Musical Mist - Werklog
Introductie
Na een korte introductie van Arduino op de UU (buiten het gewone curriculum om) leek het me interessant om zelf een 'klein' project te beginnen. Gezien mijn enige ervaring met elektrische circuits de natuurkunde lessen van de middelbare school zijn, wilde ik het mezelf niet te lastig maken.Ik wil graag mijn voortgang met jullie delen om hier en daar wat advies te ontvangen en dus het één en ander te leren van dit project.
Het Idee
Het idee is om met een digitale piano een matrix van 88 x 8 blauwe LEDs aan te sturen om zo animaties te creëren. Op het moment heb ik twee ideeën.- Regenval - Wanneer toetsn wordt ingedrukt, wordt er een regendruppel animatie getoond op kolomn. Vandaar ook de naam Musical Mist.
- "VU Meter" - Als toetsn wordt ingedrukt, laat kolomn zien hoe hard (m rijen hoog, hoe harder de aanslag, hoe meer LEDs er gaan branden.
Benodigdheden
Schema's

LED-matrix: Anodes worden per rij aan elkaar gebonden, cathodes per kolom

Aansturing - Door middel van een transistor op de juiste rij en juiste kolom gaat een bepaalde LED branden.
Componenten
- 704x LEDs (3.4V - ergens tussen de 20 en 30 mA vermoed ik, zodra m'n multimeter binnen is, eventjes meten)
- 96x 100Ω weerstand
- 192x 1kΩ weerstand
- 96x NPN BJTs (2N3904)
- 8x P-channel MOSFET (IRF9Z34)
- 12x 0.01µF keramische condensator
- 8x 100µF elektrolytische condensator
- 12x Shift register (74HC595)
- 1x Arduino (in dit geval de Stickuino variant, omdat ik die al in huis heb)
- 1x 5V/3A voeding
- En koperdraad en 'protoboards'.
Hoe gaat het werken
Het idee is om d.m.v. multiplexing maximaal 88 LEDs per keer te laten branden. Wanneer een toets wordt ingedrukt wordt de respectievelijke key in een array opgehoogd. Wanneer deze dus groter dan nul is, mag de des betreffende transistor aan de kant van de cathode sluiten, zodat het circuit gesloten wordt.Het signaal wordt verzonden via shift registers, zodat één rij wordt bediend. (Dus, key > 0 dan verzend '1' naar shift registers)
De regenval animatie begint dus bij de array van de bovenste rij, wanneer een bepaalde key naar nul zakt wordt de key in de tweede rij opgehoogd.
Voortgang
Op het moment moet ik nog op een aantal componenten van Futurlec wachten. Met de onderdelen die ik al had heb ik het idee met 4 LEDs getest. Handmatig dus de rij verplaatsen en zelf een kolom uitkiezen die aan moest. Niet zo geweldig spannend, dus.
De spullen die ik dacht nodig te hebben voor dit project (+wat extra's). Het bleek toch niet voldoende te zijn
Ook moet ik nog op zoek naar een fatsoenlijke externe voeding. De Arduino levert immers niet genoeg stroom en de oude PSU die ik hoopte te gebruiken, is ook niet je van het (de fan hapert, dus ik vertrouw het niet meer helemaal).
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkCreative op 26-05-2013 17:37 . Reden: opmaak ]