU niet aangetekend verzonden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:10
Beste mede-tweakers, ik heb onlangs van een andere medetweaker (met zeer positieve VA score) een CPU overgenomen. Althans, dat dacht ik... Ik heb netjes het geld overgemaakt en de andere tweaker schijnt de CPU netjes in een bubbelenvelop op de bus gedaan te hebben maar naar nu blijkt dus zonder aangetekend/Track & Trace en dus onverzekerd en ontraceerbaar.

Wel heb ik 5 euro extra moeten betalen bovenop de originele prijs die we afgesproken hadden want ik zou hem komen halen omdat hij dichtbij woont maar hij was zelf met zijn PC's aan de andere kant van het land en derhalve was het handiger hem te versturen. Hij is woensdag verstuurd, donderdag niets, vrijdag niets, vandaag niets.

Nadat bleek dat de CPU er toch te lang overdeed heeft hij direct contact opgenomen met PostNL en die zegt dat we toch minimaal tot dinsdag moeten wachten voordat we met zekerheid kunnen zeggen dat hij zoek is... Maar wat dan? Zij kunnen dat toch ook totaal niet traceren zonder enige tracking code? En ik ken eerlijk gezegd zelf geen gevallen waarbij de post er na 2 dagen nog steeds niet was, alles wat er dan nog steeds niet was kwam ook niet meer...

Nu heb ik direct gevraagd waarom hij hem überhaupt niet met "pakket post" verstuurd heeft waarop hij aangaf dat hij al van te voren gezegd had dat het met een bubbelenvelop zou komen, ik bedoelde echter waarom hij niet aangetekend/verzekerd verstuurd is want ik betaal toch geen 5 euro voor die envelop? 8)7 Die envelop zelf hoeft natuurlijk geen probleem te zijn voor een CPU, dat neem ik hem ook niet kwalijk.

Helaas heb ik nu een complete PC in onderdelen staan zonder CPU, verder heb ik alleen nog maar laptops omdat ik jaren in het buitenland gewoond heb en kan derhalve niet eens testen of de andere onderdelen niet toevallig DOA zijn of iets dergelijks en over 2 weken begin ik aan mijn nieuwe baan en heb ik niet echt tijd meer om heel veel te kloten/gamen want het is vooral dat ik nu nog even wilde hobbyen.

Wat moet ik er nou van denken? Wiens verantwoordelijkheid is het? Mag ik eisen dat als hij er dinsdag nog niet is ik mijn geld terug wil zodat ik zelf een ander kan kopen en mocht die ooit nog terecht komen ik deze netjes terugstuur?

Ik geloof absoluut niet dat er oplichting in het spel is, tegelijkertijd kan ik niet controleren of hij echt verstuurd is en vind ik het gewoon zeer onhandig om zoiets onverzekerd te versturen. Hij heeft besloten die 5 euro als extra winst te nemen i.p.v. de risico's af te dekken.

Ik weet dat ik ongeduldig ben maar ik wil graag aan de slag met de PC voordat ik er geen tijd meer voor heb en wil graag weten waar ik aan toe ben mocht het zover komen dat vanaf dinsdag een hele procedure gestart moet gaan worden om hem bij PostNL op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-10 15:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je kan in dit geval niets anders doen dan wachten. Het is wel degelijk de verzender zijn fout, maar die kan er natuurlijk ook niets meer aan doen nu.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Mavamaarten schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:18:
Je kan in dit geval niets anders doen dan wachten. Het is wel degelijk de verzender zijn fout, maar die kan er natuurlijk ook niets meer aan doen nu.
Dat begrijp ik, maar stel dat hij er dinsdag nou nog niet is en PostNL moet gaan zoeken... Moet ik dan blijven wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Behalve dat dit heel vervelend voor je is zie ik verder geen discussiewaarde in dit topic. Bovendien staat in de TS niet dat jullie expliciet aangetekende verzending hebben afgesproken.
Zie het als leergeld en denk volgende keer beter na bij het aangaan van een online transactie.
Rctworld schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:16:

want ik zou hem komen halen omdat hij dichtbij woont maar hij was zelf met zijn PC's aan de andere kant van het land en derhalve was het handiger hem te versturen.
Volgende keer iets meer geduld en gewoon afhalen als hij weer thuis is.
Rctworld schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:20:
[...]
Moet ik dan blijven wachten?
Tuurlijk niet, je verlies nemen en een CPU bij een betrouwbare webshop kopen ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Henk007 op 15-06-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 22:20
Ik kan je geen inhoudelijk advies geven en ga zeker geen schuldige proberen aan te wijzen.

