Toon posts:

Mogelijke oplossing tot verminderen internetoplichting v&a

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:06
MuddyMagical schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:19:
[...]

Nee, want op dat moment is Tweakers een partij in de verkoop doordat mensen op Tweakers gaan vertrouwen. Je krijgt dan binnen de kortste keren het gehuil 'Ja, maar een modje had de advertentie goedgekeurd dus kan het geen oplichter zijn. Tweakers heeft een fout gemaakt dus ....

Daarnaast een interessant stukje: http://blog.iusmentis.com...hting-is-geen-oplichting/
Staat al afgedekt in de AV

6.5 Tweakers.net zal op geen enkele manier partij zijn bij een eventuele (koop)overeenkomst tussen het Lid en andere Leden of andere bezoekers van de Website.

6.6 Tweakers.net aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot de kwaliteit, de veiligheid of de rechtmatigheid van aangeboden producten, de juistheid van de advertenties, de bevoegdheid van (rechts)personen om producten te kopen of te verkopen. Tweakers.net kan de nakoming van een overeenkomst tussen het Lid en ander Leden niet garanderen en kan niet bemiddelen bij een eventueel geschil tussen Leden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar op het moment dat je handelen strijdig is met die AV, kan je daar wel degelijk rechten aan ontlenen.

We gaan in veel gevallen al veel verder dan die voorwaarden, maar dan wel afgewogen per geval en op een wijze die die voorwaarden in stand houdt.

Let wel: het is het afdekken van risico. Natuurlijk willen we tegelijk het platform zo goed en veilig mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
De situatie blijft :

- Er is een chronisch tekort aan actieve mods die de V&A in de gaten houden, met name in de avonduren.
Time-to-offline van een overduidelijk verdachte advertentie is uren, niet minuten. Dat is gewoon voor een website van dit formaat not-done. Zeker gezien de V&A echt niet zo druk is als bijv. een forum.

Er zijn vrijwilligers (mijzelf en ongetwijfeld andere oudgedienden) met een schoon blazoen en jaren van track-record die willen helpen om oplichters in de avonduren snel aan te pakken, bij gebrek aan mods.

Maak dan een clubje mod-lights die alleen in de V&A een advertentie kunnen blokkeren, meer niet. Behandel ze als mod vanuit jullie oogpunt, maar geef ze de rechten van een 'burgerwacht'.

Ook nu grijpt een moderator al actief in door een advertentie te laten staan wanneer ik die als overduidelijk een scammer meldt . Dus ook in de huidige situatie is Tweakers "aansprakelijk" als er toch oplichting plaatsvind nadat tweakers er melding van hebben gemaakt via de reguliere weg.

T' is allemaal semantisch, uiteindelijk hebben we gewoon een probleem wat opgelost kan worden door meer mankracht. Het enige wat we nodig hebben is good will van jullie kant. Tenzij je natuurlijk ontkent dat er in de avonduren een stelselmatig tekort is aan mods.

Overigens ook overdag is de reactietijd voor verdachte V&A producten veelal vrij lang, zeker niet een paar minuten (wat _echt_ nodig is). Geef dus meer huidige (forum) mods een kleine training in het herkennen van scammer advertenties, zodat er altijd een grote groep mensen met de juiste rechten klaarstaat om in te kunnen grijpen.

Bang zijn om een advertentie goed te keuren (om aansprakelijk te worden gesteld) via het pauze-systeem vind ik dus nogmaals vreemd, omdat het nu eigenlijk niet veel anders gaat (er vindt moderatie plaats, er worden advertenties aangemeld als scams, die gebruikers worden dan of wél of niet gebanned...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:09:
De situatie blijft :

- Er is een chronisch tekort aan actieve mods die de V&A in de gaten houden, met name in de avonduren.
Time-to-offline van een overduidelijk verdachte advertentie is uren, niet minuten. Dat is gewoon voor een website van dit formaat not-done. Zeker gezien de V&A echt niet zo druk is als bijv. een forum.
Welk gedeelte dat ik voor een systeem ben om de reactietijd te verbeteren moet ik nogmaals herhalen :?
Er zijn vrijwilligers (mijzelf en ongetwijfeld andere oudgedienden) met een schoon blazoen en jaren van track-record die willen helpen om oplichters in de avonduren snel aan te pakken, bij gebrek aan mods.

Maak dan een clubje mod-lights die alleen in de V&A een advertentie kunnen blokkeren, meer niet. Behandel ze als mod vanuit jullie oogpunt, maar geef ze de rechten van een 'burgerwacht'.

Ook nu grijpt een moderator al actief in door een advertentie te laten staan wanneer ik die als overduidelijk een scammer meldt . Dus ook in de huidige situatie is Tweakers "aansprakelijk" als er toch oplichting plaatsvind nadat tweakers er melding van hebben gemaakt via de reguliere weg.

T' is allemaal semantisch, uiteindelijk hebben we gewoon een probleem wat opgelost kan worden door meer mankracht. Het enige wat we nodig hebben is good will van jullie kant. Tenzij je natuurlijk ontkent dat er in de avonduren een stelselmatig tekort is aan mods.

Overigens ook overdag is de reactietijd voor verdachte V&A producten veelal vrij lang, zeker niet een paar minuten (wat _echt_ nodig is). Geef dus meer huidige (forum) mods een kleine training in het herkennen van scammer advertenties, zodat er altijd een grote groep mensen met de juiste rechten klaarstaat om in te kunnen grijpen.

Bang zijn om een advertentie goed te keuren (om aansprakelijk te worden gesteld) via het pauze-systeem vind ik dus nogmaals vreemd, omdat het nu eigenlijk niet veel anders gaat (er vindt moderatie plaats, er worden advertenties aangemeld als scams, die gebruikers worden dan of wél of niet gebanned...).
Dit alles lijkt mij ondervangen met dat - nogmaals al meermalen genoemde - idee van een systeem om de responstijd te verbeteren voor oplichtingsgevallen.

Als er meer mankracht nodig is, zal daar zeker naar gekeken worden, maar vrijwillig is allereerst niet vrijblijvend, en zeker in V&A waar het om oplichters gaat, is het een hele grote pré een basis en begrip van juridische zaken te hebben.

Tig mensen toegang gaan geven tot logs en persoonsgegevens gaat hem ook niet worden zodat er altijd toevallig één online is. Zonder toegang tot logs advertenties blokkeren (dus onderbuik en ervaring - die zeker belangrijk zijn, maar bewijs is dat net zo goed) gaat hem ook niet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 07-10 14:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik denk dat het wel een toegevoegde waarde zou hebben om bij de advertentie te zetten om wat voor gebruiker het gaat, net geregistreerd, of tijdje actief op t.net.Je moet als koper gewoon opletten wat je koopt en of het wel vertrouwd is, meer info over de persoon kan daartoe tot een betere keus leiden
Want sterren is krijg je pas als iemand een beoordeling plaatst, bij je 1e advertentie heb je er niets aan.

Je kan natuurlijk extra maatregelen maken om het voor nieuwe verkopers lastiger te maken, maar daar schiet je niet veel mee op. marktplaats heeft zelf een mooie regel:
als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het meestal ook zo

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:09:
De situatie blijft :

Time-to-offline
Je kan toch makkelijk de v&a afsluiten(je kan geen goederen aanbieden vanaf 12 tot 6:00 bijv) dus vanaf een bepaalde tijd punt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

mrc4nl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:41:
ik denk dat het wel een toegevoegde waarde zou hebben om bij de advertentie te zetten om wat voor gebruiker het gaat, net geregistreerd, of tijdje actief op t.net.
Dat is al te zien, er staat gewoon bij sinds wanneer de adverteerder actief is.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

SkyStreaker schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:35:
[...]

