• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Tweakers,

Ik ga even verder in dit topic op het eerdere verhaal uit : [Win8] Videokaart driver blijft crashen omdat het verhaal iets veranderd is nu.
Probleem was dus dat mijn videokaart driver bleef crashen. Ondertussen is de Videokaart vervangen door een Nvidia GTX660 en is het moederbord vervangen door een Asus P8H77-M Pro. Na het vervangen van het moederbord geen herinstall gedaan en dat ging natuurlijk niet goed. Systeem had freezes. Dus Windows 8 weer geinstalleerd, en toen begon de VGA driver weer te crashen. Maar besloten om een frisse, originele Windows 8 Enterprise te installeren en ook dat LEEK goed te gaan...

Nu heb ik soms last van VGA driver crashes maar soms ook van complete freezes van de PC. Ondertussen ben ik echt ten einde raad na het vervangen van 2 videokaarten en het complete moederbord...
Heeft iemand hier nog ideeën ? Want ik word gek van een instabiel systeem :(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken naar het geheugen en de voeding.
Welk geheugen heb je en op welke snelheid en timings heb je die staan?
Omdat je in je andere topic zegt dat je 2 losse geheugenkits hebt zou het volgende aan de hand kunnen zijn:
Het kan voorkomen dat je als je 4 modules gebruikt in plaats van 2 dat je dan de spanning een klein beetje moet verhogen, en wellicht staan de snelheid/timings te strak.
Als je daarnaast (indien aanwezig) XMP profielen gebruikt van je kits, moet je er rekening mee houden dat de timings in XMP profielen afgestemd zijn op een enkele kit, niet op twee en daar kan je systeem instabiel van worden.
Als het niet zo ingesteld staat in je BIOS/UEFI, probeer eens je geheugen op default te zetten. Je zou daarna een programma als Memtest86+ kunnen runnen van cd.
Daarnaast is Recom niet een merk dat normaal tot A-merk voedingen gerekend wordt. Is het mogelijk om een voeding van iemand te lenen?

Verwijderd

Na het lezen van het vorige topic sluit ik mij aan bij mijn voorganger.
Probeer eerst eens even een andere voeding, kijk of er ergens een te leen is.
Dat de voltages in orde lijken zegt namelijk niets.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

ik denk eerder dat je voeding niet in order is, wat voor voeding heb he, en kan je in je bios uitlezen welke waardes hij heeft?

Johann Sebastian Bach

• DennusB
  • Niet online
Nivida_intel schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:00:
ik denk eerder dat je voeding niet in order is, wat voor voeding heb he, en kan je in je bios uitlezen welke waardes hij heeft?
Het is een Recom 750Watt voeding. In de bios zien de waardes er normaal uit, maar de poster hierboven zegt dat dat niet perse wat hoeft te zeggen?

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:57:
Je zou eens kunnen kijken naar het geheugen en de voeding.
Welk geheugen heb je en op welke snelheid en timings heb je die staan?
Omdat je in je andere topic zegt dat je 2 losse geheugenkits hebt zou het volgende aan de hand kunnen zijn:
Het kan voorkomen dat je als je 4 modules gebruikt in plaats van 2 dat je dan de spanning een klein beetje moet verhogen, en wellicht staan de snelheid/timings te strak.
Als je daarnaast (indien aanwezig) XMP profielen gebruikt van je kits, moet je er rekening mee houden dat de timings in XMP profielen afgestemd zijn op een enkele kit, niet op twee en daar kan je systeem instabiel van worden.
Als het niet zo ingesteld staat in je BIOS/UEFI, probeer eens je geheugen op default te zetten. Je zou daarna een programma als Memtest86+ kunnen runnen van cd.
Daarnaast is Recom niet een merk dat normaal tot A-merk voedingen gerekend wordt. Is het mogelijk om een voeding van iemand te lenen?
Er zitten 2 bankjes van 8GB in, 16GB totaal dus. Dus dan gaat je verhaal niet op? Of kan het ook met 2 bankjes?

Verwijderd

Nivida_intel schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:00:
Dan weet je nog steeds helemaal niks.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:57:
De voeding is redelijk, is een Andyson build met Teapo condensators.

Meest logische is geheugen, moederbord of videokaart probleem.

Verwijderd

DennusB schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:08:
[...]

Er zitten 2 bankjes van 8GB in, 16GB totaal dus. Dus dan gaat je verhaal niet op? Of kan het ook met 2 bankjes?
My mistake, sorry 8)7 , wat ik van de XMP profielen begrepen heb is dat het profiel per verkochte kit afgestemd is. Dus als je 4 bankjes in één keer op een XMP profiel wil hebben kun je beter een quad-channel kit aanschaffen i.p.v. 2 kits van 2. Dat heeft met bepaalde timings in het profiel te maken. Als dat bij jou niet van toepassing is hoef je je er niet druk om te maken.
Evengoed zou je wel een Memtest kunnen doen. Hoe heb je de timings van het geheugen ingesteld?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 21:31 ]

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:23:

Meest logische is geheugen, moederbord of videokaart probleem.
Moederbord & videokaart kunnen het niet zijn, want die zijn vervangen en gloednieuw. Hoe sluit ik het geheugen uit? Memtest 48 uur laten draaien?

