Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies aanschaf speaker set.

Pagina: 1
Acties:

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-10 07:17
Beste tweakers.

Paar dagen mijn eerste receiver gekocht een TX-NR414.
Nu dus het aanschaffen van de speakers.
Ik heb zelf een beetje gekeken naar speakers en het forum doorgezocht, hiermee heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt.

De bedoeling is dat ik langzaam ga uitbouwen naar een 5.1 set waarbij ik met een 2.1 set begint.

De setup zal voor 90% gebruik worden om films te kijken vanaf de pc

Budget:
Zelf wil ik het zo beperkt mogelijk houden maar ik ben er van bewust dat ik er wel wat voor opzij moet zetten.. Dus voor de 2.1(3.1) set zit ik te denken aan de 600 (meer indien nodig)

Wat ik zelf gevonden heb is:

Optie 1
Boston Aqoustics Soundware XS SE 5.1
http://hificorner.nl/ba-soundwarexs51se.html

Optie 2
Front
2x A25
Subwoofer
ASW250
Central
A225c

Optie 3
Front
2x Jamo S606
Subwoofer
ASW 250

Optie 4
Harman Kardon HKTS 9 BQ 5.1

Zelf denk ik aan optie 1 omdat deze compacter is goedkoper is dan keuze 2 en 3 en meteen een 5.1 set heb, 2e keuze is voor mij optie 2. Als dit mij meer kwaliteit zal geven dan ga ik graag voor optie 2 (uiteindelijk een 5.1 set ervan maken)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het je te doen is om films te kijken, zou ik eerder naar een 3.0 set kijken dan naar een 2.1. En dan voor 2 vloerstaanders en een leuke center gaan. Sub kan later altijd nog, maar met een center en twee vloerstaanders heb je dan al een redelijk goed laag, plus je stemmen zijn goed - en da's bij een film belangrijk.
Rears mogen best wat minder zijn, dus dar kun je 2e hands prima wat leuke boekenplankspeakers voor op de kop tikken als je wilt, hoeft niet duur te zijn. Maar die center (liefst een matchende bij je fronts) is belangrijk, zeker bij films.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sakurakilla
Kun je mij misschien wat vloerstanders adviseren. Ik lees veel goeds over de A25 vandaar ik hem gekozen hebt

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou je adviseren om de wens los te laten om met 2.1 te beginnen. Een fatsoenlijke subwoofer kost namelijk als snel vele honderden euro's. Goedkopere modellen gedragen zich doorgaans als irritante "bonk"-dozen.

Je kan het beste starten met een 2.0 setup met vloerstaanders. Dan haal je een mooi vol geluid in huis waarbij je de sub waarschijnlijk niet eens zal missen. Als je het budgettechnisch nog gerealiseerd krijgt, zou je zoals The Eagle al aangaf eventueel in 3.0 kunnen starten. In een later stadium kun je doorgroeien naar 5.0 en als je er dan toch de behoefte aan hebt met een sub naar 5.1.

• sakurakilla
Nogmaals bedankt voor uw advies D vd V. Mijn vriendin heeft me gezegd dat ze me de helft van de aankoop cadeau geeft haha.

Maar op jullie advies ga ik voor een 2.0 of 3.0.
Voor de center speaker zou de A225C voldoende zijn?

Voor de vloerstaander een jamo s606 geschikt zijn of adviseren jullie mij naar een ander setup te kijken

• S1NN3D
  • Niet online
Het is doorgaans aan te raden voor het geluidsbeeld om de fronts en center uit dezelfde serie te nemen. En dat ziet er natuurlijk ook nog eens beter uit.

• sakurakilla
S1NN3D schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:24:
Het is doorgaans aan te raden voor het geluidsbeeld om de fronts en center uit dezelfde serie te nemen. En dat ziet er natuurlijk ook nog eens beter uit.
Top hier heb ik wat aan.

Dus wat ik zou kunnen doen is
Front
2x Boston Acoustics A250

Center
Boston Acoustics A225c

En voor in de toekomst
Rear
2x Boston Acoustics A25

Om te beginnen dan voor de 2.0 (2x front) gaan. Dit laat het budget wel toe. En een maand later de center en de 2 rears aanschaffen. Is dit een goed plan voor mij?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ziet er uit als een prima plan, echter het belangrijkste bij het kopen van (fatsoenlijke) speakers, ga luisteren!

