FX-8350 overclocking problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:41
Zoals de titel al zegt, heb ik problemen met het overclocken van mijn FX-8350.

Ik heb het programma AMD OverDrive geinstalleerd, en heb de turbo core uitgeschakeld en ik had hem ingesteld op 4.2 GHZ, toen viel plotseling windows Aero weg. Dit vind ik minder...

Ik heb geprobeerd hem te overclocken tot 4.6 GHZ, toen kwam een BSOD.

Naar een paar keer gegoogled te hebben, zeggen ze dat je via de bios moet overclocken. Dus ik heb hem op automatische overclock ingesteld, en dan op 4.2 GHZ. Windows Aero doet het gewoon perfect, stabiliteit getest met Prime 95.

Zet ik hem vanuit de bios op 4.4 GHZ, dan duurd het langer voordat windows 7 laad, en Aero springt weg. Test ik de stabiliteit met Prime 95, dan komt er te staan zovan iets met illegal, en dan BSOD.

Ik heb de temperaturen in de gaten gehouden, allen kwamen niet boven de 50 graden in Idle

Ik wil hem graag iets verder overclocken, maar hij moet wel stabiel blijven.

De reden dat ik wil overclocken is, dat ik alles uit me processor wil halen, en de getalletjes staan leuk 8)
Mijn systeem:

AMD FX-8350
Asrock 970 Extreme 3
XFX HD 7970 (overclocked)
Corsair TX 650m
500 GB samsung schijf.
Aerocool xpredator x3 white

Ik gebruik momenteel nog mijn stock cooler (Ik doe hem niet belasten als ik overclock, anders word hij te warm met de stock cooler) als het overclocken lukt, koop ik me aan de hand van de resultaten van de overclock een betere processor koeler.

Kunnen jullie mij helpen? :)

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marn1X
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-03-2024
Hey Felix,

Allereerst kun je overklokken inderdaad het beste via de BIOS doen, dus niet met software zoals Overdrive.

Als je in de BIOS auto-overclock hebt ingesteld dan zorgt het moederbord er waarschijnlijk voor dat het core voltage iets omhoog gaat om een lichte overklock (zoals 4,2 GHz die zelfs nog onder de max turbofrequentie, waar deze processor stock op draait, ligt) stabiel te kunnen houden.

Als je echter hoger dan dat wil klokken zal het waarschijnlijk niet meer automatisch lukken. Je moet er dan zelf achter komen welk voltage je nodig hebt om de cpu bij een bepaalde overklok stabiel te houden. Dus als je bijvoorbeeld op 4.4 GHz problemen krijgt zoals errors of BSOD, betekent dat dat het voltage omhoog moet via de BIOS, steeds met kleine stapjes, totdat de cpu een langdurige stresstest zonder errors doorstaat.
Dan kun je zeggen dat 'ie stabiel is.

Ondertussen moet je natuurlijk wel de temperaturen onder load in de gaten houden en zorgen dat ze niet te hoog worden. Idle temps zeggen niks. Worden je temps te hoog onder load, dan moet je voltage omlaag, en daarmee dus je kloksnelheid.

Met een stock koeler loop je al snel tegen te hoge temperaturen aan, daarom kun je ook niet testen hoe ver je kan overklokken om daarna pas een betere koeler te kopen.

Ik raad je aan om je iets beter in te lezen over wat je precies moet doen om je processor veilig over te klokken, zoek eens guide op google, die gaan wat dieper in op de materie dan ik en kunnen je erg helpen. Als je er dan niet uitkomt, probeer dan te komen met concrete vragen en wat meer details over wat je BIOS instellingen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Marn1X op 19-05-2013 22:30 . Reden: kromme zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 20:06
Dag Felix!,

Zelf heb ik hetzelfde moederbord en ook de fx8350. Zelf wilde ik ook overklokken en dat ging mij ook nogal moeizaam af, zelfs de kleinste stapjes werden de pc al wat te veel. Nu heb ik gelezen (weet de bron even niet meer), dat een asrock 970 xtreme 3 toch vrij minimaal is om deze processor een beetje fatsoenlijk over te klokken. Marn1X zijn tip om toch eerst een andere koeler te kopen is inderdaad wel een van de eerste dingen die je moet doen, wil je gaan overklokken. Een stresstest zal anders al snel je computer crashen.