@afvalzak, bureau? Gaat tijd in zitten en kost geld (ontwikkeling, testen, etc) en het grote gros zal dat niet vrijwillig willen doen.
Dat zeg ik :?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
Zou het geen optie zijn om met een soort van moderatiesysteem te komen? Net als voor posts, dat tweakers een advertentie omhoog of omlaag kunnen raten

Standaard is de rating dan gewoon 0, als iemand de advertentie niet vertrouwd (Iemand met voldoende karmapunten, positieve ratings of what ever) deze persoon de advertentie omlaag kan raten

De "domme" V&A gebruiker kan dan nog steeds de advertentie zien, hij zou dan de rating kunnen gebruiken om zijn eigen oordeel te vellen

Overigs zou je het systeem ook met alleen maar downraten kunnen toepassen, omhoograten lijkt me niet persee nodig

Eigenlijk lijkt dit systeem wel wat op het idee van de topic starter, alleen worden advertenties hier niet direct verwijderd maar krijgen ze een slechte rating mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je komt bij dat "automatisch" blokkeren al heel ver als je bij elke keer dat iemand op "meld misbruik" klikt hun karma optelt bij een veldje in de database van die advertentie. Gaat die advertentie vervolgens over een bepaalde grens heen, dan zet je hem op non-actief. Op die manier heb je heel veel nieuwe gebruikers nodig om een advertentie te verbergen maar kan iemand die al jaren meedraait. Zeg bijvoorbeeld dat er 50k gecombineerde karma nodig is, en cap de hoeveelheid karma die een actieve gebruiker bij kan dragen op 15k. Dan heb je 4 actieve gebruikers nodig, of een groter aantal minder actieve gebruikers. En door die cap van 15k zorg je dat niet één iemand een advertentie kan blokkeren. :Y)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ben1985 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:21:
[...]

Dat is al te zien, er staat gewoon bij sinds wanneer de adverteerder actief is.
nee , dat zegt alleen iets over de registratiedatum. niet hoe actief een gebruiker aanwezig is.

bijv deze: V&A aangeboden: Apple MacBook 13" 2.00Ghz 2009

het is niet erg, iedereen begint bij 0, maar het zou wel nuttige info zijn.
nu moet je nog eerst zijn profiel+(zijn)myreact bekijken, om achter die info te komen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:35:
Je komt bij dat "automatisch" blokkeren al heel ver als je bij elke keer dat iemand op "meld misbruik" klikt hun karma optelt bij een veldje in de database van die advertentie. Gaat die advertentie vervolgens over een bepaalde grens heen, dan zet je hem op non-actief. Op die manier heb je heel veel nieuwe gebruikers nodig om een advertentie te verbergen maar kan iemand die al jaren meedraait. Zeg bijvoorbeeld dat er 50k gecombineerde karma nodig is, en cap de hoeveelheid karma die een actieve gebruiker bij kan dragen op 15k. Dan heb je 4 actieve gebruikers nodig, of een groter aantal minder actieve gebruikers. En door die cap van 15k zorg je dat niet één iemand een advertentie kan blokkeren. :Y)
Om te voorkomen dat je ten onrechte dingen gaat blokkeren is het naar mijn idee beter om met jouw idee en banner te laten verschijnen dat veel bezoekers deze advertentie niet vertrouwen en dat men dus voorzichtig moet zijn. Dit in plaats van blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
nooberke schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:26:
Zou het geen optie zijn om met een soort van moderatiesysteem te komen? Net als voor posts, dat tweakers een advertentie omhoog of omlaag kunnen raten

Standaard is de rating dan gewoon 0, als iemand de advertentie niet vertrouwd (Iemand met voldoende karmapunten, positieve ratings of what ever) deze persoon de advertentie omlaag kan raten

De "domme" V&A gebruiker kan dan nog steeds de advertentie zien, hij zou dan de rating kunnen gebruiken om zijn eigen oordeel te vellen

Overigs zou je het systeem ook met alleen maar downraten kunnen toepassen, omhoograten lijkt me niet persee nodig

Eigenlijk lijkt dit systeem wel wat op het idee van de topic starter, alleen worden advertenties hier niet direct verwijderd maar krijgen ze een slechte rating mee
Hoe gaan we voorkomen dat mensen een vriendje gaan up (of downvoten). Want dat is waar het in effect op gaat uitdraaien. Of witch-hunts voorkomen? Dat zien we ook nogal eens. Zo snel een iemand gaat roepen, komt de massa mee.

We blijven het herhalen maar goed opletten is het beste middel. Elke barrière kan worden omzeild en geeft daardoor een vals gevoel van veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
MuddyMagical schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:42:
[...]

Om te voorkomen dat je ten onrechte dingen gaat blokkeren is het naar mijn idee beter om met jouw idee en banner te laten verschijnen dat veel bezoekers deze advertentie niet vertrouwen en dat men dus voorzichtig moet zijn. Dit in plaats van blokkeren.
En met een paar man kun je zo heel V&A overhoop halen. Dan zetten we de grens weer hoger en dan slipt er alsnog een oplichter doorheen. Dan zetten we de grens weer lager en dan kunnen legitieme advertenties weer verbannen worden.

Er is een reden dat andere online handelsplaatsen zoals Marktplaats en eBay dit niet zo doen. Het geeft namelijk een vals gevoel van veiligheid. Oplettendheid, argwanendheid, kortom alert blijven bij online koop & verkoop is het beste medicijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:02
Een ideetje!. Waarom niet: Een nieuwe user mag pas na een X periode. Iets plaatsen in V&A En X is dan natuurlijk de periode die tweakers er aan mee wil geven, drie maanden lijkt mij genoeg om een groot deel van de oplichters tegen te houden. En dit kan natuurlijk prima met de hierboven genoemde oplossingen, want helemaal tegenhouden is natuurlijk een droom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
inbedrijf schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:56:
Een ideetje!. Waarom niet: Een nieuwe user mag pas na een X periode. Iets plaatsen in V&A En X is dan natuurlijk de periode die tweakers er aan mee wil geven, drie maanden lijkt mij genoeg om een groot deel van de oplichters tegen te houden. En dit kan natuurlijk prima met de hierboven genoemde oplossingen, want helemaal tegenhouden is natuurlijk een droom.
Een ideetje!. Waarom niet: Een oplichter in spé mag pas na een X periode. Iets plaatsen in V&A En X is dan natuurlijk de periode die tweakers er aan mee wil geven, drie maanden lijkt mij genoeg om een groot deel van de oplichters tegen te houden. En dit kan natuurlijk prima met de hierboven genoemde oplossingen, want helemaal tegenhouden is natuurlijk een droom.

Want waarom zou een oplichter niet 3 maanden kunnen wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32
zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:49:
[...]

En met een paar man kun je zo heel V&A overhoop halen. Dan zetten we de grens weer hoger en dan slipt er alsnog een oplichter doorheen. Dan zetten we de grens weer lager en dan kunnen legitieme advertenties weer verbannen worden.

Er is een reden dat andere online handelsplaatsen zoals Marktplaats en eBay dit niet zo doen. Het geeft namelijk een vals gevoel van veiligheid. Oplettendheid, argwanendheid, kortom alert blijven bij online koop & verkoop is het beste medicijn.
Er is inderdaad geen gouden grens van karma hiervoor en ik snap je argument. Ben het er ook wel mee eens, maar gezien de wens van iedereen om op een actievere manier oplichters tegen te houden denk ik dat het wenselijk is om toch te kijken wat er mogelijk is.
Ik denk dat niemand het hier iets boeit op welke manier er iets wordt gedaan, zolang er maar iets veranderd. Men is bang dat de goede naam van Tweakers eraan gaat en dat meer mensen opgelicht worden.
inbedrijf schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:56:
En schrik je dus nieuwe gebruikers af wat Tweakers niet wilt en dat kan ik begrijpen. Dit is al een aantal keer voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
MuddyMagical schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:59:
[...]

Er is inderdaad geen gouden grens van karma hiervoor en ik snap je argument. Ben het er ook wel mee eens, maar gezien de wens van iedereen om op een actievere manier oplichters tegen te houden denk ik dat het wenselijk is om toch te kijken wat er mogelijk is.
Ik denk dat niemand het hier iets boeit op welke manier er iets wordt gedaan, zolang er maar iets veranderd. Men is bang dat de goede naam van Tweakers eraan gaat en dat meer mensen opgelicht worden.
We hebben een V&A meldpunt en als de shit aan is ook nog topics, DM's, mail (va apending tweakers punt net) en TR's. Communicatiekanalen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Goed idee!
Misschien wat verder uitwerken zodat we er met z'n alleen geen misverstanden e.d. over krijgen, dan lijkt mij dit opzich een prima idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
TecHHeaD schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:01:
Goed idee!
Misschien wat verder uitwerken zodat we er met z'n alleen geen misverstanden e.d. over krijgen, dan lijkt mij dit opzich een prima idee!
We hebben al een rating van de verkoper. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:47:
[...]

We blijven het herhalen maar goed opletten is het beste middel. Elke barrière kan worden omzeild en geeft daardoor een vals gevoel van veiligheid.
het zou me geen vals gevoel van veiligheid geven als jullie sommige shops flagged
http://www.willshopbudget.com/.. is nou niet echt een betrouwbare shop.. ook al heeft het al genoeg negatieve shop reviews.. waarom staat zo shop nog in de list zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:49:
[...]

