Upgraden nu of uitstellen

Pagina: 1
Acties:

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:47

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Ha allemaal,

Momenteel werk ik op het volgende systeem:

* C2D E8400 met Thermaltake koeler (geen idee welke maar hij is stil :P )
* Gigabyte x48-ds4 (of DS5, weet ik niet heel zeker)
* 8gb Geil Dragon DDR2
* Radeon 4870 512mb
* WD hdd van 1tb @ 7200rpm, ben even het model kwijt
* Windows Vista 64bit installatie uit 2008 (jawel! 8)7 )
* Iiyama Prolite 27" 1080p (type ontschoten)
* Samsung T220 als secundair scherm
* Corsair 600Watt voeding, alleen weet ik niet welke serie. Is half jaartje oud.

Hiervan is niets overgeklokt of op een andere manier getweakt.

Nu was ik aan het kijken naar een upgrade, want ik merk dat het toch allemaal niet zo heel erg soepel meer loopt. Daarnaast krijg ik soms bij opstarten foutmeldingen "NDSYS" ofzo en moet ik via safe mode opstarten en een paar keer op enter meppen.. Als ik een paar keer op reset mep wil het dan wel weer en meestal gaat het opstarten ook vlekkeloos eigenlijk.

Om een leidraad te hanteren ben ik naar de BBG gaan kijken naar de twee gamesystemen. Wat ik namelijk er mee wil is het volgende:

* Gewoon office en internetten
* Gamen: Ik ben een bescheiden gamer, zo speel ik eigenlijk alleen maar D3, CoD4/Blops2, Dawn of War en Space Marine en af en toe wat andere spellen. Ik heb ook niet zoveel behoefte aan eyecandy, ik ben één van die gamers die alle opties uit of laag zet als ik online ga knallen. Hyperrealistisch gras vind ik maar irritant :P De SP spellen die ik speel zijn grafisch niet heel erg indrukwekkend of ik zet gewoon wat opties uit.

Ik heb dus het basisgame systeem gekozen als uitgangspunt maar daar kon ik uiteraard wat dingen weglaten omdat ik die al heb, zoals de voeding, behuizing en randapparatuur.
Wat ik van plan was is het volgende:
* Nieuw mobo
* Nieuwe CPU
* Nieuw geheugen
* Windows 7 home premium 64bit
* SSD voor het OS
* Eventueel een SSD voor de spellen (want ik wordt gek van dat gekraak en geratel de hele tijd. Mijn huidige hdd vindt het blijkbaar nodig om altijd iets te gaan doen als ik net iemand omver wil schieten waardoor ik microstutter ervaar)
=> een nieuwe GPU hoef ik nog niet echt, bovendien valt dat ook wat buiten mijn budget. Spaar ik liever nog even door. Zat wel te denken op termijn de 78XX/79XX serie.

Nu kan ik dus de producten uit de BBG nemen, of ik dacht aan dit setje van Alternate: http://www.alternate.nl/A...uct/1007803/?tk=7&lk=4850 Is nu niet leverbaar maar anders kan ik de onderdelen wel bij elkaar sprokkelen elders.

Ik ben geen overklokker en ook niet geïnteresseerd in de allersnelste componenten, dus die paar millisecondes verschil bij diverse ssd's maken me ook niet uit en aan benchmarken doe ik niet. Belangrijker vind ik dat ik er weer een tijdje mee vooruit kan.
Alleen twijfel ik of ik niet beter kan wachten op de nieuwe Haswell cpu/bijbehorende mobo, die komen natuurlijk ook binnenkort uit. Kans is dat de huidige onderdelen dan weer in prijs zakken maar dan ben ik wellicht ook weer minder futureproof.

