Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-06 14:21
Sinds gister heb ik een Acer V233H met DVI. Hardstikke mooi ding. Alleen hij heeft het bekende zoemgeluid wanneer je de brightness lager zet. GOT: Monitor maakt zoemgeluid. Ook bij andere artikelen is dit een veel voorkomend probleem. Ik heb het scherm via Marktplaats voor een relatief goedkope prijs kunnen overnemen. Maar het scherm is volgens de verkoper al een half jaar buiten de garantie, zij zelf was het probleem nooit opgevallen.

Mijn beeldscherm heeft een contrast van 300cd/m². Dus dat is behoorlijk vel. Ik heb geprobeerd dit te compenseren via ATI control center. Maar het beeld blijft relatief fel, daarnaast is het niet heel goed voor de kleurechtheid van het scherm. Ik heb als hobby fotografie en uiteraard films/series kijken. Dus goede kleuren is wel van belang.
Het beeldscherm geluid laten maken is ook geen optie voor mij, aangezien ik erg overgevoelig ben voor geluid. Dit soort irritantie geluidjes, maken het allen maar erger.

Heeft iemand een simpele of minder simpelere oplossing om dit probleem op te lossen? Zoals wat onderdelen van het scherm vervangen, kabeltje aandrukken, beetje epoxy ergens plaatsen. Of moet Acer het scherm maken, doordat het scherm een welbekend productieprobleem heeft?

Edit: Ik lees op dit forum: LCD Monitor makes Whistling Noise dat het probleem kan liggen aan de Bad Electrolytic Capacitors. Maar aangezien ook veel LCD's het probleem al hebben wanneer ze net nieuw zijn, lijkt het me sterk dat dan deze oplossing ook werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Bliksem B op 30-05-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:45
Whine coil.

Wellicht dat je nog oplossingen onder die zoekwoorden vindt?

[ Voor 74% gewijzigd door Hatsieflatsie op 30-05-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22

Fordox

00101010

coil whine :P

je kunt proberen het scherm uit elkaar te trekken en op de voeding elke elco en spoel te voorzien van een dikke klodder hete lijm. dat wil het wel eens oplossen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
je kunt proberen het scherm uit elkaar te trekken en op de voeding elke elco en spoel te voorzien van een dikke klodder hete lijm. dat wil het wel eens oplossen.
En aan wat voor lijm moet ik dan denken? En hoeveel en waar moet ik deze lijm aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22

Fordox

00101010

Bliksem B schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:33:
[...]

En aan wat voor lijm moet ik dan denken? En hoeveel en waar moet ik deze lijm aanbrengen?
hete lijm van een lijmpistool.

1klodder tussen het component (condensatoren en spoelen) en de printplaat, zodat de vribratie een beetje word opgevangen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Ondertussen ben ik weer een stapje verder met het proberen te repareren van het beeldscherm. Ik heb netje geprobeerd de grote capacitator te ontladen (met een elektro schroevendraaier). Vervolgens alle spoeltjes en condensators onder gesmeerd met epoxy ( dit werd aangeraden op andere fora's omdat dit duurzamer zou zijn). Hier de foto ervan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pphb6vz0z9fmvo033tXKlh0j/medium.jpg

Vervolgens heb ik hem aan de stroom gehangen (zonder input), maar ik krijg alleen een knipperend wit scherm. Nu heb ik opnieuw gekeken en het enige wat ik kon vinden was een codensator die een klein beetje bol stond. Hieronder de foto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hdK5uovKt9AKAS7lRcbUMAeD/medium.jpg

Zou deze condensator het enige probleem nu zijn? Of zou er meer aan de hand zijn, doordat ik misschien iets beschadigd heb met het lijmen? Oftewel moet ik de condensator vervangen of het beeldscherm weggooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Condensatoren die maar een klein beetje bol staan, staan op het punt om vroeg of laat te gaan lekken. Ik zou die condensatoren dus preventief vervangen. Hoe heb je trouwens geprobeerd de grote capacitator te ontladen? Ik hoop namelijk niet dat je + en - pool hebt kortgesloten, want dan ben je nog verder van huis.

