"Eenvoudig verouderde radiatoren upgraden"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Vanmorgen las ik over iets dat 2 TI studenten op het Saxion hebben bedacht om gas te besparen:
“Eenvoudig verouderde radiatoren upgraden”
Een aanzienlijk deel van de huishoudelijke energierekening bestaat uit stookkosten. Vier studenten van de Saxion Hogeschool in Enschede zien mogelijkheden tot besparing op die kosten. Ze willen oude radiatoren vernieuwen, zonder ze te vervangen. Erik Bozelie, één van de studenten, vertelt.

Wat is jullie idee?
"We willen oude radiotoren upgraden. Veel huizen in Nederland hebben verouderde radiatoren. Ze zijn niet efficiënt meer. Maar radiatoren vervangen kost zo'n 1.200 euro per 3 meter. Dat is een kostbare investering die zich maar langzaam laat terugverdienen en die daarom ook weinig gedaan wordt. Wij hebben een upgradeset ontwikkeld, waarmee oude radiatoren eenvoudig en goedkoop efficiënter kunnen gaan werken. Zo wordt energie en geld bespaard."

Hoe werkt dat?
"Het setje bestaat uit twee delen: een ventilator en isolerende folie. De gebruiker plaatst een ventilator onder de radiator die de warme lucht van de kachel de kamer inblaast. Bij conventionele radiatoren blijft een soort deken van warme lucht rond de radiator hangen. Tegen de tijd dat die deken de temperatuursensor aan de muur heeft bereikt, is de kamer eigenlijk al te warm. Ons upgradesetje voorkomt dat. De kamer is zo eerder warm, de stooktijd korter. Dat bespaart stookkosten. Bovendien kan de ventilator in de zomer gebruikt worden om de kamer te koelen. Daarnaast brengt de gebruiker isolerende folie achter de radiator aan. Die folie wordt vacuüm getrokken met een stofzuiger, waardoor de besparing toeneemt. Het setje is door iedereen aan te brengen. Een monteur is niet nodig. We verwachten dat het setje voor een besparing van 15% zorgt. De kosten van één setje zijn ongeveer veertig euro. Daarmee is de terugverdientijd van de investering voor een heel huis ongeveer één tot drie jaar.

"Een gebruiker kan ook kiezen voor een optionele koppeling naar mobiele telefoons. Door een motortje op de radiatorkraan kunnen mensen dan contact maken met de radiatorkraan en hem bijvoorbeeld automatisch laten uitschakelen als ze weggaan. Dan neemt de besparing nog verder toe."

Waarom is dit een goed idee?
"Deze besparing heeft een relatief korte terugverdientijd, in vergelijking met zonnepanelen of isolatie, die een terugverdientijd van vier tot acht jaar hebben. Gebruikers kunnen hun radiator zelf upgraden, er is geen monteur voor nodig. Het is met veertig euro per radiator een goedkope investering. En het is effectief, met een besparing van 15%. Een simpele techniek dus, die toch veel zoden aan de dijk zet."

Erik Bozelie en Peter Bruins doen mee aan de GasTerra Transitie Jaarprijs 2013, die op 11 juni wordt uitgereikt. --> Saxionstudenten Enschede winnen prijs van 50.000 euro
Nu vraag ik mij af: Is het netto wel voordeliger? Ventilators hebben stroom nodig en als de kosten daarvoor net zoveel zijn als dat wat je overhoud door het lagere gasverbruik.... dan lijkt het niet echt veel nut te hebben. Al kan ik er helemaal naast zitten O-)

Nou ben ik benieuwd hoe anderen hier over denken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
zie topics:
- DBE ventilatoren
- CV tuning

overigens: idee is niks nieuws

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het heeft wat raakvlak met LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Hiermee wordt effectief het vermogen van de radiator vergroot (met veel meer dan het elektrisch vermogen van de ventilator)
Een groot voordeel wat niet eens genoemd wordt is dat dan ook de CV aanvoertemperatuur verlaagd kan worden, wat zomaar 10% van het rendement van de ketel verbetert.
Hier een standaardkit van maken met isolatie is zeker een goed idee en als kit volgens mij wel nieuw.
Ook ben ik benieuwd naar de vacuum isolatie oplossing; waarmee is het gevuld en hoeveel scheelt het leegzuigen?

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 13-06-2013 15:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Combi van jaga dbe en tonzonfolie!?

Zelf vond ik het experiment met fans nog niet geslaagd. Als we weer richting het stookseizoen gaan, heb ik nog 6 aluminium fans op stapel staan voor een t11. De eerste opzet was niet goed veel lawaai, amper verschil.

1060 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Leon303 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:52:
Combi van jaga dbe en tonzonfolie!?

