Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Multimedia-ultrabook student

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor mezelf en m'n opleiding ben ik weer opzoek naar een nieuwe laptop. Nou had ik hier de afgelopen dagen de topics nagekeken, want er zijn veel mensen met dezelfde wensen, alleen heb ik daarbij toch nog wat specifieke vragen.

Momenteel heb ik nog deze laptop
http://tweakers.net/price...book-8560w/specificaties/

Op zich een prima laptop, alleen heb ik toch wat minpunten
- Afmetingen / gewicht
- grafische kaart, GPU
- opstart tijd van de laptop zelf, zet em toch niet vaak helemaal uit, maar toch
- accuduur kan ook nog wel iets beter, maar nog niet zo'n probleem

Nog wat aanvullende info;
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voor school en thuisgebruik (gamen).
Programma's, veel 3d-modeleer programma's (solidworks, NX), photoshop
Games, ik speel ongeveer alles van fps tot mmorpg, spelen als farcry 3

Wat mag je laptop gaan kosten?
Max 1500 euro, maar als student alles wat goedkoper is, is beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
nop

Eisen samengevat
- I7 processor of snelle i5 (zit hier nu eigenlijk veel verschil tussen?)
- 8 gb werkgeheugen, het liefst
- grafische kaart waar op te gamen valt, nvidia gf 650M of vergelijkbaar
- 13/15"
- makkelijk te vervoeren (20mm dik en 2kg zwaar?)

extra (mits dat mogelijk is)
- SSD of uit te breiden met SSD
- goede accu + hd scherm

Eigen onderzoek
http://tweakers.net/price...svs1512v1e/specificaties/
Paar vragen; de 640m le kaart is vergelijkbaar met de kaart die ik nu heb, nu is voor de win7 versie een BIOS mod. Hiermee verander je als het ware de settings van je kaart, waardoor hogere snelheden mogelijk zijn, om het zo maar even snel uit te leggen, begrijp ik het zo goed? Wat zijn hier de nadelen van? En deze versie is er dus nog niet voor win 8, maar die komt wel? En de processor is dat genoeg als i5?

http://tweakers.net/price...msung-np770z5e-s01nl.html
Is deze uberhaupt te verkrijgen, kan alleen gepreorderd worden bij alternate? Had problemen met koeling en wifi?

http://tweakers.net/price...enbook-ux52vs-cn021h.html
Ook gekeken naar z'n grote broer (ux51/u500), maar die is nergens te verkrijgen.
Hier heb ik hier nog nergens iets over gehoord, slechte ervaringen mee?

- de nieuwe razer blade 14", nog niet te verkrijgen, maar zou die in augustus al in nl te verkrijgen zijn?

Nou vroeg ik me bij alle bovenstaande nog af of het werkgeheugen uit te breiden is en een SSD in te bouwen is?

2 laptops, zet ik hier nog neer, puur als vergelijkingsmateriaal, wat het verschil is hiertussen
http://tweakers.net/pricewatch/329507/asus-n56vz-s4195h.html
http://tweakers.net/price...i7-3615qm-8gb-256gb).html

Hoop dat ik jullie genoeg informatie heb gegeven en me hierbij kunnen helpen
Alvast bedankt

• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-11 14:56
Acer M3, i5 en Nvidia GT640m 1GB (dus geen LE versie)

Prima geschikt voor games, je kunt GTA IV, Saints row 3 en Sim city 5 op high spelen:)

Ook zit er een 20gb SSD naast de HDD standaard in, ik heb zelf de HDD vervangen door een Samsung 840series 250GB SSD. De accu gaat zo'n 5 a 6 uren mee met browsen.

Wel misschien een minpunt is het 786p scherm, maar de kleuren zijn wel erg goed.

• ro-bbo
Ik heb zelf de Ivy Bridge versie van de i3, deze is niet in NL verkrijgbaar maar ik weet wel iemand die ze verzegeld verkoopt voor 450 euro. Het voordeel daarvan is de HD4000 + Nvidia GT640 i.p.v. de HD3000 + GT640m.

