Tweakers Productreview Van De Maand

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
Ik heb goed nieuws voor de überreviewders. Ik ga een "review van de maand" ontwikkelen. En voor de verandering (:+) mogen jullie meepraten over hoe dat in z'n werk gaat.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xq5b9bWvxa7PkZA2xAis0cD1/full.pngMijn plan in grote lijnen: users nomineren een review. De 5 meest genomineerde reviews zetten we in een poll en daar kiest de community een winnaar uit. Die wordt reviewer van de maand, krijgt dat ook als ondertitel en zijn of haar review wordt voor 3 weken gelockt in "Hot op GoT" met een review van de maand logo.

Aan het einde van het jaar kunnen we bij de Tweakers Awards misschien de review van het jaar kiezen, maar daarover moet ik nog in overleg met deze en gene. Als dit 'review van de maand' plan aanslaat, dan gaan we er een aparte positie voor maken, zodat HoG weer 8 posities heeft en we nog wat meer info kunnen delen.

Wat vinden we daarvan?

Ik heb Femme gevraagd om een mooi icon te maken. Maar zo zou het er dan uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/435a4hVGnlMsXSmsziHB9oOQ/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door zeef op 15-05-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind 't eigenlijk wel een cool idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Haha lachen zeef! Hoe heb je dat 'nomineren' in gedachten...
Kan ik zeggen, ik wil de review van TERW_DAN over z'n Tomb Raider package graag nomineren...
Wordt een review automatisch genomineerd bij een scorekaart van minimaal +2 / +3 met xx aantal votes?

Je schrijft 'users kunnen nomineren'?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Iedereen kan elke +2 of +3 review (niet van zichzelf) nomineren. Echt de top reviews dus. De 5 of 10 meest genomineerden komen in een poll en daar kiest iedereen zoals in iedere FP of .pan poll voor zijn of haar favoriet.

[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 15-05-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ajaa dat is wel een leuke... En de 'voorwaarden' nagenoeg hetzelfde als nu? Dus reviews uit een paar
bepaalde categorieën en uit een bepaald tijdsbestek? Dus bijvoorbeeld, xx aantal categorieën in de maand xx?

Wat dan wel weer lastig is denk ik, is welke categorieën je bij elkaar pakt...
Ik kan me voorstellen dat een gloednieuwe game, met een prachtige review meer mensen aanspreekt dan een zeer uitgebreide review van een nieuwe budget Archostablet omdat die markt gewoonweg kleiner is... (om maar 'n voorbeeld te noemen met de huidige 4 categorieen) Maar als die Archostablet-review toch wordt genomineerd omdat deze zeer uitgebreid is, foto's bevat, filmpjes, mooie koppen, een prachtige layout dan is het alweer snel klaar.

Misschien denk ik wel te moeilijk, maar het moet wel enigzins equal zijn, ik zeg let the games begin!
Zitten soms pareltjes tussen die best even wat extra in de spotlight mogen staan, ja leuk idee, ik zeg; GO! :9

EDIT: * CLB leest nog een keer Je zei 'elke review'...

[ Voor 3% gewijzigd door CLB op 15-05-2013 20:14 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
CLB schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:10:
Ajaa dat is wel een leuke... En de 'voorwaarden' nagenoeg hetzelfde als nu? Dus reviews uit een paar
bepaalde categorieën en uit een bepaald tijdsbestek? Dus bijvoorbeeld, xx aantal categorieën in de maand xx?

Wat dan wel weer lastig is denk ik, is welke categorieën je bij elkaar pakt...
Ik kan me voorstellen dat een gloednieuwe game, met een prachtige review meer mensen aanspreekt dan een zeer uitgebreide review van een nieuwe budget Archostablet omdat die markt gewoonweg kleiner is... (om maar 'n voorbeeld te noemen met de huidige 4 categorieen) Maar als die Archostablet-review toch wordt genomineerd omdat deze zeer uitgebreid is, foto's bevat, filmpjes, mooie koppen, een prachtige layout dan is het alweer snel klaar.

Misschien denk ik wel te moeilijk, maar het moet wel enigzins equal zijn, ik zeg let the games begin!
Zitten soms pareltjes tussen die best even wat extra in de spotlight mogen staan, ja leuk idee, ik zeg; GO! :9

EDIT: * CLB leest nog een keer Je zei 'elke review'...
Sorry, ik bedoel dus de +2 en +3 top reviews. Uit alle categorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Okee :) En een tijdsbestek dan denk ik? Afgelopen kwartaal, afgelopen maand... ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou zeggen, vanaf dat een review geplaatst is kun je daar x tijd op stemmen om die te nomineren, en vanaf dan kan die in de volgende batch meegenomen worden als review van de maand, vanaf dan kan er op gestemd worden. Daarmee voorkom je dan dat een review die op de eerste van de maand is geplaatst mogelijk veel meer stemmen krijgt dan een review die op de 29e van de maand is gepost. Als je bijv 2 weken pakt vanaf de post datum, dan komt een review die op 1 juni is gepost in aanmerking voor de review van de maand juni (er kan dan op gestemd worden tot 15 juni oid), een review die is gepost op de 29e komt dan in aanmerking voor de review van de maand in juli, omdat je daar tot 13 juli oid op kunt stemmen.