De simpelste manier om die dingen te ontladen is om de stekker uit de monitor te trekken en de monitor zonder stekker aan te zetten. Dat moet volgens mij genoeg zijn, al weet ik dat niet 100% zeker.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Hoe heb je trouwens geprobeerd de grote capacitator te ontladen? Ik hoop namelijk niet dat je + en - pool hebt kortgesloten, want dan ben je nog verder van huis.
Dit heb ik wel gedaan, maar er gebeurde opzich niks, geen vonkje of iets dergelijks.
De simpelste manier om die dingen te ontladen is om de stekker uit de monitor te trekken en de monitor zonder stekker aan te zetten. Dat moet volgens mij genoeg zijn, al weet ik dat niet 100% zeker
Dit heb ik ook gedaan voordat ik hem uberhaupt opende. Ook al gebeurde er niks, geen ledje niks.

Maar zou die ene condensator de culprit zijn dat het scherm wit knippert? En wat zou de condensator beschadigd hebben? Ik neem aan dat het vastlijmen van wat onderdelen weinig uitmaakt, omdat het niet geleid. Ik heb trouwens ook een klein glazige resistor perongelijk vastgelijmd, zou dit nog iets veroorzaak kunnen hebben?

Ik ga vanavond waarschijnlijk even langs de lokale elektroboer, zij verkopen tal van losse condensators e.d.. Misschien dat hun nog een oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

't vast lijmen maakt niet zoveel uit, waar ik mij eerder zorgen om maak is dat je condensator kortgesloten hebt, en de gevolgen hiervan. Echt goed lijkt mij dat namelijk niet, maar misschien heb je net dat geluk, dat de condensator op dat moment ontladen was.

Ik heb zelf een monitor gerepareerd waarvan de backlight "moest opwarmen" wat ongeveer een half uur duurde. Bij het openmaken van de monitor was direct al zichtbaar dat een aantal condensatoren bol stonden en enkele al aan het lekken waren. Na het vervangen van die condensatoren gaf de backlight meteen licht na het aanzetten van de monitor.
Hiermee wil ik zeggen dat kapotte condensatoren de gekste dingen kunnen doen.

Dat het scherm wit knippert kan inderdaad te maken hebben met de condensator, verder kunnen de inverters kapot zijn, maar dat weet je pas zeker nadat je condensator vervangen hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 06-06-2013 14:52 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Even een kleine update. Net opnieuw even gekeken of ik hem aan de praat kon krijgen. Zag ik tot mijn grote verbazing dat ik was vergeten om het TN-paneel zelf aan te sluiten op het moederbord |:( . Nadat ik hem weer aansloot. Deed hij weer perfect.

Ik ga alsnog even langs de elektronica boer aangezien het nog wel hetzelfde geluid maakt. Waarschijnlijk ga ik alsnog een condensator vervangen. Verdere update komt nog.

update: Bij de elektronicaboer stelden ze voor een anti statische ring er aan de binnenkant er omheen te doen of de stekker andersom erin te doen. Dit had geen effect (zoals ik eigenlijk wel verwacht had :z ).
Ik vraag me nu af wat ik moet doen. Alsnog die condensator vervangen en hopen op het beste. Of misschien de monitor verkopen aan iemand die minder last heeft z'n ogen en oren.

[ Voor 31% gewijzigd door Bliksem B op 06-06-2013 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je mijn blog gelezen? Een budget LCD-Tv voor minder dan €100 doe je zo! Daar staat ook een stukje in over onderdelen die resoneren. Je zou dat eventueel kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Klinkt redelijk makkelijk opzich en in jouw geval werkte het ook. Misschien moet ik dat ook maar eens proberen. Wel raar dat een "simpele" spray zo effectief schijnt te werken. Maar was het hele resonantie probleem die samenhing met de helderheid, helemaal opgelost? Of alleen ietsje verminderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een stuk verminderd, ik heb een goed gehoor, en het was voor mij op 2,5 meter waarneembaar en hinderlijk. Nu alleen nog als ik met mijn oor direct boven boven de tv hang.

Pagina: 1