Vloerverwarming als hoofdverwarming i.c.m. Nefit HR ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Beste Tweakers,

Ik heb de afgelopen dagen flink gegoogled naar hoe de CV nu het efficiëntste kan verwarmen i.c.m. een vloerverwarming (hoofdverwarming). Er staan alleen zeer veel verschillende verhalen op het internet en daarom is nog altijd onduidelijk was nu het "beste" is.

Op dit moment heb ik het volgende ingesteld staan:
- Keteltemperatuur verlaagt naar 50 graden (stond op 85)
- Ketelcapaciteit verlaagt naar 15 KW (stond op 30)
- Vloerverwarming thermostaat op stand 4 (in de praktijk aanvoerwarmte 35 graden op de verdeler, een afvoerthermometer zit er helaas niet op)
- De Nefit Moduline 300 thermostaat ingesteld op continue 19 graden en van 16:00 - 21:00 op 20 graden

Nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal qua stookkosten omdat ik pas sinds een dikke week terug op mijn eigen zit. Ik ben echter wel altijd energiebewust bezig geweest, zowel qua elektriciteit als gas en water, en deed bij mij thuis ook mijn uiterste best om een zo klein mogelijke 'footprint' op deze aardkloot te hebben.

Graag jullie meningen over de bovenstaande instellingen, en de volgende stellingen:
- Je kan best 1 continue temperatuur aanhouden
- Je kan best een nachtverlaging toepassen

Wellicht dat iemand wat tips heeft, of misschien is mijn huidige 'setup' wel correct? Eigen ervaringen zijn uiteraard ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Hoe goed is het huis geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
blissard schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:33:
Hoe goed is het huis geïsoleerd?
Het is nieuwbouw en koelt 's avonds nauwelijks af (ca. 1 - 2 graden max). Bij mijn ouders huis was dat veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wij hebben blokverwarming voor onze vloerverwarming en dat komt het huis binnen met 50 graden ongeveer.

Wij hebben enkel een constante temperatuur, niet eens de mogelijkheid voor een nachtstand (nou ja eigenlijk wel maar het biedt volgens de leverancier geen enkele winst, omdat vloeren zo langzaam opwarmen/afkoelen. Ter info: onze verwarmingspomp was uitgeschakeld en pas na 3 a 4 dagen was het zodanig afgekoeld dat we het begonnen te merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Als het huis zo goed is geïsoleerd dan zal nachtverlaging weinig opleveren (is de 1 a 2 graden afkoelen hartje winter of nu?)
Ik denk dat de instelling op 15 kW op de ketel niets oplevert. De ketel moduleert altijd zo zachtjes mogelijk. Daar gaat die instelling niets aan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Dat is nu, van de winter zal ik wel merken wat het dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 519926

Vraagje, heb een pompschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Pomp staat 24/7 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 519926

Pompschakelaar zorgt er voor dat de pomp alleen werkt als er warmte wordt gevraagd. Daardoor blijft het warme water in de vloer als de CV afslaat. Tevens is ook een elektriciteitsbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:05

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Dat topic heb ik ook o.a. doorgelezen, maar zoals ik al in mijn TS zei, verhalen zijn inconsistent.

@Majoor Tom, Ik ga eens kijken als dat hier ook mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:37

ericplan

5180 Wp PV

superbig91 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:41:
[...]
Dat topic heb ik ook o.a. doorgelezen, maar zoals ik al in mijn TS zei, verhalen zijn inconsistent.
Als je langer meeleest, bijvoorbeeld de posts van Paul C, zal je zien dat je vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden is, maar meer afhangt van de situatie. Hoe is de vloerverwarming aangelegd? Wat is het bouwjaar van je huis? Hoe is de isolatie, enz.

Om dat af te doen als inconsistent is een beetje kort door de bocht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ik snap uiteraard dat dit aan de situatie ligt, ik heb voor @Majoor Tom sowieso nog een vraag over die pompschakelaar, want ik zag deze 2HEAT Therma Control (http://shop.kamerthermost...ma-Control-Pompschakelaar), is dat wat? Wat wordt zoal aanbevolen?