Zelf heb ik vorig jaar dezelfde stap gemaakt van de (bekende) Z5500, naar een losse reciever en een 5.0-setup van KEF's (Q300's als front (€300 p/s), Q600 als center (€400,-) , en 2 oude speakers als rear)

Na veel lezen uiteindelijk naar Correct in Rotterdam gegaan om te luisteren naar speakers in 'mijn' prijsklasse en uiteindelijk gekozen voor de KEF's. Ook BA en BenW hadden vergelijkbare speakers in deze categorie, maar persoonlijk vond ik de KEF's mooier klinken.

Neem een CD met jouw favo muziek/film-muziek mee, leg uit wat je wil, en ga luisteren. Er zijn genoeg zaken die speakers hebben staan die op jouw wensen aansluiten, en je in je keuze kunnen helpen.

Als je op zo'n korte termijn je setup compleet maakt (binnen 2 mnd) zou ik zelf wachten en alles in 1x kopen, kun je er misschien nog wel wat af krijgen ;)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• S1NN3D
  • Niet online
Dit klopt helemaal. Het is natuurlijk wel van belang om eerst met eigen muziek te gaan luisteren naar de combinatie die je wil kopen. Je kan niet volledig op specs en adviezen van anderen uitgaan. Wat de één prachtig vindt klinken, is voor de ander vreselijk en dus erg persoonlijk. Ga dus wel proberen of de sound van de beoogde combinatie bevalt. Doe dit bij voorkeur bij een hifi-zaak en niet bij een Mediamarkt, BCC, etc want daar kun je niet fatsoenlijk luisteren. Trek minstens een uurtje uit om diverse combinaties te proberen en maak – uiteraard binnen je budget – de keuze wat je het lekkerste vind klinken.

Toen ik zelf speakers wilde kopen ging ik er in eerste instantie van uit dat het de B&W CM-serie zou moeten worden. Na een uitgebreide luistersessie waren deze al snel afgevallen en ben ik met de Focal Chorus 800W serie naar huis gegaan.

• sakurakilla
Helemaal top. Bedankt voor de reacties.
Ga dus een hifi zaak opzoeken rond mijn omgeven en dan maar luisteren

• S1NN3D
  • Niet online
Mooi zo. Post later ook nog eens hoe het gegaan is. En later natuurlijk ook pics in het show topic.

• sakurakilla
Ik sta nu op het punt de speakers te bestellen, gezien dit de eerste keer is dat is dit moet gaan aansluiten heb ik nog even een vraag.

Zijn er nog wat kabels die ik erbij moet bestellen bijv. http://hificorner.nl/cata...belpakket+25+meter+kabel+

Het aansluiten is gewoon logies neem ik aan. Als ik naar de achterkant kijk van me receiver zie ik
http://www.visionhd.ca/images/TX-NR414.jpg

Seround (deze zijn rear speakers??)
Front
Center

Dan heb je rood en zwart, ik denk plus en min aansluting.

Speakers zijn gewoon in pluggen en vast zetten?

• The Eagle

The Eagle

Die aansluitingen op je receiver (en ongetwijfeld ook op je speakers) zijn geschikt voor normale draden of banaanpluggen. In het begin zou ik voor gewone kabels gaan - die schroef je zo in die terminals namelijk. Kwestie van dopje losdraaien, kabel er in en vastdraaien. Banaanpluggen is eigenlijk alleen handig als je vaak aan- en afkoppelt, maar ik vermoed dat dat bij jou niet het geval zal zijn.

Ik weet niet hoeveel kabel je denkt nodig te hebben, maar dat spul kun je ook gewoon 20 of 40 meter bij de bouwmarkt halen. Kom je een heel eind mee. Vergis je niet in de hoeveelheid kabels die je voor je rears nodig hebt ;)

Note: er zijn hele discussies over welke kabels goed zijn en wat je moet hebben. Maar dat verschil ga je pas echt horen bij echte high-end speakers, of het zit in je kop. Ga gewoon voor 2 a 2,5mm dikke kabels en sluit ze aan. Gaat prima klinken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sakurakilla
The Eagle schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 23:08:
Die aansluitingen op je receiver (en ongetwijfeld ook op je speakers) zijn geschikt voor normale draden of banaanpluggen. In het begin zou ik voor gewone kabels gaan - die schroef je zo in die terminals namelijk. Kwestie van dopje losdraaien, kabel er in en vastdraaien. Banaanpluggen is eigenlijk alleen handig als je vaak aan- en afkoppelt, maar ik vermoed dat dat bij jou niet het geval zal zijn.

