Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[BBG] High-end gamesysteem juli 2013

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 20:48
Aan de discussie over budgetten en naamgeving ga ik niet deelnemen .. dat mogen jullie uitmaken ..

Ik wil wel mijn recente ervaring mee geven: ik was op zoek naar een gaming systeem, waarmee ik (op korte termijn) een 27" 1440P monitor kan aansturen op "ultra". Initieel was ik overtuigd van een GTX 780, zoals ik hier eerder ook zei. Dit topic stuurde me richting heel wat benchmarks en vergelijkingen, met als gevolg mijn aankoop van een SLI GTX 770.

Dat is ook net de meerwaarde van een BBG: richting geven. Er is geen "enige waarheid" die "het" beste systeem bepaald. Er kunnen enkel goeie suggesties gedaan worden en daarvoor vind ik alternatieven zeer interessant. Zo kan de lezer/de koper zelf beslissen aan welke punten hij waarde hecht en waar hij ook geld wil aangeven. Uiteindelijk heb ik ook meer betaald, maar ik heb wel bewust een keuze kunnen maken, met dank aan het advies van dit topic.

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Ik heb enkele jaren geleden een pc gekocht via een BBG en was er super blij mee.
Ik ben een leek op pc gebied maar vind het wel leuk om hem zelf inelkaar te zetten.
Nu ben ik toe aan een nieuwe pc en ben wederom hier mee aan het lezen.
En zoals met zoveel dingen in het leven hoe duurder hoe aantrekkelijker iets is.
Ik trek toch mijn eigen plan en gebruik de BBG om een beeld te krijgen wat er op dat moment te krijgen is.
Als we 2 maanden verder zijn zijn er weer nieuwe "betere" producten.
Ik denk dat je er ook weer niet te lang bij stil moet staan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:31
Grrrrrene schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 07:24:
Ik zou het niet weten. Dat valt ook onmogelijk te onderbouwen zonder een marktonderzoekje d.m.v. een poll onder de volgende BBG.
[...]
Maar hier spreek je jezelf toch tegen? Wat voor GPU-combinatie, sneller dan 2x GTX 780, had je in gedachten waarmee je wel over 4-5 jaar alle games op ultra kunt spelen? Hier is geen ontkomen aan. Waar een CPU van 3-4 jaar terug momenteel nog wel voldoet om mee te gamen (zeker als je van overclocken weet), is een GPU het onderdeel dat snel verouderd. Dat los je niet op door er onevenredig veel meer geld in te steken. Met het oogpunt op veroudering is het juist interessanter om nu de helft van het GPU-budget uit te geven (2x 770 of 1x 780 of wat voor AMD-equivalent je daar ook maar tegenover wil zetten) en de andere helft te reserveren voor het moment waarop je systeem niet snel genoeg meer is :)
Ik spreek mezelf niet tegen, alleen jij twijfelt aan de hoeveelheid BBG kopers dat niet wenst te upgraden.
(ik denk dat dat ruim meer dan de helft is), en die meerderheid heeft meer aan zoveel mogelijk grafische kracht.
Vind je het niet erg om (de videokaart) te upgraden, ga dan eerder voor een zo sterk mogelijke basis (bv een i7 met 1x 780).
Wil je niet upgraden dan heb je veel meer aan een i5 met 2x 770, simpelweg omdat de videokaarten dan een jaartje langer meegaan.

Anyway, de BBG is al lang en breed klaar, ik denk dat we beter vanaf 1 augustus weer kunnen gaan discussieren over de BBG van september.
Al komt er eigenlijk niks nieuws komende maand(en), alleen even de prijzen in de gaten houden dus.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Waarom is er gekozen voor de pricewatch: Logitech G500, die een inferieur is aan de G400? En waarom is er geen mechanisch toetsenbord als advies bij de randapparatuur?

[ Voor 19% gewijzigd door witeken op 01-07-2013 13:20 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
witeken schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:19:
Waarom is er gekozen voor de pricewatch: Logitech G500, die een inferieur is aan de G400? En waarom is er geen mechanisch toetsenbord als advies bij de randapparatuur?
omdat de g500 gewoon een goede muis is, al dat gezever over acceleratie enzo is voor mij gewoon zever..
Ik speel al altijd met een g500 en nu met de g500s (gewonnen) en het is gewoon een zalige muis.