Situatieschets:
- Nieuw huis (i.i.g. flinke verbouwing, was ooit een oude schuur), pas opgeleverd
- Goed geïsoleerd (3-steens dik incl. isolatatiemateriaal, buitenmuren zijn blijven staan en hierin is een nieuw huis gemetseld)
- Vloer geïsoleerd, onder de vv ligt piepschuim, echter i.v.m. bestaande fundering is deze niet al te dik
- HR++ glas

Er zijn ook radiatoren geplaatst, maar mij werd verteld dat ik deze best niet kon gebruiken en de vloerverwarming aangelegd was al hoofdverwarming (buizen liggen max. 15 cm uit elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:05
superbig91 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:41:
[...]

Waarom denk je dat dit topic dan wel constitent zou worden?

Efficiënt stoken hangt af van veel persoonlijke factoren. Dit zijn voor iedereen anders. Voor de een is nachtverlaging effectief, voor de ander niet. Gezinssamenstelling is onder andere zeer bepalend voor je stookgedrag. De een vindt 17 graden prima, de ander niet.

De isolatie van de woning bepaald ook veel en hier is een hoop te verbeteren zolang de woning niet passief is. Het aanschaffen van een pompschakelaar is iig een must, ' s zomers heb je je pomp niet nodig. Gewoon alles uitproberen en blijven nadenken.....

Succes

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
superbig91 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:16:
Ik snap uiteraard dat dit aan de situatie ligt, ik heb voor @Majoor Tom sowieso nog een vraag over die pompschakelaar, want ik zag deze 2HEAT Therma Control (http://shop.kamerthermost...ma-Control-Pompschakelaar), is dat wat? Wat wordt zoal aanbevolen?

Situatieschets:
- Nieuw huis (i.i.g. flinke verbouwing, was ooit een oude schuur), pas opgeleverd
- Goed geïsoleerd (3-steens dik incl. isolatatiemateriaal, buitenmuren zijn blijven staan en hierin is een nieuw huis gemetseld)
- Vloer geïsoleerd, onder de vv ligt piepschuim, echter i.v.m. bestaande fundering is deze niet al te dik
- HR++ glas

Er zijn ook radiatoren geplaatst, maar mij werd verteld dat ik deze best niet kon gebruiken en de vloerverwarming aangelegd was al hoofdverwarming (buizen liggen max. 15 cm uit elkaar).
Of nachtverlaging zin heeft kun je het beste experimenteel bepalen. Heeft er ook mee te maken bijvoorbeeld hoe lang de verlaging duurt. Het gaat namelijk om de gemiddelde etmaaltemperatuur. Stel je heb de verwarming 12u per dag aan en 12u uit. In de 12u dat hij uit staat daalt de temperatuur 2C, dan is de gemiddelde etmaal temperatuur 0,5C lager. (12u x 0C en 12 x gem. 1C = gem. 0,5C)

Je moet dit niet op de koudste dag van het jaar bekijken, maar een gemiddelde verwarmingsdag. Die ligt dichter bij de 10C buitentemperatuur dan bij de -10C zeg maar.

Grofweg levert een 1C lagere etmaal temperatuur je ongeveer 10% besparing op. Dat is de vuistregel. Op jaarbasis.

Je moet voor jezelf bepalen wanneer je het de moeite waard vindt.

V.w.b. die radiator, die zit er waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je de ruimte na een verlaging toch een beetje snel op temperatuur kunt krijgen. De truck is om er dan een thermostaatknop op te zetten die je net een heel klein beetje lager zet dan de ruimtethermostaat, zodat die radiator stopt vlak voordat de ruimte op temperatuur is, zonder dat de ruimtethermostaat uit gaat en stopt met de vloer verwarmen. (De cijfers op een thermostaatkraan corresponderen met een temperatuur. Doorgaans ongeveer 2 = 18C, 3 = 21C, maar dit moet je zelf even ijken. Dit kun je doen door even te testen bij welke stand de thermostaat kraan inschakelt als je weet wat de temperatuur is. Dit kun je doen door te voelen of hij warm wordt, of luisteren of er water stroomt, terwijl je steeds in kleine stapjes de kraan verder open zet.)