Mijn persoonlijke voorkeuren voor merken zijn trouwens deze:
* Intel cpu
* Gigabyte/Asus/MSI mobo
* AMD-Ati gpu
* Samsung/Crucial ssd
* Win 7 os
* Voor geheugen geen voorkeur, als het maar matcht

Mijn budget is momenteel €500 trouwens, maar eventueel kan ik daar nog wel wat mee schuiven tot max €600 :) sorry als het allemaal wat warrig overkomt :$

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik zou zeggen wacht even een maandje.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
Het loopt niet soepel meer omdat je een win vista installatie uit 2008 draait op een normale HDD...

Voor gewoon office en internetten zou ik zeggen: installeer alles opnieuw, als het even kan op een SSD.
Voor het gamen zou ik zeggen: de meeste games draaien nog wel een op aardig goede dual core, wil je echt prestatiewinst overweeg dan toch een nieuwe videokaart (2e hands bv een 5870/6950 of nieuw een 7790/650/650ti/7850/650ti boost).
Eventueel zou je nog even kunnen inlezen over het overklokken, de 8400 draait ook probleemloos op 4GHz en dan komt ie als dual core goed mee met de huidige processoren (je zult dan wel een beter koelertje erop moeten zetten).

Dus in het kort:
SSD - 80 euro
Koeler - 30 euro
Verse installatie - gratis
Overklokken - gratis
Eventueel een nieuwe videokaart - 80-160 euro

Als je nu dus 250 uitgeeft voor bovenstaande en dan even doorspaart voor een latere mobo/cpu/geheugen upgrade (of natuurlijk nu ook gelijk, voor 250 heb je bv een i5 3350P, B75 mobo en 8GB ram)

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 30-05-2013 18:36 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Ja, dat kan ook nog idd, verse install op ssd en daarna de rest. Alleen zit ik dan wel in mijn maag dat ik dan al mijn programma's en spellen opnieuw moet installeren als ik later een nieuwe set koop.
Een image werkt toch niet als je andere hardware gaat gebruiken toch? Heb dat nog nooit gedaan, vandaar.

Had ook wel het idee dat mijn Vista installatie niet zo heel erg best meer was :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:24
[b][message=40327206,noline]Had ook wel het idee dat mijn Vista installatie niet zo heel erg best meer was :P
Upgraden van Vista naar Win7 zorgt alleen al voor een enorme boost. Heb het idee dat Win7 minder zwaar is dan Vista! :)

Verwijderd

Wacht een maandje tot de nieuwe haswell serie van intel er is en dan een i5 een van de lagere, veel goedkoper en aangezien je toch niet de volledige capaciteit benut is dat alleen maar geldverspilling.
als gpu zou ik ligt aan het budget later een 7850 kopen, voldoet prima aan je eisen en is voor jou dan ook nog redelijk future proof aangezien je toch niet alles op max speelt. 8 gb ddr3 geheugen is ook meer dan voldoende en een ssd van 120/128 gb. alleen zul je dan wel je budget op moeten rekken tot €600 voor je mobo en je cpu.

dit is wat ik voor je in gedachten had:
i5 max €220,-
mobo max €100,-
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 157,61€ 157,61
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,76€ 59,76
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 81,61€ 81,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,98

laat me weten wat je er van vind ;)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Denk dat de genoemde optie om alles opnieuw te installeren, incl. een goede SSD en geupgrade windows best een goede is.

Zelf zou ik dit doen:
Windows 8 (Met 8.1 krijg je de startknop min of meer weer terug) en is na een beetje gewenning imho duidelijk beter dan Windows 7.

Wachten op Intell Haswell welke vanaf begin juni verkrijgbaar zal worden. Launch is volgende week dinsdag op Computex beurs.

Goedkoop Intell Haswell Z87 mobo
Haswell i5 CPU (non-oc versie)
8GB (2*4) DDR3
128GB Crucial M5 SSD
Videocard to be decided
Windows 8 Professional

Met bovenstaaande heb je een zuinig, snel futureproof systeem.

