Toon posts:

Waarde van shopreviews door nieuwe gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via diverse omwegen ben ik op dit topic gekomen
Sales Support Pricewatch => Dit topic => pricewatch email.

Dit vanwege imho geconstateerd misbruik van de shopreviews.
Hiervan heb ik inmiddels via diverse wegen melding gemaakt.

Het betreft naar mijn mening misbruik omdat tweakers een community is met leden.
Iemand die zich alleen inschrijft met het doel 1 shopreview te plaatsen is imho geen actief lid.

De vraag is, moeten dergelijk spookaccount shopreviews uberhaupt wel meetellen ?

Ik ben van mening dat wanneer iemand bv na 1 maand verder geen enkele activiteit heeft behalve 1 shopreview hij/zij aantoonbaar geen deelnemer is aan de community en derhalve hier ook geen invloed op zou mogen hebben.
Daarom zou het beter zijn om shopreviews na bv 1 of 2 maanden zonder verdere activiteit automatisch te verwijderen. Dit moet door de heren programmeurs prima te automatiseren zijn.

Immers online winkel eigenaren zijn ook niet van gisteren en zullen direct op te merken manupilatie / beinvloeding van de shopreviews vermijden en via omwegen (via via, kennissen van kennissen) eenvoudig het systeem, al dan niet betaald, weten te beinvloeden. Gezien de extra omzet die daarmee valt te behalen loont dit al snel de moeite.

Waar ik zelf tegen aan liep waren 3 reviews bij 4allshop, waarvan de spookaccounts alleen bestaan uit de shopreview van 4allshop op de dag van inschrijving zonder verdere activiteit. Het taalgebruik is voor 2 stuks vrijwel identiek en vooral gericht op levering en verzending. De andere review is schreeuwerig (hoofdletters) en tegen het belachelijke aan positief.

Inmiddels is mij gebleken (door lezen diverse topics) dat beinvloeding van shopreviews vaker voorkomt.
Ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling. Kun je dan niets meer vertrouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Deze reactie even afgesplitst van [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5. Deze discussie is meer waard dan alleen een post in dat topic dat bedoeld is voor concrete meldingen over specifieke reviews.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De discussie is al wel vaker aan bod gekomen. We onderkennen dat het zonder meer mogelijk is dat er zo nu en dan een review geplaatst wordt die niet kosher is. Wel is het zeer onwaarschijnlijk dat misbruik mogelijk is op een schaal die significant invloed heeft.

Ik durf met zekerheid te beweren dat er geen platform in Nederland is dat zo intensief controleert op betrouwbaarheid van reviews als Tweakers. Voor een deel hebben we opsporingsmethoden en worden winkels steekproefsgewijs nog eens met de hand gecontroleerd. Voor een ander deel zijn we natuurlijk erg geholpen bij oplettende gebruikers.

We hebben in het verleden al winkels in zijn geheel uit de PriceWatch gegooid nadat waarschuwen niet bleek te helpen, en duidelijk werd dat iedere waarschuwing enkel gebruikt werd om te proberen nog slimmer te verbergen dat het om fraude ging. Voor winkels waarvan een aantal > 50% omzet uit de PW haalt is dat een behoorlijke klap. Wellicht hebben ze gedacht dat ze betalen voor synchronisatie en het dus wel bij waarschuwingen zou blijven, maar zo werken we hier niet.

Andere winkels hebben gemeend dat we een dergelijke stok achter de deur van het sluiten van een PW-account bij hun niet hadden. Ook die komen bedrogen uit, want in zo'n geval komt er simpelweg een melding namens Tweakers bij de reviews te staan dat we niet kunnen instaan voor de betrouwbaarheid die men van ons gewend is bij die winkel.

Wel is het zo dat je niet automatisch mag concluderen dat iemand die enkel een review plaatst en verder niets waardeloos is. Er zijn legio winkels die op de reviewmogelijkheid wijzen, en we hebben legio lurkers die misschien op zo'n moment een keer een account aanmaken. Die wegjagen als waardeloos, terwijl het misschien de eerste stap is een 'tweaker' te worden zie ik niet zitten. Ook niet als die activiteit dan niet binnen een maand ontplooit. We hebben ook users die werkelijk alleen maar af en toe een ShR plaatsen naast veel nieuws lezen.

Bijvoorbeeld: [Verwijderde gebruiker]
1 ShopReview bij 4Allshop, 1 Productreview, verder niets. Wel een account sinds 2011, en plaatst in 2013 voor het eerst een ShR.
Verder zijn er ook legio andere aanwijzingen bij de diverse andere accounts die het niet reëel maken dat structureel sprake zou zijn van beïnvloeding.