Wel wil ik je een les voor een eventueel volgende keer geven.
Probeer in zo een geval duidelijk af te spreken hoe en met welke firma het verstuurd gaat worden.

Wat ik begrijp zijn er eigenlijk geen concrete afspraken gemaakt met betrekking tot de verzendingsprocedure.

Wellicht kan je proberen om met de verkoper de kosten te delen mocht er niks naar boven komen.

Dit is een kwestie van blindelings op elkaar vertrouwen. De verkoper zegt dat hij hem heeft verstuurd, maar geen bewijs.
De koper (jij dus) zegt dat je niks hebt ontvangen, maar geen bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik meende dat als hij niet heeft gezegd dat het versturen op jouw risico gebeurd, hij aansprakelijk is voor alle problemen.

Ook omdat je dus vrij veel betaald hebt voor verzending kon je er vanuit gaan dat hij aangetekend of zelfs via pakket ging.

Maar, het is in iig zeker niet netjes dat je 5 euro verzendkosten betaald voor een envelop, maar dat is mijn mening.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
ictinteresse schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:22:
[...]
Dit is een kwestie van blindelings op elkaar vertrouwen. De verkoper zegt dat hij hem heeft verstuurd, maar geen bewijs.
De koper (jij dus) zegt dat je niks hebt ontvangen, maar geen bewijs.
Maar dit is nou precies het punt... Het is met name in zijn belang dat het product goed verstuurd wordt want hij kan nu niet aantonen dat het verstuurd is en in normale gevallen ook ontvangen. Het is toch de verkopers verantwoordelijkheid dat het bestelde product mij (in goede staat) bereikt en om zijn kosten te dekken heb ik 5 euro betaald. Tot ik iets heb is mijn gedeelte van de overeenkomst wel voldaan en zijn kant niet.

Ik koop al jaren zonder problemen op internet maar eigenlijk nooit tweedehands (verkopen wel), juist daarom check ik de VA score want iemand die zo'n hoge score heeft zal die toch ook niet zonder reden hebben?

Er is voor mij toch geen enkele reden om aan te nemen dat als ik hier 5 euro voor betaal dat dit voor een normale postzegel is? Dat het met een andere pakketbezorger gedaan was die minder secuur met pakketjes omgaat en daardoor beschadigd was dat was dan wel weer iets geweest waarvan je kunt zeggen "ja, maar daar heb je niks over gezegd" maar als ik iets verkoop met een waarde van rond de 100 euro is er toch geen excuus om dat met enkel een postzegel te verzenden?

[ Voor 35% gewijzigd door Rctworld op 15-06-2013 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Klein verschil, in dat geval is er wel 100% duidelijk dat er iets verzonden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 21:20
Rctworld, je hebt gewoon gelijk hoor. Verkoper is verantwoordelijk voor de verzending/ontvangst, tenzij jij specifiek op de hoogte bent gesteld én akkoord bent gegaan met een eenvoudigere verzendmethode. Dat ben je in dit geval niet, een bubbeltjesenveloppe zegt alleen iets over het medium maar zegt niets over wat voor soort verzending het betreft (reguliere post, pakketpost, aangetekende post, verzekerde post enz).

De verzender is in dit geval verantwoordelijk aangezien het zijn keuze (En dus risico) is geweest om hem niet aangetekend te versturen. Simpel. Succes met de zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Simpel in theorie ja. Als verkoper in praktijk niets gaat vergoeden dan heb je als koper gewoon een probleem. Tenzij je de ballen hebt om er een zaak van te maken voor de rechtbank, iets wat in de praktijk nooit gebeurt. Je bent volledig aangewezen op de houding van de verkoper in deze, wellicht dat hij het geld terug stort, wellicht niet.

Ik snap ook echt niet dat mensen altijd maar vooraf betalen en dan iets verzenden. Dan kun je verwachten dat het een keer mis gaat. Wat is er mis met ophalen/langsbrengen of desnoods verzenden onder rembours?

