HTPC + Download + Opslagserver

Pagina: 1
Acties:

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 19:53
Beste tweakers,

Ik wil graag een nieuwe pc aanschaffen. Hierbij de antwoorden op al jullie vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk films en series kijken. Daarnaast zal de pc 24/7 aanstaan om van alles te downloaden en voor webserver/fileserver te spelen. Dit is gewoon voor de lol.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In totaal mag het systeem tussen de 400 en 450 euro gaan kosten. Ik heb al een "oude" SSD en die wil ik in deze pc inbouwen. Die zit al bij de prijs in :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast de ssd van hierboven wil ik ook nog twee extra HD's inbouwen. Welke typen dit zijn weet ik niet... Ze zitten nu in een externe drive, en die wil ik intern gaan maken. Dit is vast en zeker zuiniger dan extern.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1Asus F2A85-M LE€ 63,99€ 63,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 108,30€ 108,30
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 29,96€ 29,96
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,90€ 23,90
1Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)€ 49,99€ 49,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB ** al in bezit **€ 80,10€ 80,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,18

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, niet echt. In een vorige BBG werd gezegd dat de amd a4-5300 voldoende was voor het kijken van hd-films. Dit is alles wat ik wil. Op basis hiervan heb ik een systeem samengesteld. Micro-ATX, veel ruimte voor harde schijven, FM2 en natuurlijk HDMI.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
* Moet Windows 8 en Ubuntu kunnen draaien. Ik weet nog niet welk OS ik van deze twee wil gaan gebruiken.
* Zo energiezuinig mogelijk zonder gekke dingen te doen.
* De kast moet in mijn tv kast passen. De kast mag dus niet groter zijn dan 35,7 cm hoog, 18,3 cm breed en 43,6 cm diep. Ik kan deze dan op zijn kant leggen en dan past het precies (daar kunnen pc's wel tegen toch?). Verder moeten de extra aansluitingen voorop de pc zitten, niet bovenop zoals bij de fractal design core 1000.
* Misschien nogmaals ten overvloede: graag veel ruimte voor harde schijven :)

Hebben jullie nog tips en opmerkingen? Of kunnen jullie mij behoeden voor grote fouten? Tnx <3

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04 10:22
Een 7200rpm HDD lijkt me niet de ideale keuze als het energiezuinig en (voor een HTPC altijd welkom) stil moet zijn. Voor het streamen en downloaden van films en muziek is iedere moderne harde schijf snel genoeg, dus neem een langzamer draaiende, (iets) energiezuinigere en (iets) stillere HDD.

Een (in mijn ogen) goede upgrade zou deze Hitachi zijn. 4TB ipv 3TB, stiller, energiezuiniger, maar nog belangrijker: gekwalificeerd voor 24/7 gebruik. Wel 50 euro duurder, dus bekijk zelf maar of je het er voor over hebt.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Waarom koop je geen NAS + een mediaplayer? Voor 24/7 gebruik veel geschikter, stabieler en zuiniger.
Waarom wil je ook 2 OS'en draaien?

Een paar jaar terug had ik ook een HTPC die alles-in-1 moest zijn, maar ik ben blij dat ik nu een Syno+Squeezebox+Mediaplayers heb. Een uitstekende vervanger voor de HTPC (geen gedoe meer met drivers, in standby gaan, etc etc.). Ook perfect voor Usenet & Torrent downloads en de goede DSM Interface&Apps van Synology zijn heel erg fijn.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
JPS schreef op maandag 27 mei 2013 @ 23:53:
Waarom koop je geen NAS + een mediaplayer? Voor 24/7 gebruik veel geschikter, stabieler en zuiniger.
Waarom wil je ook 2 OS'en draaien?

Een paar jaar terug had ik ook een HTPC die alles-in-1 moest zijn, maar ik ben blij dat ik nu een Syno+Squeezebox+Mediaplayers heb. Een uitstekende vervanger voor de HTPC (geen gedoe meer met drivers, in standby gaan, etc etc.). Ook perfect voor Usenet & Torrent downloads en de goede DSM Interface&Apps van Synology zijn heel erg fijn.
Helemaal mee eens :Y
Verder klopt de build wel redelijk, alleen zie ik die 8GB niet zo...4GB volstaat prima. Je zou dan eventueel dan naar een A6 kunnen overstappen; die zou in de toekomst dan ook meteen 3D kunnen doen.

iRacing Profiel

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 19:53
@Chris03, je hebt gelijk. Ik ga dit zeker aanpassen.

@JPS Je vraagt waarom ik geen NAS+mediaspeler gebruik. Om meerdere redenen, ten eerste passen hier veel minder harde schijven in dan in een "gewone pc" behalve als je heel veel geld wil uitgeven. Verder heb ik een eigen ambilight gemaakt en daar moet je speciale software voor draaien om die aan te sturen. Ook vind ik XBMC geweldig mooi en gaaf werken. En ik wil ook graag spotify kunnen draaien zodat ik in de woonkamer muziek heb :) Kortom, volgens mij ben je minder flexibel.
En ik wil niet twee OS'en draaien, ik wil een van de twee. Ik begin met windows 8, als dat niet bevalt stap ik weer terug naar Ubuntu.