Moest het een slechte muis zijn, zou ik echt geen gameplay momenten als de volgende hebben:
http://battlelog.battlefi...lereport/show/1/62122953/

Ergonomie etc is ook belangrijk.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Heb je ook ervaring met de G400? Anders kan je toch niet met zekerheid zeggen dat het zever is?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
witeken schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:13:
Heb je ook ervaring met de G400? Anders kan je toch niet met zekerheid zeggen dat het zever is?
Al heeft de g500 misschien zelf acceleratie.. wat maakt het uit als je er nog steeds perfect mee kan mikken? :+
Volgens mij komt het gewoon neer op gewenning.. Je brein calculeert gewoon hoeveel je moet bewegen, met acceleratie is dat dan ietsje anders dan bij geen acceleratie?

Als je al altijd de g400 gebruikt hebt en opeens stap je over naar de g500 dan zal je mss wel een verschil merken, maar dat ik had ook toen ik overstapte van een 100hz 4:3 scherm naar een led 16:9 scherm (tv), eenmaal je er weer aan gewent bent dan speel je net zo goed als voorheen.

Waarom zou een muis zonder acceleratie uberhaubt beter zijn? Omdat je in het begin dat nog niet had? Mensen die niet konden overstappen op een muis mét acceleratie? Generatie kloof noemt men dat.
Mouse acceleration is er niet voor niets gekomen. Gewoon een kwestie van "muscle memory".

[ Voor 98% gewijzigd door SmokingCrop op 01-07-2013 14:46 ]

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 22:03
Ik heb een vraag m.b.t. de voeding.

Ik heb een bestelling klaar staan met de configuratie van de BBG (770 SLI etc.) met uitzondering van de processor wat de I7 (4770K) variant is geworden en dat er nog een Crusial m4 SSD erbij gezet wordt.

Is de betreffende Seasonic G Series 650W voeding dan alsnog voldoende?

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:41
Als je zoekt naar die componenten i.c.m. met de term "power draw", zie je dat de 4770K vrijwel hetzelfde verbruikt als de 4670K (http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/6) en dat de Crucial M4 maar een paar W verbruikt (http://www.tomshardware.c...y-comparison,2957-10.html).

Dit verschil moet dus geen probleem zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door PCBaas op 04-07-2013 12:58 ]

5700X | RX 6600

• Bapawe
PCBaas schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:42:
Als je zoekt naar die componenten i.c.m. met de term "power draw", zie je dat de 4770K vrijwel hetzelfde verbruikt als de 4670K (http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/6) en dat de Crucial M4 maar een paar W verbruikt (http://www.tomshardware.c...y-comparison,2957-10.html).

Dit verschil moet dus geen probleem zijn. :)
Thx! :)

Verwijderd

Nu ben ik nog redelijk nieuw met het BBG systeem: stel als ik dit systeem wil aanschaffen is er dan de mogelijkheid om het gelijk compleet in elkaar gezet (voor een klein bedrag) te leveren? Of moet je zelf alle losse stukken brengen naar je dichtstbijzijnde winkel?

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:15
Ja dat kan. De meeste webshops doen dat wel volgens mij. Kost ergens tussen de 50 en 100 euro dacht ik. Kijk bijv. maar even bij Azerty op de site. Staat vast onder assembleren of i.d.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• Bapawe
4launch heeft de diverse BBG's als complete pc in het assortiment staan die dus voor je in elkaar gezet worden.

Ik heb inmiddels mijn High-end gamesysteem van de BBG binnen en hij loopt als een tierelier!

[ Voor 30% gewijzigd door Bapawe op 08-07-2013 16:35 ]

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik wil me niet in de discussie mengen over of dit een pc wordt voor 1080p, 1440, 1600, eyefinitiy, ect.

Maar ik wil wel even zeggen dan zolang als je richt op 1440p+ (dus ook eyefinity) dat ik het niet vind kunnen een gpu te nemen met 2gb. Zelf game ik op 2560x1600 en ik zit ALTIJD boven de 2gb (BF3) meestal ergens rond 2,3/2,35.
Daarom zou ik zeggen als je op full hd (60hz) mikt neem dan een enkele 770. Als je op een full hd (120Hz) mikt neem dan 770 SLI.
Als je voor 2560x1440 gaat neem dan zeker een kaart met 3gb+ geheugen. met 1600 idem dito.
Met 5760x1080 zou ik misschien zelfs wel voor 4gb gaan.

Verder denk ik dat het voor veel mensen ook prima is om een 128gb ssd te nemen.

