Beste allemaal,
Om mijn thuisnetwerk te verbeteren (en om gewoon lekker te hobbyen) wil ik graag mijn Ziggo Ubee EVW3200 deels vervangen voor een ESXi thuisservertje. Nu heb ik nog nooit "in het echt" met ESXi gewerkt , dus ik weet niet in hoeverre dit realiseerbaar is. Ik zit ook met een aantal vragen en zal ik graag jullie input willen weten.
De opzet die ik in mijn gedachte heb is als volgt:

Het ESXi systeem zal zijn samengesteld met behulp van Het grote zuinige server topic. Er zal een i3 in worden geplaatst met één of twee netwerkkaarten + WiFi kaart.
Nu zit ik met een aantal vragen:
Hebben jullie nog ideeën verder? Wellicht handiger om ESXi over te slaan en gewoon een aparte NAS aan te schaffen bijvoorbeeld? Graag hoor ik jullie ideeën en hersenspinsels!
Om mijn thuisnetwerk te verbeteren (en om gewoon lekker te hobbyen) wil ik graag mijn Ziggo Ubee EVW3200 deels vervangen voor een ESXi thuisservertje. Nu heb ik nog nooit "in het echt" met ESXi gewerkt , dus ik weet niet in hoeverre dit realiseerbaar is. Ik zit ook met een aantal vragen en zal ik graag jullie input willen weten.
De opzet die ik in mijn gedachte heb is als volgt:

Het ESXi systeem zal zijn samengesteld met behulp van Het grote zuinige server topic. Er zal een i3 in worden geplaatst met één of twee netwerkkaarten + WiFi kaart.
Nu zit ik met een aantal vragen:
- Is één Gbit UTP-kabel genoeg voor circa 5 clients? Ik ga immers ook FreeNAS o.i.d. draaien en als ik een bestand aan het downloaden ben, zal het netwerk dan niet merkbaar trager worden?
- Kan ik mijn moederbord Gbit interface en een netwerkkaart Gbit interface gebruiken? Of is het verstandiger om twee netwerkkaarten te gebruiken? Wellicht één netwerkkaart met twee interfaces?
- Handiger om een ander modem aan te schaffen? Als ik de Ubee blijf gebruiken zullen functies zoals NAT en DHCP worden uitgeschakeld, het schijnt ook mogelijk te zijn om te bellen met de Ziggo helpdesk om de router functionaliteit uit te schakelen.
- Hoe zit het met Ziggo in dit geval? Gaan ze mij een nieuw IP-adres geven omdat ze een nieuw MAC-adres detecteren o.i.d?
- Welke poort zal nu een extern IP-adres toegekend krijgen van Ziggo? De ESXi server of de Ubee?
Hebben jullie nog ideeën verder? Wellicht handiger om ESXi over te slaan en gewoon een aparte NAS aan te schaffen bijvoorbeeld? Graag hoor ik jullie ideeën en hersenspinsels!
[ Voor 3% gewijzigd door Hoteldebotel op 09-06-2013 21:01 ]