En met een paar man kun je zo heel V&A overhoop halen.
Juist niet. Nouja, het kan wel, maar juist bij mensen met een berg karma verwacht je dat ze dat niet doen. En het is natuurlijk vrij makkelijk om die rechten te beperken tot een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld alleen die met een V&A-rating van X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:13:
[...]

Juist niet. Nouja, het kan wel, maar juist bij mensen met een berg karma verwacht je dat ze dat niet doen. En het is natuurlijk vrij makkelijk om die rechten te beperken tot een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld alleen die met een V&A-rating van X.
Ik zie mensen met veel karma regelmatig rare dingen doen. Emotie bij een transactie -die niet verloopt zoals een (of twee) partijen zich hadden voorgesteld- loopt soms hoog en langdurig op. Ook bij mensen met (heul) veel karma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Klopt wel, maar een advertentie die op "pauze" staat zou gecheckt moeten worden door een V&A-crewlid. Vervolgens kan die zeggen of die block terecht was of niet, beiden met een knopje. Was 't terecht, dan wordt die ad en elke andere ad van die gebruiker geblokt en de gebruiker geband, was 't niet terecht dan hou je per melder bij dat ze een onterechte melding hebben gedaan. X van die onterechte meldingen in Y tijd? Geen rechten meer om melding te maken in de volgende Z maanden.

Je gaat er ongetwijfeld bij tijd en wijle een legitieme gebruiker mee treffen maar doorgaans zal een V&A-crewlid de advertentie dan binnen 12 uur wel weer teruggezet hebben en een kans voor notoire veelplegers is er amper tot niet omdat die automatisch, zonder mod-tussenkomst, tegengehouden worden na bijvoorbeeld 5 onterechte meldingen in 2 maanden.

Uiteindelijk verhoog je de snelheid waarop advertenties geblokkeerd kunnen worden tegelijk met het vertrouwen van de gebruikers omdat ze zelf invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast worden nieuwe gebruikers niet per definitie overmatig benadeeld en mits een onterecht geblokkeerde ad binnen 24 uur weer teruggezet kan worden (zal geen probleem zijn, lijkt me) is het ook voor slachtoffers van onterechte meldingen niet overmatig bezwarend. Helemaal niet omdat je bij de automatische blokkering ook een mailtje kan sturen met een melding als "Je advertentie is geblokkeerd omdat hij door een groot aantal gebruikers is gemarkeerd als malafide of illegaal. Indien dit onterecht is hoef je niets te doen; een crewlid zal zo snel mogelijk naar deze blokkering kijken en beoordelen of dit terecht is. Zodra dit gebeurd is ontvang je een nieuw bericht." :)

[ Voor 33% gewijzigd door NMe op 05-06-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wat zou dan de maatstaf moeten zijn om een advertentie. Te mogen plaatsen?
Aantal posts?
Hoelang geregistreerd?
moderatie op postings?
Karma?
Status (argicola simplex, feut etc)
Hoevaak aanwezig op t.net?

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 05-06-2013 14:40 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgs010
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 21:18
Normaal reageer ik nooit op posts maar voor deze keer even een uitzondering. Zelf zit ik al een jaar of twee op tweakers en bezoek ik de site dagelijks. In het verleden heb ik ooit twee ddr kaartjes aangeboden bij V&A en een keer op het forum een vraag gesteld. Val ik hiermee buiten de boot omdat ik geen actieve verkoper/forumposter ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

Christiano007

Ich bin der champion

pgs010 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:13:
Normaal reageer ik nooit op posts maar voor deze keer even een uitzondering. Zelf zit ik al een jaar of twee op tweakers en bezoek ik de site dagelijks. In het verleden heb ik ooit twee ddr kaartjes aangeboden bij V&A en een keer op het forum een vraag gesteld. Val ik hiermee buiten de boot omdat ik geen actieve verkoper/forumposter ben?
Er zijn ook stats die kijken hoevaak jij op tweakers komt. Iemand die niet actief post, maar wel actief leest , krijgt een bepaalde status op tweakers.net (Tweakotine )

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Christiano007 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:24:
[...]

Er zijn ook stats die kijken hoevaak jij op tweakers komt. Iemand die niet actief post, maar wel actief leest , krijgt een bepaalde status op tweakers.net (Tweakotine )
En iemand die veel op Tweakers komt is ineens wel een goeie gebruiker? Waar karma in elk geval nog een klein beetje een indicatie kan zijn is Tweakotine dat zeker niet. Oplichters kunnen ook random pagina's open of refreshen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Christiano007 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:24:
[...]

Moet je wel ingelogd zijn

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mrc4nl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:56:
[...]

Moet je wel ingelogd zijn
Moet je voor al die dingen die jij noemt ook zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste manier lijkt me nog steeds het melden via de knop bij twijfelachtige advertenties.
Verdachte advertenties komen dan al snel bovendrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
Persoonlijk vind ik een aantal reacties hier toch wat overtrokken. Ik begrijp dat oplichting als een serieus probleem hier wordt gezien - en dat zal allicht ook zo zijn. Ik kan echter wel zeggen dat malafide handel qua absoluut volume hier op de V&A ver, ver achterblijft bij Marktplaats - en dat terwijl de artikelen waarop het meeste wordt opgelicht wel degelijk voer voor de lokale V&A is.

Denk daarentegen eens aan dezelfde advertenties die naar beleving van de koper wel bonafide zijn, maar in werkelijkheid heling betreffen. Hoeveel van de handelaren hier zullen (een deel van) hun koopwaar uit gestolen goederen verkrijgen? Of, andersom, waar denk jij dat je gestolen iPhone nu is? Ik hoor er alvast niemand over....

Persoonlijk ben ik redelijk van de open markt. Emptor Caveat. Zorg eerst voor jezelf, voordat je er op rekent dat iemand anders voor jou zal zorgen. Met een beetje van jezelf, en, indien nodig, een beetje van mijnpolitie.nl.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is het misschien een idee om bij elke advertentie een soort "counter" bij te houden, die weergeeft hoeveel gebruikers die advertentie als "verdacht" hebben gemarkeerd? Zo kunnen alle jagers lekker doorjagen en blijft de eindverantwoordelijkheid bij de gebruiker te liggen. Moet volgens mij niet zo heel moeilijk te integreren zijn in de huidige "meld misbruik" optie...
X gebruikers vinden deze advertentie verdacht.
(Al dan niet met grotere rode letters als X groter wordt...

Edit: met eventueel de optie voor Mods om de counter te resetten als bij navraag en / of grondig uitzoeken wordt geoordeeld dat de advertentie toch gewoon bonafide is :), al ga je dan al snel weer naar het hellende vlak van een waardeoordeel van crew, die GoT eigenlijk (begrijpelijkerwijs) wil vermijden.

[ Voor 39% gewijzigd door naitsoezn op 05-06-2013 20:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of bij X aantal meldingen de advertentie tijdelijk even op onzichtbaar?
Alhoewel dat ook weer misbruik kan uitlokken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:20
Ik snap het probleem niet zo. De "too good to be true" ads en daarmee gepaard gaande oplichterij komt voor omdat er mensen zijn die er in trappen (maw er moet wel een koper zijn wil een oplichter kunnen oplichten).
Dit zal altijd zo blijven, wat je als tweakers ook doet. Je hebt hier al meer (mogelijkheid tot) zekerheid dmv v&a feedback / got & fp posts dan op andere kanalen.

De meeste tweakers zullen dan naar mijn idee ook nooit ingaan op een ad / verkoper waar een luchtje aan zit en als dit wel gebeurd dan denk je de volgende keer wel twee keer na! Een tweaker die ingaat op een ad neemt zelf een risico, wil je dit niet dan kom je bij een fysieke winkel terecht.

Just my $0.02..

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer V&A erg populair wordt bij de min of meer professionele oplichters die MP onveilig maken dan is manieren zoeken om dat hier tegen te gaan prima in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Patatjemet schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:55:
Ik snap het probleem niet zo. De "too good to be true" ads en daarmee gepaard gaande oplichterij komt voor omdat er mensen zijn die er in trappen (maw er moet wel een koper zijn wil een oplichter kunnen oplichten).
Dit zal altijd zo blijven, wat je als tweakers ook doet. Je hebt hier al meer (mogelijkheid tot) zekerheid dmv v&a feedback / got & fp posts dan op andere kanalen.

De meeste tweakers zullen dan naar mijn idee ook nooit ingaan op een ad / verkoper waar een luchtje aan zit en als dit wel gebeurd dan denk je de volgende keer wel twee keer na! Een tweaker die ingaat op een ad neemt zelf een risico, wil je dit niet dan kom je bij een fysieke winkel terecht.