Qua SSD:
* De M5 is behoorlijk snel en belangrijker relatief betrouwbaar.
*Niet kleiner dan 128GB gaan want er zit een behoorlijk snelheidsverschil tussen 128 en 64GB. En het is voor een SSD beter om (redelijk wat) vrije ruimte te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Help!!!! op 31-05-2013 11:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 20:53:
Wacht een maandje tot de nieuwe haswell serie van intel er is en dan een i5 een van de lagere, veel goedkoper en aangezien je toch niet de volledige capaciteit benut is dat alleen maar geldverspilling.
als gpu zou ik ligt aan het budget later een 7850 kopen, voldoet prima aan je eisen en is voor jou dan ook nog redelijk future proof aangezien je toch niet alles op max speelt. 8 gb ddr3 geheugen is ook meer dan voldoende en een ssd van 120/128 gb. alleen zul je dan wel je budget op moeten rekken tot €600 voor je mobo en je cpu.

dit is wat ik voor je in gedachten had:
i5 max €220,-
mobo max €100,-
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 157,61€ 157,61
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,76€ 59,76
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 81,61€ 81,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,98

laat me weten wat je er van vind ;)
i5 lijkt me ook de beste keuze idd en dan even afwachten wat de prijzen voor de nieuwe cpu en mobo's worden. Als ik het goed heb is de nieuwe socket ook wel redelijk futureproof toch? Aan de andere kant, met deze config heb ik ook al bijna zes jaar gedaan dus ach :)
Zat me ook af te vragen of de Radeons nog in prijs gaan dalen nu nVidia met de nieuwe reeks 770 is gekomen maar misschien is daar na Computex meer nieuws over.
Help!!!! schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:54:
Denk dat de genoemde optie om alles opnieuw te installeren, incl. een goede SSD en geupgrade windows best een goede is.

Zelf zou ik dit doen:
Windows 8 (Met 8.1 krijg je de startknop min of meer weer terug) en is na een beetje gewenning imho duidelijk beter dan Windows 7.

Wachten op Intell Haswell welke vanaf begin juni verkrijgbaar zal worden. Launch is volgende week dinsdag op Computex beurs.

Goedkoop Intell Haswell Z87 mobo
Haswell i5 CPU (non-oc versie)
8GB (2*4) DDR3
128GB Crucial M5 SSD
Videocard to be decided
Windows 8 Professional

Met bovenstaaande heb je een zuinig, snel futureproof systeem.

Qua SSD:
* De M5 is behoorlijk snel en belangrijker relatief betrouwbaar.
*Niet kleiner dan 128GB gaan want er zit een behoorlijk snelheidsverschil tussen 128 en 64GB. En het is voor een SSD beter om (redelijk wat) vrije ruimte te hebben.
Ik ben een beetje huiverig voor W8, onlangs heeft het zusje van mijn vriendin een nieuwe laptop gekocht met W8 er op maar ik kon daar echt niet mee uit de voeten, al die tiles en redelijk verborgen (imo) instellinge/opties vond ik maar niks. Mijn vorige werklaptop had W7 en dat werkte heel erg prettig en daarmee vergeleken ervoer ik W8 als een stap terug qua intuïtiviteit. Maar misschien eerst eens afwachten wat 8.1 gaat brengen, als dat zonder externe programma's de W7 feel kan terugbrengen wil ik het best aanschaffen.

Bedoel je met de M5, deze: pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Ik zit ook te kijken naar deze twee:
pricewatch: Samsung 840 series 120GB
of:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Nu heeft die van Crucial MLC, en dat schijnt dan weer betrouwbaarder te zijn. Keuzes :{
Is het trouwens verstandig om een tweede SSD te kopen voor spellen? Of in elk geval voor de spellen die ik het meeste speel? Wat ik nu heb als ik bijvoorbeeld Blops2 of Space Marine speel, is dat de hdd ALTIJD net gaat pruttelen als ik een tegenstander tegenkom waardoor ik logischerwijs de klos ben.
Enige lastige is dat het bijna allemaal Steam spellen spelen en mijn Steam map is inmiddels al wel redelijk groot.
Dan had ik deze in gedachte:
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
Of de oudere:
pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

Of moet ik gewoon een snelle gewone hdd, dat scheelt wel weer in budget namelijk:
pricewatch: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB
of deze van 1tb:
pricewatch: Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB

[ Voor 3% gewijzigd door Vrijdag op 01-06-2013 09:43 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:36
Een ssd is de beste inverstering die je kan doen met een oudere pc,zelfs oudere langzamere laptops b/v gaan er echt op vooruit.
Plus die kan je dan ook meenemen als te besluit een ander systeem te kopen .

