Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 13:19
Beste Tweakers,

Mijn nieuwe zelfbouw pc weigert te starten. Er komt geen moederbord "beep" of self test.
Zodra ik de power knop induw starten de fans maar stoppen ze meteen ook (zie kort filmpje). Het moederbord is een Gigabyte GA-Z77N-WIFI, cpu is Intel Core i5 3570 Boxed, psu is Silverstone Strider Plus SST-ST60F-PS en koeler is een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Ik had eerst alle componenten ingebouwd, maar nu probeer ik ook met zo weinig mogelijk: enkel moederbord, cpu, ram, cpu koeler, cpu_fan, system_fan, psu met 24pin m/b connector en de power switch header.

Nu had ik de cpu koeler eerst in een andere oriëntatie gemonteerd maar besefte toen dat de gpu niet zou passen. Ik heb dus de koeler twee maal moeten monteren.
  1. Hoe kan ik bepalen welk onderdeel het probleem geeft? Is mijn cpu, moederbord of psu kapot?
  2. Moet ik de 4-pin power aansluiten op het moederbord of is enkel een 24-pin voldoende? (Mijn psu heeft geen 4-pin connector)
  3. Ligt het misschien aan het feit dat er (nog) geen keyboard of hdd aangesloten is?
  4. Kan een moederbord een selftest doen zonder cpu?
Ik heb spijtig genoeg geen extra psu of moederbord om te testen. Hoe kan ik bepalen wat ik moet terugsturen naar Azerty.nl?

[ Voor 4% gewijzigd door AndrewF op 22-05-2013 08:24 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:05

BoAC

Memento mori

Je moet die 4-pin power wel aansluiten op je moederbord. Volgens de site van de voeding fabrikant heeft je voeding die wel :-)
1 x 8 / 4-Pin EPS / ATX 12V connector(550mm)

[ Voor 16% gewijzigd door BoAC op 22-05-2013 08:28 ]

Verwijderd

Dat kan het inderdaad wel eens zijn, dat hij gewoon wat extra sap nodig heeft.

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 13:32
Nieuwe voedingen worden meestal met een acht pins geleverd (2 blokjes van 4) prik er 1 van in en laat de andere ernaast bungelen.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46

alm

Je kan de voeding testen (niet aangesloten op mobo) met een paperclip, dacht pin 14 (groen) verbinden met ground (zwart). Dan moet hij aan gaan en kun je met een Multi-meter de spanningen controleren (t.o.v. ground). Als hij niet aan gaat, of slechts kort, dan is vermoedelijk de voeding defect. Als je niet weet hoe, zoek dan even een instructie via (bijv.) Google.

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 13:19
BoAC schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:27:
Je moet die 4-pin power wel aansluiten op je moederbord. Volgens de site van de voeding fabrikant heeft je voeding die wel :-)
Alright! Dat was inderdaad het probleem. De extra pinnetjes hangen er naast, maar het moderbord start op!

Bedankt voor de extreem snelle reacties iedereen.

Nu eerst naar het werk vertrekken en vanavond verder spelen :)

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 13:32
Kan je in iedergeval met een gerust hard naar je werk :)

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
je cpu krijgt geen power logisch dat hij niet boot
Pagina: 1