Just my $0.02..
Dusss... Vandaar die vele "ik ben opgelicht"-topics 8)7

Dat mensen het bij zichzelf moeten zoeken? Helemaal waar. Wordt volgens mij ook nergens ontkent, en zeker niet door GoT.
Dat er 'daarom' geen probleem is? Hmmm....

Edit: Elke 'oplichting' is natuurlijk een probleem. Te voorkomen of niet, eigen schuld of niet, dat maakt weinig uit zodra mensen het GoT-platform met oplichting gaan associëren waardoor er minder handel zal zijn.. En dát lijkt me een probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 05-06-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

naitsoezn schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:27:
Dusss... Vandaar die vele "ik ben opgelicht"-topics 8)7
Maar is het probleem dan de toegankelijkheid van V&A of is het de goedgelovigheid (vaak blindheid) van de kopers?
Dat mensen het bij zichzelf moeten zoeken? Helemaal waar. Wordt volgens mij ook nergens ontkent, en zeker niet door GoT.
Dat er 'daarom' geen probleem is? Hmmm....
Maar de oplossing wordt nu exclusief gezocht in het aanbrengen van drempels in de advertenties, en een soort van burgermacht/militie waarbij ik persoonlijk overenthousiasme verwacht en misschien wel meer werk voor de crew om dat recht te zetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:31:

Maar is het probleem dan de toegankelijkheid van V&A of is het de goedgelovigheid (vaak blindheid) van de kopers?
Onervarenheid is een beter woord denk ik .
Heb ook geleerd om goede feedback niet meer te vertrouwen wanneer het alleen om kopen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:31:
[...]

Als deze opmerking echt naar mij gericht is zul je hem even moeten uitleggen, want dan snap ik hem niet. 'k Heb juist nergens de verantwoordelijkheid bij GoT in de schoenen geschoven, en ook nergens de toegankelijkheid van V&A bepleit te beperken... Integendeel zelfs.
Maar de oplossing wordt nu exclusief gezocht in het aanbrengen van drempels in de advertenties, en een soort van burgermacht/militie waarbij ik persoonlijk overenthousiasme verwacht en misschien wel meer werk voor de crew om dat recht te zetten.
Exclusief? Als in "zonder uitzondering"? Heb je het hele topic gelezen?

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 05-06-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:42:
Onervarenheid is een beter woord denk ik .
Heb ook geleerd om goede feedback niet meer te vertrouwen wanneer het alleen om kopen gaat.
Nee, niet alleen. Men gaat zichzelf namelijk ook wijs maken dat ze de ene truffel in de oplichtersmodder hebben gevonden. Zie dit topic: HTC One via Marktplaats; gaat wel over Marktplaats maar je ziet toch dat het toekomstige slachtoffer voor zichzelf gaat rationaliseren dat het toch kan.

Alleen feedback is inderdaad niet genoeg, we hebben al oplichters gezien die eerst een paar kleine dingen goed afhandelen om daarna een grote slag te slaan.
naitsoezn schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:43:
Als deze opmerking echt naar mij gericht is zul je hem even moeten uitleggen, want dan snap ik hem niet. 'k Heb juist nergens de verantwoordelijkheid bij GoT in de schoenen geschoven, en ook nergens de toegankelijkheid van V&A bepleit te beperken... Integendeel zelfs.
Alleen zeggen dat er een probleem is is niet voldoende, je moet het ook definieren. Zowel de oplichters als de slachtoffers zijn onderdeel van hetzelfde probleem.
Exclusief? Als in "zonder uitzondering"? Heb je het hele topic gelezen?
Ja. Je voorstel van de counter is imo een slecht idee, omdat je dan snel krijgt dat mensen dat oordeel overnemen en legitieme aanbiedingen gelijk gewantrouwd worden. Je krijgt te snel de geruchtenmachine :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:10:
[...]

Alleen zeggen dat er een probleem is is niet voldoende, je moet het ook definieren. Zowel de oplichters als de slachtoffers zijn onderdeel van hetzelfde probleem.
Op deze manier probeer je mij dingen in de schoenen te schuiven die ik nooit heb bedoelt of willen zeggen. Volgens mij begrijpt iedereen dat 'het probleem' zowel bij de slachtoffers zit als bij de oplichters, maar dat is momenteel niet de discussie. Zeggen dat het 'probleem' alleen vooral bij de slachtoffers ligt lost momenteel ook niets op.
[...]

Ja. Je voorstel van de counter is imo een slecht idee, omdat je dan snel krijgt dat mensen dat oordeel overnemen en legitieme aanbiedingen gelijk gewantrouwd worden. Je krijgt te snel de geruchtenmachine :)
"een geruchtenmachine" is wat anders dan "een drempel opwerpen".... maar het is maar een voorstel, een idee die ik nog niet eerder heb langs zien komen, iets waar de mensen die er echt over gaan over na kunnen denken.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 05-06-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:10:

Daarom bij verdacht hoog aantal meldingen tijdelijk de ad niet meer te zien totdat een crewlid er naar kijkt zoals het nu ook min of meer gebeurt maar dan is er een soort van preventief damage control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:19:
[...]

Daarom bij verdacht hoog aantal meldingen tijdelijk de ad niet meer te zien totdat een crewlid er naar kijkt zoals het nu ook min of meer gebeurt maar dan is er een soort van preventief damage control.
Tegelijkertijd denk je dus bij een advertentie met een iets te mooie prijs: "Oh, hij staat er (nog?) dus niets aan de hand". Want als er iets mis was, dan was 'ie al gemeld... toch... en hij staat er gewoon....niks aan de hand dus, kopeh kopeh kopeeeeeh. En dan niets krijgen. Elke barrière is te omzeilen en geeft je een vals gevoel van veiligheid.

Echt, een mooi prijs maakt mensen gek. Laatst stuurde ik weer eens een mass PM naar een groep mensen die in contact was met een oplichter. Daar was er een bij die als reactie stuurde dat hij het wel vertrouwde en dat de prijs zo mooi was dat de deal wel door moest gaan. 8)7 Nou vraag ik je, je krijgt een PM van ons met daarin: "pas op, mogelijk oplichter", en dan toch doorzetten?

Guys, die oplichters, die lezen dit ook. En die zijn nu al bezig om een counterstratgie te verzinnen. Ze weten exact hoe ze de goedgelovigen de centen uit de zak moeten kloppen. Bijvoorbeeld posten op rustige momenten zodat de ad wat langer staat en door een druk moment ondersneeuwt. Dan is 'ie even uit het zicht en dat willen ze juist, want dan valt 'ie niet op.

We doen achter de schermen meer dan je denkt en meer dan ik kan vertellen. We hebben contact met politie en met banken. We gaan zelf soms achter mensen aan, top op huisbezoek aan toe. We nemen contact op met slachtoffers, regelen als het kan een terugbetalingsregelingen etc. etc. We hebben het allemaal al wel voorbij zien komen maar het belangrijkste wordt zo vaak vergeten. Kopers zijn -eenmaal geil van de prijs- alle alertheid kwijt. En daar kunnen we met geen honderd barrières iets aan doen.

Blijf alert, check het rekeningnummer, vraag extra informatie zoals foto's etc. etc. Ga het ding zelf halen als het even kan. En als het eigenlijk te mooi is om waar te zijn.......dan is het te mooi om waar te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:56:
[...]

Tegelijkertijd denk je dus bij een advertentie met een iets te mooie prijs: "Oh, hij staat er (nog?) dus niets aan de hand". Want als er iets mis was, dan was 'ie al gemeld... toch... en hij staat er gewoon....niks aan de hand dus, kopeh kopeh kopeeeeeh. En dan niets krijgen.
Dat heb je nu ook al. Je weet net als ik dat er een aantal mensen zijn geweest die blind ingaan op verkopers hier "want op Tweakers zitten geen oplichters." :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:58:
[...]

Dat heb je nu ook al. Je weet net als ik dat er een aantal mensen zijn geweest die blind ingaan op verkopers hier "want op Tweakers zitten geen oplichters." :P
Ja, en die mensen moeten alert(er) worden. Door ze met een 'karma/piep' systeem een vals gevoel van veiligheid te geven, maken we ze juist nog vatbaarder voor die frauduleuze honden. Want er zullen maar eens niet voldoende mensen online zijn om te checken? Dan ben je als niet nadenkende koper de el uu el, want je gaat ervan uit dat de advertentie gecheckt is.

[ Voor 15% gewijzigd door zeef op 05-06-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:58:
[...]

Oplichters zitten overal en ik probeer constructief mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:56:
[...]