Om een voorbeeld te geven ik heb een relatief trage net book, subbook,met een ssd er nu in boot die gewoon nu sneller als mijn desktop!
En ook in windows zelfs werkt het veel soepeler als met de hdd die erin zat. Alles start gewoon veel sneller op..

En je windows opnieuw instaleren, wil natuurlijk ook wel eens helpen om je computer weer wat sneller te krijgen.Zekers als die al 5 jaar oud(!) is :)

Als eerste zou ik sowieso een herinstall doen!
Windows word gewoon trager naar verloop van tijd...

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 01-06-2013 13:13 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Crucial m500 is een prima SSD, niet de snelste, maar wel een van de betrouwbaarste. Dit komt omdat hij capacitors heeft, dus als de stroom uitvalt kan hij dankzij de stroom in de capacitors de laatste dingen nog wegschrijven. De andere SSD's die je noemt kunnen dat niet, en zijn zodoende iets minder betrouwbaar, maar dat zijn nog steeds prima SSD's. Als de hoogste betrouwbaarheid voor jou op de eerste plek komt is de m500 de beste keuze, wil je graag prijs/prestatie dan zijn de m4 of 840 goede keuzes.
De 120GB m500 is naar verhouding redelijk langzaam, ik zou als ik jou was voor de 240GB versie gaan, die schrijft vooral een stuk sneller. Dan kun je daar ook de meestgespeelde spellen (incl. misschien de Steam map) op kwijt. En daar dan Windows 7 op zetten, wel 64 bit uiteraard :)
Zorg dat je in de BIOS de Sata mode in AHCI zet (staat default op IDE waarschijnlijk), dat levert de SSD extra prestaties op. Je oude 1TB HDD kun je dan als dataschijf gebruiken, en daar dan de wat minder gespeelde spellen opzetten, plus al je afbeeldingen, muziek etc.
Daarna kun je altijd nog upgraden, binnenkort komen de nieuwe CPU's van Intel (Haswell) en de nieuwe videokaarten van AMD en Nvidia stromen ook langzamerhand binnen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door MartijnLoarne op 01-06-2013 14:00 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
MartijnLoarne schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:40:
Crucial m500 is een prima SSD, niet de snelste, maar wel een van de betrouwbaarste. Dit komt omdat hij capacitors heeft, dus als de stroom uitvalt kan hij dankzij de stroom in de capacitors de laatste dingen nog wegschrijven.
Dat is werkelijk zeer mooi.
Echter, wanneer valt de stroom nu uit? Ik zit al lang achter de computer(meer dan 30 jaar), maar ik kan me maar 3 stroomstoringen voor de geest halen. 1 keer vloog de stop eruit (was aan het grasmaaien, de computer stond uit), en de andere 2 keren was er een stroomstoring op het net. Ook die 2 keer zat ik niet achter de computer.

Daarnaast, stel de stroom valt uit en je computer staat aan. Hoe groot is dan de kans dat de ssd kapot is? (ik weet het want ik werk ook wel eens in Afrika, daar valt de stroom soms wel 3 keer per uur uit).

Daarnaast is het natuurlijk wel mooi dat de fabrikant de ssd beschermt tegen onverhoopt powerloss. Maar in de nederlandse setting, en voor home use, is het een werkelijk miniem pluspuntje boven andere ssd's

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vrijdag schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 09:29:
[...]