Een pompschakelaar is verder briljant. Daar twijfelt niemand over (tenzij je toevallig een super zuinige pomp hebt, dan hangt het er vanaf hoe veel deze nog verbruikt).

Een CV-Ketel is het efficiëntst als hij op minimaal vermogen draait bij een lage temperatuur.
Effect van temperatuur:
Afbeeldingslocatie: http://dewiki.nl/images/2/25/Rendement_CV-ketel_vs_temperatuur.jpg
50C ipv 85C is dus een heel goede zet. Lager is nog beter, maar je wilt ook dat je huis een beetje snel warm wordt. Je kunt vaak ook de temperatuursgradient instellen. Dit is hoe snel je ketel de temperatuur laat oplopen na het aan springen. De temperatuur in de grafiek is trouwens de rookgas temperatuur bij 100% verzadiging. De corresponderende aanvoertemperatuur kan dus hoger zijn. Dit correleert meer met de retourtemperatuur.

Door de ketel op minimaal vermogen ipv vol vermogen te laten draaien haal je nog 1-2% extra rendement.

Het is dus een beetje experimenteren wat een goede balans is tussen alle variabelen. Ik zou waarschijnlijk wel beginnen met alles open te zetten waarmee je vloerverwarming nu extra geknepen is. Laat die warmte uit de ketel maar onbeperkt de vloer in stromen. Als je vloer te warm dreigt te worden (scheurgevaar!) dan kun je beter de ketel temperatuur knijpen. Als de ruimtetemperatuur te hoog wordt, dan gaan de kamerthermostaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 23:27
superbig91 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:16:
Die heb ik ook en bevalt me prima. De vertraging is alleen niet op 0 te zetten, of eigenlijk: dat kun je wel instellen, maar de vertraging blijft altijd iets van 20 seconden.

Beter dan het plaatsen van een pompschakelaar is het gelijkschakelen van de vloerverwarmingpomp met de CV-pomp. Als dat niet mogelijk is, en je vloerverwarming hoofdverwarming is, dan moet je de CV-pomp op continu schakelen. Anders heb je grote kans dat de CV gaat pendelen bij het aanwarmen. Zolang de VV-pomp nog niet draait is er namelijk geen warmteafname.
Heb je een kruipruimte? Met het aanleggen van betere vloerisolatie kun je een hoop besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
@Paul C, bedankt voor de heldere uitleg!
@Roderickvd, Ik heb hem binnen en hij schakelt hier pas na 3 minuten. Enig idee hoe ik dat omlaag krijg? Beschrijving zegt hier namelijk niets over (alleen hoe je de temperatuur instelt)

Ik heb geen kruipruimte. Kelders + hoog water konden ze in de spaanse tijd nog niet ;-)

Ik heb thermostaatkranen op de radiatoren zitten. Deze stonden in het begin op 2 en schakelde zich uit rond de 20 graden. Nadeel was dat de vloerverwarming niet tot temperatuur kon komen en dus koud bleef. Ik kan 1,5 eens proberen, dan warmt hij maar heel even op had ik gemerkt.

Lager dan 50 graden kan ik nu wel eens proberen, want de vloerverwarming is geknepen omdat hier geen 50 graden in mag stromen (max 35 geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 23:27
superbig91 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:38:
@Roderickvd, Ik heb hem binnen en hij schakelt hier pas na 3 minuten. Enig idee hoe ik dat omlaag krijg? Beschrijving zegt hier namelijk niets over (alleen hoe je de temperatuur instelt)
Ik heb het even niet bij de hand. Bij mij stond het wel op de instructie. Het was iets van: alle knoppen ingedrukt houden terwijl je hem in het stopcontact steekt.
Pagina: 1