Nu moet je die periodes denk ik ook weer niet te lang maken. Stel dat je daar 1 maand voor pakt, voor zowel nomineren als stemmen en ik post 1 juni de review, kan er vanaf 1 juli op gestemd worden en dan heb je per 1 augustus de uitslag. Het kan wel, maar het hangt denk ik ook wel een beetje af van de animo om te stemmen en aan te dragen. Als je 1000 stemmen krijgt in het eerste uur alleen al, dan is het minder noodzakelijk om 4 weken lang te kunnen stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Over 1,5 week een nieuwe laptop kopen en dan z.s.m die geode review schrijven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

@TERW_DAN: Wel goed uitgedacht op die manier denk ik zo! Je zou ook een xx aantal stemmen in een xx aantal periode kunnen stellen als eis om opgenomen te morgen worden in het 'op te stemmen review-rijtje' ofzo, maar dat ligt natuurlijk ook weer aan de animo om reviews in eerste instantie aan te dragen en dat weet je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CLB schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:30:
@TERW_DAN: Wel goed uitgedacht op die manier denk ik zo! Je zou ook een xx aantal stemmen in een xx aantal periode kunnen stellen als eis om opgenomen te morgen worden in het 'op te stemmen review-rijtje' ofzo, maar dat ligt natuurlijk ook weer aan de animo om reviews in eerste instantie aan te dragen en dat weet je niet.
Daar zul je toch iets van een grens moeten stellen denk ik. De 10 reviews die de meeste stemmen krijgen. Want anders heb je straks 200 reviews met ieder 1 of 2 stemmen die in de poll terecht komen. Daar gaat niemand meer een keuze uitmaken. Ik denk dat de shortlist echt niet te lang moet zijn (stuk of 5 reviews), daar is nog wel uit te kiezen. Als je daar 10+ reviews neer gaat zetten wordt het lastig, niemand gaat die 10 reviews allemaal doorlezen. Dat is bij 5 nog wel te doen denk ik (ligt er natuurlijk ook weer aan hoe lang ze zijn etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Het is leuk uitgedacht, dat is zeker. Het moet wel gemaakt worden en daar is geen tijd voor beschikbaar op korte termijn. Daarom denk ik dat we het zo moeten doen:

Nominatie in week 1, stemmen in week 2 en aan het einde van week 2 ben je review van de maand. Dan hebben we een week pauze en beginnen we weer van vooraf aan.

Het voordeel is dat we nu kunnen beginnen en niet hoeven te wachten op technische realisatie. :)
TERW_DAN schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:08:
[...]

Daar zul je toch iets van een grens moeten stellen denk ik. De 10 reviews die de meeste stemmen krijgen. Want anders heb je straks 200 reviews met ieder 1 of 2 stemmen die in de poll terecht komen. Daar gaat niemand meer een keuze uitmaken. Ik denk dat de shortlist echt niet te lang moet zijn (stuk of 5 reviews), daar is nog wel uit te kiezen. Als je daar 10+ reviews neer gaat zetten wordt het lastig, niemand gaat die 10 reviews allemaal doorlezen. Dat is bij 5 nog wel te doen denk ik (ligt er natuurlijk ook weer aan hoe lang ze zijn etc).
Eens, max 10.

[ Voor 44% gewijzigd door zeef op 28-05-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Goede Zeef! Give it a go zou ik zeggen :p

Wel rest mij de vraag, 'welke' reviews ik mag nomineren? Bepaald tijdsbestek, bepaalde categorie...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
CLB schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:35:
Goede Zeef! Give it a go zou ik zeggen :p

Wel rest mij de vraag, 'welke' reviews ik mag nomineren? Bepaald tijdsbestek, bepaalde categorie...?
Alles dat +2 of +3 is. En het tijdsbestek is vanaf de laatste nominatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 28-05-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Allrighty :) En waar gaan we stemmen? Maak je 'n nieuw topic aan, berichtje op de FP ofzo :)

EDIT: Wat trouwens wel lastig is, is dat de review weer naar boven komt en 'n nieuwe datum krijgt na 'n update van +/- 200 woorden? Zo is een review van mij voor 97% geplaatst op 15 mei... Paar x een update en datum lijkt nu 27 mei te zijn... Zo plaats ik op 21 juni weer een update en hop ik kan weer 'meedingen', zo lijkt 't?

