Acties:
  • 0Henk 'm!
http://tweakers.net/ext/f/elHevs83AmavFxgGVLp1rI5p/full.jpg

Al geruime tijd heb ik de beschikking over zowel een i7-2600k setup als een i7-920, laatstgenoemde fungeerde al jaren als mijn vaste pc. Dit weekend heb ik echter de i7-2600k setup geheel in gebruik genomen en overgezet naar mijn vaste desktop.

Saillant detail is dat ik geen gebruik meer wilde maken van vaste schijven in mijn pc. Ik heb genoeg opslag oplossingen hier waardoor dit overbodig is. Alle data zoals die van dropbox e.d. mogen dus op een externe USB3.0 harddisk (zie hieronder). Programmatuur als office e.d. worden wel gewoon op de SSD geplaatst.

http://tweakers.net/ext/f/8R1urFRbX5AxC7KLxGo3cpRG/full.jpg
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 258,-€ 258,-
1Asrock Z68 Pro3€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5€ 0,-€ 0,-
1Auzentech X-FI Prelude 7.1€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Storm Scout€ 91,95€ 91,95
1Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart€ 169,66€ 169,66
1Asus VK266H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Ultimate (NL Retail)€ 252,89€ 252,89
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 25,95€ 25,95
3Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 30,20€ 90,60
1Cooler Master Real Power M700€ 0,-€ 0,-
1Logitech USB Desktop Microphone€ 18,15€ 18,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 907,20

http://tweakers.net/ext/f/I3MddYT3vApO800YgVGKs6Lf/full.jpg
De PC voelt zeer traag aan en start bovendien bijzonder langzaam op.

Bios post gaat snel, vervolgens krijg ik Windows Starten te zien en vertoef ik hier pak en beet zo'n 30. seconden. De software (dropbox, gtalk etc.) wordt daarna snel geladen al voelt de pc over het algemeen wel traag aan, ik meen dit probleem niet gehad te hebben tijdens de beginfase van het installeren. Ik gok dat dit pas gekomen is nadat ik met drivers aan de haal ben gegaan.

Ik kom van een i7-920 met een Crucial M4 op een SATA-300 poort maar die startte toch heel wat vlotter op dan deze pc. En dat is vreemd, want deze setup bootte normaal instant naar de desktop met nagenoeg dezelfde software. Hier zit iets dus, goed, verkeerd.

http://tweakers.net/ext/f/ZRQLIRV7bawG9KrbyBpx1ju4/full.jpg

- Nieuwste USB3.0 drivers gedownload van Etron zelf, Asrock website staan oudere. Voorheen met dit moederbord wat ruzie mee gehad dus wilde ik hier eerst naar kijken.
- Externe harddisk losgekoppeld.
- Externe harddisk losgekoppeld en vervangen voor een interne 3TB disk.
- USB3.0 controller uitgeschakeld (bios)
- USB3.0 controller uitgeschakeld in apparaatbeheer (concreet Etron USB 3.0 Extensibel Host Controller & Etron USB 3.0 Extensibel Root Hub)
- Msconfig, nagenoeg alles uitgeschakeld als dropbox, gtalk etc....
- Benchmarks uitgevoerd, SSD haalt de volle snelheid.
- Herstelpunt geladen,naar het punt voordat ik ben gaan spelen met de USB3.0 drivers
- XFastUSB geïnstalleerd van Asrock, voorheen verhielp dit toen de ruzie met de USB3.0 poorten vreemd genoeg
- Samsung Magician geïnstalleerd, geeft aan dat de SSD in orde is.
- Ccleaner gedraaid, ben een beetje radeloos en dacht laat ik het register eens opschonen wie weet.... :+
- Bios-update
- Firmware-update van de schijf
- WD SES drivers repair gedaan (had al de nieuwste)

Windows is verder geheel up-to-date.

http://tweakers.net/ext/f/Q5APiXSrIexlDJIfyskqDnzS/full.jpg
De volgende zaken starten allemaal op.
Let op! Nagenoeg alles heb ik al eens uitgeschakeld, dit heeft niet mogen baten.

http://tweakers.net/ext/f/gNxj4ijv3YAPvtvyj5hL0eS0/full.jpg
Een voor de hand liggende optie is het opnieuw installeren van Windows, dit wil ik echter als laatste optie houden omdat dit veel tijd kost en ik bovendien geen garantie heb dat ik hiermee het probleem verhelp.