En als je er met bovenstaande methoden niet uit komt, koop je gewoon ergens anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Aghanim schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:46:
Simpel in theorie ja. Als verkoper in praktijk niets gaat vergoeden dan heb je als koper gewoon een probleem. Tenzij je de ballen hebt om er een zaak van te maken voor de rechtbank, iets wat in de praktijk nooit gebeurt. Je bent volledig aangewezen op de houding van de verkoper in deze, wellicht dat hij het geld terug stort, wellicht niet.

Ik snap ook echt niet dat mensen altijd maar vooraf betalen en dan iets verzenden. Dan kun je verwachten dat het een keer mis gaat. Wat is er mis met ophalen/langsbrengen of desnoods verzenden onder rembours?

En als je er met bovenstaande methoden niet uit komt, koop je gewoon ergens anders :)
Nouja, ik wilde het wel ophalen maar dat kwam de verkoper niet goed uit maar afgaande op zijn VA feedback was er zeker reden om te geloven dat het een betrouwbare verkoper is en ik begrijp dat hij bij verzending eerst geld wil zien. Rembours was inderdaad verstandig geweest als je zo terug kijkt maar dat is vooral om het betalingsrisico van beide kanten af te dekken (wel betalen niet leveren of wel leveren en niet betalen) en er was geen reden om aan te nemen dat dit het probleem zou zijn want ik geloof in zijn goede intenties op basis van de VA score en met pakketpost is er bij mij nog nooit iets fout gegaan en ik ging er wel vanuit dat die 5 euro daar voor zou zijn want 5 euro is niet voor een envelop (en dan hadden wij op zijn minst geweten dat het verstuurd was).

En goed, tja, ik heb inderdaad wel advocaten in de familie maar het gaat er helemaal niet om dat ik de verkoper kapot wil maken, ik wil gewoon weten wat in de praktijk het meest verstandige is om te doen. Ik heb geld betaald en niks ontvangen, wat nu?

Maar goed, misschien loop ik sowieso erg op de zaken vooruit... Zijn er mensen bij wie de post wel pas na een 5-6 dagen aankwam?

[ Voor 9% gewijzigd door Rctworld op 15-06-2013 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loct
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-03 19:42
Rctworld schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:52:
[...]

Nouja, ik wilde het wel ophalen maar dat kwam de verkoper niet goed uit maar afgaande op zijn VA feedback was er zeker reden om te geloven dat het een betrouwbare verkoper is en ik begrijp dat hij bij verzending eerst geld wil zien. Rembours was inderdaad verstandig geweest als je zo terug kijkt maar dat is vooral om het betalingsrisico van beide kanten af te dekken en er was geen reden om aan te nemen dat dit het probleem zou zijn.

En goed, tja, ik heb inderdaad wel advocaten in de familie maar het gaat er helemaal niet om dat ik de verkoper kapot wil maken, ik wil gewoon weten wat in de praktijk het meest verstandige is om te doen. Ik heb geld betaald en niks ontvangen, wat nu?

Maar goed, misschien loop ik sowieso erg op de zaken vooruit...Zijn er mensen bij wie de post wel pas na een 5-6 dagen aankwam?
Yes, het is vaker voorgekomen dat particuliere post langer dan 1 week onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kan altijd dat de post wat trager is. Als de verkoper een goede V&A rating heeft zou ik me niet direct heel druk maken. Komt hopelijk snel goed voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Aghanim schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:55:
Kan altijd dat de post wat trager is. Als de verkoper een goede V&A rating heeft zou ik me niet direct heel druk maken. Komt hopelijk snel goed voor je!
Nouja, misschien is het de combinatie van het feit dat hij niet verzekerd verstuurd blijkt te zijn met de gemiddelde verhalen die ik van mensen bij en over PostNL hoor die mij bang maken.

