[Macbook Air] MagSafe 45W/60W/85W uitwisselbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
Helaas is mijn eerder tijdelijk provisorisch gerepareerde MagSafe connector nu toch echt aan vervanging toe.
Zeer waarschijnlijk wederom draadbreuk (was wel te verwachten zonder degelijke trekontlasting)

Nu vroeg ik mij af, of ik niet beter meteen ipv de originele 45W adapter, ook een 60W of 85W kan kopen (ze zijn even duur)
Wellicht koop ik in de nabije toekomst een Macbook erbij (weet nog niet welk model) ik zou het dan wel super fijn vinden als ik de nieuwe oplader ook zou kunnen gebruiken voor die 2e Macbook.

De Air heeft oorspronkelijk de 45W adapter nodig, maar 'mag' volgens Apple wel een oplader hebben van een hoger wattage:
Lichtnetadapters voor op Intel gebaseerde Apple-notebooks zijn verkrijgbaar in 45W, 60W en 85W. Hoewel u altijd een adapter met de juiste wattage moet gebruiken voor uw Apple-notebook, kunt u zonder problemen een adapter met een hogere wattage gebruiken.
bron: http://support.apple.com/kb/HT2346?viewlocale=nl_NL
Heb ik dat correct begrepen? /3

Wat ik me alleen wel afvraag; welke MagSafe moet ik op letten? Ik begreep dat er een type 1 en type 2 is?

Dus als ik een 60W of 85W adapter koop, moet ik dan een type 1 of 2 MagSafe hebben? :?

Het gaat om een macbook Air late 2010 (model A1370)

Ik ben van plan bij Apple zelf te bestellen (danwel een APR binnen te lopen) voor de aankoop, maar andere aankoop tips zijn ook welkom ;)

[ Voor 13% gewijzigd door autoreverse op 24-05-2013 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Type 2 zit alleen op de nieuwste MBA en MBP retina. Je hebt dus type 1 nodig.

Houdt er rekening mee dat hoe hoger het wattage, hoe groter en zwaarder de oplader. Je hebt denk ik niet zonder reden voor een Air gekozen :)

De 85W is bedoeld voor de 15" Pro's. De 60W is gericht op de 13" Pro's. Wanneer je dus zeker weet dat het in elk geval geen 15" wordt, zou je misschien de 60W variant kunnen nemen. Houdt er wel rekening mee dat je dan alsnog waarschijnlijk een opzetstukje gaat moeten gebruiken wanneer je die type 1 oplader op een MacBook zet die type 2 nodig heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Muthas op 24-05-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Aha, super Muthas!

Ik weet iig al wel zeker dat het geen 15", het wordt wederom een 11" of een 13" (de macbook waar het nu om gaat is die van de mrs. <3 )

Dus dan kan ik best voor een 60W gaan, magsafe type 1. Check!

Goed dat je er even op attendeert dat die blokken groter en zwaarder zijn. Voor mij is dat denk ik niet echt een probleem, voor de mrs. iig niet. Die neemt 'm haast nooit mee, en als ze dat doet, neemt ze de adapter al helemaal niet mee (gebruikt 'm dan een paar uurtjes, wat op volle batterij prima te redden is)

Het zou fijn zijn, als ik in de toekomst een eventuele 2e macbook (de mijnes, dan 8) ) bij thuiskomst gewoon aan 'haar' MagSafe kan hangen (vermits die onbezet is op dat moment) en 'mijn' oplader in de laptop tas kan laten zitten, bijvoorbeeld.....

[ Voor 20% gewijzigd door autoreverse op 24-05-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 16:59
Het is vrij simpel,

Als de adapter het minimale vermogen biedt voor de laptop kan je gebruiken.
Zo kan je een macbook pro adapter rustig gebruiken bij een Macbook Air maar andersom niet (mits je Macbook Pro al is opgeladen, dan lukt het soms nog wel).