En natuurlijk is de architectuur van Ivy Bridge energiezuiniger dan Sandy Bridge.

[ Voor 36% gewijzigd door ro-bbo op 03-06-2013 15:09 ]

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik raad je niet echt aan om een acer te nemen helaas is het merk niet het beste en support al helemaal niet.

@ro-bbo
i3 is niet echt wat hij wil en hd4000 is op de cpu gebakken graphics card deze is niet vooruit te branden vergeleken bij een dedicated videokaart.

• ro-bbo
De hd 4000 is natuurlijk i.c.m. de nvidia gt640m, acer heeft nu wel betere support.
Trouwens de kwaliteit van mijn ultrabook is echt super goed, geen gekraak zoals bij de oude Acer notebooks, ook is de Ultrabook zeer stil en wordt niet warm tijdens het gamen.

Voor mij is de i3 gewoon snel genoeg met de SSD erbij, ik maak veel gebruik van VMWare voor school en kan makkelijk Windows Server + een Windows client aan. Photoshop gaat ook prima

[ Voor 24% gewijzigd door ro-bbo op 03-06-2013 15:07 ]

Verwijderd

ro-bbo schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:05:
acer heeft nu wel betere support.
Dat is een beetje een zinloos statement zonder onderbouwing.
Trouwens de kwaliteit van mijn ultrabook is echt super goed, geen gekraak zoals bij de oude Acer notebooks, ook is de Ultrabook zeer stil en wordt niet warm tijdens het gamen.
http://www.anandtech.com/...-life-on-the-kepler-verge
De bouwkwaliteit is gemiddeld.

Ik zou zelf de M3 of M5 zoveel mogelijk afraden. Reden: het rukscherm. De S1512 scoort op dat gebied veel beter. En dan zijn er nog wat andere kleine plusjes voor de S15, zoals het veel betere touchpad.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 21:59:
http://tweakers.net/price...msung-np770z5e-s01nl.html
Is deze uberhaupt te verkrijgen, kan alleen gepreorderd worden bij alternate? Had problemen met koeling en wifi?
Het scherm van deze heeft enorme image retention issues. Wacht sowieso met het aanschaffen van deze notebook, ergens deze maand worden er nieuwe samsung modellen gepresenteerd.
- de nieuwe razer blade 14", nog niet te verkrijgen, maar zou die in augustus al in nl te verkrijgen zijn?
Raadpleeg De razer blade.'

Edit: dat klinkt best catchy.
2 laptops, zet ik hier nog neer, puur als vergelijkingsmateriaal, wat het verschil is hiertussen
http://tweakers.net/pricewatch/329507/asus-n56vz-s4195h.html

http://tweakers.net/price...i7-3615qm-8gb-256gb).html
Bijvoorbeeld de prijs, standaard SSD, een hele kilo lichter, accuduur, OS, veel beter scherm ...

• ro-bbo
Ja het is niet het beste scherm wat je kunt krijgen, maar in vergelijking met mijn Asus K53SV is dit scherm echt veel beter.

De bouwkwaliteit is natuurlijk ook niet het beste wat je kunt krijgen, maar wel gewoon goed. (beter als de K53SV)

Wat ook nog een voordeel is dat de Ultrabook over een DVD/CD speler beschikt.

Voor 450 euro krijg je natuurlijk wel veel in vergelijking met de prijs/prestatieverhouding

Verwijderd

Topicstarter
ro-bbo schreef op maandag 03 juni 2013 @ 14:58:
Acer M3, i5 en Nvidia GT640m 1GB (dus geen LE versie)
Jah daar had ik ook al eens naar gekeken, maar presteert die 640m veel beter?, is wat sneller heb ik begrepen maar een LE met bios mod, als die er is met win 8, niet beter?

En een 1 gig 640m is nog beter als 2 gig 640m LE?
Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:20:

Het scherm van deze heeft enorme image retention issues. Wacht sowieso met het aanschaffen van deze notebook, ergens deze maand worden er nieuwe samsung modellen gepresenteerd.