Ik ben een beetje huiverig voor W8, onlangs heeft het zusje van mijn vriendin een nieuwe laptop gekocht met W8 er op maar ik kon daar echt niet mee uit de voeten, al die tiles en redelijk verborgen (imo) instellinge/opties vond ik maar niks. Mijn vorige werklaptop had W7 en dat werkte heel erg prettig en daarmee vergeleken ervoer ik W8 als een stap terug qua intuïtiviteit. Maar misschien eerst eens afwachten wat 8.1 gaat brengen, als dat zonder externe programma's de W7 feel kan terugbrengen wil ik het best aanschaffen.
Ik ben met je eens dat W7 intuitiever is. En ik ben het volstrekt oneens met de manier waarop MS bepaalde veranderingen doorgeduwd heeft.
Ik zat ook erg tegen W8 aan te hikken en baal idd nog steeds ervan dat hij niet automatisch naar de desktop boot.

MAAR:
Je went wel degelijk redelijk snel aan W8 en W8 is imho wel degelijk een duidelijk beter, moderner OS.

In Juni kun je de W8.1 preview downloaden bij MS waarmee je wel rechtstreeks naar de desktop kan booten. Dat scheelt al heel veel. Zo kom je de tiles amper tegen.
En je hebt natuurlijk nog goedkope / gratis 3rd party startknop programma's.

Ik denk echt dat het zonde is om vergelijkbaar geld aan W7 uit te geven.
Daarom blijf ik W8 Professional 64 bits aanraden. Na enige gewenning zul je denk ik zeker geen spijt krijgen.
Bedoel je met de M5, deze: pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Ja die bedoel ik.
Ik zit ook te kijken naar deze twee:
pricewatch: Samsung 840 series 120GB
of:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Nu heeft die van Crucial MLC, en dat schijnt dan weer betrouwbaarder te zijn. Keuzes :{
Is het trouwens verstandig om een tweede SSD te kopen voor spellen? Of in elk geval voor de spellen die ik het meeste speel? Wat ik nu heb als ik bijvoorbeeld Blops2 of Space Marine speel, is dat de hdd ALTIJD net gaat pruttelen als ik een tegenstander tegenkom waardoor ik logischerwijs de klos ben.
Enige lastige is dat het bijna allemaal Steam spellen spelen en mijn Steam map is inmiddels al wel redelijk groot.
Dan had ik deze in gedachte:
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
Of de oudere:
pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB
SSD is echt essentieel voor een responsive systeem. Daar zou ik niet op bezuinigen.

http://www.anandtech.com/...60gb-480gb-240gb-120gb/10

De M5 240gb is wat mij betreft voor jou de beste keus omdat hij relatief snel (niet de allersnelste maar hij doet goed mee en het snelheidsverschil kun je als gebruiker bij een SSD amper merken) is en dit koppelt aan een relatief betrouwbaar imago voor een scherpe prijs. Op een 240gb kun je ook voldoende games kwijt.
Houdt in je achterhoofd dat een SSD beter werkt als je hem niet helemaal vol gooit. Dus als je redelijk wat games kwijt wilt is 240gb dus handiger.
Houdt altijd ongeveer 10 a 20% vrije ruimte op je SSD.

Samsung is op zich ook een prima keus maar dan liever de 840Pro welke weer duurder is.
De M4 is ook bewezen goed maar heeft weer geen capacitors.

Zowel de M5 als de 840 zijn relatief kort op de markt. Te kort om echt iets over betrouwbaarheid te zeggen m.n. voor wat betreft Firmware bugs.

Denk dat, alles afwegende, een M5 het beste bij jou zou passen.

ps: de M5 120gb is wel behoorlijk "langzamer" dan de 240gb terwijl het prijsverschil relatief beperkt is.
Of moet ik gewoon een snelle gewone hdd, dat scheelt wel weer in budget namelijk:
pricewatch: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB
of deze van 1tb:
pricewatch: Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB
Ik zou later als je meer budget hebt, naast je SSD nog een HD kopen voor opslag van allerhande zaken. Je
kunt je oude HD sowieso overzetten.

ps:
De 1e stepping van de Haswell chipset heeft een USB sleep bug. Dit is opgelost in de 2e stepping welke waarschijnlijk pas in augustus verkrijgbaar is.
Zie ook hier: Help!!!! in "[Nieuwsdiscussie] multi-core Intel's: Core i - deel 2"

Dus misschien gewoon eerst even de SSD en W7 of 8 kopen dan kun je daar al vast van genieten.