Ik ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen. Ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig naar de oorzaak van dit probleem. Zelf heb ik het idee dat het aan software/drivers ligt en niet aan de hardware of bijvoorbeeld het gebruik van een externe harddisk als data disk (deze is over USB3.0 immers rap zat productreview: Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart review door Perkouw).

Offtopic: mogelijk moet dit topic toch naar Processors, Moederborden & Geheugen moved worden, echter leek me dit wat meer voor WC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kijk.. een mod geeft het goede voorbeeld van een TS ;)
Wat is je 'write' policy op de externe hdd ? Ik gok dat deze nog op quick removal staat i.p.v. normaal.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!
DukeBox schreef op zondag 26 mei 2013 @ 12:50:
Kijk.. een mod geeft het goede voorbeeld van een TS ;)
Wat is je 'write' policy op de externe hdd ? Ik gok dat deze nog op quick removal staat i.p.v. normaal.
Inderdaad, zojuist even veranderd!
Echter zit ik dan natuurlijk nog steeds met hetzelfde probleem, gezien ik zonder de harddisk ook nog gewoon het probleem ervaar. :-(

Edit: De pc opnieuw geïnstalleerd. Ook na de installatie van de USB3.0 drivers verliep alles vlotjes en bleef de pc snel booten. Na het aansluiten van de externe harddisk is het opstarten echter weer een drama geworden. Ik kom er echt niet meer uit. |:(

Edit 2: Wellicht een interessante constatering. Zodra ik een back-up wil maken met de ingebakken back-up functionaliteit van Windows 7 geeft deze een I/O error op de schijf aan. Dit terwijl ik prima naar de schijf kan schrijven en hier ook prima vanaf kan lezen. Wanneer ik dit probeer met een andere externe harddisk (van hetzelfde type overigens) krijg ik eenzelfde error.

Opvallend genoeg werkt het wel met een geheel andere USB3.0 harddisk pricewatch: Freecom Mobile Drive XXS 3.0 1TB Zwart.
Dan is er dus iets met de externe harddisks van WD aan de hand en/of de software en/of de drivers die hierbij horen.

The plot thickens.

[Voor 57% gewijzigd door Perkouw op 27-05-2013 08:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je een usb2 only poort op je pc (dus niet usb3) om op te testen ? Mogelijk incompatibiliteit tussen de 2 usb3 devices ?

[Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 27-05-2013 09:12]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!
DukeBox schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:12:
Heb je een usb2 only poort op je pc (dus niet usb3) om op te testen ? Mogelijk incompatibiliteit tussen de 2 usb3 devices ?
Zal het eens wat langer testen op een USB2.0 poort, dat kan geen kwaad inderdaad.
Er is trouwens de gehele tijd maar één USB3.0 device aangesloten. Dat lijkt me het probleem dan ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07-07 09:43
Kan ook zijn dat de controller iets vast houdt in zijn geheugen (gehad met een ide-sata controller). De WD harddisk aansluiten op de usb 3.0 controller "chkdsk /r /f" uitvoeren en daarna evt. S.M.A.R.T. waardes uitlezen met chrystaldisk info.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Bovenstaand lijkt me niet van toepassing, zelfs met een frisse installatie geeft hij kuren. Blijft allemaal maar vreemd dit.

[Voor 64% gewijzigd door Perkouw op 13-06-2013 16:24]

Het lijkt hem toch te zitten in de pricewatch: Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? Het lijkt mij iets te maken te hebben met de software/drivers. Ik krijg dit echter maar niet opgelost. Disk niet aankoppelen geeft alsnog gezeur. Het goed verwijderen van software/drivers heeft tot op heden ook geen soelaas geboden.