Edit: dat klinkt best catchy.
Jah dat vroeg ik me ook nog af, nu die nieuwe haswell cpu's komen, komen er dan nu veel nieuwe modellen, met betere specs?
Ben dan eens benieuwd naar die samsungs

• ro-bbo
Ja het scheelt zo'n 20%, hij is op 500mhz geklockt i.p.v. 625mhz.
Dit wil zeggen als je 30fps op de GT640M haalt, je 24fps haalt op de LE versie en dat is best een verschil.

Bij de LE versie wordt de 2GB niet optimaal benut omdat de GPU gewoon minder snel is, je kan beter voor de snellere 1GB versie gaan.

Ik weet niet of het mogelijk is om hem via de bios te unlocken i.v.m. bios lock en hitte problemen.

• ro-bbo
Ik zie dat hij weer in de V&A staat:

V&A aangeboden: Acer Aspire Ultrabook M3 Windows 8,GeForce GT640M

Ik heb hem daar ook vandaan.

[ Voor 4% gewijzigd door ro-bbo op 04-06-2013 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
ro-bbo schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:24:
Ja het scheelt zo'n 20%, hij is op 500mhz geklockt i.p.v. 625mhz.
Dit wil zeggen als je 30fps op de GT640M haalt, je 24fps haalt op de LE versie en dat is best een verschil.

Bij de LE versie wordt de 2GB niet optimaal benut omdat de GPU gewoon minder snel is, je kan beter voor de snellere 1GB versie gaan.

Ik weet niet of het mogelijk is om hem via de bios te unlocken i.v.m. bios lock en hitte problemen.
Ah dat maakt dan inderdaad toch wel een mooi verschil, weer wat geleerd ;)

Alleen dat is er maar een met een i3 en sws de i5 wat in een m3 zit lijkt me vrij langzaam, lijkt me niet de ideale cpu, zeker als ik van een goeje i7 zou moete terug stappe

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Ik zou alleszins nog wachten op de Haswell laptops. Ik vermoed dat je die laptop toch pas echt tegen augustus/september nodig hebt? Dan zouden de haswell modellen toch wel uit moeten zijn (denk ik?)

Ik ben naar hetzelfde opzoek voor in september. (15" - i7 - sterke grafische kaart - Full HD - licht en compact, minder dan 1000 euro. ) Na mijn zoektocht bleef uiteindelijk alleen maar de Sony S15 over. Mooie specs en minder dan 2 kg, en heel dun. Misschien is er boven de 1000 nog wel wat beters te vinden maar die S15 zou voor mij alleszins volstaan. Toch ga ik 'm niet kopen omdat ik een Haswell CPU omdat dat gewoon beter is op alle vlakken. (snelheid, energieverbruik, interne GPU, ...)

Persoonlijk vind ik Full HD toch wel een must, je hebt er ook het budget voor.

Ik hoop alleen dat de Vaio Fit serie van Sony niet de opvolger is van de S15, aangezien die Fit blijkbaar een slechte batterijduur heeft, terwijl dat toch een sterk punt was bij de S15.

Het ziet er ook naar uit dat de S15 niet meer verkrijgbaar is op de Sony site.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De Fit is de opvolger van de F serie, niet de S serie. De Fit is ook heel wat minder als je kijkt naar het gewicht en het feit dat er geen IPS meer in zit t.o.p. van de S serie.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 04-06-2013 19:38 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• ro-bbo
Ja met jouw budget zou ik voor iets beters gaan, echter zijn er niet veel ultrabooks met een dedicated GPU of je komt bij een APU van AMD uit. Persoonlijk lijkt mij Intel beter.

De Acer M3 is ook verkrijgbaar met een i7 sandy bridge, dit kost je dan wel 1300 euro en dat vind ik best duur: http://www.beslist.nl/com...n_%28_NXRYKEH005_%29.html

De 15 inch macbook pro heeft een GT650M, alleen zit je dan op 1800 euro helaas.