Tegelijkertijd denk je dus bij een advertentie met een iets te mooie prijs: "Oh, hij staat er (nog?) dus niets aan de hand".
Nee, ik heb het over een kleine drempel die het net weer wat lastiger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:00:
Ja, en die mensen moeten alert(er) worden. Door ze met een 'karma/piep' systeem een vals gevoel van veiligheid te geven, maken we ze juist nog vatbaarder voor die frauduleuze honden. Want er zullen maar eens niet voldoende mensen online zijn om te checken? Dan ben je als niet nadenkende koper de el uu el.
Bij de varianten waarbij de advertentie niet "preventief" offline wordt gehaald loop je ook nog eens het risico dat de waarschuwingssignalen worden genegeerd door de koper. En het dus alleen zin had voor de bezoekers die toch al beter opletten en dus die waarschuwingssignalen al niet echt nodig hadden... Of de signalen moeten weer zo nadrukkelijk worden dat false positives weer onnodig bezwarend worden.

En de varianten die wel de boel "preventief" offline halen loop je zoals al gezegd allerlei risico op verlies van bezoekers, wegjagen van mensen (die niet oplichten) die de drempels nu al relatief hoog vinden, onterecht imago van veiligheidsgarantie, onterecht blokkeren van bezoekers die domweg in een rottige situatie van miscommunicatie terechtkwamen, etc.

Kortom, het is een lastig op te lossen probleem :/

Er zijn overigens best nog wel veel bezoekers die "nog geen account" hebben, maar wel veel op Tweakers komen. Zij worden bij de meeste beperkingen ook nogal oneerlijk geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel meldingen komen er eigenlijk binnen op een misschien verdachte advertentie?
In wat voor aantallen moet ik dan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:14:
Hoeveel meldingen komen er eigenlijk binnen op een misschien verdachte advertentie?
In wat voor aantallen moet ik dan denken?
Meestal wel meer dan een en vrij rap. Maar het komt ook wel voor dat we/jullie 'm pas na drie dagen doorhebben. Ik hoop dat je begrijpt dat ik hier in het openbaar (nee, ook niet in DM's) al te veel informatie ga geven waar de :r oplichtende brigade :r zijn voordeel mee kan doen.
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:05:
[...]

Nee, ik heb het over een kleine drempel die het net weer wat lastiger maakt.
Maar die kleine drempel zorgt er wel voor dat je denkt: "die verkoper is over de drempel, het zal dus wel ok zijn". We hebben al een fikse drempel ingebouwd, plan: Tweakers beperkt toegang vanuit buitenland in strijd tegen spam heeft een flinke impact gehad. Opeens moest men op zoek naar andere IP's. Dat werden al snel de mobiele providers en je merkt dat die mobiele ranges ook vol met IP (deel)bans zitten. Ze vinden dus altijd wel een manier om te registeren en om te gaan verkopen. :/

[ Voor 57% gewijzigd door zeef op 05-06-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal duidelijk. Ik blijf gewoon melden wanneer ik denk dat er iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Heel graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Misschien iets invoeren dat men verplicht 1000 karma moet hebben of iemand moet al van te voren voor je "vouchen" (maar dan maximaal het aantal vouchers per persoon per maand instellen op het aantal jaar dat een persoon registered is). Dan ben je volgens mij van 99% van de rommel af.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 00:07

pino85

Im just a Bird in the Sky

Dat lost niets op, dan sprokkelen ze gewoon even tot de 1000 karma en gaan dan met de praktijken beginnen? Je stelt het zo dus alleen maar uit maar lost niets op.
Dat hele vouch systeem lijkt me ook geen oplossing want wat nu als je niemand kent die @ tweakers zit? mag je dan als eerlijke verkoper geen zaken doen? dan weer je mensen dus echt af, ook de grote groep mensen die wel netjes zaken doen via deze site.

[ Voor 25% gewijzigd door pino85 op 07-06-2013 15:49 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00
pino85 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:47:
Dat lost niets op, dan sprokkelen ze gewoon even tot de 1000 karma en gaan dan met de praktijken beginnen?
Het voorkomt misschien niet alles maar dan komt een ban van een account ineens wel wat harder aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Carpento schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:06:
[...]

Het voorkomt misschien niet alles maar dan komt een ban van een account ineens wel wat harder aan ;)
Dat valt wel mee, met een beetje inelkaargeflanste review van een product haal je het zo binnen. Karma is de oplossing niet, ik blijf toch bij mijn standpunt dat de community een uitkomst moet kunnen bieden. Ik moet toegeven dat de Tweakers crew hier ook goede punten maakt, dus hoe het precies in de vorm gegoten moet worden weer ik nog niet. Uiteindelijk is het goed informeren van de V&A kopers/gebruikers de beste blijvende oplossing, want de oplichters zullen altijd manieren vinden om opgelegde drempels heen te werken.

Zodra kopers de signalen herkennen, blijft er automatisch geen brood meer over voor de oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:36
Bijna iedere tweaker geeft het gelijk door aan de redactie zodra iets niet helemaal klopt. Vaak stuur ik hier zelfs meerdere reacties voor naar de verkoper om uit te zoeken watvoor iemand het is.

Hiernaast geef ik altijd netjes door aan de redactie dat het om een oplichter gaat en in het begin zag ik gelijk daarna dat de advertentie verwijdert was maar nu doen ze het niet meer. Er staat nu ook een waarschuwing onderaan. Ik vind dit persoonlijk niet voldoende.

Maar misschien moet tweakers hun verkopers controleren. Zodat we een merk "gecontroleerde verkoper" of iets erbij krijgen.

Dit zou kunnen door onze adres gegevens of iets anders te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:09

SkyStreaker

Move on up!

GranCanaria schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:54:
Bijna iedere tweaker geeft het gelijk door aan de redactie zodra iets niet helemaal klopt. Vaak stuur ik hier zelfs meerdere reacties voor naar de verkoper om uit te zoeken watvoor iemand het is.

Hiernaast geef ik altijd netjes door aan de redactie dat het om een oplichter gaat en in het begin zag ik gelijk daarna dat de advertentie verwijdert was maar nu doen ze het niet meer. Er staat nu ook een waarschuwing onderaan. Ik vind dit persoonlijk niet voldoende.

Maar misschien moet tweakers hun verkopers controleren. Zodat we een merk "gecontroleerde verkoper" of iets erbij krijgen.

Helaas gaat dat ook niet werken. Eventjes netjes doen en dan vervolgens je slag slaan.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
GranCanaria schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:54:

Los van het feit dat de redactie echt helemaal niets van doen heeft met V&A, is dat wel het beste dat je kan doen. Het makkelijkst is het meldpunt gebruiken, daarna eventueel nog een mail sturen naar va (apendinges) tweakers punt net. Als de nood echt aan de man is kun je ook nog een DM sturen aan individuele admins. Het meldpunt is onze start, vanuit het meldpunt begint ook onze zoektocht. Dus het verzoek om dat echt als eerste te gebruiken.

Maar hoe ga ik dat in de praktijk doen? Moet ik langsgaan bij iemand? Ter plekke zijn paspoort controleren? Elke controle 'op afstand' heeft een lek in zich. Want wie zegt mij dat je echt woont op het adres dat je aangeeft? Of dat het geen katvanger is?

Daarnaast is Tweakers dan opeens verantwoordelijk. Omdat wij een summiere controle doen (wat we dus ook niet gaan doen), vertrouw jij op ons oordeel. Daardoor laat je je waakzaamheid zakken bij die net iets te mooie deal. Als het dan toch een oplichter is, bij wie ga je dan klagen? Bij Tweakers natuurlijk. Want wij hadden gecontroleerd en gezegd dat het goed was. Ja, dank je de koekoek.

Blijf waakzaam en alert. Dat is de enige methode die wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opgelost. :)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:43
zeef schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:09:
Maar hoe ga ik dat in de praktijk doen? Moet ik langsgaan bij iemand? Ter plekke zijn paspoort controleren? Elke controle 'op afstand' heeft een lek in zich. Want wie zegt mij dat je echt woont op het adres dat je aangeeft? Of dat het geen katvanger is?

Daarnaast is Tweakers dan opeens verantwoordelijk. Omdat wij een summiere controle doen (wat we dus ook niet gaan doen), vertrouw jij op ons oordeel. Daardoor laat je je waakzaamheid zakken bij die net iets te mooie deal. Als het dan toch een oplichter is, bij wie ga je dan klagen? Bij Tweakers natuurlijk. Want wij hadden gecontroleerd en gezegd dat het goed was. Ja, dank je de koekoek.