Ik weet niet hoeveel kabel je denkt nodig te hebben, maar dat spul kun je ook gewoon 20 of 40 meter bij de bouwmarkt halen. Kom je een heel eind mee. Vergis je niet in de hoeveelheid kabels die je voor je rears nodig hebt ;)

Note: er zijn hele discussies over welke kabels goed zijn en wat je moet hebben. Maar dat verschil ga je pas echt horen bij echte high-end speakers, of het zit in je kop. Ga gewoon voor 2 a 2,5mm dikke kabels en sluit ze aan. Gaat prima klinken :)
Bedankt.. Krijg ze morgen binnen.. kan niet wachten =D

• The Eagle

The Eagle

En wat heb je nu besteld? :)

• sakurakilla
Heb besloten de A250 en A225c eerst te bestellen.

Voor de A25 (rears) moet ik eerst wat stands zien te vinden.. als die uberhaupt wel bestaan

[ Voor 50% gewijzigd door sakurakilla op 03-06-2013 22:52 ]

• The Eagle

The Eagle

Voor zover ik weet bestaan die niet, iig niet specifiek voor de BA's :)

Dat worden dus Atacama's of andere OEM stands. Maar dat wil je niet, want die zijn duruder dan je speakers zelf :+

Of je hangt twee van die blinde korte Ikea Lack planken aan de muur, staat ook prima :)

• sakurakilla
Ehh... daar zeg je me wat :|

[ Voor 3% gewijzigd door sakurakilla op 04-06-2013 00:42 ]

• The Eagle

The Eagle

Of je ruilt de A25's voor twee A250's. Vloerstaander voor en achter. Heb ik ook (voor Klipsch F3, achter F1), bevalt prima :) Met een stand er onder nemen ze die ruimte toch in.

• wouzer1977
  • Laatst online: 07-11 08:34
Misschien aan de late kant als advies maar je geeft aan dat je voor 90% films gaat kijken. Ik heb zelf enkele jaren geleden zelf een set samen gesteld. HK receiver met Mordaunt Short speakers. Voor muziek was dit een mooie set maar bij films miste ik het volle geluid bij spraak en surround. (kan aan de combi speakers/receiver hebben gelegen) Het laag was super.

Aangezien we een kleine meid hadden die net kon staan en die graag aan de speakers wilde hangen heb ik de speakers verkocht. Ze was er 1 keer onder gekomen omdat ze erop wilde klimmen.

Ik heb toen rongekeken naar satelliet setjes. Ik werd door een collega op de Harman Kardon HKTS 11BQ gewezen. Deze heb ik toen gekocht(3 jaar terug).
Ik heb tot op heden er nog geen spijt van. Mijn films klinken veel voller. De sub klinkt zo ongelooflijk strak. De muziek die ik afspeel (via mediaplayer/streaming ziggo) klinkt ook prima.
Wanneer ik bezoek heb en mensen laat meegenieten met een film is iedereen onder de indruk van het geluid. Tevens kunnen mijn buren ook beamen dat er genoeg geluid kan worden geproduceerd. De deuren trillen bij hen ook in de sponning. En dan zitten we verbonden middels een garage. ;)

Onderstaande set is de opvolger van de set die ik heb staan. In mijn ogen een absolute aanrader.
pricewatch: Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1 (Zwart)

In ieder geval succes met jouw set.

• The Eagle

The Eagle

HK :X

Nofi, maar als je een flinke sub nodig hebt om de ramen in de sponningen te doen trillen dan komen je overige speakers tekort ;)

Maar wat voor de een lekker klinkt vind de ander ruk, dus als jij er tevreden mee bent: prima :)
Het is ook maar wta je gewend bent natuurlijk...een setje van 300 euro is iets anders als een setje van 3000 euro ;)

• wouzer1977
  • Laatst online: 07-11 08:34
Ik moet zeggen dat de HK -sub veel strakker klinkt dan de Alu-sub van Mordaunt short.
Maar ik heb de HK-235 receiver. Ik denk dat deze niet "zwaar" genoeg was voor de Mordaunt-short speakers.