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 02-06-2013 12:27 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-02 17:39
Reepje schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:00:
[...]

Dat is werkelijk zeer mooi.
Echter, wanneer valt de stroom nu uit? Ik zit al lang achter de computer(meer dan 30 jaar), maar ik kan me maar 3 stroomstoringen voor de geest halen. 1 keer vloog de stop eruit (was aan het grasmaaien, de computer stond uit), en de andere 2 keren was er een stroomstoring op het net. Ook die 2 keer zat ik niet achter de computer.
Het gaat niet perse om harde poweroffs vanaf het net. Het gaat om alle keren waar de SSD onverwacht raar afsluit... dat kan voor de POST zijn, na de POST of in Windows, door stroomstoringen, door een malloot van een brandinstallatiebedrijf welke de noodlampen wil testen en tijdelijk daarom de stroom overal afgooit zonder dat te zeggen (had ik vorige week... ik was pissed off op die kerel, haha), door je eigen toe doen, etc. Dus de Unexpected Power-Loss in je SMART waarden. Op al die momenten kan je SSD dus door missende data bricken/corrupt raken.

Stel: 10x loopt je pc vast door één of ander vaag probleem, waar alleen een poweroff helpt om verder te komen... restartknop werkt niet. Dan maakt ie Windows naar de klote en opeens heb je dan zo'n dag waar je de pc opstart en opeens de melding krijgt dat er geen opstartmedia meer is. SSD gebrickt dus. (dat kan echt sneller voor komen dan je denkt, heb ik ongeveer een jaar terug gehad)
Daarnaast, stel de stroom valt uit en je computer staat aan. Hoe groot is dan de kans dat de ssd kapot is? (ik weet het want ik werk ook wel eens in Afrika, daar valt de stroom soms wel 3 keer per uur uit).
Niet groot dus, maar wel aanwezig en je zal het maar hebben dat je SSD corrupt raakt en niet meer te zien is in de BIOS. Ik zal je vast verklappen dat dat geen leuke grappen zijn. Ik denk dan in dit geval: je geld geef je toch maar 1 keer uit, dus waarom zou je dan niet gewoon kiezen voor een M5, welke zelfs ook nog wat goedkoper is dan bijv. een 840Pro.

Ik zelf had toentertijd geen mogelijkheid voor SSD's met supercaps, anders was ik daar wel voor gegaan. 100% garantie heb je dan nog steeds niet, maar je voorkomt er een hoop mogelijke ellende mee. Het verschil in sequentiele speeds ga je hoogstwaarschijnlijk niet eens merken op een bootschijf... dus ja, ik zie het probleem in het algemeen dan ook niet om te adviseren dat je beter geen M5 kunt nemen. :)
Daarnaast is het natuurlijk wel mooi dat de fabrikant de ssd beschermt tegen onverhoopt powerloss. Maar in de nederlandse setting, en voor home use, is het een werkelijk miniem pluspuntje boven andere ssd's
Oneens. ;)

En aan de TS zou ik toch willen adviseren om inderdaad een Haswell systeem te nemen. Dan kan je tenminste weer een poos vooruit. Je kan natuurlijk ook tweedehands kijken naar Sandy/Ivy Bridge upgradesets of zelfs complete desktops. Ik vermoed dat als Haswell straks goed verkrijgbaar is, dat hier op Tweakers weer een hoop 2e handse SB/IB systemen voorbij gaan komen. Tweedehands kan je een hoop mee besparen en heb je toch een vrij vlot systeem met vaak een redelijke garantietermijn nog over.

