Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanschaf (game)laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goede vriend en collega van me is Mid Juni jarig en als cadeau heb ik gekozen om hem een nieuwe laptop te geven.
Zijn huidige laptop is gewoon echt Kwalitatief Uitermatend Teleurstellend en dus is het tijd voor vernieuwing.
Aangezien Jantje* zijn huidige laptop i5 2.4ghz/1TB hdd 5400rpm/Nvidia GT 540M is zal het niet moeilijk zijn om wat beters te vinden.
Nu ga ik Jantje geen brakke verbetering geven, maar ook meteen goed doen.

*Fictieve naam aangezien 'Jantje' ook Tweakers dagelijks bezoekt en vooral GOT.

Q&A
Q: Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
A: Standaard gebruik + gamen

Q: Wat mag je laptop gaan kosten?
A: Maximaal €1400

Q: Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
A: Gewicht max. 3-3.5KG, Accuduur 4-8 uur bij normaal gebruik, max. 15,6"

Q: Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
A: Ja. Alles is bespreekbaar op een Medion na.

Eigen onderzoek
Aangezien Jantje Windows 8 niet fijn vind en touchscreen ook geen nuttige toevoeging is kunnen we dat meteen schrappen.

Na vele laptops bekeken te hebben met de 'wensen' die oa. 15,6"/i7/SSD/GPU/1920x1080 zijn, kom je weinig tegen.
Namelijk de Lenovo IdeaPad Y500 en Medion Erazer X6823.
De Lenovo zal een prima laptop zijn, alleen is een GeForce GT650M geen 'game GPU'.
De Medion Erazer met een GeForce GTX 670MX is prima, alleen het is een Medion. Dat gaan we gewoon niet doen.

Dan gaan we kijken na de Alienware. geen 15.6" en de m14x is ook geen gamelaptop meer qua specificaties.
De M17x weer wel, maar 17" en budgetwise niet haalbaar (incl EPP/cashback etc). Het is en blijft toch een verjaardagscadeau.

We kijken verder maar komen weinig leuks tegen.
Vervolgens zie ik een BTO thread op GOT en we duiken daar in.
Nieuwe CPU&GPU lijn leverbaar? Oké.

We stellen wat samen via http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=613

X•BOOK 15CL58
15.6" Full HD LED 95% Gamut Mat scherm
Intel i7 4700QM 2.4 GHz (Turbo Mode 3.4 GHz 47W)
NVIDIA GeForce GTX765M 2Gb GDDR5 (incl. Intel HD Graphics 4600)
Standaard 8GB BTO DDR3 RAM
250GB SSD Samsung 840
1TB 7200RPM HDD in caddy ipv dvd/bluray
Intel Centrino Advanced-N 6235 dual band AGN 2.4/5GHz Wireless
Totale prijs: € 1381 incl. BTW

Heb zelf nog een Corsair 2x8GB (pricewatch: Corsair CMSO16GX3M2A1333C9) hier liggen, is dit er makkelijk in te zetten bij dit soort laptops?
Zo nee, kunnen ze dit op verzoek doen? (Mocht iemand er ervaring mee hebben)

Anyway, wat vinden jullie na alles hierboven vermeld van de keuze?
Misschien heb ik nog wat gemist qua aanbod, of is de X•BOOK/BTO een 'niet doen' laptop?

Graag hoor ik op-en aanmerkingen. Ook kritische dingen, graag zelfs.

Verwijderd

Welke laptop heb je nu dan?

In elk geval, neem geen clevo. Kwalitatief zijn die erg slecht. Je komt ook niet eens aan de helft van de gewenste accuduur.

Verder klopt er ook niets van de bewering 'het is een medion, dat gaan we dus niet doen'. De medion is rebrand van de MSI GT60 is is op vrijwel alle fronten beter dan de door jouw aangehaalde BTO.

Nee, dat klopt niet. Op alle fronten.

Ik laat me regelmatig negatief uit over de kwaliteit van de GT60/70, maar dat is toch echt in vergelijking met de M17x. De M17x is budgetwiste trouwens gewoon haalbaar: €1386 met i7, 1080p, HD 7970m. Je mist dan alleen een SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Hij maakt op dit moment gebruik van een oude brakke Acer.

Bij normaal gebruik (definitie 'normaal': lage helderheid en wat internet) lijkt me dat de accuduur haalbaar zou moeten zijn? Dit red die zelfs op ze Acertje.

We hebben hier op het werk veel ervaringen met Medion gehad (zakelijk en particulier ook soms) en de garantie of service laat gewoon echt te wensen over, van verschillende elektronische producten.
Mede daarom ga ik (en me maat/collega) geen Medion meer aanschaffen. Het is gewoon slecht.

MSI Gaming Series GT60 0ND-259NL (€1.399,99 dus maximale van budget)
Geen SSD en aangezien we ook in de buurt komen van vrouwelijk gezelschap gaat die geen kermis op tafel zetten lol.

De M17x is 17". Max. grootte is toch echt 15.6". Het moet nog wel portable zijn en dat is een 17" niet, ook qua gewicht.
Tevens alsnog geen SSD wat weer een extra €100-150 zal zijn. Dan is het budget al ruim overschreden.

