NoobVraagje over een dimmer, JUNG 1254 UDE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 10:18
Wij hebben een 4-tal dimmers van JUNG is huis hangen, type 1254 UDE. Nu vraag ik me af of dat ding goed kan samenwerken met LED lampjes, al dan niet via een trafo.

Momenteel hangen er Osram Mouse halotronic trafo's aan de dimmers. Die trafo's voeden 12v halogeenlampen. Hartstikke mooi licht, alleen: LED is zuiniger. Ik overweeg (al jaaaaren) om LED aan te schaffen voor de huiskamer, maar het effect is natuurlijk snel weg wanneer er flink moet worden geinvesteerd.

Vandaar de vraag. In de catalogus van Jung tref ik het volgende:
0 V gloeilampen (ohmse last, fasenafsnijd)
230 V halogeenlampen (ohmse last, fasenafsnijd)
Tronic trafo's (capacitieve last, fasenafsnijd) of
conventionele trafo's (inductieve last, fasenaansnijd)
Gemengde belasting toegestaan
(geen capacitieve en
inductieve lasten samen
Zie ik nu dat de dimmer bij een tronic trafo fase-afsnijding doet, maar bij inductieve belasting (que?) fase-aansnijding?

In het kort: zou ik de 12V halogeen heel makkelijk kunnen vervangen door LED's van dit soort:
http://www.leditlight.net...aar-vervangt-20-watt.html

Of adviseren jullie om de trafo's er tussenuit te halen en de GU10 (230V) variant van die lamp aan te schaffen?

Ik ben een beetje confuus....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Trafo's er tussen uit en direct 230V dim bare ledlampen kopen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vast een goed advies, maar kan je dat ook onderbouwen? Begrijp me niet verkeerd, maar ik wil het zelf óók goed begrijpen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door hansdegit op 11-06-2013 08:16 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 08:06
Mijn ervaring is dat de meeste (inbouw)dimmers niet goed overweg kunnen met lage belastingen. Heb zelf zo'n dimmer met 3 dimbare spaarlampen van 11 Watt. Van ellende maar een extra gloeilamp erbij gehangen om van het geknipper af te zijn. Met nog lager LED-vermogen zou dat ook kunnen optreden.

Verder worden LED's stroomgestuurd gedimd ipv via spanningsdaling of fase-aansnijding. Een heel ander principe dus.
Eigenlijk het enige wat goed werkt zijn http://www.samenkopen.net/action_products/223697/663687 dit soort oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, snap ik. Dus de huidige Osram trafo's de deur uit doen en daarvoor die led-drivers die jij voorstelt. Maar dan wordt de vraag: kan die dimmer die driver wel goed aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij zal je vergeefs zoeken naar garanties :)
Die drivers werken alleen goed met ledlampen die stroombestuurd zijn (dus alleen met voorschakelweerstand of direct aangesloten), niet met 12V halogeenvervangers met schakelende voeding...

Mijn advies voor wat het waard is: koop wat je goed lijkt en maak gebruik van de 14 dagen gratis retour die webshops hebben voor als het niet aan je verwachtingen voldoet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Elke verbruiker tussen je eindverbruiker en de regelaar = verlies

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Proton_ schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:59:
Volgens mij zal je vergeefs zoeken naar garanties :)

Mijn advies voor wat het waard is: koop wat je goed lijkt en maak gebruik van de 14 dagen gratis retour die webshops hebben voor als het niet aan je verwachtingen voldoet.
Thx, goeie tip. Maar ik zoek geen garanties hoor; ik wil gewoon goed voorbereid zijn en een inschatting kunnen maken van de totale kosten van de ombouwoperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou zeggen koop 1 ledlamp bouw 1 voetje uit en de dimmer half uit; koppel de dimmer direct aan het voetje en steek de lamp erin en test :) kun je de led lamp dimmen koop je nog lampen en bouw je alles om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, of de voeding ingebouwd is of niet hoeft voor het rendement niet uit te maken :)

Mijn setup met GU10 (230V) dimbaar van 2,5 jaar oud bevalt mij goed, de lampen zijn goed verkrijgbaar en in mijn geval dimbaar met de bestaande dimmer (die niet gespecd was voor deze lage belasting).

Losse driver met voedingsloze leds vind ik ook een mooiere oplossing maar dat is op het moment veel minder off the shelf.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1