[ Voor 14% gewijzigd door BoringDay op 24-05-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BoringDay schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:10:
Het is vrij simpel,

Als de adapter het minimale vermogen biedt voor de laptop kan je gebruiken.
Zo kan je een macbook pro adapter rustig gebruiken bij een Macbook Air maar andersom niet.
Bijna.

Het eerste klopt; een 85W adapter gebruiken op een MacBook Air is geen probleem en doet niks raars. Een 45W-adapter gebruiken op een MacBook Pro echter werkt ook maar zal tot gevolg hebben dat de batterij niet of slechts heel langzaam laadt. Idem dito een 60W adapter; die laadt langzamer.

Verder, de nieuwste generatie MacBook Airs en Pros met retina scherm hebben MagSafe 2 aansluting met een kleinere plug dan de originele. Er is een adapter (van Apple) om van een 1-oplader naar een 2-device te gaan. Vice versa zover ik weet niet. Wellicht van derde partijen. Binnen MagSafe 1 bestaan ook twee soorten pluggen, de L en de T-types. Op een originele MacBook Air (1e generatie) zijn alleen de T-types bruikbaar omdat die aansluiting naar beneden wijst; het T-type komt dus in de knel met je ondergrond. Op alle andere varianten zijn beide soorten bruikbaar.

Overigens als je een losse koopt: altijd 85W kopen. Kost hetzelfde als 60W en is universeel bruikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 24-05-2013 19:15 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
CyBeR schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:14:
[...]
Verder, de nieuwste generatie MacBook Airs en Pros met retina scherm hebben MagSafe 2 aansluting met een kleinere plug dan de originele. Er is een adapter (van Apple) om van een 1-oplader naar een 2-device te gaan. Vice versa zover ik weet niet. Wellicht van derde partijen. Binnen MagSafe 1 bestaan ook twee soorten pluggen, de L en de T-types.
Overigens als je een losse koopt: altijd 85W kopen. Kost hetzelfde als 60W en is universeel bruikbaar.
Bedankt voor je tip!

Dit is precies waar ik even verduidelijk over zocht (type 1 of 2); en inderdaad wil ik een L-type connector. Die vind ik het handigst. Hoewel een T-type overigens ook nog wel kan, want de MagSafe poort van mijn macbook air wijst niet naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 21:40
Waarom ga je niet voor de 2e gen? Die is toch meer toekomst bestendig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 20:49
martijnmartijn schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 23:30:
Waarom ga je niet voor de 2e gen? Die is toch meer toekomst bestendig?
Omdat een 2e niet past op een 1ste... En daar zijn geen officiële verloopjes voor.
Wel van 1 naar 2, dus 1 een must in dit geval sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Zo is het maar net ;)

Bedankt voor al jullie advies :>

Had aanvankelijk via MP een 2e hands 60W adapter opgespoord voor 3 tientjes. Maar de eigenaar kon niet met zekerheid zeggen (laat staan aantoonbaar) dat de oplader origineel Apple was. En ik hoef geen Ebay replacement meuk meer. :/

Dus ik ben vanmiddag even langs gewipt bij de Apple Store hier op het Leidseplein. Binnen 2 minuten liep ik weer buiten met een 85W MagSafe 1 oplader (afrekenen via de App Store app gaat mega-snel :D )

De 85W is idd een stukje groter dan de 45W adapter, en ietsje zwaarder (maar niet gek veel meer) dus ik ben blij.
Wat hierboven al gezegd werd, voor diezelfde 79 euro die de 45W variant kost, heb je net effe wat meer 'waar' voor je geld.

Inmiddels ook op MP een afgeknipt snoertje met MagSafe 1 connector voor 7,50 euro met een gekocht van iemand, waarvan het voedingsblok stuk was gegaan. Daarmee ga ik op een rustig moment proberen de oude 45W adapter te openen en het snoertje te vervangen. Maar dat wordt vervolgd in een ander draadje :O

Lukt dat, dan heb ik mooi een extra reis- of reserve adapter, lukt dat niet, dan ben ik 7,50 euro achter de wagen :P

[ Voor 31% gewijzigd door autoreverse op 27-05-2013 22:20 ]

Pagina: 1