Dat maakt het ook moeilijk, ik geloof wel dat de verkoper geen oplichter is maar tegelijkertijd is het zeer onhandig om iets relatief waardevols (vooral qua waarde per vierkante centimeter), wat je zo achterover kunt drukken onverzekerd en ontraceerbaar te versturen. Ik wil hem best geloven maar tegelijkertijd is er 0 bewijs op dit moment (tot dat hij aan gekomen is ;) )... Het kan best zijn dat het PostNL's schuld is maar zij hebben geen enkel aansprakelijkheid omdat er niets aantoonbaar is en dat is toch vooral

Ik hoop hoe dan ook voor beide kanten dat het probleem zichzelf snel oplost want ik vind het een knap lullige situatie. Ik vind het alles bij elkaar nog een behoorlijk bedrag :(
Loct schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:55:
[...]

Yes, het is vaker voorgekomen dat particuliere post langer dan 1 week onderweg is.
Ok, dat is op een bepaalde manier goed om te horen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Rctworld op 15-06-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
dit gaat ook helemaal niet om oplichting, dit gaat om verantwoordelijkheid :) Zeker gezien jij wilde ophalen en hij vervolgens besliste dat dat hem niet uitkwam én je niet vroeg welke verzendmethode te gebruiken is hij in beginsel gewoon volledig verantwoordelijk voor de correcte afhandeling en aankomst van de reeds betaalde goederen (in dit geval een CPU).

Hoeven we niet dramatisch om te doen. Als je echter expliciet wél akkoord bent gegaan met postzegelverzending (en nee, mededelen dat hij het in een enveloppe verstuurd is niet het zelfde..ik verstuur regelmatig enveloppes waar een pakketzegel op zit voor de track & trace!) dan is het verhaal natuurlijk omgekeerd en is het je eigen risico geweest.

Lijkt me dat gewoon even wachten maar wel de verkoper op de afspraken en rechten attenderen de juiste gang van zaken is. En uiteindelijk als de processor niet aan komt, dan is vergoeding van zijn kant of zorgen voor een vervangend exemplaar de gewone van gang van zaken over het algemeen.

(overigens ook precies de reden waarom ik louter opstuur met aangetekende verzekering, tenzij een koper zelf expliciet vraagt om een andere verzendmethode....waarbij ik meteen mededeel dat het risico dan bij hem komt te liggen. Dit is comform de wetgeving consument-consument handel/verzending!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En ik ken eerlijk gezegd zelf geen gevallen waarbij de post er na 2 dagen nog steeds niet was, alles wat er dan nog steeds niet was kwam ook niet meer...
Een tijdje terug heb ik van een webshop een fan ontvangen die 2 weken onderweg geweest is. In de tussentijd hadden ze mij al een nieuwe gestuurd dus heb ik deze weer terug gestuurd. Het kan dus wel voorkomen dat iets enorm lang onderweg is, al is het natuurlijk niet heel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

PostNL doet er soms echt lang over. Ik reken bij particuliere post meestal op "maandag verzenden" = "zaterdag ontvangen". En vaak blijk ik er niet vaak naast te zitten.

Vroeger zat het anders, toen was het meestal de volgende dag binnen. Maar dat heeft een oorzaak:

PostNL werkt met volledig geautomatiseerde centra, wanneer een envelop te groot is, in breedte en/of lengte en/of dikte valt deze uit de standaard batch. Dat wil zeggen, hij valt in een bak met handmatig sorteren/handmatig behandelen. En nu komt het verschil, vroeger had men een paar 100 medewerkers zitten in de sorteercentra van PostNL die dit handmatig deden, en nu misschien nog maar 10. Leve de besparingen op personeel. Het kan dus zijn dat door de dikte van de enveloppe deze gewoon 2-4 dagen ligt te wachten op handmatig sorteren.

Wanneer iets als pakket wordt verzonden is de behandeling totaal anders. Dan is het veelal sneller, maar ik heb met RMA's meegemaakt dat dit in NL ook wel een week kan duren, UPC bijvoorbeeld is next day, PostNL next Month :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierboven staan allemaal zeer nuttige tips die je voor de aanschaf had moeten overwegen. Helaas zijn we nu een stapje verder en lijkt het mis gegaan te zijn.