Persoonlijk zou ik met mijn 1600p zelf dit nemen, heb zelf niet zo veel problemen met AMD, als je nvidia kaarten wilt zou ik zeggen koop 760 4gb SLI of als je iets meer te besteden hebt 770 4gb SLI en bespaar een tientje op je cpu koeler, paar tientjes op je kast, evt nog op je psu.
Ik denkt echt dat je later met de gebakken peren zit als je op hoge resoluties speelt en je nu voor zo een bedrag 2gb neemt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,95€ 208,95
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 104,33€ 104,33
2MSI R7950 TF 3GD5/OC BE€ 273,-€ 546,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,08€ 58,08
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 105,-€ 105,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,60€ 82,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.304,85

EDIT:
Ik moet wel even vermelden dat ik altijd op de allerhoogste settings speel, dat is niet natuurlijk per se nodig.

Kom toevallig dit tegen:
V&A aangeboden: Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC
Verkopen vanwege te weinig geheugen

[ Voor 3% gewijzigd door joost18 op 15-07-2013 00:57 ]

• Tha Man
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 12:48
Hoi, ik heb een vraagje over de compatibiliteit van het geheugen bij het voorgestelde moederbord. In zowel het high-end (Gigabyte GA-Z87X-D3H) als het mainstream systeem (GA-Z87-HD3), komt dit geheugen (BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU) niet voor in de ondersteunde lijst (zie de eerste twee links voor de respectievelijke lijsten).

Ik vraag me dan natuurlijk ook af, kan dit kwaad? Waarschijnlijk niet, maar als ik het systeem zo samenstel, in hoeverre heb ik dan zelf 'schuld' aan een eventuele soft/hardware fout die op treed als gevolg van deze combinatie?

En als het kwaad kan, is het dan niet een beetje slordig van Tweakers? ;) En wat zou dan een goed alternatief zijn (beetje zelfde prijs)? Ik heb al zo'n 15 andere geheugendimms erbij proberen te zoeken op basis van de lijsten van de fabrikant, maar ik kom alleen maar bij enkele DDR3 bankjes dimms uit?!

Alvast bedankt voor jullie reactie!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 13:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Even voorop: de BBG zelf is een leidraad. Wij geven geen garanties dat alles 100% met elkaar werkt.

Met die disclaimer even gedaan: natuurlijk proberen we wel dat alles goed met elkaar samenwerkt, maar QVL-lijsten zijn niet allesomvattend, zie ook de eerste zin bij die lijsten:
Memory modules listed below are for reference only. Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them
Dat het werkgeheugen in de BBG dus niet op die lijst staat, wil niet zeggen dat het per definitie niet werkt. Het is simpelweg niet getest. Ervaring leert dat dat bij bekende merken / niet exotische hardware, de compatibiliteit vaak wel snor zit. Op de lijsten staan trouwens wel modules van Crucial, maar met een ander typenummer. Het kan ook gewoon zo zijn dat de chips op de modules wel hetzelfde zijn en dat de modules uit de BBG enkel fysiek kleiner zijn (uit de BBG zijn low-profile). Slordig dus niet, omdat het vaak wel goed zit.

Mocht je het zeker willen weten kan je contact opnemen met Crucial en/of Gigabyte. Vaak zijn zij wel behulpzaam. Uiteraard kan je ook gewoon gaan voor werkgeheugen dat op de lijst staat.

Wat versta jij precies onder 'kan dit kwaad'? Incompatibel werkgeheugen zorgt doorgaans voor instabiliteit. Dat kan al voorkomen bij het booten (dus dat je systeem niet opstart / niet goed opstart) of tijdens het werken (dat je bijv. vastlopers/BSODs krijgt). Gerelateerd daaraan is vaak dat je een hard reset aan je systeem moet geven, wat kan leiden tot schade. Het is echter niet zo dat gelijk je moederbord of module defect raakt.

• Tha Man
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 12:48
Hoi Bolletje,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn 'probleem' is dat ik met mijn huidige (aan vervanging toezijnde) systeem inderdaad ontzettend veel BSOD's krijg, die zoals je aangeeft niet goed voor je systeem zijn (wat er precies mis is, kan ik niet achterhalen, en om alles na elkaar te vervangen om zaken uit te sluiten vind ik uiteindelijk ook geen optie). Ik wil voorkomen dat dit weer gaat gebeuren, maar je verhaal stelt me gerust, ik verwacht ook niet perse problemen. Ik wilde het gewoon eens 'in de groep' gooien.
Pagina: 1 2 Laatste