Zelf vond ik het experiment met fans nog niet geslaagd. Als we weer richting het stookseizoen gaan, heb ik nog 6 aluminium fans op stapel staan voor een t11. De eerste opzet was niet goed veel lawaai, amper verschil.
Radiatoren zijn dan ook niet het meest ideaal om te boosten. Zeker t11. Ik heb een t22 geboost, er is effect maar het effect op een Jaga convector is echt aanzienlijk groter.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
de jaga's hier met DBE werken al met een aanvoertemperatuur van 26 graden Celsius.
Hoe dit in het najaar uitpakt, dat volg ik natuurlijk op de voet :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vooral dat motortje om de kraan af te sluiten heb ik interesse in, zoiets heb ik nog niet gevonden voor oude conventionele draai-afsluiters. De hele boel bevriezen of leeg laten lopen is ook geen oplossing, wordt gedeeld met meerdere huishoudens. Verder heb ik geen thermostaat dus een ventilator zal ook weinig nut hebben. En hoe wil je dat folie vacuüm trekken en waarom eigenlijk? Ik dacht dat lucht juist isoleert. Stofzuiger misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom hebben die een prijs gewonnen? Idee is al super oud.

http://www.icy.nl/bedrijf/producten/ventilatiebalk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Soldaatje:
Daarnaast brengt de gebruiker isolerende folie achter de radiator aan. Die folie wordt vacuüm getrokken met een stofzuiger, waardoor de besparing toeneemt.
(stilstaande) Lucht isoleert beter dan bijvoorbeeld beton maar geen lucht isoleert nog beter om dat er dan helemaal geen stroming en geleiding van warmte kan plaatsvinden.
Ik ben benieuwd hoe hoog het stofzuigervacuum kan worden en wat dit met de Rd doet van de 'folie'.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:21:
@Soldaatje:
[...]

(stilstaande) Lucht isoleert beter dan bijvoorbeeld beton maar geen lucht isoleert nog beter om dat er dan helemaal geen stroming en geleiding van warmte kan plaatsvinden.
Ik ben benieuwd hoe hoog het stofzuigervacuum kan worden en wat dit met de Rd doet van de 'folie'.
Ok, ik was niet echt scherp toen, maar waarom moet je een folie dan vacuüm zuigen? Wat heeft dat voor voordeel tegenover een enkellaags folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik stel me er iets vij voor zoals http://www.isodun.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd naar de opbouw van de isolatie folie en de kwaliteit van het oppervlak aan beide zijden.
Verder, is de structuur van het isolatiemateriaal zodanig dat na vacumeren de materialen van de voor- en achterzijde niet tegen elkaar komen?

Verder lijk het mij onmogelijk dat er een wolk van warme lucht om de radiator blijft hangen;
warme lucht gaat immers omhoog en wordt door koudere lucht aangevuld. Er is wat anders aan de hand.

Met vriendelijke groet, Lert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Icy.nl lijkt al in 2012 te zijn gestopt met de radiator ventilatiebalk: https://web.archive.org/w.../producten/ventilatiebalk

Inmiddels is er ook weer een nieuwe "radiator ventilator" die een prijs gewonnen heeft, namelijk de radiatorventilator van Speed Comfort. De prijs werd afgelopen vrijdag gewonnen in het Vara/NPO programma "Nederland wordt groen". De Speedcomfort wordt jammergenoeg pas in februari 2016 uitgeleverd (dus deze winter hebben we er niet veel meer aan) en het vacüum isolatiescherm voor plaatsing tussen de radiator en de muur ontbreekt. De drijvende kracht achter Speedcomfort is (Piet) Pieter van der Ploeg.

Zou de vacüum isolatie folie te weinig energie besparen?

[ Voor 50% gewijzigd door cj1 op 29-11-2015 11:11 . Reden: speedcomfort en "Nederland wordt groen" toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ben je verkoper of tevreden eigenaar???

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Een registratie met dit als eerste bericht, ik zou zeggen eigenaar oftewel spam.
(TR staat al tijdje open....)

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 07-04-2016 20:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikbozelie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08 13:05
Raven schreef op donderdag 7 april 2016 @ 20:11:
Een registratie met dit als eerste bericht, ik zou zeggen eigenaar oftewel spam.
(TR staat al tijdje open....)
Ow gaaf, dit gesprek is compleet aan mij voorbij geschoten. Misschien ben ik een beetje laat maar....
Ik(1 van de winnaars) was niet eigenaar van de originele post.

Wil met jullie wat onderzoek resultaten met jullie delen.