Misschien is het een idee om op neutrale toon aan de verkoper te vragen wat zijn voorstel is als die CPU dinsdag niet tevoorschijn komt. Misschien is het nog beter om dinsdag af te wachten en als dan blijkt dat ie niet is binnengekomen (wacht dus even tot de avond) om dan die vraag te stellen. Ik zou niet de schuld ergens neerleggen, maar gewoon vragen wat zijn voorstel is om hier uit te komen. Ik ben ervan overtuigd dat iemand met goede feedback open staat voor een oplossing die voor beide partijen bevredigend is (let op: er zijn hier twee partijen slachtoffer en niet alleen jij!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Mig29, wellicht twee slachtoffers. Maar in ieder geval één verantwoordelijke, en dat is de verzender in dit geval. Dus een oplossing waarbij de verzender gelukkig is lijkt me een onwaarschijnlijk scenario. Wettelijk gezien is dit allemaal redelijk goed geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Waarom is de wetgeving hier direct relevant? Laten we er van uit gaan dat verkoper dit goed op gaat lossen, indien de CPU werkelijk niet aan komt, want ook daar is nog gewoon kans op. Ik geloof overigens niet dat iemand hier een zaak van zou gaan maken dus wetgeving doet er dan niet zo veel toe lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het verhaal ook gehad dat een CPU niet goed aankwam.

Er zijn 2 relevante dingen:
1. heb je daadwerkelijk gezegd dat de CPU aangetekend cq. handtekening verzonden moet worden en voor betaald; als de verkoper dat niet doet, verkoper schuld. Sorry misschien heel hard maar zo is het. Hij dient zorg te dragen waarvoor de koper betaalt. Als de koper zegt dat het via postduif moet, moet die dat ook doen, even cru gezegd. Ik weet dat cashen en niet doen leuk is maar het is niet de bedoeling.

Even een kleine voetnoot, ik heb met een product gehad die naar Oostenrijk moest gaan en daar was het verhaal voor € 25 verzending erbij. Dat was akkoord maar het bleek dat ik ook via GLS kon doen en daar heb ik de koper op de hoogte gebracht en dat het goedkoper was. Dat is hoe het eerlijk kan zijn en dan kan de koper ook zeggen van akkoord en hou het geld of ik wil terug of ik wil dat je echt via TNT doet bij wijze van spreken.

2. heb je gezegd ik betaal porto kosten en bubbeltjesenvelop dan weet je dat het altijd een risico is. Dit was bij mij het geval en ga je gewoon delen van de kosten maar je komt er wel uit. Ik had toevallig nog een dezelfde liggen dus 50-50% gedaan.

Ik heb ook over deze zending wel eens ruzie gehad met TNT want ik zei:
Ok dat een etiket kan loslaten prima dat kan en dan heb je geen adres meer. Maar ik heb ook het retouradres erachter opgeschreven (in blokletters, postcode en huisnummer) dus de envelop kan niet in het niets zijn verdwenen.

[ Voor 11% gewijzigd door itsalex op 16-06-2013 14:05 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41

InFamous

excommunicado

Ik heb een kaartje van mijn werkgever gekregen bij de geboorte van mijn kleine, deze had hij verstuurd op maandag 11 maart, kaartje kwam vorige week woensdag binnen 12 juni. Dus het is zeker wel mogelijk.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:16:
ik verstuur regelmatig enveloppes waar een pakketzegel op zit voor de track & trace!) dan is het verhaal natuurlijk omgekeerd en is het je eigen risico geweest.
Dat is helemaal niet per definitie zo, het ligt eraan wat je afspreekt, niet of je een pakketzegel gebruikt of niet. Als jij verzending aanbiedt, en niet afspreekt dat dat voor risico koper gebeurt, dan is dat jouw verantwoordelijkheid. Kom je eerst overeen, en koper verzoekt vervolgens of je het wil sturen en spreekt daar verder niets over af, dan is het risico voor koper. Maar die situatie komt eigenlijk niet voor: want dan wordt meestal alsnog een totaalprijs inclusief verzending gemaakt dus dan moet je alsnog risico afspreken.

Ofwel: communiceer altijd hoe je verzend en wie het risico draagt. De wet is leuk, maar als het goed is heb je die helemaal niet nodig als je gewoon zorgvuldig afspraken maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:06
Wat ik dan nog wel mis in deze discussie is of de koper in dit geval op de hoogte is van de tarieven die worden gehanteerd bij PostNL. Een aangetekende brief (neem even voor het gemak aan dat een bubbelenveloppe ook hieronder valt) is 7,70 en geen 5 euro (overigens is dan ook maar tot 50 euro verzekerd). Een gewoon pakketje is al 6,75 en aangetekend 8,05 dus hoe dan ook is 5 euro niet toereikend voor de verkoper om zijn kosten te dekken?