Ben wel graag benieuwd waarom je de Xbook/BTO/'clevo' aanduidt als kwalitatief erg slecht.
Enige ervaringen mee?

Verwijderd

Ja it topic bijvoorbeeld: Laptop studie/gamen 1500E (wachten alienware of BTO aktie)

Er wordt door reviewsites gewoon letterlijk gezegd dat je beter $500 kan uitgeven aan een alienware en dat alienware clevo totaal uit het water blaast kwalitatief gezien. Dat zegt volgens mij genoeg. Ik heb serieus meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van de gemiddelde acer dan van die van clevo.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:17:

Bij normaal gebruik (definitie 'normaal': lage helderheid en wat internet) lijkt me dat de accuduur haalbaar zou moeten zijn? Dit red die zelfs op ze Acertje.
Zelfs met de nieuwe haswell chips haal je 3 uur en een paar minuten op de accu met die notebooks.
We hebben hier op het werk veel ervaringen met Medion gehad (zakelijk en particulier ook soms) en de garantie of service laat gewoon echt te wensen over, van verschillende elektronische producten.
Mede daarom ga ik (en me maat/collega) geen Medion meer aanschaffen. Het is gewoon slecht.

MSI Gaming Series GT60 0ND-259NL (€1.399,99 dus maximale van budget)
Geen SSD en aangezien we ook in de buurt komen van vrouwelijk gezelschap gaat die geen kermis op tafel zetten lol.
Dat is dus exact dezelfde notebook als de aangehaalde medion. De door jou aangehaalde medion is overigens af te raden vanwege het slechte scherm (er zijn varianten met 1080p beschikbaar).

Verder snap ik de opmerkingen over de kermis niet. De lampjes kan je uitzetten, en de door jou aangehaalde BTO bevat ook 'kermis' toetsenbordverlichting.

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Met de Y500 kun je de 650M ook in SLI draaien.

Qua gamelaptops is er niet heel veel keuze. Je hebt de AW, wat 17 inch is en aan de zware kant. Kwalitatief wel erg goed als ik het mag geloven. Dan heb je BTO waar Darkstone wat over uitgelegd heeft. MSI nog. Erazer heeft wat nieuwe dingen op de markt gebracht, stond deze week op Tweakers.

Verder zou ik het niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:22:
Ja it topic bijvoorbeeld: Laptop studie/gamen 1500E (wachten alienware of BTO aktie)

Er wordt door reviewsites gewoon letterlijk gezegd dat je beter $500 kan uitgeven aan een alienware en dat alienware clevo totaal uit het water blaast kwalitatief gezien. Dat zegt volgens mij genoeg. Ik heb serieus meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van de gemiddelde acer dan van die van clevo.

[...]
Zelfs met de nieuwe haswell chips haal je 3 uur en een paar minuten op de accu met die notebooks.

[...]

Dat is dus exact dezelfde notebook als de aangehaalde medion. De door jou aangehaalde medion is overigens af te raden vanwege het slechte scherm (er zijn varianten met 1080p beschikbaar).

Verder snap ik de opmerkingen over de kermis niet. De lampjes kan je uitzetten, en de door jou aangehaalde BTO bevat ook 'kermis' toetsenbordverlichting.
Snap best dat als je '$500' meer uitgeeft dat de kwaliteit dan ook meestal wel verbeterd.
Een golfje 2 is meestal ook wel beter als een golfje 1 als je maar meer geld uitgeeft.
Dat gezegd hebbende, het is een 17", te groot en te zwaar. Tevens, budget.

3 uur en een paar minuten met de X•BOOK 15CL58? Dat is dan wel bar weinig. Helaas nog geen reviews / tests gevonden van de nieuwe CPU qua laptops (zelfs Tweakers liet 't afweten in hun test waar ik juist erg op zat te wachten!)

Toetsenbordverlichting is idd uit te zetten maar dat maakt de MSI bijvoorbeeld niet mooier.
Je moet er van houden maar zoals al ik zei we bevinden ons ook in gezelschap van vrouwelijk schoon en de MSI is gewoon een kermis al qua uiterlijk zelf.
Is een persoonlijke / gedeelde mening met me collega toen ik zei dat ik die misschien ging kopen om ze mening/voorkeuren te peilen dus dat gaat 'm niet worden qua cadeau.

@ChrisLNFF,

Y500 in SLI met de 650m? SLI in een laptop lijkt me nu niet echt optimaal of vergis ik me daar in?
En yea qua keuzes is er maar bar weinig op de markt. Wel jammer eigenlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:36:
[...]

Snap best dat als je '$500' meer uitgeeft dat de kwaliteit dan ook meestal wel verbeterd.
Een golfje 2 is meestal ook wel beter als een golfje 1 als je maar meer geld uitgeeft.
Dat gezegd hebbende, het is een 17", te groot en te zwaar. Tevens, budget.
Maar het geeft wel aan dat het kwaliteitsverschil enorm is als het schijnbaar gerechtvaardigd is om $500 extra uit te geven. In Nederland kun je op een paar tientjes verschil rekenen.

Notebookcheck heeft overigens wel de accuduur getest, het resultaat had je kunnen zien aankomen, de clevo's hebben altijd al een slechte accuduur gehad.
Y500 in SLI met de 650m? SLI in een laptop lijkt me nu niet echt optimaal of vergis ik me daar in?
En yea qua keuzes is er maar bar weinig op de markt. Wel jammer eigenlijk.
De Y500 SLI heeft ook niet een erg lange accuduur.

Volgens mij kan je kiezen tussen:
Asus N56: 5 uur accuduur, GT 650m
lenovo Y500: ook rond de 5 uur accuduur als je de non-SLI versie pakt.

misschien zit er tussen deze en de bovenkant van jouw budget nog een medion met iets betere specs, maar dat is het aanbod dan wel. Er is gewoon niet veel te krijgen in het 15.6" segment. Je zou ook nog kunnen kijken naar de wat exoterische opties zoals de sony S15 en Alienware M14x, maar die passen niet echt bij jouw eisen.

• MrKhalid
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:46:
[...]
Maar het geeft wel aan dat het kwaliteitsverschil enorm is als het schijnbaar gerechtvaardigd is om $500 extra uit te geven. In Nederland kun je op een paar tientjes verschil rekenen.

Notebookcheck heeft overigens wel de accuduur getest, het resultaat had je kunnen zien aankomen, de clevo's hebben altijd al een slechte accuduur gehad.

[...]

De Y500 SLI heeft ook niet een erg lange accuduur.

Volgens mij kan je kiezen tussen:
Asus N56: 5 uur accuduur, GT 650m
lenovo Y500: ook rond de 5 uur accuduur als je de non-SLI versie pakt.
Lenovo Y500 heeft een accuduur van 3 uur niet van 5 uur.

Verwijderd

Dat komt omdat jouw vermoeddelijke bron notebookcheck de SLI versie heeft getest. De Y500 is echter een doorontwikkeling op de http://www.notebookcheck....aptop-Review.78974.0.html, welke rond de 4.5 uur doet (en volgens sommigen nog veel langer).

Tenzij lenovo de accuduur bij de Y500 op de een of andere manier om zeep heeft geholpen, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2013 18:57 ]

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Laten we het erop houden dat je met deze generatie niet hoger komt dan een 650M. Jammer dat Jantje's verjaardag niet iets later is ivm Haswell, wie weet brent dit wat meer keuzemogelijkheden.

• MrKhalid
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:57:
Dat komt omdat jouw vermoeddelijke bron notebookcheck de SLI versie heeft getest. De Y500 is echter een doorontwikkeling op de http://www.notebookcheck....aptop-Review.78974.0.html, welke rond de 4.5 uur doet (en volgens sommigen nog veel langer).

Tenzij lenovo de accuduur bij de Y500 op de een of andere manier om zeep heeft geholpen, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Nee,

"The removable lithium-ion battery provides a decent capacity of 72 Wh or 6700 mAh; at least theoretically because its real-life runtimes are not exactly compelling. 1.5 hours during high load and maximum brightness are just as poor as three hours of wireless Internet browsing (medium brightness). The 15-incher only managed a little over four hours at idle and minimum brightness."

http://www.notebookcheck....500-Notebook.87585.0.html

Nevermind.

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-10 09:29
Tja inderdaad, al die "nieuwe" 760M en 765M nvidia kaarten met haswell CPU's zullen pas na mid-juni arriveren zelfs als je nu bestelt ivm de levering, van die onderdelen. Verder klopt het idd dat de meeste van die voeg onderdelen toe leveranciers clevo's gebruiken zoals BTO en XMP, vraagje is deze van Deviltech ook een clevo? niet dat die eerder geleverd wordt.

Ik denk zelf dat je beter zoiets kan zeggen als een reclame poster van de razerblade 14inch in-pakken in een kartonnen doos, met de melding dat die opgestuurd wordt zodra hij geleverd kan worden. Of zoiets. (Misschien is die aan de andere kant net te duur)

Verwijderd

Ghostier schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 23:21:
Tja inderdaad, al die "nieuwe" 760M en 765M nvidia kaarten met haswell CPU's zullen pas na mid-juni arriveren zelfs als je nu bestelt ivm de levering, van die onderdelen. Verder klopt het idd dat de meeste van die voeg onderdelen toe leveranciers clevo's gebruiken zoals BTO en XMP, vraagje is deze van Deviltech ook een clevo? niet dat die eerder geleverd wordt.
Dat is een msi barebone, een die volgens notebookcheck een enorm slechte bouwkwaliteit en toetsenbord heeft. De MSI is bekend onder de naam GE60.

Daarnaast zou ik niet bij deviltech kopen omdat ze nu al 4 releases achtereen de NDA van intel aan hun laars hebben gelapt. Overigens is het nederlands BTO ook veel te vroeg geweest (nog steeds) met het aanbieden van haswell.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 00:06 ]

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-10 09:29
En hun forum is op dit moment alleen te bereiken voor administrator's of zoiets lijkt wel idd. Dank je voor de opheldering over de msi barebone. Goed geen deviltech in ieder geval dus ;)
Pagina: 1