• ro-bbo
Ik ben trouwens ook van de 2e gen i7 naar 3e gen i3 overgestapt.
De gaming performance is beter, en gaat langer mee op accu. (In mijn vorige laptop zat een GT540M)

Met VMWare merk ik eigenlijk ook geen verschil (moet alleen het ram even uitbreiden van 4 naar 8 gb), en met Photoshop is hij ook niet traag ofzo. Natuurlijk heb ik geen benchmarks ofzo, ik zeg gewoon hoe ik het heb ervaren.

Heb nog geen spijt gehad vooral vanwege de mobiliteit.

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:00
Heb zelf sinds kort een Asus S56CB laptopje met een i5(u) en een GT740M.
pricewatch: Asus S56CB-XX009H

Zit dan wel "maar" 4GB geheugen in, echter kan je dat uiteraard makkelijk uitbreiden.
Verder voorzien van een 24GB SSD + 500GB HDD. ;)

Wellicht is dat een optie voor je ?

[ Voor 5% gewijzigd door DutchCrownNL op 05-06-2013 08:20 ]

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Verwijderd

Maar dan krijg je weer zo'n hartstikke slecht low-res scherm.

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:00
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:07:
Maar dan krijg je weer zo'n hartstikke slecht low-res scherm.
Klopt, slechts een 768p scherm.
De rest van de laptop (wellicht buiten het feit dat de cpu een U versie is) zijn de prestaties prima.

Ontopic:
Wellicht een N56 van Asus een optie voor de TS, aangezien die veelal met een i5/i7 en een FHD scherm geleverd worden. Echter zit je dan kwa gewicht weer iets hoger dan de gemiddelde "ultrabook".

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Verwijderd

Topicstarter
Thmz159 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 18:50:
Ik zou alleszins nog wachten op de Haswell laptops. Ik vermoed dat je die laptop toch pas echt tegen augustus/september nodig hebt? Dan zouden de haswell modellen toch wel uit moeten zijn (denk ik?)
Begin augustus heb ik het laptopie eigenlijk nodig, dus dat is ook momenteel een beetje het probleem, dan zal nog niet veel nieuws uit zijn denk ik of vergis ik me hier sterk in?
DutchCrownNL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:05:
[...]

Klopt, slechts een 768p scherm.
De rest van de laptop (wellicht buiten het feit dat de cpu een U versie is) zijn de prestaties prima.

Ontopic:
Wellicht een N56 van Asus een optie voor de TS, aangezien die veelal met een i5/i7 en een FHD scherm geleverd worden. Echter zit je dan kwa gewicht weer iets hoger dan de gemiddelde "ultrabook".
Schermpje is dan helaas toch wat minder, is het dan weer niet niet :p
Jup die n56 zou m'n eerste keus zijn geweest als mobiliteit niet zo'n punt was, maar heb dit jaar toch wel gemerkt dat zo'n licht laptopje veel fijner is

Verwijderd

Topicstarter
Jup ik denk toch dat dat em word, of er moet nog wat nieuws binnekort komen.

Hoop ik dat de bios mod er dan ook voor win 8 is en SSD en geheugen kan gewoon uitgebreid worden toch?

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Volgens mij staat de Sony S15 weer in Outlet op Sony site. Kun je eventueel nog €200 sparen ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar of zo'n refurbished nu die besparing waard is

Verwijderd

Topicstarter
Sow ik was vandaag toch even bij de mediamarkt dus heb ik eens even langs alle laptopy's gewandeld.
Tot m'n verbazing vond ik zo'n sony s15 helemaal niet zo handzaam aanvoelen en een asus n56 juist weer wel.

Maar daar stond ook de (nieuwe) samsung ativ book 8, wat dus de opvolger is van de series 7?, zijn dan hier de problemen met het scherm en koeling al uit, zie nergens echt een review etc ervan?
pricewatch: Samsung NP880Z5E-X02NL
Pagina: 1