Edit: overigens zijn er nog wel vreemdere verhalen natuurlijk *klik*

[ Voor 15% gewijzigd door Dagion op 17-06-2013 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Floppus : Dat zeg ik dus min of meer. Als de koper vraagt om (of akkoord gaat met...) postzegelverzending, dan impliceert dat natuurlijk dat je akkoord gaat met het bijkomend risico (gebrek aan traceability, zeker gezien de reputatie van de post tegenwoordig...). Als zeer actieve V&A gebruiker kan ik je ook vertellen dat dat de norm is op tweakers met de mensen met wie ik zaken doe : Vragen om postzegelverzending = indirect akkoord gaan met risico dat het zoek kan raken. Wellicht ben je je daar niet geheel van bewust.

Dagion: Er is ook gewoon DHL waar je het dus voor 5 euro wél als pakketje met tracing kunt versturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@majic: ik snap volledig dat de verkoper verantwoordelijkheid draagt voor de verzending van het artikel tenzij anders afgesproken, maar daar heb je weinig aan als je de relatie met de verkoper volledig vernield in de aanloop naar een mogelijk probleem. De kosten zijn per definitie te klein om een zaak te beginnen, dus je kunt maar beter zorgen dat dit op een schappelijke manier wordt opgelost. Door als koper niet aan te dringen op een verzekerde verzending stel je jezelf natuurlijk ook wel open voor een wellus/nietus spelletje. Het gaat zoals zovaak hier in SF niet om gelijk hebben....

Edit: of zoals een mooie formule in lean stelt: E=Q*A^2 (effectiveness = quality * acceptance ^2)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:42
Aankopen op het internet moet je altijd verzekerd laten versturen, want zelfs als een pakketje dat kan worden getraceerd via T&T niet verzekerd is en kwijt raakt heb je nog niks. De verkoper heeft zich dan aan de afspraak gehouden en jij als koper blijft met niks achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NotSoSteady schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:28:
Aankopen op het internet moet je altijd verzekerd laten versturen, want zelfs als een pakketje dat kan worden getraceerd via T&T niet verzekerd is en kwijt raakt heb je nog niks. De verkoper heeft zich dan aan de afspraak gehouden en jij als koper blijft met niks achter.
Dat is wel veel te kort door de bocht. Hier een samenvatting van hoe het werkelijk geregeld is:
*Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken.
*Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
*Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.
*Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.
*Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.
*Als er niets vermeld is en geen navraag is gedaan, dan wordt het moeilijk als het product verloren blijkt te zijn gegaan. Ik zou dan beginnen met nagaan waarom de verkoper het product zomaar heeft verzonden (dat was immers niet expliciet gemeld). En ik hoop dat er dan eens wordt geprocedeerd zodat we weten waar we aan toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Nog steeds niets... :( Begin toch erg bang te worden dat het gewoon "zoek" is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 17:44
En wat is de reactie van de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Raling schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:14:
En wat is de reactie van de verkoper?
Heeft TNT gebeld, die zegt dat die waarschijnlijk kwijt is maar dat ze nog wel even gaan kijken of ze iets kunnen vinden 8)7

Ik heb inmiddels zelf een nieuwe 3570K gekocht en gevraagd of ik de 2500K terug mag sturen als die nog komt en wat hij voor oplossing heeft als hij niet terug komt... Terugsturen mag maar als hij niet komt "dan kan ik daar helaas ook niets aan doen"...

Ik geef het nog een paar dagen maar word er wel een beetje moedeloos van, je gaat toch niet iets met zo'n waarde onverzekerd versturen |:( Zeker niet omdat hij zelf zegt dat het hem ook 3 maal is overkomen 8)7 Dat is toch gewoon nalatigheid? Hij kan niet stellen dat hij niet wist wat de risico's ervan waren en toch heeft hij het gedaan...