Er zijn overigens wel ideeën om daarbij een andere weging toe te kennen afhankelijk van bijvoorbeeld karma. Op die manier is de invloed van mensen die meer basis hebben groter, en van onbekenden kleiner. Nadeel is dat het inzicht in de opbouw van scores erg vervaagt.

We zijn dus wel degelijk actief bezig met het bewaken van de betrouwbaarheid, en ideeën zijn altijd welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:44:
De discussie is al wel vaker aan bod gekomen. We onderkennen dat het zonder meer mogelijk is dat er zo nu en dan een review geplaatst wordt die niet kosher is. Wel is het zeer onwaarschijnlijk dat misbruik mogelijk is op een schaal die significant invloed heeft.

Ik durf met zekerheid te beweren dat er geen platform in Nederland is dat zo intensief controleert op betrouwbaarheid van reviews als Tweakers.

Wel is het zo dat je niet automatisch mag concluderen dat iemand die enkel een review plaatst en verder niets waardeloos is. Er zijn legio winkels die op de reviewmogelijkheid wijzen, en we hebben legio lurkers die misschien op zo'n moment een keer een account aanmaken. Die wegjagen als waardeloos, terwijl het misschien de eerste stap is een 'tweaker' te worden zie ik niet zitten. Ook niet als die activiteit dan niet binnen een maand ontplooit. We hebben ook users die werkelijk alleen maar af en toe een ShR plaatsen naast veel nieuws lezen.

Verder zijn er ook legio andere aanwijzingen bij de diverse andere accounts die het niet reëel maken dat structureel sprake zou zijn van beïnvloeding.

Er zijn overigens wel ideeën om daarbij een andere weging toe te kennen afhankelijk van bijvoorbeeld karma. Op die manier is de invloed van mensen die meer basis hebben groter, en van onbekenden kleiner. Nadeel is dat het inzicht in de opbouw van scores erg vervaagt.

We zijn dus wel degelijk actief bezig met het bewaken van de betrouwbaarheid, en ideeën zijn altijd welkom.
NB. de Quote hierboven heb ik enigzins ingekort.

Jouw visie kan ik op zich best volgen en ook begrijpen vanuit het belang van tweakers. Echter is het zonder weging wel heel erg de kat op het spek binden voor shops om bij negatieve reviews niet even de boel ten gunste te manupileren.

De inzet van tweakers om de site schoon te houden van manupilatie, agressie, spam en andere ongewenste zaken is zeker iets wat mij aantrekt naar deze site. En dat er ondanks jullie inzet er toch wel eens iets doorheen zal slippen is niet meer dan normaal. Echter wanneer er commercieel belang bij komt kijken word het voor mij toch wat schimmiger hoe jullie dat nog effectief zouden kunnen tegenhouden.....

Inmiddels staan er op de eerste feedback pagina van 4Allshop 6 reviews van tweakers die op vrijwel dezelfde dag van inschrijving bij tweakers een soms spectaculaire positieve review plaatsten. Dit op een totaal van de eerste pagina van 20 stuks doet bij mij de wenkbrouwen fronsen....(meer dan 25% dus)

Nu cipher weer een negatieve review heeft geplaatst (over vnl leverings problemen) kun je in mijn verwachting de klok erop gelijk zetten dat binnenkort er weer enkele nieuwe inschrijvingen zullen volgen met overdreven positieve reviews en dan met nadruk op de levering.

Overigens is 1 review bij 4Allshop in het Engels en 1 is er dubbel.

http://tweakers.net/shopreview/8365/4allshop/shopreviews/

[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]

Een weging naar bv zwaarte van een account of inschrijfduur zou welkom zijn maar mag ook weer niet te veel invloed hebben omdat deze oud gedienden ook maar mensen zijn en fouten kunnen maken: dilemma !

Word vervolgt...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is het wel een idee om accounts met 'lage activiteit' duidelijk zichtbaar te maken bij de surveys. Zo kan je direct zien of een account een 'echt account' is, of een account wat nog maar minimale tekenen van leven heeft, zoals enkele forumposts of hier en daar een reactie, versus een account wat duidelijk actief is. Dan wordt fraude toch moeilijker.

Als je dan op de Shop Survey-pagina van een winkel enkel positieve beoordelingen ziet van nieuwe gebruikers en voornamelijk negatieve beoordelingen van actieve gebruikers, dan kan er een belletje gaan rinkelen.

Dat gezegd, ook nieuwe gebruikers die een account aanmaken enkel om een beoordeling te doen, kunnen betrouwbaar zijn. Het is alleen zo lastig te toetsen. Maar een heel actief account lijkt mij veel minder fraudegevoelig. Dus wellicht kan daar nog aandacht aan besteed worden, om beoordelingen van deze gebruikers in elk geval duidelijk zichtbaar te maken. Ongeveer zoals reacties van gebruikers met een hoge score (2 en 3) op de frontpage ook duidelijker zichtbaar worden.