Wanneer ik een film kijk moet het geluid ervoor zorgen dat je ook echt in de film zit. En mijn set doet dat absoluut. Met DTS-geluidsspoor klinkt een film in mijn ogen super. Maar zoals je al zei: meningen verschillen. ;) De hoge geluiden klinken ook zuiver imo. De sub sluit hierop mooi aan door het laag te produceren waardoor er toch een soort van mid is.

Ik ken iemand die speakers zelf bouwt. Kosten iets van 5000 euro per stuk. Klinkt voor bepaalde muziekstukken gewoon perfect maar als je alleen maar films kijkt dan heb je helemaal geen zuilen nodig imho.
Het geld dat ik voor mijn MS speakers kreeg heb ik mij HKTS voor gekocht en ik had nog 2x zoveel over voor andere dingen ;)

Maar ik wilde TS alleen maar laten weten dat je soms versteld kan staan door satelietspeakers icm sub.
Ik was iig aangenaam verrast. :)

• sakurakilla
Nog een laatste bericht voor het slapen gaan..

Vandaag de speakers binnen gehad, jammer dat ik je bericht niet eerder gelezen hebt wouzer1977 maar zeer bedakt voor je advies.

De receiver die ik gebruik is een Onkyo TX-NR414. Nu ben ik dus helemaal vergeten dat deze geen auto calibration heeft van de speakers. Beetje rond gegoogled en lees dat je dit doet doormiddel van test geluidjes.

Is het mogelijk dat jullie mij hierop wat meer advies kunnen geven?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ja hoor. Ik gebruik de volgende eenvoudige doch doeltreffende manier:

- regel een db-meter. een app op een iphone/android toestel is ook ok!
- stel op de receiver alles in wat je in kan stellen, zoals afstand van de speaker tot aan de luisterpositie.

- kies vervolgens de testmodus op de receiver. Deze modus stuurt elke speaker omdebeurt met een pink-noise geluid aan. Dit is een geluidje waarin alle frequenties zijn opgenomen. Op de geluidsmeter zie je nu per speaker de wijzer uitslaan. Zorg door middel van volume-correctie op de receiver dat elk kanaal even luid is.

klaar!!!

Is dit de beste manier? Nee, dat niet.
Verbeter je het geluid? Absoluut! Zeker de sub blend veel beter in het geheel.
Is het leuk? het is zeker leuk, om op deze manier er mee bezig te zijn!

• sakurakilla
Bedankt ik zal dit gaan proberen

• sakurakilla
Zouden de Jamo S506 goed te gebruiken zijn als rear speakers.
namelijk een leuke aanbieding vandaag op 1dayfly

• The Eagle

The Eagle

Zoals ook al via DM aangegeven: Probeer je set integraal te houden ivm afstemming van speakers op elkaar :)

• S1NN3D
  • Niet online
En, wat heb je gedaan met de rears?

• sakurakilla
Goed nagedacht en besloten ze maar niet te kopen...
Wil jullie beide onwijs bedanken voor het advies.

Vandaag eindelijk tijd gehad om de receiver uit de doos te halen en de 2 front en center uit de doos te halen... Tot mijn verbazing.. er is geen kabel erbij..

Ja haha omdat het voor mij voor het eerst is dacht ik dat er kabel zou zijn...
Waar en wat voor zou ik aan moeten schaffen?

• S1NN3D
  • Niet online
Over het nut en noodzaak voor peperdure bekabeling kun je eindeloos discussie voeren. Kijk maar eens in dit topic.

Ja, je kan duur spul halen maar je kan ook volstaan met een rol 2,5 mm speakerkabel van de bouwmarkt. Dat is van voldoende kwaliteit en is goed genoeg voor het merendeel van de mensen. Alleen de echte audiofielen / de liefhebbers die het er voor willen betalen gaan voor het dure spul.

Ga niet voor nog dunnere kabel want dat werkt niet fijn bij het aansluiten op de receiver en speakers.
Pagina: 1