[ Voor 13% gewijzigd door Rctworld op 20-06-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een cpu van max een paar tientjes in een bubbelenvelop versturen snap ik nog, maar een 2500K van 100+ euro is inderdaad wel een beetje vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op maandag 17 juni 2013 @ 05:40:
Floppus : Dat zeg ik dus min of meer. Als de koper vraagt om (of akkoord gaat met...) postzegelverzending, dan impliceert dat natuurlijk dat je akkoord gaat met het bijkomend risico (gebrek aan traceability, zeker gezien de reputatie van de post tegenwoordig...). Als zeer actieve V&A gebruiker kan ik je ook vertellen dat dat de norm is op tweakers met de mensen met wie ik zaken doe : Vragen om postzegelverzending = indirect akkoord gaan met risico dat het zoek kan raken. Wellicht ben je je daar niet geheel van bewust.

Dagion: Er is ook gewoon DHL waar je het dus voor 5 euro wél als pakketje met tracing kunt versturen!
De wet heeft niets met wat jij vindt dat iets impliceert of wat volgens jou de norm is op Tweakers. Zeg het dan gewoon, dan ben je klaar. Waar je je bewust van moet zijn is hoe het wettelijk geregeld is, niet wat jij gewoon bent.

Jij biedt product en verzending voor bedrag x. Zeg je enkel dat je dat per briefpost doet en koper vindt dat goed, dan ben JIJ nog steeds verantwoordelijk voor het aankomen van het afgesprokene. De wijze van verzending is geen afspraak over wie het risico draagt. Zo moeilijk is het toch niet?

Als jij zegt dat je naar de winkel gaat om appels te kopen, dan impliceert dat ook niet dat je geen peren lust. Op dit moment ben je echter wel appels met peren aan het vergelijken.

Zie ook de quote van Mig; die update is overigens mede na aanleiding van een discussie die ik daarover heb gevoerd met Arnoud.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Verkoper zou donderdag teruggebeld worden door PostNL maar vandaag nog niks gehoord dus maar eens gevraagd hoe het ermee stond en aangegeven dat het toch wel fijn zou zijn als hij met wat meer kwam dan "je hebt toestemming gegeven voor een envelop" en "daar kan ik helaas ook niets aan doen" want voorlopig ben ik mijn geld kwijt en heb ik geen enkel bewijs dat er iets verstuurd is.

Kreeg als reactie weer het verhaal over de envelop, dat ik hem niet voor leugenaar uit mag maken (wat ik ook niet gedaan heb, tenzij die bedoeld dat het noemen van de feiten dat impliceert wat inderdaad wel zo is maar dat verandert niet aan het feit dat dit de feiten zijn) en dat ik het maar lekker uit mag zoeken...

Wat moet je daar nou mee? (behalve negatieve feedback geven) Eerst geld innen, onnodig risico nemen en dan vervolgens tegen de andere partij zeggen dat ze het maar lekker zelf uit mogen zoeken. Heb ik weer 8)7 En dan had hij nog wel zo'n positieve score |:(
majic schreef op maandag 17 juni 2013 @ 05:40:

Voor de duidelijkheid, ik ben niet akkoord gegaan met postzegelverzending, alleen met een envelop als verpakking.
NotSoSteady schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:28:
Het zou al heel wat zijn dat ik bewijs had dat hij überhaupt verstuurd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 04:38
Rctworld schreef op zondag 23 juni 2013 @ 21:01:
Verkoper zou donderdag teruggebeld worden door PostNL maar vandaag nog niks gehoord dus maar eens gevraagd hoe het ermee stond en aangegeven dat het toch wel fijn zou zijn als hij met wat meer kwam dan "je hebt toestemming gegeven voor een envelop" en "daar kan ik helaas ook niets aan doen" want voorlopig ben ik mijn geld kwijt en heb ik geen enkel bewijs dat er iets verstuurd is.

Kreeg als reactie weer het verhaal over de envelop, dat ik hem niet voor leugenaar uit mag maken (wat ik ook niet gedaan heb, tenzij die bedoeld dat het noemen van de feiten dat impliceert wat inderdaad wel zo is maar dat verandert niet aan het feit dat dit de feiten zijn) en dat ik het maar lekker uit mag zoeken...

Wat moet je daar nou mee? (behalve negatieve feedback geven) Eerst geld innen, onnodig risico nemen en dan vervolgens tegen de andere partij zeggen dat ze het maar lekker zelf uit mogen zoeken. Heb ik weer 8)7 En dan had hij nog wel zo'n positieve score |:(

[...]

