Upgrade naar Haswell

Pagina: 1
Acties:

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-03 19:47
De volgende componenten heb ik in mijn huidige C2D (E8400) setup:

Asus P5E met Rampage Formula bios
C2D E8400 @ 3,6Ghz
True120, waar ik in NL nog geen 775 to 1150 mount voor kan vinden :'(
Sapphire HD6950 2GB
4x2GB DDR2 800mhz
128GB M4 Crucial SSD
2x1TB WD Black HDD
Antec P182
Corsair HX850

Ik kan bijna alle spellen nog op medium of zelfs high settings spelen, maar met het nieuwe platform ben ik aan het denken aan een upgrade (moederbord, processor, geheugen en cpu-koeler);

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 210,95€ 210,95
1Asus Z87-Pro€ 174,99€ 174,99
1Thermalright True Spirit 140€ 37,50€ 37,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,34

Wat wil ik bereiken: Een upgrade waar ik de komende jaren weer mee vooruit kan :). Met de 4670k en een Z87-mobo wil ik een een stuk kunnen overklokken op luchtkoeling.
Het mag rond de 500 euro kosten.
Voorkeuren wat betreft moederbord: Asus of Gigabyte, goed/stabiel mee kunnen overklokken, that's it.
edit: nog even over nagedacht; crossfire/sli ga ik waarschijnlijk niet gebruiken, maar die mogelijkheid wil ik stiekem toch wel hebben, dus een ATX-bord met 2 pci-e aansluitingen heeft de voorkeur.

Ik heb het idee dat ik wel goede keuzes heb gemaakt, maar wilde toch vragen of iemand op- of aanmerkingen heeft.
Ik twijfelde nog of ik 2x4GB-ram wilde, of 1x8. Wat ik via Google kan vinden is het voordeel van 2x4GB; dual channel en het nadeel; hoe meer ram-strips, hoe meer je de geheugencontroller belast. Het gaat waarschijnlijk maar om een paar procenten snelheidwinst, maar ik was toch wel benieuwd wat hier over het algemeen gedacht wordt.
Het Z87-pro moederbord heeft 4 geheugensloten en ik kan me niet voorstellen dat ik heel snel meer dan 16GB ram nodig heb, dus voor mij lijkt 2x4GB + over een tijdje een upgrade met nog eens 2x4GB een prima optie.
Wat ik verder begrijp is dat het geen zin heeft om geheugen dat sneller dan 1600mhz te kopen aangezien 1600mhz het fijnste samenwerkt met de 4670k. Of is er iemand die toch aanraadt om ander/evt. duurder geheugen uit te kiezen?

:D

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09-2025
Het geheugen zal prima zijn, tweakers raad het ook aan in de BBG, maar zelf geen onderzoek naar de kwaliteit van de materialen gedaan, wel kan het zijn dat je met zwaar overklokken misschien geheugen zou willen dat daar beter tegen bestand is.

Verder hoef je niet bang te zijn dat dualchannel een chipset te veel belast, ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dual channel sneller is maar meer stroom kost, maar ook hier geen onderzoek naar gedaan, ik echo nu alleen wat ik meestal lees.

Je mobo en koeler lijken me prima geschikt.

Persoonlijke kanttekening:
Ik zelf wil upgraden naar haswell vanwege de energiezuinigheid, en dan op ITX formfactor, met efficiente voeding.
Dan ga ik niet overklokken (lijkt me nergens voor nodig, zoals je aangeeft kan een ouder systeem bijna alles nog op hoog spelen) en gebruik ik dus de H87 chipset.
Ook SLI is een beetje overbodig lijkt me, zowiezo is de driver ondersteuning niet altijd optimaal, en tegen de tijd dat je gra-ka dingen niet meer trekt koop je voor hetzelfde geld een dan redelijk snelle kaart.

• KoffieNT
Overklokken zal ik alleen maar m.b.v. het verhogen van de multiplier@cpu doen, dus ik hoef niet per se overclockbestending geheugen te hebben, want de mhz-en daarvan blijven toch stock.

@persoonlijke kantekening; ik gebruik eigenlijk ook geen crossfire/sli, maar soms kan ik i.p.v. een nieuwe videokaart, relatief goedkoop een 2e videokaart krijgen. Dus dan is het wel leuk om de sli/crossfire-optie in ieder geval te hebben.
Daarnaast vind ik een ATX-bord er wat stoerder uitzien dan een M-ATX-bordje of iets dergelijks, aangezien mijn kast altijd open is. Maar goed, dat is niet zo heel belangrijk.

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:08

Vae Victus

Awesome God

Je hebt een Thermalright Venomous BTK / Venomous X BTK II nodig. Om je Thermalright TRUE Black op socket 1150 te gebruiken. Ik heb ook diverse NL webshops benaderd, waaronder Highflow maar ze kunnen die bolt trough kit nog niet leveren.
Hou dit topic in de gaten :)

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• KoffieNT
Kijk eens aan. Thanks, zal m in de gaten houden :D.