Perkouw is getting out of options. :/

[Voor 36% gewijzigd door Perkouw op 13-06-2013 16:25]

• MegaTronics
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-07-2018

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Perkouw schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:23:
Het lijkt hem toch te zitten in de pricewatch: Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? Het lijkt mij iets te maken te hebben met de software/drivers. Ik krijg dit echter maar niet opgelost. Disk niet aankoppelen geeft alsnog gezeur. Het goed verwijderen van software/drivers heeft tot op heden ook geen soelaas geboden.

Perkouw is getting out of options. :/
Geen idee, maar ik heb ook een vaag probleem met die WD schijf, zoals hier te lezen is. Ik gebruik hem nu als backupschijf aan mijn laptop en daar werkt die wel naar behoren.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

MegaTronics schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:30:
[...]

Geen idee, maar ik heb ook een vaag probleem met die WD schijf, zoals hier te lezen is. Ik gebruik hem nu als backupschijf aan mijn laptop en daar werkt die wel naar behoren.
Vreemd.
Zoals eerder al beschreven. Als ik een back-up wil maken met de ingebouwde back-up functie van Windows 7 dan wordt deze ook afgekapt vanwege een zogenaamde I/O error. Dit terwijl ik de schijf gewoon prima kan gebruiken. Alleszins vreemd.

Een oplossing zou fijn zijn. Na een frisse install met alles erop en eraan behalve de schijf start de pc ook velen malen sneller op (seconde ten opzichte van 1 minuut +) :/

Ben er onderhand wel een beetje klaar mee eigenlijk. Om nu weer een vaste disk in te bouwen is ook weer wat jammer. Ik wil mijn pc eigenlijk diskloos houden. Bovendien mag ik dan wederom een reinstall gaan doen. Anders heb ik nog steeds last van het gezeik. 8)7

[Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 13-06-2013 16:35]

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb wel eens systemen gezien die ook erg traag waren tijdens het opstareten, maar daar bleek naderhand de virusscanner het probleem te veroorzaken. Die begon tijdens het opstarten alle externe schijven te controleren (device control binnen Eset).

MegaTronics schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:37:
Ik heb wel eens systemen gezien die ook erg traag waren tijdens het opstareten, maar daar bleek naderhand de virusscanner het probleem te veroorzaken. Die begon tijdens het opstarten alle externe schijven te controleren (device control binnen Eset).
Ik heb totaal geen last wanneer ik deze schijf, pricewatch: Freecom Mobile Drive XXS 3.0 1TB Zwart, eraan laat zitten.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik begin ook te vermoeden dat die WD iets vaags doet in die controller, zeker gezien de vage problemen bij jou en bij mij. Misschien zit er wel een Prism backdoor in :p. Ik zal eens kijken of ik ergens een andere externe case kan scoren met 4 TB support om te kijken wat die daar mee doet.

* MegaTronics heeft ook een WD Elements 2 TB die raar deed en sinds die disk in een Sharkoon behuizing zit is alles opgelost.

[Voor 5% gewijzigd door MegaTronics op 13-06-2013 16:43]

Het is dat ik geen schijf meer in mijn pc wil en deze schijven niet wil slopen (vind ik dan weer zonde). Maar ik begin er toch wel behoorlijk klaar mee te zijn dat ik bijna alternatieven ga overwegen.

Dan te bedenken dat ik twee van deze schijven heb staan bij deze pc en ik er hier bewust maar één van aangekoppeld laat zitten. Dat geeft al genoeg gezeik. :/

Net even de volgende zaken gedaan
- Bios-update
- Firmware-update schijf
- WD SES drivers repair gedaan (had de laatste versie al).

0% verbetering :(

[Voor 18% gewijzigd door Perkouw op 13-06-2013 17:20]

• Gmount
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-10 09:45

Gmount

Ecorunner lid

Ik heb er wel eens last van gehad dat de drivers/software van WD plotseling de cpu ging belasten, hij loopt dan vast oid. (werd blauw in broncontrole en gebruikt bijna een hele thread)
sowieso is de software niet zo geweldig, na een paar updates kon ik plotseling niet meer backuppen via de software. ik gebruik het nu dus niet meer.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• iamzero456
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:23
Presteerd je SSD naar behoren? Geeft ie gemiddeld beetje de juiste snelheid in MB's aan? Aangezien je ook aangeeft dat de PC zelf ook wat stroperig aanvoelt. De health van een SSD kan goed zijn, maar hoeft niet 100% snelheid te betekenen.