Voor de duidelijkheid, ik ben niet akkoord gegaan met postzegelverzending, alleen met een envelop als verpakking.

[...]

Het zou al heel wat zijn dat ik bewijs had dat hij überhaupt verstuurd is...
Je kunt dan 2 dingen doen. Je verlies nemen en het een leer laten zijn voor de volgende keer.
Of je maakt er een zaak van. (Zeker als je zelf rechtsbijstand of dergelijke hebt, is het waarschijnlijk snel opgelost, en tegen geringe kosten) Echter laatste optie kan je meer kosten dan een CPU en alsnog met legen handen eindigen (Lees cpu kosten terug maar kosten om dat zover te krijgen zijn hoger)

Ik zou voor optie 2 gaan, al is dat het puur uit principe/karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
En je kan eventueel ook nog naar de politie stappen en PV laten opmaken voor oplichting.

In mij geval zou het ook optie 2 zijn, maar goed ik heb dan ook een rechtsbijstand die dat afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chime schreef op maandag 24 juni 2013 @ 09:52:
En je kan eventueel ook nog naar de politie stappen en PV laten opmaken voor oplichting.
Tsja, ik moet hier toch een beetje een *zucht* van slaken... Tegenwoordig wordt overal om het minste of geringste zo hard oplichting geroepen, dat mensen niet eens meer weten wat oplichting nu eigenlijk is. Het is ook niet wonderlijk dat politie probeert mensen die echt opgelicht zijn proberen af te wimpelen als er zo vaak om niks door mensen "wolf" geroepen wordt.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/326.html
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Gelijk het eerste: er moet sprake zijn van een vooropgezet plan. Een conflict, of schadeplichtig zijn, is in de verste verte geen oplichting. Ook niet als jij een recht hebt en wederpartij dat niet onderkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10 17:35
Tsja, het lastige is natuurlijk dat je zonder die Track&Trace geen idee hebt waar het probleem met de verzending ligt. Als de CPU überhaubt nooit is verstuurd, maar de verkoper dat alleen maar heeft geclaimt om zo geld te krijgen, is het natuurlijk wel oplichting.
Maar aangezien de verkoper een goede feedbackscore had zou ik daar niet vanuit gaan en lijkt het mij gewoon pech dat de envelop is kwijtgeraakt en geen oplichting.

(Neemt natuurlijk niet weg dat de verantwoordelijkheid van het pakketje gewoon ligt zoals hierboven al toegelicht door o.a. Floppus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Toch zou ik er werk van maken. Volgens mij sta je gewoon sterk.

Het nemen van je verlies zoals velen aangeven is een beetje te makkelijk (die mensen kunnen allemaal wel wat bij mij bestellen.. ;) krijg je een kaartje met de tekst neem je verlies)

Vooral het feit dat de verkoper meldt dat het eigen schuld is en dat hij er ook niets aan kan doen. In mijn ogen niet bepaald een blijk van mee willen werken naar een oplossing en dus voor mij reden om er werk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Gadgeteer schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:01:
Toch zou ik er werk van maken. Volgens mij sta je gewoon sterk.

Het nemen van je verlies zoals velen aangeven is een beetje te makkelijk (die mensen kunnen allemaal wel wat bij mij bestellen.. ;) krijg je een kaartje met de tekst neem je verlies)

Vooral het feit dat de verkoper meldt dat het eigen schuld is en dat hij er ook niets aan kan doen. In mijn ogen niet bepaald een blijk van mee willen werken naar een oplossing en dus voor mij reden om er werk van te maken.
Was even op vakantie maar inderdaad, hij wist zelf al wat de risico's waren dus als hij dat bewust neemt en het gaat fout dan mag ik dat toch wel nalatig noemen. Zeker omdat je er als koper toch wel vanuit mag gaan dat iets met een relatief hoge waarde en 5 euro verzendkosten niet zomaar met een postzegel op de bus gedaan wordt. Dan kun je lang of kort zijn maar dan kan ik iedereen gaan oplichten door te zeggen dat ze er niet om gevraagd hebben en ik toch echt verstuurd heb... 8)7
Pagina: 1