Stel nou dat wachten geen optie is of dat Haswell te duur is en 2e hands niet jouw ding, tja dan wordt het wat moeilijker. Een SSD met verse W7 installatie en eventueel een OC op je processor zou ik dan eerst proberen. Met dat bord en je proc zou je toch zo wel 4GHz moeten kunnen aantikken denk ik. Dat scheelt weer een beetje tov stock.

[ Voor 13% gewijzigd door Aardwolf op 01-06-2013 14:39 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie input! :)

Ik heb nog eens rondgezocht, reviews gelezen en her en der ook in andere upgrade topics gelezen en heb momenteel de volgende onderdelen in gedachte:

CPU:
pricewatch: Intel Core i5 4670 Boxed
of
pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed => dit is de goedkoopste maar is ie net zo geschikt :?

Mobo:
pricewatch: Gigabyte GA-Z87-D3HP => deze heeft namelijk nog pci voor mijn Audigy 2 ZS en een Intel netwerkkaart

pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU Volgens mij is deze compatibel met het mobo

SSD:
pricewatch: Mushkin Chronos SSD 120GB voor OS en enkele programma's (office etc.)
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB voor de spellen

Wat ik meeneem:
* Case: Coolermaster Stacker II
* PSU: Corsair 600w (CX geloof ik, weet het niet zeker)
* GPU: Radeon 4870 512mb => wordt tzt nog wel vervangen voor een 7850/7870
* Geluid: Audigy 2 ZS
* HDD: 2x Samsung Spinpoint 7200rpm 1Tb

Waar ik over twijfel:
CPU en mobo en enigszins geheugen. De cpu is een goedkope i5 met voor zover ik dat kan zien genoeg kracht voor wat ik er mee wil gaan doen. Het mobo lijkt me ook een goede keuze met genoeg aansluitingen en ik kan er eventueel later ook nog een snellere cpu inzetten. Geheugen omdat ik niet zeker weet of dat gaat matchen maar Snippertje heeft in zijn eigen topic ongeveer hetzelfde mobo en hetzelfde geheugen: Upgrade advies oud systeem

Alles bij elkaar ben ik dan rond de €600 of €650 kwijt. Is dit een goede investering of hebben jullie misschien betere suggesties? :)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou de Plextor M5S 256GB nemen, hij is echt goedkoop op dit moment!
pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB

-> zie ook deze review waar hij in de benchmarks vergeleken wordt met de Crucial M4 en de Samsung 830
http://www.tomshardware.c...b-ssd-benchmark,3252.html

zie ook de daling helemaal op het einde:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=318184

[ Voor 13% gewijzigd door SmokingCrop op 06-06-2013 10:31 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
SmokingCrop schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:30:
Ik zou de Plextor M5S 256GB nemen, hij is echt goedkoop op dit moment!
pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB

-> zie ook deze review waar hij in de benchmarks vergeleken wordt met de Crucial M4 en de Samsung 830
http://www.tomshardware.c...b-ssd-benchmark,3252.html

zie ook de daling helemaal op het einde:
[afbeelding]
Dat ziet er uit als een mooie ssd! Die zet ik op mijn lijstje :)

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Nou, ik heb het maar een beetje omgegooid. Heb net een Sapphire Radeon HD7870 OC Dual-X 2GB gekocht :$ :P

Enorme overkill voor mijn huidige systeem maar dan kan ik even een maandje vooruit en dan in juli alle nieuwe onderdelen bestellen en in elkaar sleutelen. Heb de komende weken hooguit tijd om af en toe een spelletje te spelen, niet om alles te assembleren.

Hoop wel dat ik de Never Settle bundel er bij krijg, volgens 4Launch maakte het niet uit welk merk en ze hadden ook nog codes dus fingers crossed!

Nog feedback mbt die twee i5 cpu's? Voor de goedkoopste of de K versie?

[ Voor 6% gewijzigd door Vrijdag op 10-06-2013 21:06 ]

Pagina: 1