@kroegtijger Ik zal eens nadenken over wat je zegt.

Bedankt voor de reacties iig :)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Tja, je moet het zelf weten maar ik denk dat je teveel met 1 apparaat wil. Ik begrijp je overweging, want die had ik ook (relatief lage kosten en flexibiliteit), maar je zult tegen allerlei praktische/gebruiksonvriendelijke issues aan gaan lopen. Ik kan je verzekeren dat de rest van de familie hier ook blij is met de huidige oplossingen en dat is ook wat waard.

Ik weet ook niet wat je beeld is van dataomvang, maar ik kan met een 2bay DS712+ (3TB+1,5TB) al heel goed uit de voeten. Er staat naast wat administratie ook een behoorlijke foto en muziekcollectie op (FLACs), die ik automatisch backup naar een Syno op een andere locatie. De echte ruimtevreters zijn de 3D BlueRay ISO's en overige HD films/series. Het meeste daarvan gooi ik weg na gezien te hebben. Die backup ik ook niet, als het weg is door een kapotte schijf dan is dat geen ramp.

Spotify kan je ook met een Sonos of Squeezebox gebruiken.

BTW: nog een mooie Ahanix mce303 HTPC case kopen? ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
JPS schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 18:11:
Tja, je moet het zelf weten maar ik denk dat je teveel met 1 apparaat wil. Ik begrijp je overweging, want die had ik ook (relatief lage kosten en flexibiliteit), maar je zult tegen allerlei praktische/gebruiksonvriendelijke issues aan gaan lopen. Ik kan je verzekeren dat de rest van de familie hier ook blij is met de huidige oplossingen en dat is ook wat waard.
Exact dezelfde situatie hier... Begon met 1 HTPC in de woonkamer, en dan komt er nog een Pi bij in de slaapkamer... Dat bleek toch wat lastig, dus dan komt er maar een NAS-je bij... En ook dat bleek niet te volstaan, want die disks waren toch wel wat klein, dus nog een USB-schijf aan gehangen.. maar ook die in no-time weer vol, dus een 2e nas met 2 disks én een USB-disk... en ook dat zit nu weer vol :( Daarnaast is de tuner in de HTPC leuk, maar ook niet altijd even praktisch omdat de HTPC dan ook 24/7 moet draaien en een 2e tuner past er weer niet bij... Om een lang verhaal kort te maken ben ik nu dus maar druk bezig een VM-omgeving te bouwen waar ik de komende tijd weer op kan door bouwen :') Een HTPC begint als gebruiks-voorwerp maar eindigt vaak als (te) dure hobby ;)
Ik weet ook niet wat je beeld is van dataomvang, maar ik kan met een 2bay DS712+ (3TB+1,5TB) al heel goed uit de voeten. Er staat naast wat administratie ook een behoorlijke foto en muziekcollectie op (FLACs), die ik automatisch backup naar een Syno op een andere locatie. De echte ruimtevreters zijn de 3D BlueRay ISO's en overige HD films/series. Het meeste daarvan gooi ik weg na gezien te hebben. Die backup ik ook niet, als het weg is door een kapotte schijf dan is dat geen ramp.
Storage kan heel extreem groeien heb ik helaas ondervonden. Zit nu op ruim 6TB en helemaal vol.. Uitbreidingsruimte voor geheugen en schijven zijn altijd welkom
Spotify kan je ook met een Sonos of Squeezebox gebruiken.
:Y maar ook hier gaat al snel weer een klein kapitaal in zitten als je je er eenmaal in gaat verdiepen :(
BTW: nog een mooie Ahanix mce303 HTPC case kopen? ;)

iRacing Profiel

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33

St@m

@ Your Service

Smaken verschillen blijkbaar. . Mijn vriendin wilde op de slaapkamer ook een htpc :D misschien heb ik de boel gewoon goed ingericht ;) Het werkt namelijk altijd!

On: htpc die je hebt samengesteld lijkt me prima

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 30-05-2013 00:14 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Goede setup, persoonlijk zou ik het geheugen ook vervangen door 4GB. Voor huis tuin en keuken HTPC gebruik is 2GB al genoeg. 4GB is dan een mooie marge.

Het combineren van meerdere apparaten in 1 is een keuze. Of het een goede keuze is hangt natuurlijk helemaal af van de situatie. Hier wil je een HTPC ook gebruiken om als webserver en fileserver te dienen. Hierbij staat de HTPC dus 24/7 aan. Dit heeft als nadelen dat je altijd "lawaai" hebt en dat de HTPC 24/7 stroom verbruikt. Het voordeel is dat je maar 1 apparaat hoeft aan te schaffen waardoor de investeringskosten lager zijn (een NAS met 4 of meer bays is inderdaad behoorlijk duur). Een ander voordeel tov een mediaplayer is de mogelijkheid om XBMC te draaien en de betere performance, hoewel dit tegenwoordig ook al op verschillende android settopboxen kan.

