Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

P1 poort: 's nachts verbruik van gas????

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Ik ben enthousiast gebruiker van de p1portlogger van JoopC c.s. Alle p1 data verzamel ik per minuutsgewijs in een MySql database en daar heb ik ook grafiekjes op gemaakt met Google Visualizations.

Nu zag ik iets wat mij een beetje verontrust: in sommige momenten zie ik een toename van het gasverbruik. Dat wil zeggen, de totaalstand van het gasverbruik stijgt met 100 liter. Nu weet ik dat de gasmeter slechts 1x per uur zijn stand doorgeeft aan de e-meter.

Ben ik de enige P1-er die gasverbruik in de nacht waarneemt?

n.b. Er wordt niet gedoucht 's nachts, geen verwarming gestookt, niet gekookt.

edit:
geen warmhoudfunctie in de ketel, al die ongein staat allemaal uit.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 11-06-2013 13:02 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Warmhoudstand van je ketel? 1x per uur is ook wel een erg lage resolutie om er echt duidelijk iets over te kunnen zeggen trouwens.

• hansdegit
Waarom is die resolute van belang? Het gaat om het feit dat er 's nachts gasverbruik geregistreerd word, terwijl dat er niet kan zijn. Dus het kan een verlate reactie zijn van de gasmeter oid.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dat zien op hun P1 poort.

ik heb het CV tuning topic toegepast, warmhouden doen we niet

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Combiketel die zijn vatje warmhoudt voor de tapdrempel lijkt me, inderdaad.
Ff stekker d'r uit, nachtje testen.

• hansdegit
Zou geen reclame zijn voor Bosch. Ik heb die comfortfunctie uitgezet in de Heatronic. Maar het is wel een aardige tip; kan ik vrij risicoloos toepassen. Misschien voor de zekerheid ook even alle thermostaten langslopen.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bij mijn Remeha kon ik het instellen op de thermostaat (celcia 20) en op de ketel (avanta cw5)

Pas de comfortstand op de ketel uitgezet had stopte de ketel met op temperatuur houden van de boiler.

Zag namelijk ook dat ik gas verbruik had bij geen warmtevraag.

• hansdegit
Even terug naar de TS, we dwalen af.
hansdegit schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:02:

Ben ik de enige P1-er die gasverbruik in de nacht waarneemt?
n.b. Er wordt niet gedoucht 's nachts, geen verwarming gestookt, niet gekookt.
Ik heb het tot dusver nog maar maar 12x gehad tussen 1 en 5 's nachts, dus een warmhoudfunctie van de ketel sluit ik uit, temeer daar die op "uit" staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
"Sunday","2013-02-10-3",0.100
"Monday","2013-02-11-3",0.100
"Monday","2013-02-11-4",0.100
"Tuesday","2013-02-12-3",0.100
"Tuesday","2013-03-12-2",0.100
"Monday","2013-03-18-2",0.100
"Tuesday","2013-03-19-1",0.100
"Monday","2013-04-22-2",0.100
"Saturday","2013-05-11-4",0.100
"Saturday","2013-05-18-2",0.100
"Tuesday","2013-05-21-2",0.100
"Tuesday","2013-06-11-2",0.100

Nu kan ik wat beter omgaan met de registraties in de wintermaanden, maar 2x in de afgelopen drie weken????

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

"Worst-case scenario":
kleine Lekkage?

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 11-06-2013 11:09 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• hansdegit
Mysterieus is het zeker. Een lekkage, maar dan alleen op dinsdagen in mei en juni.

8)7

Maar misschien ben ik niet de enige P1 gebruiker die dit heeft opgemerkt.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
(jarig!)
mijn ketel houd een vorst beveiliging aan (AWB) waardoor ik altijd heel iets gasverbruik heb.
Misschien bij bosch ook zo?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik had hetzelfde. Elk uur gebruikte ik een klein beetje gas, zo zag dat er uit: https://dl.dropboxusercontent.com/u/401867/ketel.png

Bleek de ketel te zijn die de boiler op temperatuur hield. Nu heb ik de boiler op eco-stand gezet en is het verbruik verdwenen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:35
Heeft je gasmeter G4/G6 al temperatuur compensatie voor omgevingstemperatuur veranderingen ?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:35
Aan de DSMR versie.
Andere oorzaak kunnen groot leidingnet zijn achter meter met voldoende volume die bij afkoeling op druk gehouden wordt.
Een haarscheurtje, is recent het netwerk afgeperst op lekdichtheid.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat is de resolutie van de gasstand? In je bericht staat 0,100 kuub wat een oplossend vermogen van 1 liter suggereert. Klopt dit of wordt de stand altijd afgerond op 100 liter? Dan is dat misschien nog wel mysterieuzer, elke keer consequent evenveel gebruik :)
Heb je ook een timestamp van de meting?
Temperatuur/drukwissellingen in de meter klinken mij wel een interessante verklaring, aan de andere kant is 100 liter gas wel een orde grootte meer dan de inhoud van je leidingen. Zo veel wisselt de druk ook weer niet met de ~10 graden temperatuurverschil die je kan verwachten...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hansdegit
Een wijziging in P1 gasstand wordt altijd op hectoliter afgerond. Ik ga vanavond voor het slapen even op het display van de meter kijken, er staat me bij dat die een resolutie van 10 L heeft.

De gasmeter geeft een wijziging slechts eenmaal per uur door aan de e-meter, en wel tussen de 15 en 20 seconden voordat het uur verstreken is. Voorbeeld 01:59:48 en 03:59:55

Misschien is het wel een afrondingsdingetje wat getriggerd wordt door het varieren van de druk in de leidingen. Dus geen 100 liter gas verbruikt met koken, maar eigenlijk 198. Of zoiets.

Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat de CV hier part noch deel aan heeft. (al moet ik dat nog even controleren)

• hansdegit
Even een update....

De P1 poort geeft het gasverbruik op de liter nauwkeurig aan, je moet alleen het alleen niet afronden als je uitleest :(

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

hansdegit schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:51:
Even een update....

De P1 poort geeft het gasverbruik op de liter nauwkeurig aan, je moet alleen het alleen niet afronden als je uitleest :(
oeps..... >:)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dan kan je dus uitsluiten of het sluipverbruik (lekkage?) of pulsverbruik is :)
Ik heb wel eens (volgens mij hier op GoT) een verhaal gelezen van een meter die bleef doorlopen, ook met de hoofdkraan dicht...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hansdegit
Nou, het lek is boven. In de meest letterlijke zin van het woord: een lek bij de CV ketel boven op zolder.

Wat heb ik allemaal gedaan:
allereerst de software in de netduino aangepast, zodat -ie het gasverbruik in liters nauwkeurig logt. Ik kwam er al snel achter dat ik een "sluipverbruik" van 1 liter per uur had.

Even de gaskraan bij het fornuis gecheckt, dichtgedraaid, hé nog steeds sluipverbruik. Toen de gaskraan bij de CV ketel dichtgedraaid. Daarna was het verbruik 0. Nog een paar mogelijkheden dus, óf een lek, óf een ketel die leeft op gas (waarom dan die stekker???)

Wat bleek: een knelkoppeling net boven de gaskraan zat niet helemaal lekker vast, de ring erboven ook niet helemaal. Ik heb ze aangedraaid en voilà: geen sluipverbruik meer.

Bedankt voor jullie goed(bedoeld)e adviezen; problem solved.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:08:
Warmhoudstand van je ketel? 1x per uur is ook wel een erg lage resolutie om er echt duidelijk iets over te kunnen zeggen trouwens.
1 uur is de standaard resolutie voor gas, elektra 15 min.
Dus niet erg laag, maar normaal.

Zo begint een gasdag ook om 6 uur 's ochtend itt tot elektra die begint om 12 uur 's nachts
hansdegit schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 19:56:
Nou, het lek is boven. In de meest letterlijke zin van het woord: een lek bij de CV ketel boven op zolder.

Wat heb ik allemaal gedaan:
allereerst de software in de netduino aangepast, zodat -ie het gasverbruik in liters nauwkeurig logt. Ik kwam er al snel achter dat ik een "sluipverbruik" van 1 liter per uur had.

Even de gaskraan bij het fornuis gecheckt, dichtgedraaid, hé nog steeds sluipverbruik. Toen de gaskraan bij de CV ketel dichtgedraaid. Daarna was het verbruik 0. Nog een paar mogelijkheden dus, óf een lek, óf een ketel die leeft op gas (waarom dan die stekker???)

Wat bleek: een knelkoppeling net boven de gaskraan zat niet helemaal lekker vast, de ring erboven ook niet helemaal. Ik heb ze aangedraaid en voilà: geen sluipverbruik meer.

Bedankt voor jullie goed(bedoeld)e adviezen; problem solved.
Doe er zeepsop zeepwater op dan zie je of er nog bubbeltjes vanafkomen.

Ik zou er even naar laten kijken door een monteur die er apparatuur voor heeft om je lekkage te meten. Het klinkt (nofi) als beetje hobby bob installatie.

[ Voor 65% gewijzigd door Fish op 12-06-2013 20:05 ]

Iperf

Verwijderd

tip van eric

test altijd al je gaskoppelingen met een beetje afwas middel, bij lekken ontstaan belletjes.
bijv jaarlijks.
lek = zonde maar ook link
toen ik mijn huis kocht kwam de gasfitter dat doen, en mijn leidingen waren een zeef.

/edit dubbel het staat hierboven ook al 8)7

een hobby bob installatie kan het ook worden als je op een gasbel woont met aardbevingen,
daar houd je gasleiding niet zo van.
hopelijk gaat dat hier goed, met de inhale-exhale gasopslag, maar ik denk het niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2013 20:43 ]

• hansdegit
In het zelfde kader (aardbevingen)...Je hebt de verkeersdrempel voor ons huis gezien, sterker: je kwam er maar nét overheen met je fiatje... Er zijn grote vrachtwagens die hier iedere dag overheen sjeesen. Ik kan je melden dat dat flinke trillingen geeft. Het zal niet geholpen hebben.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:55

Barrycade

Through the...

OK, ik wil dus nu ook een slimme meter :)

Maar zonder gekheid, goed dat je het gevonden hebt. In het ergste geval waren er door een gasexplosie 22 Yingly's door de lucht gevlogen.

• hansdegit
Waarom zou er één Yingli bespaard blijven? ;)

Je hebt wél een punt: zonder slimme meter had ik dit nevernooitniet gevonden. Om met Schinnen-Groen te spreken: "ik ben een beetje een meetfreak"

Meten is leuk, maar jezelf continue afvragen of je metingen nog een beetje de waarheid spreken is misschien nog wel leuker. Met andere woorden: blijf kritisch, ook naar je metingen.

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:34:
Waarom zou er één Yingli bespaard blijven? ;)
omdat ik op de drempel met mijn fiatje er eentje in het open dakje opving, nadat ik mijn hand met aansteker snel naar binnen trok *O*

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok wtf is een Yingli ?

ah :) tnx

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 12-06-2013 21:57 ]

Iperf

Pagina: 1