Of nachtverlaging zin heeft kun je het beste experimenteel bepalen. Heeft er ook mee te maken bijvoorbeeld hoe lang de verlaging duurt. Het gaat namelijk om de gemiddelde etmaaltemperatuur. Stel je heb de verwarming 12u per dag aan en 12u uit. In de 12u dat hij uit staat daalt de temperatuur 2C, dan is de gemiddelde etmaal temperatuur 0,5C lager. (12u x 0C en 12 x gem. 1C = gem. 0,5C)superbig91 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:16:
Ik snap uiteraard dat dit aan de situatie ligt, ik heb voor @Majoor Tom sowieso nog een vraag over die pompschakelaar, want ik zag deze 2HEAT Therma Control (http://shop.kamerthermost...ma-Control-Pompschakelaar), is dat wat? Wat wordt zoal aanbevolen?
Situatieschets:
- Nieuw huis (i.i.g. flinke verbouwing, was ooit een oude schuur), pas opgeleverd
- Goed geïsoleerd (3-steens dik incl. isolatatiemateriaal, buitenmuren zijn blijven staan en hierin is een nieuw huis gemetseld)
- Vloer geïsoleerd, onder de vv ligt piepschuim, echter i.v.m. bestaande fundering is deze niet al te dik
- HR++ glas
Er zijn ook radiatoren geplaatst, maar mij werd verteld dat ik deze best niet kon gebruiken en de vloerverwarming aangelegd was al hoofdverwarming (buizen liggen max. 15 cm uit elkaar).
Je moet dit niet op de koudste dag van het jaar bekijken, maar een gemiddelde verwarmingsdag. Die ligt dichter bij de 10C buitentemperatuur dan bij de -10C zeg maar.
Grofweg levert een 1C lagere etmaal temperatuur je ongeveer 10% besparing op. Dat is de vuistregel. Op jaarbasis.
Je moet voor jezelf bepalen wanneer je het de moeite waard vindt.
V.w.b. die radiator, die zit er waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je de ruimte na een verlaging toch een beetje snel op temperatuur kunt krijgen. De truck is om er dan een thermostaatknop op te zetten die je net een heel klein beetje lager zet dan de ruimtethermostaat, zodat die radiator stopt vlak voordat de ruimte op temperatuur is, zonder dat de ruimtethermostaat uit gaat en stopt met de vloer verwarmen. (De cijfers op een thermostaatkraan corresponderen met een temperatuur. Doorgaans ongeveer 2 = 18C, 3 = 21C, maar dit moet je zelf even ijken. Dit kun je doen door even te testen bij welke stand de thermostaat kraan inschakelt als je weet wat de temperatuur is. Dit kun je doen door te voelen of hij warm wordt, of luisteren of er water stroomt, terwijl je steeds in kleine stapjes de kraan verder open zet.)
Een pompschakelaar is verder briljant. Daar twijfelt niemand over (tenzij je toevallig een super zuinige pomp hebt, dan hangt het er vanaf hoe veel deze nog verbruikt).
Een CV-Ketel is het efficiëntst als hij op minimaal vermogen draait bij een lage temperatuur.
Effect van temperatuur:

50C ipv 85C is dus een heel goede zet. Lager is nog beter, maar je wilt ook dat je huis een beetje snel warm wordt. Je kunt vaak ook de temperatuursgradient instellen. Dit is hoe snel je ketel de temperatuur laat oplopen na het aan springen. De temperatuur in de grafiek is trouwens de rookgas temperatuur bij 100% verzadiging. De corresponderende aanvoertemperatuur kan dus hoger zijn. Dit correleert meer met de retourtemperatuur.
Door de ketel op minimaal vermogen ipv vol vermogen te laten draaien haal je nog 1-2% extra rendement.
Het is dus een beetje experimenteren wat een goede balans is tussen alle variabelen. Ik zou waarschijnlijk wel beginnen met alles open te zetten waarmee je vloerverwarming nu extra geknepen is. Laat die warmte uit de ketel maar onbeperkt de vloer in stromen. Als je vloer te warm dreigt te worden (scheurgevaar!) dan kun je beter de ketel temperatuur knijpen. Als de ruimtetemperatuur te hoog wordt, dan gaan de kamerthermostaat uit.