• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
Ondanks dat de nieuwe L-shape magsafe verbinding al een 'leap forward' is voor wat betreft duurzaamheid, is mijn Apple adapter voor de Macbook Air 45W toch slachtoffer geworden van interne kabelbreuk... ;w

De breuk zit, in tegenstelling tot wat ik veel lees, niet bij de adapter / witte behuizing, maar direct bij de magsafe connector.

n.b het gaat hier om magsafe type A (ook wel L-vorm genoemd)
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.tuaw.com/media/2010/04/magsafe-family.jpg

Ik heb het draad voorzichtig open gesneden en gepeld en zag dat de binnenste kern geknapt was, direct na het dikkere/verstevigde stukje witte rubber na de aluminium connector. Waarschijnlijk is dit gebeurd door draai of rol bewegingen van de kabel. Het buitenste rubber is heel flexibel, maar de interne kern is een hard plastic achtig dun kabeltje, die dus niet flexibel is en op de knikpunten al snel zal openbreken.

Ik heb provisorisch het draadje nu 'gerepareerd' met wat soldeer en duc-tape, zodat ik de mac in ieder geval weer voorzichtig kan opladen. Ik wil echter toch wel een veiliger, blijvend herstel uit gaan voeren aan de magsafe adapter.

Mijn plan is om de kabel 2 cm in te korten en er een nieuwe magsafe connector op te zetten.

Helaas is de aluminium connector zelf niet open te maken, voorzover ik kan zien. Weet iemand hiervoor een oplossing? Ik heb al gezien dat je complete draden kunt bestellen die je vanaf de witte behuizing vervangt. Is dat mijn enige mogelijkheid? Of kent iemand een oplossing om de bedrading aan een replacement magsafe connector te zetten?

Of is het veel simpeler en aan te raden om wel gewoon de hele draad vanaf de behuizing de draad te vervangen? Ik dacht dat het juist beter zou zijn om de adapter zelf met rust te laten, en alleen iets aan de kabel/connector te doen, vandaar...

Verder zie ik, dat veel replacement bedrading (dus compleet snoertje vanaf de adapter tot de magsafe connector) 4 aderig is, en die van mijn macbook air is 2 aderig...? :?

Ervaringen, tips en advies welkom!

Een nieuwe halen kan altijd nog! (€79,- :'( )

EDIT:
Deze How-To gevonden. Is eigenlijk de beste, denk ik. Deze ga ik volgende week eens proberen:

[ Voor 41% gewijzigd door autoreverse op 16-08-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57
Dat connectortje kan prima open hoor. Tangetje op het magneetje zetten en voorzichtig lostrekken (wel mild geweld voor nodig). Vervolgens til je het stukje electronica er zo uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Zijn die krimpkousjes nog nodig, denken jullie? Die heb ik zo niet liggen, zal ik die maar in huis halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Gelukt!
Niet helemaal volgens plan; de connector is toch onvermijdelijk een beetje beschadigd, ookal had ik stukjes rubber tussen de tang gedaan. Dat ding is niet zo gemakkelijk open te krijgen, zeg! Het gereedschap is wel 4 keer door de kamer gevlogen, met zere vingers incl. (of ik ben gewoon niet zo handig)
Uiteindelijk knapte het metalen voetje van de plastic binnenwerk (waar de koperen pootjes aan vast zitten) en was 1 pootje stuk. Dat dus eerst met bizon kit gelijmd (beter met secondenlijm kunnen doen denk ik)

Afbeeldingslocatie: http://img854.imageshack.us/img854/3914/img3348j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/4387/img3346s.jpg

Het materiaal is super gevoelig allemaal, ik heb niet zo'n kleine soldeer bout dus moest erg uitkijken dat ik de ledjes en chips niet smolt...
Verder heb ik zelfs het klemmetje terug kunnen zetten.

Ik had eerder de fout gemaakt om dat stukje extra witte rubber wat direct aan de connector zit, over het snoer heen, open te snijden. Nu heb ik dus geen knik-ontlastig meer, vanaf de connector. Ik wilde er een veertje van een balpoint in zetten (over het snoertje heen; ook al eens met succes bij een andere connector waar het snoer telkens knikt/beweegt, waardoor de knik ineens verdeeld wordt over 4 cm. Werkt super goed. Helaas lukte me het niet een dergelijke oplossing te vinden om dat veertje goed vast te zetten in de behuizing van de connector.

Uiteindelijk heb ik het opgelost door een plastic plug (gewoon een standaard bouwmarkt - ligt in je gereedschapkist plug) een stukje af te snijden en die als trek-ontlasting te gebruiken.
het snoer wordt dan samengeknepen door de plug (net zoals de schroef de pootjes van de plug zou uit laten zetten in het gat in de muur) en als er aan het snoer getrokken wordt, zal het trekken al geblokkeerd worden bij de plug ipv op de soldeerpunten.

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/4994/img3350y.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door autoreverse op 24-08-2012 12:29 ]

Verwijderd

Geen garantie meer?

I had een soortgelijk probleem bij mijn magsafe kabel, gewoon zomaar opengescheurd:
(Terwijl deze op mijn bureau ligt en vrijwel nooit (intens) gebruikt word.)

Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/imgly_production/5394948/large.jpg

Ik ging gewoon naar de Apple Store, en pakweg tien minuten later stond ik alweer buiten met een nieuwe oplader terwijl het buiten garantie was.

Het was blijkbaar een bekend euvel waar ze nogal coulant over doen.

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/3s3e3g461s0s3Z0S2h06/Magsafe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Heb je de oude nog? Ik de lader wel van je willen overnemen evt. voor de magsafe connector (die van mij overleeft geen 2e reparatie meer tzt)

Inderdaad geen garantie meer (ruim 2 jaar oud) Ik had natuurlijk nog wel even kunnen proberen (de coulance testen) bij de Apple Store hier in Amsterdam. Maar ja, ik had ben eigenlijk vooral een tweaker en wil natuurlijk graag zelluf doen :)

[ Voor 25% gewijzigd door autoreverse op 31-08-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze moesten hem innemen, protocol, helaas want anders had ik hem zelf wel gerepareerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Update; heb toch maar bij Apple een nieuwe adapter gekocht. Meteen maar de 85W versie; mocht ik ooit 'later' nog een andere Apple laptop kopen; dan weet ik zeker dat die het daar ook op doet, ongeacht welke laptop ik dan kies.

Nog geen paar weken later was ook de kabel van die nieuwe helaas weer helemaal naar z'n grootje; natuurlijk eigen schuld - waarschijnlijk is de poot van de bank eroverheen gerold tijdens het verschuiven van de bank |:( Helaas helaas is de dunne kabel dan meteen stuk; opladen werkte nog wel maar de boel lag wel open.

Vervolgens complete kabel via Ebay besteld - niet goedkoop; maar wel originele kwaliteit: dus met metalen kop en rubberen kabel (geen hard plastic) en die erin gesoldeerd.

Result:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/133731/magsafe_repair.jpg
Pagina: 1