Blijf waakzaam en alert. Dat is de enige methode die wel werkt.
Hier ben ik het wel mee eens, als ik voor mezelf spreek dan vind ik dat Tweakers sowieso al het voordeel heeft van een duidelijk zichtbaar feedback systeem. Mensen zonder feedback? Extra opletten geblazen. Sterker nog, ik verkoop zelfs liever niet aan Tweakers zonder positieve feedback. Natuurlijk moet iedereen ergens beginnen (ik ben zelf ook begonnen met alleen aankopen) maar dat is mijn ogen dan maar de "consequentie".

Het nadeel van een extra drempel of controle vanuit welk overkoepelend orgaan dan ook is dat mensen erop gaan vertrouwen. Dat, gecombineerd met die nare neiging om deals die "te mooi klinken om waar te zijn" te bagatelliseren tot "ja, maar, misschien heb ik gewoon geluk deze keer!" lijkt me geen goed plan.

De zelfregulerende werking van het altijd ingeschakeld zijn van reacties onder advertenties wel, maar ik ben me er wel van bewust dat dit een hoop extra werk oplevert voor moderators. Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Ik heb hier nog even over nagedacht en denk dat dit een goede oplossing is.

Alle accounts met <5 positieve beoordelingen mogen hun reacties niet uitschakelen in de advertenties.

Dit omdat in de reacties vaak veel tweakers mensen al waarschuwen als iets niet helemaal klopt.

Wat vinden jullie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
@GranCanaria: bedoel je juist niet <5, als in, minder dan 5 positieve reacties?

Dus personen met minder dan 5 positieve beoordelingen mogen reacties niet uitschakelen, hoger wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
ja sorry, dat bedoel ik.

Dat is wel een goed voorstel toch?

[ Voor 44% gewijzigd door GranCanaria op 20-06-2013 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GranCanaria schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:38:
ja sorry, dat bedoel ik.

Dat is wel een goed voorstel toch?
Daar ben ik het niet mee eens. Nieuwe Tweakersgebruikers willen iets nog wel eens te duur aanbieden, of een andere technische term niet goed gebruiken, specs niet goed vermelden enzovoorts. Mag je reacties dan niet uitschakelen kan ik je garanderen dat die mensen meteen weggejaagd worden. Tweakers mag dan een "community" willen zijn, maar de onvriendelijkheid en afbranderigheid van tweakers ligt erg hoog.

Mensen die een foutje maken of iets te duur aanbieden worden er maar zelden vriendelijk op gewezen, en in 99% van de gevallen meer "ga terug naar marktplaats veel te duur raak je nooit kwijt ouwe zooi oplichter" enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Dat klopt idd, maar dat doet niet iedereen.

Ik bedoelde meer als hulpmiddel om iets verder te kijken als Noob koper. Als mogelijke oplichters dit niet uit kunnen schakelen dan kunnen tweakers ze daar al waarschuwen. Volgens mij een erg goede en simpele oplossing.

En uiteraard zal dat niet voldoende zijn voor iedereen maar is volgens mij iets om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GranCanaria schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:55:
Dat klopt idd, maar dat doet niet iedereen.

Ik bedoelde meer als hulpmiddel om iets verder te kijken als Noob koper. Als mogelijke oplichters dit niet uit kunnen schakelen dan kunnen tweakers ze daar al waarschuwen. Volgens mij een erg goede en simpele oplossing.

En uiteraard zal dat niet voldoende zijn voor iedereen maar is volgens mij iets om mee te beginnen.
Dat doet niet iedereen, maar het gebeurd wel. En daar gaat het dan dus fout, een groot nadeel aan dit idee als oplossing. Een oplossing moet zo min mogelijk invloed hebben op de wel valide nieuwe verkopers, ik denk dat hiervan de nadelen meer gaan opvallen dan de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Maar waar je het over hebt is iets dat al gebeurd. Dat is volgens mij een andere discussie omdat je je eigenlijk ergert aan bepaalde opmerkingen van tweakers.

Wat ik voorstel is slechts een aanpassing qua mogelijkheden voor nieuwe accounts. Dat reacties in het algemeen meer schade toebrengt dan goed staat hier los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-08 00:45
V&A aangeboden: MSI R7970 Lightning

Dit is er volgens mijn weer eentje, geloof niemand die 300euro van de prijs afhaalt op 6maanden. Daarbij is de foto van een andere site geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GranCanaria schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:02:
Maar waar je het over hebt is iets dat al gebeurd. Dat is volgens mij een andere discussie omdat je je eigenlijk ergert aan bepaalde opmerkingen van tweakers.

Wat ik voorstel is slechts een aanpassing qua mogelijkheden voor nieuwe accounts. Dat reacties in het algemeen meer schade toebrengt dan goed staat hier los van.
Dat klopt, maar wat in het verleden gebeurd is is meestal een aardige voorbode van wat er zal gebeuren bij nieuwe advertenties. Ikzelf zet ook bij bepaalde (risico)advertenties het reactie gedeelte uit. Zo kreeg ik laatst een hele tirade over een laptop waar een HD5870M in zat dat ik hem verkocht omdat ik hem zelf niet goed vond gamen, van een compleet vreemde, terwijl ik hem verkocht om zijn design, wat volledig gedocumenteerd in de omschrijving stond.

Tweakers zijn soms een stelletje irritante idioten, daar moet je je echt bij neerleggen. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op. Als dat bij mijn 1e-2e-3e advertentie zou overkomen zou ik snel weer verdwijnen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
comitatus schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:30:
V&A aangeboden: MSI R7970 Lightning

Dit is er volgens mijn weer eentje, geloof niemand die 300euro van de prijs afhaalt op 6maanden. Daarbij is de foto van een andere site geplukt.
Risicogevalletje inderdaad, bij deze ad's is 't altijd kwestie te achterhalen wat het rekeningnummer is, of ophalen mogelijk is, dat werk. "t is niet meteen een typisch 100% gevalletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als iedereen zo slim is om in zo'n geval alleen achteraf te betalen of op te halen is het zo afgelopen met kwaadwillende nieuwe gebruikers.
*btw op de vraag via DM of videokaart ook op te halen is, blijft het erg stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:59

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Met die DM ben je veel te ongeduldig; hij is gewoon nog niet online geweest om hem te lezen...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dirk schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:06:
Met die DM ben je veel te ongeduldig; hij is gewoon nog niet online geweest om hem te lezen...
En zo krijg je dus de hechtenjacht die ik bedoelde met het is echt geen 99% advertentie. Of de berichten die er nu onder hadden gestaan als reacties openstonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Of drie vier beoordelingen. Eerste gebruiker lijkt iig contact te hebben maar de heksenjacht is evengoed gaande. Maargoed, op een of andere manier is daar dus wel voedingsbodem voor ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Carpento op 20-06-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirk schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:06:
Ok dat kan, was ook een toevoeging op de rest van mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Mja, mijn report is "afgehandeld", maar de ad staat er nog doodleuk.
Ieder verstandig tweaker weet dat het een scam is, waarom word zo'n ad niet eerst even geblokkeerd tot 100% zeker is dat het legitiem zou zijn. (kan me het niet voorstellen).

Hoe langer die ad blijft staan, hoe groter de kans dat weer een of andere prutser nietsvermoedend geld overmaakt.
Hoewel een ieder die daar in trapt het keihard verdient gescammed te worden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 20-06-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Diegenen die er nu nog intuinen (zeker met de geplaatste feedbacks) die leren maar op één manier: de harde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, we gaan het op deze wijze plaatsen van feedbacks niet lang tolereren.

Het is mooi dat mensen anderen willen beschermen, het is mooi dat er actief gekeken wordt, maar publiek conclusies trekken zonder bewijs gaat over de grens. Sterker nog, gaat het om iemand die zijn naam gebuikt, dergelijke feedback krijgt, en er een zaak van maakt, dan is niet de adverteerder de crimineel maar de reviewers.

Zit je er naast, dan is dit linea recta voor de rechter te brengen wegens laster/smaad. En dan is ineens niet de adverteerder crimineel, maar dan zijn het degenen die dachten eigen rechter te kunnen spelen zonder bewijs... Alleen al daarom gaan we deze trend niet steunen.

Rapporteren: perfect. Dat we een sneller medium nastreven: perfect. Op deze wijze eigen rechter, daar komt NU een einde aan.

Is het wellicht verdacht? Daar kan ik in meegaan. Als er hard bewijs is, dan kan ik het verdedigen. Maar we neigen nu heel hard de andere kant de grens over te gaan, en ook dat is niet goed.
unfor schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:23:
waarom word zo'n ad niet eerst even geblokkeerd tot 100% zeker is dat het legitiem zou zijn. (kan me het niet voorstellen).
Wij zijn hier nog altijd in basis onschuldig totdat er voldoende basis is daar aan te twijfelen. Wellicht kunnen we alle adverteerders standaard eerst even door PRISM halen om te kijken of ze niet ook op andere manieren een gevaar vormen?

