Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newllander
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10-2023
Voor ik het topic startte heb ik behoorlijk gezocht, maar heb niet echt kunnen vinden wat ik zocht, dus bij deze!

Ik heb een SSD schijf gekocht (Kingston HyperX 3K SSD 120GB) die ik er bij wil zetten. Ik heb de Acer Predator G3620, i7-3770 met GTX670 kaart, en 16GB SSD cache.

Heeft het zin om het besturingssysteem opnieuw te installeren op de SSD of heeft dit geen effect in snelheid, ivm de 16GB SSD cache? Over het opstarten heb ik verder geen klagen, het gaat mij om het vlot krijgen van bepaalde programma's en games.

Zo niet, kan ik hem er als extra schijf bij zetten voor programma's, zonder verdere ingrepen?

Zo ja, moet ik dan een verse installatie doen, of kan ik met de recovery tool van Acer aan de gang? En moet ik nog een aanpassing in de BIOS doen bijvoorbeeld, of gaat dit automatisch? Ik las dat een bepaalde instelling moet omgooien, maar dat waren over het algemeen wat oudere topics naar mijn idee, dus de vraag is, geld dit nog steeds?

Bij een verse installatie, waar vind ik de product-code die bij mijn PC hoort van Windows 8? Het was een pre-installed W8 versie, zonder sticker met productcode! Is er ergens een bestandje met code te vinden?

En verder... Heeft de 16GB SSD cache nog een functie als ik het besturingssysteem overzet op de nieuwe SSD?

Het zijn nogal wat vraagjes op een rij! Alvast hartelijk bedankt voor de respons.

Groet,
Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newllander
Met al het geduld dat ik heb, heb ik hem inmiddels ingebouwd en aangesloten.

De BIOS pikte de SSD meteen op, in de juiste instelling, en W8 had hem ook meteen te pakken. Ik moest nog wel even in schijfbeheer er een logische schijf en primaire partitie van maken, en er een lettertje aan plakken, formatteren, en hij was bruikbaar.

Ik heb geprobeerd om een game erop te zetten, en heb met Ctrl + X en Ctrl + V de map op de SSD gezet. Het lijkt allemaal prima te werken (al is dit mogelijk niet de juiste manier?) en ik besloot een test uit te voeren.

Eerst de SSD: Lezen 271 MB/S, Schrijven 269 MB/S
M'n HDD: Lezen 205 MB/S, Schrijven 204 MB/S

Blijkt dus dat ik een vrij snelle HDD heb! Niettemin toch een snellere erbij!

Iemand nog ideeen en/of advies over wat verder, en hoe het nog beter te optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Zit de oude HDD er nu ook nog in? En staat windows hier nog op geinstalleerd? Want een caching disk is leuk, maar een SSD is nog veel leuker. Dus persoonlijk zou ik windows herinstalleren.

Verder zijn die snelheden die je noemt alleen sequentieel (waarbij ik twijfels heb over de snelheden van de HDD). Deze zeggen verder niet zo veel over de systeemprestaties. De HDD is unmatched tegenover de SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat je allemaal gedaan hebt is mij onduidelijk.
Maar de snelle HDD is inderdaad -waarschijnlijk- de sequentele snelheid, en ik denk dat deze nog steeds door de ssd gecached wordt. Daarom komen deze waardes zo hoog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newllander
Pietjebelll schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:40:
Zit de oude HDD er nu ook nog in? En staat windows hier nog op geinstalleerd? Want een caching disk is leuk, maar een SSD is nog veel leuker. Dus persoonlijk zou ik windows herinstalleren.

Verder zijn die snelheden die je noemt alleen sequentieel (waarbij ik twijfels heb over de snelheden van de HDD). Deze zeggen verder niet zo veel over de systeemprestaties. De HDD is unmatched tegenover de SSD
Ik wil sowieso m'n HDD er bi houden voor de bulk-opslag van foto's, videos, films, etc.

Adviseer je dan om W8 opnieuw te installeren op de SSD, en de caching disk los te koppelen, en daarna de HDD als extra opslag erbij te prikken?

Want dan kom ik op het volgende item uit, namelijk dat ik geen key/sticker/DVD of wat dan ook heb van W8. Het stond er pre-installed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 07:51
Newllander schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:36:
Adviseer je dan om W8 opnieuw te installeren op de SSD, en de caching disk los te koppelen, en daarna de HDD als extra opslag erbij te prikken?

Want dan kom ik op het volgende item uit, namelijk dat ik geen key/sticker/DVD of wat dan ook heb van W8. Het stond er pre-installed op.
Ja, dat is het advies. Ik weet niet of zo'n caching SSD dan nog zin heeft bij een HDD die alleen voor data gebruikt wordt. Zorg er wel voor dat je AHCI aan hebt staan in de UEFI/BIOS, dan heeft je SSD extra prestaties. Windows kun je gewoon van de HDD af gooien, nadat je de Windows 8 key hiermee boven water hebt gehaald. :)
Het kan trouwens ook zijn dat de key in de UEFI zit, en dat deze tijdens de installatie automatisch gepakt wordt. Dan hoef je 'm ook niet in te voeren. Maar achterhaal 'm maar even, dan kun je 'm ook invoeren indien nodig.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newllander
Die key is iig tevoorschijn! Thanks voor dat.
Ik zal 's kijken wat het verschil is, met of zonder cache SSD.

Nogmaals bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newllander
Kom ik bij het volgende.. Waar kan ik in vredesnaam Windows 8 downloaden?

Waar ik ook terecht kom, ik moet altijd eerst kopen, dan downloaden, terwijl je W7 altijd kon/kan downloaden en je vervolgens in een proefversie komt, die je kunt activeren.

(Ik probeer de Malaysiabay over te slaan!)

*Edit:
Vond inmiddels dit, en ga 't 's testen:
Windows 8 op nieuwe SSD instaleren

[ Voor 15% gewijzigd door Newllander op 04-06-2013 21:49 ]

Pagina: 1