[ Voor 64% gewijzigd door CLB op 28-05-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, dat krijg je inderdaad als je een bepaald aantal woorden plaatst. Maar is dat een heel groot probleem?

Als een review echt heel goed is, is het dan een probleem als hij voor die maand meedoet? En als hij eerder is genomineerd voor een maand eerder, dan wordt hij gewoonweg niet nog een keer genomineerd, dat is vrij makkelijk te checken door te kijken of die er vorige maand al bij stond.

De echt goede +3 reviews hebben vaak ook veel reacties eronder, ook daaraan krijg je wel een idee van de datum.

Nee, dat is niet 100% waterdicht, dat weet ik. Maar zeker in het begin waarbij ik verwacht dat het relatief rustig zal zijn maakt dat niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
We gaan beginnen als ik het speciale icon heb. :+ De tekstruimte in 'Hot op GoT' is zo beperkt dat we het met het icon moeten doen.

Ja, het is allemaal houtje touwtje maar hoe beter het gaat lopen, hoe meer ruimte er is om te verbeteren. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door zeef op 28-05-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

@ TERW_DAN: Dat klopt natuurlijk wel weer, it just came up

@ zeef: d:)b In de TS staat nog wel 'de 5 meest genomineerde' dat moet dan 10 worden en hoppa!

[ Voor 31% gewijzigd door CLB op 28-05-2013 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 01:00

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Leuk idee, al hoop ik wel dat een winnaar de volgende x aantal maanden niet kan winnen om het voor de andere reviewers ook leuk te houden. Anders wordt het steeds een wedstrijdje tussen CLB en TERW_DAN vrees ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Zal wel hoor, net als in: [Actie] Schrijf een productreview en win 50€
En wees gerust, in m'n 8,5 jaar Tweakerslidmaatschap heb ik 7 reviews geschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
tweaker2010 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:02:
Leuk idee, al hoop ik wel dat een winnaar de volgende x aantal maanden niet kan winnen om het voor de andere reviewers ook leuk te houden. Anders wordt het steeds een wedstrijdje tussen CLB en TERW_DAN vrees ik ;)
Ja, een keer per kalenderjaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

zeef schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:29:
We gaan beginnen als ik het speciale icon heb. :+ De tekstruimte in 'Hot op GoT' is zo beperkt dat we het met het icon moeten doen.

Ja, het is allemaal houtje touwtje maar hoe beter het gaat lopen, hoe meer ruimte er is om te verbeteren. ;)
Maar houtje-touwtje is gewoon cool :P
En een plekje in Hot op GoT (of hoe 't tegenwoordig ook heet), lijkt me toch best leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Heb even intern overlegd en we stellen voor om zo te beginnen:

alle +2 en +3 reviews vanaf 1 juni tellen mee. Die periode stopt op 30 juni 23:59. Nomineren t/m 6 juli, stemmen t/m 10 juli en winnaar is op 11 juli bekend en vervolgens "Reviewer van de maand" tot de volgende is gekozen.

Dan nog een vraag, hou je de ondertitel het hele jaar, dus ben je "Reviewer van de maand juni '13" of geef je 'm na een maand door. Jullie mogen kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Whatabout de titel en het houden of doorgeven... Uhm...
Een jaar lang die ondertitel dragen is wel lang, maar wel een eer ook natuurlijk, dat mag ook wel :p

Voorbeeld wat ik aanhaalde met updates van +/- 200 woorden komt dan weer naar boven dunkt me...
Mijn review is half mei geplaatst, als ik in juni zo'n update plaats lijkt hij in juni geplaatst te zijn, wat dus not done is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
CLB schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:56:
Whatabout de titel en het houden of doorgeven... Uhm...
Een jaar lang die ondertitel dragen is wel lang, maar wel een eer ook natuurlijk, dat mag ook wel :p
niet kiezen is ook kiezen. :+
Voorbeeld wat ik aanhaalde met updates van +/- 200 woorden komt dan weer naar boven dunkt me...
Mijn review is half mei geplaatst, als ik in juni zo'n update plaats lijkt hij in juni geplaatst te zijn, wat dus not done is..
Dat trucje hebben de Tweakers zo door. Zeker bij +2 en +3 reviews zie het het zo aan de datum van de comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik zou het een jaar laten staan denk ik... Zo zie je in de fora / topics (met wat geluk, want het zijn immers
maar een paar spelden in de enorme hooiberg van het aantal Tweakers)
een paar 'reviewers vd maand' opduiken.