Verwijderd

Een nachtje zou wel goed zijn. Edit: ik heb net op de site van Intel gekeken en daar staat dat je processor standaard DDR3-1333 of 1066 aankan. http://ark.intel.com/prod...or-G860-3M-Cache-3_00-GHz . Op welke snelheid en timings heb je je geheugen ingesteld? Ik heb zelf geen Intel meer en ik ben hier niet goed van op de hoogte maar als ik het goed begrijp betekent dit mogelijk dat je geheugen dus maximaal 1333MHz gezet kan worden zonder over te klokken. Misschien lost dit je freezes op.
Ik hoop dat andere tweakers er meer over kunnen vertellen.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 22:06 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
En ook naar je SSD zoeken tav problemen/freezes.
Ook in combinatie SSD met je moederbord.
Misschien een tijdje een gewone hd erin zetten, om te testen.

[ Voor 25% gewijzigd door jan99999 op 14-06-2013 23:08 ]

• DennusB
  • Niet online
Ik heb maar even wat screenshots gemaakt van CPU-z met de timings enzo... kunnen jullie zo zien of dit goed of fout staat?

CPU-Z
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/69CcCLnSzQMgZw4Qn4yVjaGR/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0Y2gdgs4SESM3htiNnmGlVh4/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Mjs8kZMSOh8PRDhRbC1knrb3/thumb.png

• DennusB
  • Niet online
Ook heel de nacht maar Memtest laten draaien met dit als resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eijj3qPK73tV8Zmi6b70OBdM/medium.jpg

Dat ziet er toch gewoon goed uit?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Dus, eh... videokaart is al vervangen, moederbord is vervangen, geheugen is grondig getest... wat mij betreft is de grootste kanshebber nu de voeding.

En dat het een goed merk/kwaliteit is die je nu hebt zegt niets. Ik had onlangs een Seasonic, dure fanless, voeding - ook een goed aangeschreven merk - en die was onbetrouwbaar: af en toe crashes & resets.

• DennusB
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 10:37:
Dus, eh... videokaart is al vervangen, moederbord is vervangen, geheugen is grondig getest... wat mij betreft is de grootste kanshebber nu de voeding.

En dat het een goed merk/kwaliteit is die je nu hebt zegt niets. Ik had onlangs een Seasonic, dure fanless, voeding - ook een goed aangeschreven merk - en die was onbetrouwbaar: af en toe crashes & resets.
Er zit nu een gloednieuwe Recom 600Watt voeding in. Volgens de PC zaak kan het ook mijn geheugen nog zijn, omdat Corsair volgens die verkoper nou niet echt lekker spul is. Klopt dat?
Edit : Na 2 minuten met de nieuwe voeding klapt hij alweer. Ik ga maar even Kingston geheugen halen denk ik...
Edit 2 : Nu zit er 1x 8GB Kingston in... ik ben benieuwd!
Edit 3 : Ook dat was het niet. 8GB teruggebracht en nu maar een nieuwe SSD er in om te proberen.... zucht

[ Voor 16% gewijzigd door DennusB op 15-06-2013 16:41 ]

Verwijderd

DennusB schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:34:
[...]

Moederbord & videokaart kunnen het niet zijn, want die zijn vervangen en gloednieuw.
Dat zegt helaas niks. Nieuw moederbord of videokaart kan ook stuk zijn of het kan een compatibiliteits probleem tussen verschillende onderdelen zijn.
Hoe sluit ik het geheugen uit? Memtest 48 uur laten draaien?
Memtest86+ werkt meestal om fouten te detecteren, maar niet altijd. Overigens is 48 uren wel heel veel 1 of 2 rondes moet genoeg zijn en dat is vaak na 1/2 uren wel gebeurt.
DennusB schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 09:44:
Ook heel de nacht maar Memtest laten draaien met dit als resultaat :

[afbeelding]

Dat ziet er toch gewoon goed uit?
Ja volgens Memtest is er niks mis met je geheugen, maar dat betekend niet dat het echt goed is. Soms zit Memtest er naast.
vanaalten schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 10:37:
Nee nog steeds niet, die staat nog steeds op de laatste plaats. Nog steeds eerst moederbord, geheugen en videokaart. ;)
Maar hoe zeker weet je dat het de voeding was, andere voeding en weg probleem hoeft nog niet te betekenen dat het de voeding was. :p
DennusB schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:38:
[...]

Er zit nu een gloednieuwe Recom 600Watt voeding in.
Recom heeft verschillende voedingen van 600W en sommigen zijn slecht.
Volgens de PC zaak kan het ook mijn geheugen nog zijn, omdat Corsair volgens die verkoper nou niet echt lekker spul is. Klopt dat?
Nee Corsair is prima
Pagina: 1