Even voor de duidelijkheid je hebt dus een Crucual M4 of een andere? Staat niet in je lijst namelijk.
Gmount schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:51:
Ik heb er wel eens last van gehad dat de drivers/software van WD plotseling de cpu ging belasten, hij loopt dan vast oid. (werd blauw in broncontrole en gebruikt bijna een hele thread)
sowieso is de software niet zo geweldig, na een paar updates kon ik plotseling niet meer backuppen via de software. ik gebruik het nu dus niet meer.
Daar heb ik dan gelukkig weer geen last van. Hoewel het maken van een back-up met behulp van de back-up functie in Windows 7 gewoon niet werkt omdat deze een foutcode retourneert. Maar dat schijnt iets te maken te hebben met hoe de schijf voor geformatteerd geleverd komt. Iets met de block grootte meen ik ergens gelezen te hebben.
iamzero456 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:15:
Presteerd je SSD naar behoren? Geeft ie gemiddeld beetje de juiste snelheid in MB's aan? Aangezien je ook aangeeft dat de PC zelf ook wat stroperig aanvoelt. De health van een SSD kan goed zijn, maar hoeft niet 100% snelheid te betekenen.

Even voor de duidelijkheid je hebt dus een Crucual M4 of een andere? Staat niet in je lijst namelijk.
Handig, helemaal vergeten te vermelden. Het betreft hier een Samsung 830 series 128GB.
De SSD werkt helemaal naar behoren, diverse benchmarks geven aan dat hij de snelheid behaalt welke hij moet behalen volgens de specificaties.

Het blijft allemaal een erg vreemd probleem. Ik zit er sterk over te denken mijn disks te verkopen en toch maar weer over te stappen naar interne disks. Iets waar ik juist vanaf wilde zijn. :(

[Voor 30% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2013 21:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb zelf twee WD externe schijven waar de disks intern van verschillende series zijn - de laatste bleek een qua firmware aangepaste 2TB EARX te zijn en die gaf exact dezelfde ergernis.
Je ziet op dt moment ook het ledje op de USB bridge pulseren op de polling frequency waarmee het OS tijdens de driver load fase de disks detecteert.

Uiteindelijk heb ik de casing maar opengetrokken en de schijf vervangen door een off-the-shelf harddisk die het problem niet vertoont, vreemd genoeg werkt de SATA disk uit de Elements als direct aangesloten schijf probleemloos evenals de EARX 2TB die nu ín de Elements zit maar voorheen direct aangesloten was :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0Henk 'm!
alt-92 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 18:31:
Ik heb zelf twee WD externe schijven waar de disks intern van verschillende series zijn - de laatste bleek een qua firmware aangepaste 2TB EARX te zijn en die gaf exact dezelfde ergernis.
Je ziet op dt moment ook het ledje op de USB bridge pulseren op de polling frequency waarmee het OS tijdens de driver load fase de disks detecteert.

Uiteindelijk heb ik de casing maar opengetrokken en de schijf vervangen door een off-the-shelf harddisk die het problem niet vertoont, vreemd genoeg werkt de SATA disk uit de Elements als direct aangesloten schijf probleemloos evenals de EARX 2TB die nu ín de Elements zit maar voorheen direct aangesloten was :P
Interessant. Bios post blijft tegenwoordig ook lang hangen en dan zie je inderdaad het witte ledje pulseren op de harddisk. Daarna brand deze constant en gaat de post verder. Al met al duurt me allemaal te lang en vind het nu wel best geweest.

Eerdaags op V&A gooien en dan koop ik er wel een andere disk voor terug. Eerst de pc maar weer opnieuw installeren zodat deze weer gewoon vlot opstart zonder die disk(s).

• JerX
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:57
Probeer eens een Windows Performance Analyzer te draaien. Zie je meteen welke apps/services voor vertraging zorgen. Als je mij eventueel een DL linkje stuurt dan kan ik hem voor je uitlezen (als het jouw niet lukt).

Heb je trouwens al de SSD geoptimaliseerd voor W7?

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee