Haswell waterkoeling systeem

Pagina: 1
Acties:

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 08:51
Hoi beste mede tweaker,

Zelf geef ik vaak zelf commentaar op verschillende desktop aankoopadviezen, maar nu vraag ik om jullie mening en hulp.

Ik wil namelijk (over een tijdje) een nieuwe pc gaan maken, en deze keer met waterkoeling :) . (custom natuurlijk). Ik ben namelijk van plan om een projectje te maken in de Bitfenix Prodigy, modden zal dus waarschijnlijk ook wel gaan gebeuren. Ook hier later eventueel nog wat over.
Dus ik wil een systeem zonder videokaart, een beetje raar. Maar ik speel de laatste tijd geen spellen en heb andere dingen. Wel wil ik dit natuurlijk als een optie hebben dus er zal er vast nog wel een inkomen. Ook wil ik lekker gaan overclocken want anders neem je natuurlijk geen waterkoeling.
-De eerste vraag dus, zal je met een (haswell) i5 of juist een i7 beter kunnen overclocken. De prijs is namelijk 100 euro verschil.. ja maar dat is misschien geen ramp. Ook wil ik dus een goeie voeding met weinig ripple en moet hij zo stil mogelijk zijn. Daarom leek mij de gene die ik nu heb ook uitstekend. Maar daar moet je natuurlijk ook voor betalen.

Nu even een kleine conclusie:

•Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag het liefst niet meer als 700 a 900 euro kosten. Dit lijkt me namelijk wel voldoende voor een systeem zonder videokaart en randapparatuur. Maar als het goedkoper kan en er is geen performance drop dan is dat natuurlijk ook oke.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat er dus in moet zitten is een mini ATX moederbord waar je uitstekend op kan overclocken, zonder scheuren. Daarom leek me de het z77i-deluxe bord (maar dan natuurlijk in de z87 serie) een goede keus omdat deze veel powerfases heeft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Mijn eisen zijn naast, goed overclocken, dat hij lang mee moet kunnen gaan en ontzettend stil is. Ik kom nu namelijk van een config. die ongeveer 600rpm draait en je dus never hoort.

Hier is de wenslijst die ik nu heb samengesteld. Ik wil graag kiezen voor het Asus (mini ATX) z87i -deluxe moederbord, maar die is opeens nergens te vinden. Dacht dat ik hem al een keer had gezien in de prijsvergelijker. Ook heb ik reseach gedaan op verschillende onderdelen. zoals de voeding. Het geheugen echter moet ik nog even wat leuks zoeken wat bij goed bij de kleuren past. (mobo is soort van goud).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 210,95€ 210,95
1Asus P8Z77-I Deluxe€ 152,-€ 152,-
1BitFenix Prodigy Wit€ 64,20€ 64,20
1Kingston HyperX KHX1600C9D3P1K2/8G€ 60,34€ 60,34
1Seasonic X-650 80+ Gold V2€ 128,90€ 128,90
1Samsung 840 series 120GB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,29

Nog even een tipje van de sluier. Waterkoeling wil ik graag een crystal link config.
Edit: wat ik verwacht te gaan inbouwen: 2x 240 rad. met één set fans. één radiator in top, één in front.

Alvast bedankt voor jullie hulp. :+

EDIT:

Beantwoorden vragen:
I5 of i7 kiezen, en welke overclocked beter?
i5 gekozen omdat i5 genoeg is en i7 geen extra waarde toevoegt voor mijn setup.
voegt ssd in raid 0 extra performance in windows naast hogere lees en schijfsnelheden?
geen extra performance naast ... dus, ik neem geen raid 0.

Openstaande vragen:
is er een vergelijkbare voeding alleen dat wat goedkoper? (Dus moet wel goede ripple zijn. Zo min mogelijk geluid en modulair zijn.) Vind de voeding die ik nu heb wel mooi omdat elke kabel namelijk modulair is.

Vragen waterkoeling
Als ik een (hele) stille maar toch goede performance loop wil met 2x240 waar dus uiteindelijk een i5 en grafische kaart hard op overclocked gaan worden. Wat is dan de beste keus? Ik wil me namelijk geen zorgen gaan maken dat ik te weinig capaciteit heb.
Mij leek de black ice GT stealth een goede keus.
-fans: ik heb stuk stille fans nodig die langzaam kunnen draaien en dus onhoorbaar zijn maar toch wel de lucht door de radiatoren duwen. Wat is aan te raden?

[ Voor 18% gewijzigd door blauwe eend op 12-06-2013 17:21 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
een i7? zonde van het geld, in games doet het niets extra's, kan zelfs tegen werken met de HT die er op zit, en puur voor overklokken is het ook erg duur, omdat de i5K zich ook laat overklokken. nu zijn de de resultaten voor overklok op de haswells niet zo heel denderend tot nu toe.

ook snap ik de keuze voor de kast niet, hier kan je best wel eens warmte problemen in gaan krijgen met een serieuze overklok, nu helpt het wel dat het watercooling moet gaan worden.

het mobo kan je vergeten, das voor 1155 socket, haswell gebruikt 1150.

het geheugen is bizar duur, ook voor 1866! zou zeggen kies een mooie uit voor een leuke prijs: pricewatch: Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU zo even 3 tientjes goedkoper!

voeding lijkt mij wat zwaar, alleen geen idee wat een watercooling verbruikt.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Voeding is behoorlijk zwaar, zeker voor een systeem zonder videokaart. Je CPU gaat wel meer verbruiken, maar met 550 watt heb je nog genoeg overhead. Zodra je CPU meer dan 300 watt gaat verbruiken trekt je watercooling het toch al niet meer, dus ik zie geen reden om niet een iets goedkopere te nemen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
De keuze tussen i5 en i7 hangt voornamelijk af van wat je dan wél met je pc gaat doen. Tenzij je (regelmatig) gaat werken met programma's waarvan bekend is dat ze gebruik kunnen maken van HT, gaat die investering van €100 je niets opleveren. Qua overclocken zou het mij verbazen mocht de ene beter zijn dan de andere. Sowieso meen ik gelezen te hebben in Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1 dat je geluk moet hebben met de CPU die je hebt of je ver kan overclocken of niet.

Verder zou ik inderdaad voor goedkoper geheugen gaan, zoals Crucial Ballistix. Zeker als je geen window hebt in je behuizing zie ik niet in waarom je van dat fancy duur geheugen zou moeten hebben waarvan de extra snelheid toch niets zal bijdragen.
Over de moederborden kan ik niet zo veel zeggen omdat er nog niet zo veel resultaten/reviews van de bordjes online staan. Wel al veel eerste indrukken, maar dat is iets anders. Sowieso heb je in micro-ATX al minder keuze qua moederborden.
Ook de opmerking over de voeding klopt: 650W is behoorlijk stevig en al helemaal als er geen GPU in het systeem zit. 550W gaat een high-end GPU + lichte overclock al trekken, dus je kan gerust downgraden naar een XFX 550W of een Seasonic 520W. Deze geven mogelijk wel problemen met de laagste energy states van Haswell, maar die kan je eventueel ook disablen in het BIOS.
SSD's ten slotte gaan geen extra performance geven als ze in RAID0 staan. Ja, de sequentielread/write performance gaat omhoog, maar dat is helemaal niet waar je een SSD voor koopt. Het zijn de prestaties bij random read/write acties die interessant zijn voor dagelijks gebruik en net die worden niet versnelt met RAID0. Komt daar nog bij dat de sequentiel read/write performance van één SSD ook al behoorlijk sterk is, we praten nog altijd over een factor drie sneller dat een HDD.

De besparingen op de voeding, het geheugen en het RAM kan je eventueel gebruiken voor een grotere SSD. Als je iets in de stijl van een pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB neemt, moet je je ook minder zorgen maken over opslagruimte. Dan moet je niet direct een HDD erin steken (afhankelijk van wat je met het systeem gaat doen uiteraard), wat alweer bijdraagt tot een stillere build :)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 08:51
Bedankt voor je goede reactie Aertsvijand.

Toch wil ik nog even aankaarten. 650W is inderdaad veel als ik al geen GPU heb maar ik heb als het goed is aangegeven dat ik die later eventueel nog ga inbouwen. Ook wil ik een zo stil mogelijke voeding wat met een gold + wel gaat lukken een ook is deze semi (dus dat de fan alleen draait als het nodig is).

Over de i5 en i7 zat ik gewoon te twisten maar i7 is inderdaad gewoon niet nodig.

Kast is gewoon persoonlijke keus.

@ Lednov, dat het mobo 1155 is gewoon omdat het 1150 mobo dat ik graag wil nog niet in de prijsvergelijker staat als je alles heb gelezen. Dit is dus een tijdelijke vervanging.

over het geheugen. Ja het is inderdaad duur en was ook niet van plan om het te kopen.

Zal edit maken voor nieuwe vragen...