Voor de rest, stupid me, ik kan beter wegblijven hier... Alles wat ik 'bedenk' wordt zo weggepoetst :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe willen jullie gaan voorkomen dat het vooral een product populariteitsverkiezing wordt? Veel kwalitatief goede reviews over producten die weinig mensen interessant vinden zullen snel onder sneeuwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

zeef schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:47:
Heb even intern overlegd en we stellen voor om zo te beginnen:

alle +2 en +3 reviews vanaf 1 juni tellen mee. Die periode stopt op 30 juni 23:59. Nomineren t/m 6 juli, stemmen t/m 10 juli en winnaar is op 11 juli bekend en vervolgens "Reviewer van de maand" tot de volgende is gekozen.

Dan nog een vraag, hou je de ondertitel het hele jaar, dus ben je "Reviewer van de maand juni '13" of geef je 'm na een maand door. Jullie mogen kiezen. :)
Laten staan vind ik op zich wel prima, zeker als je erbij zet welke maand dat 't is. Of die er dan gelijk een heel jaar moet staan weet ik niet, misschien een kwartaal lang. Een maand vind ik misschien net iets te kort.
zeef schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:57:
Dat trucje hebben de Tweakers zo door. Zeker bij +2 en +3 reviews zie het het zo aan de datum van de comments.
Precies. En als een review al eerder genomineerd is valt het sowieso op.
En stel dat ik op 31 juni een review post, en die wordt geupdate in juli en hij wordt dan genomineerd als review van de maand in juli... dan is dat toch ook geen grote issue lijkt me. Als het toch een goede review is en die heeft nog niet eerder meegedongen naar die titel.
Als het echt druk wordt is het misschien handig om daar iets strenger naar te kijken, maar ik betwijfel of het nodig is om je daar in het begin al zo druk om te gaan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Tsurany schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:05:
Hoe willen jullie gaan voorkomen dat het vooral een product populariteitsverkiezing wordt?
Kwestie van afwachten :) Ik stem en nomineer daar bijvoorbeeld niet op, maar kijk naar de layout, teksten, geresizede foto's, gerenamede foto's, tabellen... Tevens ben ik benieuwd hoeveel stemmen er zullen zijn bij de 1e ronde.

@ TERW_DAN: Nee dat niet, half mei - juni (mijn geval bv.) weer wel, achja so be it...
Heb ik weer 'n reden om 'n nieuwe device / telefoon aan te schaffen om 'n review over te schrijven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Tsurany schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:05:
Hoe willen jullie gaan voorkomen dat het vooral een product populariteitsverkiezing wordt? Veel kwalitatief goede reviews over producten die weinig mensen interessant vinden zullen snel onder sneeuwen.
We gaan het gewoon proberen. Daarbij kun je maar 1x per jaar winnen dus er is kans genoeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 16:18
zeef schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:57:
[...]
niet kiezen is ook kiezen. :+
[...]

Ik neem aan dat er sowieso wel wordt gekeken naar de datum in de database waarop de review daadwerkelijk geschreven is :+. Die kun je direct afstrepen. Dat de review nog een updateTime heeft is voor dit irrelevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Misha schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 23:32:
[...]

Ik neem aan dat er sowieso wel wordt gekeken naar de datum in de database waarop de review daadwerkelijk geschreven is :+. Die kun je direct afstrepen. Dat de review nog een updateTime heeft is voor dit irrelevant
Ssssst... het is veel leuker om een 'handige' tweaker te betrappen. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Misha schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 23:32:
[...]

... das niet eerlijk :P
Beetje je modpowers gebruiken ;)

Iets anders, waarom wordt trouwens niet de posttijd en de updatetijd ook voor users vermeldt bij een review?Ik vind 't altijd wel handig om te weten wanneer het origineel gepost is en wanneer een eventuele update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

zeef schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 23:16:
Kunnen we twee dingen doen. Ook +1's of Mei erbij pakken. :)
Als we zeef z'n idee aanhouden kunnen we nu twee weken nomineren, week stemmen en hebben we alvast iemand die 'titel mag dragen'... Nu heeft Floppus juli erbij getrokken, waardoor er nu weer vier weken gewacht moet worden op +2 en +3 reviews... Dan weer nomineren wat tot de laatste dag kan, dan stemmen, duurt lang!

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 16:18
TERW_DAN schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 00:37:
[...]

... das niet eerlijk :P
Beetje je modpowers gebruiken ;)

Iets anders, waarom wordt trouwens niet de posttijd en de updatetijd ook voor users vermeldt bij een review?Ik vind 't altijd wel handig om te weten wanneer het origineel gepost is en wanneer een eventuele update.
Dat staat nog op het wenslijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 13:37

Ch3cker

Testlab Teamlead
Misha schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:38:
[...]

Dat staat nog op het wenslijstje :)
Sterker nog, daar kon op gestemd worden ;)

plan: Development-round-up - Iteratie #36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Deze gaat dicht, we pakken het wat groter aan. :) plan: Tweakers zet gebruikersreviews van de maand in de schijnwerpers
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.