Ventilatoren kosten stroom, maar leveren ook besparing op. Het verschil is ongeveer een paar procent op jaarbasis. (8% besparing, 6% stroomkosten). je woning is voor dit verschil ook veel sneller op temperatuur.

Wanneer je jouw cv ketel vervangt door een warmtepomp schiet de besparing omhoog naar 33-40%.

Ik weet niet of ik de verslagen mag delen en doe het daarom ook niet.

Met vriendelijke groet,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Leuk! Vertel meer... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

@erikbozelie

Als je de verslagen niet mag delen snap ik dat je dat niet doet maar ben ik wel benieuwd hoe het verder werkt (ongeveer).

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikbozelie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08 13:05
Okay :), de muur isolatie helpt wel maar was niet besparend genoeg om de aanschaf terug te betalen.
stuffer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:19:
@erikbozelie

Als je de verslagen niet mag delen snap ik dat je dat niet doet maar ben ik wel benieuwd hoe het verder werkt (ongeveer).
De meeste woningen in Nederland hebben nog radiatoren. Deze radiatoren hebben een bepaalde temperatuur nodig om (natuurlijke) confectie te hebben(warme lucht die opstijgt, en zo de warmte meeneemt de kamer in).

Met ventilatoren hebben ze deze natuurlijke confectie niet nodig en kan je je huis verwarmen met lagere temperaturen.

Wanneer je de water temperatuur lager instelt in je cv ketel word hij efficiënter. Dit effect is velen malen hoger met een warmte pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

erikbozelie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Okay :), de muur isolatie helpt wel maar was niet besparend genoeg om de aanschaf terug te betalen.

[...]

De meeste woningen in Nederland hebben nog radiatoren. Deze radiatoren hebben een bepaalde temperatuur nodig om (natuurlijke) confectie te hebben(warme lucht die opstijgt, en zo de warmte meeneemt de kamer in).

Met ventilatoren hebben ze deze natuurlijke confectie niet nodig en kan je je huis verwarmen met lagere temperaturen.

Wanneer je de water temperatuur lager instelt in je cv ketel word hij efficiënter. Dit effect is velen malen hoger met een warmte pomp.
Dit is tweakers, je mag hier echt meer de diepte in.... we snappen wat convectie is ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slush
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 08:20
Ik was vorig jaar ergens in een ecologisch vakantiehuisje met warmtepomp en daar zaten ook ventilatoren op de radiatoren. Goed idee, maar daar kwam echt wel herrie vanaf. Uitzetten helpt en is ook een manier van energiebesparing, maar comfortabel is anders. Iemand enig idee of er goede stille varianten zijn?

...netheid is voor de dommen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Slush schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:39:
Ik was vorig jaar ergens in een ecologisch vakantiehuisje met warmtepomp en daar zaten ook ventilatoren op de radiatoren. Goed idee, maar daar kwam echt wel herrie vanaf. Uitzetten helpt en is ook een manier van energiebesparing, maar comfortabel is anders. Iemand enig idee of er goede stille varianten zijn?
Zeker wel, kijk maar eens in het DBE topic. Zelf heb ik 15x 14cm noctua fans in mijn convector put liggen en ook nog 8 in een jaga.

Als je ze zelf kan stellen kunnen ze echt stil zijn maar wel effect hebben.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slush
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 08:20
stuffer schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Zeker wel, kijk maar eens in het DBE topic. Zelf heb ik 15x 14cm noctua fans in mijn convector put liggen en ook nog 8 in een jaga.

Als je ze zelf kan stellen kunnen ze echt stil zijn maar wel effect hebben.
Ah! Maar eigenlijk zeg je dus 'niet moeilijk doen en ga het in elkaar tweaken!' :)
Thx, klinkt goed in ieder geval - ik stelde de vraag vooral ook vanwege het hebben van 2 convectorputten, waar ik denk ik dan prima een aantal pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm op passen.

Gaat op de todo-lijst!

...netheid is voor de dommen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Slush schreef op zondag 24 januari 2021 @ 01:02:
[...]

Ah! Maar eigenlijk zeg je dus 'niet moeilijk doen en ga het in elkaar tweaken!' :)
Thx, klinkt goed in ieder geval - ik stelde de vraag vooral ook vanwege het hebben van 2 convectorputten, waar ik denk ik dan prima een aantal pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm op passen.

Gaat op de todo-lijst!
Het is zeker makkelijker dan je denkt en met (in mijn geval) forse comfort winst. Geluid is relatief natuurlijk maar als je de fans kan regelen kunnen ze altijd op een (voor jou) goed niveau draaien.

Check het DBE topic maar eens, staan genoeg voorbeelden (ook met een betere prijs/kwaliteits) fans.

*** NIKS ***

Pagina: 1