Of de keuze verstandig is hangt dan af of je de nadelen kan beperken. Geluidsproductie is de makkelijkste, gebruik stille 5400 rpm HDD's (bevestig deze met rubber) en neem een aftermarket CPU koeler (je hebt al een prima shuriken, maar in die CM kast past zelfs wel een kleine tower koeler (148mm)) en stel de fan in op een laag toerental. Zo kun je prima een stille setup realiseren (stilte is natuurlijk wel relatief). Misschien is het verstandig om de standaard casefan te vervangen door een stillere variant (nexus real silent is een aanrader).

Het 2e is stroomverbruik, afhankelijk van de stroomprijs zal iedere Watt die je setup verbruikt op jaarbasis (24/7 gebruik) ongeveer €2,- kosten. Een Trinity A4 setup is zeker idle (grootste gedeelte van de tijd is je HTPC idle) erg zuinig. Meer info hier Het grote zuinige server topic
Verbeterpunten kunnen het moederbord zijn en de voeding (80+ gold seasonic 360W voeding b.v.) Let ook op dat je zaken die voor korte tijd i/o vragen op de SSD zet (webserver? of download cache) zodat de HDD's zoveel mogelijk in spindown kunnen.

• ruurdkrekt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Zomaar een idee waar ik mee bezig ben op het moment, dus kan misschien wel wat offtopic zijn.

Maar kun je geen centrale server/NAS maken ergens in je meterkast of trapskast en dan achter de tv een raspberry pi die de films streamt vanaf je server? Mocht je dan op een gegeven moment willen uitbreiden naar meerdere tv's (verschillende slaapkamers) dan kun je hier weer gewoon een raspberry pi neer hangen?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 13:34

player-x

Disruptive by design

Zou als ik jou was even dit topic door lezen, zit vast wel wat relevante informatie voor je bij.

*Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

Ik zit een beetje in dezelfde situatie, behalve dat ik al een HTPC heb vergelijkbaar met bovenstaande build. Deze gebruik ik enkel als ik films en series wil kijken en wil nu eigenlijk een 24/7 oplossing. Daarom heb ik naar een NAS gekeken die dan ook flink moet kunnen downloaden, unrarren en parren etc. Wat ik uit reviews begrijp is dat een Synology uit de prijsklasse 200-250 euro (excl. HDD) hier moeite mee heeft, zeker als het tegelijk met andere taken plaatsvindt.

Het voordeel van een HTPC is dat je er ook mee kunt internetten en aditionele programma's en features kunt installeren, iets wat met een mediaplayer niet kan. Die heb ik ook 1 en juist de gebrekkige, trage interfaces en de beperkte ondersteuning van features en codecs maken het een, in mijn ogen, inferieur apparaat vergeleken met een HTPC.

Een NAS+mediaplayer is inderdaad zuiniger, maar zo heel veel kost een watt of 20-30 per jaar extra nou ook weer niet. Volgens mij moet je alleen voor zo'n oplossing gaan als je zeker weet dat je nu niet en in de toekomst niet gebruik wilt gaan maken van extra features.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Eerst had ik het idee dat een thuisserver tov een NAS nogal wat extra verbruik met zich mee zou brengen, maar na het doorlezen van het zuinige server topic las ik dat systemen met een idle verbruik van ~ 10 tot 15 W (exclusief HDD's) gewoon realistisch zijn. Aangezien een mid range NAS idle ook al een verbruik heeft van ~ 10 Watt (schatting http://nl.hardware.info/r...ten-review-stroomverbruik) kost het hogere verbruik van een zelfgebouwde server maar 10 euro extra in stroom per jaar. En je krijgt hier een hoop extra performance voor terug. Voor een echte low end fileserver zonder extra taken is een NAS dus prima geschikt, maar voor een wat meer veelzijdige oplossing is een zelfgebouwde homeserver dus prima geschikt.

Het stroomverbruik van een HTPC of mediaplayer is veel minder relevant omdat je deze niet 24/7 gebruikt. Een HTPC is een stuk veelzijdiger dan een mediaplayer, maar de huidige ARM opties die XBMC kunnen draaien zoals een raspberry pi of een Ouya zijn ook aardig veelzijdig. Het ligt er maar net aan wat de gebruiker nodig heeft, heb je alleen maar een afspeelapparaat bij je TV nodig dat XBMC draait, maar wil je wel gebruik maken van zaken als sickbeard e.d. dan denk ik dat een homeserver + XBMC mediaplayer handig is. Maar wil je op je TV ook zaken als surfen en mailen dan heb je gewoon een full feature HTPC nodig, dan kun je mogelijk de homeserver vervangen door een simpelere NAS (en het downloaden doen op de HTPC wanneer de NAS te traag is).

Echter een alles in 1 oplossing van de TS is ook een duidelijke optie. Zeker als je de nadelen, zoals ik die geprobeerd heb te inventariseren in bovenstaande post, kunt minimaliseren. Mocht je budget krap zijn, dan krijg je hiermee de meeste waar voor je geld. Natuurlijk moet je wat concessies doen.
Pagina: 1