Toon posts:

Gigabyte Mobo + Geheugen waardes kloppen niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb gisteren een pc in elkaar gezet, met een Gigabyte z77x-D3H en voor het geheugen heb ik gebruikt:
Adata DDR 3 1600 pc3-12800 4gb, hier heb ik er 4 van. Dus totaal 16gb ram.

Echter zit er een programma bij het moeder bord Easy Tune 6. Deze geeft bij mijn "memory" max bandwith pc3-10700 (667Mhz) aan.

Dit klopt toch niet? Dit zou toch 1600mhz moeten zijn ipv 667mzh?

En hoe kan ik het oplossen? Ik heb al gekeken of er nieuwe bios updates waren maar ik zit op de meest actuele F16.

Verwijderd

Er is hier nog een recent topic over. Waarschijnlijk staat daar je antwoord in. Zo niet, dan staan er in ieder geval de antwoorden in die je in dit topic zou kunnen verwachten.
Gigabyte Z77X-D3H en CML8GX3M2A1600C9 niet op 1600mhz?
Succes :)

Edit: Als het probleem ergens anders is kan je dat natuurlijk vermelden ^^ Maar het is een beetje dubbel op als we hier ook dezelfde antwoorden geven, vandaar de link ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik het dus goed begrijp, geeft CPU-Z en Easy Tune6 de waardes niet goed af?

Mijn gegevens in die programma's komen precies zo over als bij diegene in dat topic.
Echter in mijn Bios, als ik in 3D modus ga, zie ik dus dat mijn Geheugen 1600mhz draait.

Hoe kan het dan dat dit in CPU-z en Easytune anders wordt weergegeven?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-02 17:18

Fordox

00101010

het getal dat jij ziet, namelijk 667, moet je nog een keer x2 doen gezien we het hebben over DDR geheugen (DOUBLE data rate). dan kom je uit op 1333. dit is een standaard ram waarde.
wat jij wilt zien voor 1600 mhz, moet je 800 hebben.

in je bios moet je handmatig even je settings veranderen, of anders gebruik maken van XMP (wat meer leek vriendelijk is).

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Fordox; dan staat het denk ik al goed. Want er staat in CPU-z het volgende:

General:
Type DDR3 Channel # Single
Size 4096 Bytes

Timings
DRAM Frequency 800.8Mhz
FSB:Dram 1:6
CAS# Latency (CL) 9.0 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 9 clocks
RAS#Precharge (tRP) 9 clocks
Cycle Time (tRAS) 24 clocks

Command Rate (CR) 1T

Dan zou het dus moeten kloppen want in de bios staat dus 1600 Mhz (in 3d Mode) dus die 800mhz x 2 is dan 1600 mhz.

Heb ik nog een vraag; waarom staat er bij het tabje General "channel# Single" , het is toch dual channel?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt eraan hoe je het in je bord hebt geprikt. Als je beide DIMMs in hetzelfde kanaal hebt zitten, dan draait het singlechannel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel maar 1 geheugen module erin zitten, dat verklaart het dus dat ie single channel aangeeft?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, voor dualchannel moet je minimaal 2 DIMMen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx! Problem solved dan.

Als ik er een 2e dimm bij in prik, dan zou er dus Dual channel moeten staan. Maar die waarde van 800 mhz die wordt dan niet 1600 mhz toch? die blijft 800 omdat je die waarde x 2 moet doen?
Pagina: 1