Nog steeds zien wij niet meer dan een handvol mensen meer dan 90% van de overlast veroorzaken, en we duwen hard om die mensen aangepakt te krijgen. Kan je dan ieder individueel geval voorkomen? Jazeker! Ik stel voor dat we V&A gewoon helemaal afsluiten; dan kan je met 100% zekerheid nooit opgelicht worden of een slechte ervaring hebben.

He who sacrifices freedom for security deserves neither.
- Benjamin Franklin

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 00:00:

Het is mooi dat mensen anderen willen beschermen, het is mooi dat er actief gekeken wordt, maar publiek conclusies trekken zonder bewijs gaat over de grens. Sterker nog, gaat het om iemand die zijn naam gebuikt, dergelijke feedback krijgt, en er een zaak van maakt, dan is niet de adverteerder de crimineel maar de reviewers.

Zit je er naast, dan is dit linea recta voor de rechter te brengen wegens laster/smaad. En dan is ineens niet de adverteerder crimineel, maar dan zijn het degenen die dachten eigen rechter te kunnen spelen zonder bewijs... Alleen al daarom gaan we deze trend niet steunen.

Rapporteren: perfect. Dat we een sneller medium nastreven: perfect. Op deze wijze eigen rechter, daar komt NU een einde aan.

Is het wellicht verdacht? Daar kan ik in meegaan. Als er hard bewijs is, dan kan ik het verdedigen. Maar we neigen nu heel hard de andere kant de grens over te gaan, en ook dat is niet goed.

[...]

Wij zijn hier nog altijd in basis onschuldig totdat er voldoende basis is daar aan te twijfelen. Wellicht kunnen we alle adverteerders standaard eerst even door PRISM halen om te kijken of ze niet ook op andere manieren een gevaar vormen?

Nog steeds zien wij niet meer dan een handvol mensen meer dan 90% van de overlast veroorzaken, en we duwen hard om die mensen aangepakt te krijgen. Kan je dan ieder individueel geval voorkomen? Jazeker! Ik stel voor dat we V&A gewoon helemaal afsluiten; dan kan je met 100% zekerheid nooit opgelicht worden of een slechte ervaring hebben.

- Benjamin Franklin
Prachtige quote moet ik zeggen. En hoewel ik het volledig eens ben met dat dit ABSOLUUT niet de manier is (zoals ook in mijn eerdere reacties aangegeven, hier jaag je mensen mee weg), ben ik nog steeds van mening dat er een community-powered oplossing op te graven moet zijn. Hoe, dat is nog even op te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comitatus

[...]

- Benjamin Franklin
Oke, maar ik had wel duidelijk bewijs voor dat die loog. Had foto origineel bron die exact hetzelfde was. Hij gaf aan dat die foto zelf gemaakt had dus hij loog. Mag ik dan wel V&A 1 ster plaatsen voor liegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

comitatus schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 00:31:
[...]

Oke, maar ik had wel duidelijk bewijs voor dat die loog. Had foto origineel bron die exact hetzelfde was. Hij gaf aan dat die foto zelf gemaakt had dus hij loog. Mag ik dan wel V&A 1 ster plaatsen voor liegen?
Je kunt het ook wat minder sterk omschrijven en het oordeel in het midden laten.
Dus zoiets als: Verkoper geeft na contact aan dat foto's zelf gemaakt zijn terwijl ze van internet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 00:37
Ik zie dat de advertentie van de lightning verwijderd is intussen? Ik ben ook schuldig aan een negatieve feedback te geven om andere te beschermen. Ik heb vriendelijk contact gehad met hem/haar met vrij snel reactie altijd maar toen ik vroeg van een foto van hem/haar met de lightning en een papiertje met de tweakers gebruikersnaam erbij en de vraag waarom hij niet af te halen is blijft het tot op heden nog stil.

Hij/zij gaf ook aan niet te weten waarom er negatieve feedback kwam en dat we allemaal zuur waren en dat hij/zij de kaart zo ergens anders kon verkopen als het zo zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gezien het verloop eerst maar eens de user gemaild en het account / advertentie gelockt. Het had inmiddels ook niet veel zin meer ook al is iemand te goeder trouw. Mocht dat zo zijn, dan ga ik nu liever 1:1 even de dialoog aan om te kijken hoe verder.

Wat betreft meldingen ten aanzien van problemen, denk ik op dit moment aan een aparte mailbox voor alleen spoedgevallen. Die mailbox kan dat wellicht een SMS / Whatsapp aan de beheergroep sturen.
De vraag is alleen even hoe dat technisch dan uitgewerkt moet worden. Het dicht wel het gat tussen melding en reactie meer, waarmee andere creatieve invullingen ook minder aantrekkelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ribozyme schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 00:52:
Ik zie dat de advertentie van de lightning verwijderd is intussen? Ik ben ook schuldig aan een negatieve feedback te geven om andere te beschermen. Ik heb vriendelijk contact gehad met hem/haar met vrij snel reactie altijd maar toen ik vroeg van een foto van hem/haar met de lightning en een papiertje met de tweakers gebruikersnaam erbij en de vraag waarom hij niet af te halen is blijft het tot op heden nog stil.

Hij/zij gaf ook aan niet te weten waarom er negatieve feedback kwam en dat we allemaal zuur waren en dat hij/zij de kaart zo ergens anders kon verkopen als het zo zat.
Dit verhaal heb ik in je feedback niet gelezen, het lijkt me juist erg belangrijk om die zo neutraal mogelijk te houden en feiten er in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
Misschien moet er iemand thuis zitten die prio 1 draait. Dit gebeurt bij veel bedrijven als er een server is plat gegaan. Er moet iemand zijn die binnen 15 minuten online is om dit soort dingen te bekijken. Dit kan vanaf huis. Vaak via VPN-client. Mail komt binnen op prio 1 mail box er word een sms of whatsapp van de server naar de mobiel gestuurd naar de persoon die standby staat voor dit soort dingen. Hij/zij hoort/ziet een sms/whatsapp binnen komen en logt in op de computer/tablet en kijkt of er moet worden ingegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comitatus
Ach als ik uit gemaakt zou worden voor oplichter zou ik feedback sturen aan diegene en vertellen hoe het werkelijk zit. Evt bewijzen dat het geen oplichting is. Ik had mijn feedback veranderd mocht hij kunnen aantonen dat het oprecht was.
Daarbij wat moet de bewijslast zijn wil je wel iemand in V&A aangeven voor oplichter. Naam en rekening die terug te herleiden is naar een eerder misdrijf/aangift? Of mag dat ook niet want dan schieten we echt door, had nu alle vermoedens om te geloven dat het om een oplichter betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
th3sander schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:21:
Misschien moet er iemand thuis zitten die prio 1 draait. Dit gebeurt bij veel bedrijven als er een server is plat gegaan. Er moet iemand zijn die binnen 15 minuten online is om dit soort dingen te bekijken. Dit kan vanaf huis. Vaak via VPN-client. Mail komt binnen op prio 1 mail box er word een sms of whatsapp van de server naar de mobiel gestuurd naar de persoon die standby staat voor dit soort dingen. Hij/zij hoort/ziet een sms/whatsapp binnen komen en logt in op de computer/tablet en kijkt of er moet worden ingegrepen.
V&A wordt gerund door vrijwilligers. Vergeet dat niet he. Ik ga niet vragen of mensen in hun eigen vrije tijd een verplicht werkschema draaien. We doen ons best om er te zijn als 't nodig is. Maar zelfs bij onze grote concurrenten is er geen 24/7 coverage.
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:42:
[...]
Tweakers zijn soms een stelletje irritante idioten, daar moet je je echt bij neerleggen. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op. Als dat bij mijn 1e-2e-3e advertentie zou overkomen zou ik snel weer verdwijnen hier.
Waarvan akte. De #1 klacht van nieuwelingen is de mateloze botheid waarmee nieuwelingen worden verwelkomd. Je zal maar eens per ongeluk teveel (in de ogen van de bloeddorstige meute) vragen voor je V&A item... De reacties die je dan krijgt zijn vaak de reden dat mensen direct hun account willen opzeggen. Dat gebeurt over heel Tweakers gemiddeld een keer per dag.
comitatus schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:45:
Ach als ik uit gemaakt zou worden voor oplichter zou ik feedback sturen aan diegene en vertellen hoe het werkelijk zit. Evt bewijzen dat het geen oplichting is. Ik had mijn feedback veranderd mocht hij kunnen aantonen dat het oprecht was.
Daarbij wat moet de bewijslast zijn wil je wel iemand in V&A aangeven voor oplichter. Naam en rekening die terug te herleiden is naar een eerder misdrijf/aangift? Of mag dat ook niet want dan schieten we echt door, had nu alle vermoedens om te geloven dat het om een oplichter betrof.
Als ik onterecht uitgemaakt werd voor oplichter, dan zou ik woest zijn. Het is makkelijk om dat zo van afstand te bekijken, als het jezelf overkomt dan reageer je toch wat meer vanuit de emotie dan vanuit de ratio. Check V&A feedback maar eens op de onterechte feedback aanpassingstopics. ;)

Vergeet ook niet dat velen onder u soms wat laks zijn in de communicatie en verzending. Als ik alle "Help ik ben opgelicht" mails van mensen die een paar dagen niets horen of na een week hun pakketje nog niet hebben in dit topic zou zetten, dan komen er met 100 posts per pagina zo'n 15 pagina's bij. Over het algemeen bent u vrij laks in het afhandelen.

(En nou niet allemaal gaan roepen dat jij dat niet bent. Ik noem geen namen, ik schets slechts het algemene beeld uit onze mailbox).

[ Voor 59% gewijzigd door zeef op 21-06-2013 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
De persoon die de lightning hier gisteren aanbood bied hem nu aan op marktplaats onder de naam HD, dezelfde advertentie en heeft nu ook ophalen tot de mogelijkheden... Misschien was hij toch oprecht. 210 euro voor een 7970 lightning !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Soms hebben mensen -om wat voor reden dan ook- snel cash nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
Ik ga hem eens een bericthje sturen want als die kaart op te halen en te testen is ben ik wel zeer geïnteresseerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
Hmm hij is blijkbaar ook van marktplaats verwijderd, ik kreeg een waarschuwingsmail toen ik een bericht op zijn advertentie naliet. Het was blijkbaar echt niet pluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Alsof dat gaat gebeuren :F, waar rook is is brand en tweakers is veel te terughoudend. Pas de algemene voorwaarden dan maar aan en hoe je een V&A bericht wel kan plaatsen.

Geen maatregelen treffen, daarmee snij je alleen maar in je eigen vingers.

Iemand die zonder V&A feedback, net geregistreerd is, geen (eigen) foto's plaats voor een absurde lage prijs, moet gewoon vooraf geblokkeerd worden. Je mag beroepen op de intelligentie van de koper of je verschuilen achter je algemene voorwaarden, maar ondertussen biedt je wel een platform voor dit soort criminelen.

Het beste is dat de drempel wel wat wordt verhoogd, zoals bij geen V&A feedback verplicht eigen foto's of niet gelijk iets kunnen aanbieden na registratie, zoals bij Hardware.info
Stroman en lekker uit verband trekken.

- Benjamin Franklin
Stroman en weer niet praktisch nadenken. Ook die quote ;(, we hebben het hier over V&A en verdachte zaken, niet je fucking burgerrechten. Vooral hier niks aan doen, dan gaan mensen wel naar andere sites voor hun handel ;w

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:43
Zonder V&A was ik nooit terecht gekomen op Tweakers, had ik niet de noodzaak gezien om mij te registreren en was ik niet zo nu en dan gaan posten om andere Tweakers (proberen) te helpen. Ik snap de keuze van de crew wel dat het niet mogen gebruiken van V&A voor nieuwe users niet de oplossing is. Je wilt je community toch laten groeien, dan moet je niet (te hoge) drempels opwerpen.

En werp je toch een bepaald soort drempel op dan denk ik dat kopers minder waakzaam worden aangezien deze drempel een vals gevoel van zekerheid kan bieden. Lijkt me toch handiger om het dan maar te gooien op intelligentie van V&A gebruikers. Ik heb voor mezelf een bepaald bedrag in gedachten waar ik enigszins bereid ben om risico mee te nemen, maar boven dat bedrag koop ik alleen van mensen met goede feedback (of veel activiteit op Tweakers) en anders is het alleen ophalen.

Voor wat betreft andere sites, denk dat er weinig kunnen tippen aan V&A, Marktplaats heeft nadelen in de vorm van slechte zoekmogelijkheden, weinig mogelijkheden tot feedback en over het algemeen het slechter nakomen van afspraken door kopers en verkopers.
HW.info heeft een sectie op het forum volgens mij (kom er eerlijk gezegd nooit), waar je (vroeger tenminste) niet meteen zaken mocht aanbieden. Dat is de reden dat ik ben blijven hangen op Tweakers en niet op HWinfo. Sowieso is een forumsectie voor verkoop niet handig in mijn ogen.
Ebay dan? Zoekfunctie is daar ook een drama, bovendien vraagt Ebay een percentage voor verkoop als ik me niet vergis?

Feedback plaatsen bij (mogelijke) oplichters is wel handig, maar men moet inderdaad oppassen hoe men die feedback plaatst. Altijd ingeschakeld zijn van reacties zou een andere goede oplossing zijn in mijn ogen maar dat levert een hoop werk op volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Bejit schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:48:
[...]

Alsof dat gaat gebeuren :F, waar rook is is brand en tweakers is veel te terughoudend. Pas de algemene voorwaarden dan maar aan en hoe je een V&A bericht wel kan plaatsen.

Geen maatregelen treffen, daarmee snij je alleen maar in je eigen vingers.
Wij treffen zoveel maatregels waardoor we oplichters al vangen voordat ze posten. Je moest eens eten hoeveel tijd en moeite daarin zit. Ik neem je niet kwalijk dat je dat niet doet/weet omdat we dat niet vertellen in het openbaar. De lui die jullie oplichten, lezen dit soort topics ook.
Iemand die zonder V&A feedback, net geregistreerd is, geen (eigen) foto's plaats voor een absurde lage prijs, moet gewoon vooraf geblokkeerd worden. Je mag beroepen op de intelligentie van de koper of je verschuilen achter je algemene voorwaarden, maar ondertussen biedt je wel een platform voor dit soort criminelen.

Het beste is dat de drempel wel wat wordt verhoogd, zoals bij geen V&A feedback verplicht eigen foto's of niet gelijk iets kunnen aanbieden na registratie, zoals bij Hardware.info
Elke drempel geeft schijnveiligheid. Daarbij denken mensen: "hij is over de drempel, het is veilig". Willen we die verantwoordelijkheid nemen? Kunnen we dit garanderen? Antwoord: nee. Jullie alertheid is veel belangrijker en een betere bescherming dan wat wij kunnen bieden.
Stroman en weer niet praktisch nadenken. Ook die quote ;(, we hebben het hier over V&A en verdachte zaken, niet je fucking burgerrechten. Vooral hier niks aan doen, dan gaan mensen wel naar andere sites voor hun handel ;w
Je fucking burgerrechten gelden ook in V&A. Punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Over het algemeen voelen oplichters zich snel betrapt en aangevallen, vaak gaan ze dan in de aanval om op die manier de focus te verleggen. Als hij zo makkelijk te verkopen was had hij het al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bejit schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:48:
[...]

Vooral hier niks aan doen, dan gaan mensen wel naar andere sites voor hun handel ;w
Je hebt daadwerkelijk de illusie dat er niets gedaan wordt? Echt, ga je schamen. Je moest eens weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat de mensen die uit de lucht lopen te ranten maar gewoon ranten. Het heeft namelijk geen zin. Ze verdiepen zich duidelijk niet in de legio topics waar uitleg is gegeven, de nieuwsberichten met aanpassingen in de achtergrond en hoe wij wel degelijk werken aan het verbeteren van juist de onderliggende krachten zodat meer structureel oplichting onaantrekkelijker gemaakt wordt.

Ze komen even makkelijk schoppen zonder hinder van enige kennis, of maar het fatsoen zich even in te lezen. Laat maar lekker blaten over stromannen - of nog beter, ze inderdaad opzouten naar een ander platform (good riddance!) - want blijkbaar doen we het zó slecht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:09

SkyStreaker

Move on up!

Na opgelicht te zijn op marktplaats kan ik met tevredenheid zeggen dat ik goed zaken doe op T.net's V&A. Ik wil simpelweg even mijn waardering laten blijken voor jullie inzet.

offtopic:
@NMe, ach - de perikelen van een admin he? You know what I mean :> :+

[ Voor 19% gewijzigd door SkyStreaker op 01-07-2013 11:21 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Pagina: 1 2 Laatste