Merk jij trouwens ook, tijdens het overklokken of het belasten van je cpu, dat er van het moederbord af een hoog geluidje (coil whine) vandaan komt? Bij mij is dit wel het geval, en ik vermoed daarom dan ook dat een asrock 970 extreme 3 eigenlijk net te karig is voor een goeie overklok. Misschien na wat spelen met voltages en wat verfijnder instellingen zou het wel kunnen lukken tot ietsje boven de stock kloksnelheden uit te komen, maar ideaal is het volgens mij niet.

Ook: AMD CPU Overclock Topic #7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
Bedankt voor de reacties! Ik zal dan voorlopig hem op 4.2GHZ laten draaien.

Mijn excuses voor de late reactie.

@Garwinski Oke! Dan weet ik dat mijn moederbord niet echt voor overclock bedoeld is.

Ik hoor geen coil whine van mijn moederbord afkomen, er komt wel een van de voeding af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Felix! schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 20:10:

Mijn excuses voor de late reactie.

@Garwinski Oke! Dan weet ik dat mijn moederbord niet echt voor overclock bedoeld is.

Ik hoor geen coil whine van mijn moederbord afkomen, er komt wel een van de voeding af.
Oe een geluidje uit je voeding? Dat vind ik zelf altijd niet echt een prettig idee, soms hoor je van die horrorverhalen dat iemand zijn voeding kapot is, en de rest van je pc mee zijn graf in neemt.. Heb je nog garantie? Ik zou als ik jou was dit in ieder geval even uitzoeken of het je PSU is en zo ja, toch even actie hiertegen te ondernemen, anders zou het zonde van je pc zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-06 18:50

Fordox

00101010

Garwinski schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:58:
[...]

Oe een geluidje uit je voeding? Dat vind ik zelf altijd niet echt een prettig idee, soms hoor je van die horrorverhalen dat iemand zijn voeding kapot is, en de rest van je pc mee zijn graf in neemt.. Heb je nog garantie? Ik zou als ik jou was dit in ieder geval even uitzoeken of het je PSU is en zo ja, toch even actie hiertegen te ondernemen, anders zou het zonde van je pc zijn :P
overdrijven of niet zeg...

coil whine is totaal niet schadelijk, hoogstens zwaar irritant. vaak word dit niet aangenomen voor garantie gezien de voeding dan nog ruim binnen de specs valt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Als het inderdaad coil whine is dan is dat inderdaad niet schadelijk, zoals jij mij inderdaad al informeerde in het overclock topic. Maar niet elk geluidje uit je PSU hoeft toch coil whine te zijn? Het is natuurlijk wel weer zo dat ik toen ik het fenomeen geluid uit je PSU even googlede, je natuurlijk gelijk alle horrorverhalen krijgt :P . M
ijn PSU heb ik toen in ieder geval vervangen, maar ook omdat mijn PSU niet meer toereikend was voor fx8350+crossfire 7850.
Hierbij moet ik wel zeggen dat Felix zijn PSU naar mijn weten goed aangeschreven staat, en die van mij sowieso al van een wat minder positief bekend merk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-06 18:50

Fordox

00101010

corsair voedingen zijn over het algemeen wel betrouwbaar genoeg. en hoe hij het formuleerde:
is het gewoon coil whine. geen enkel probleem dus :)

als je googlet naar wat vreemds krijg je ook heel vaak horrorverhalen te lezen gezien mensen meer negatieve dan positieve ervaringen delen ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marn1X
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-03-2024
Felix! schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 20:10:
Verstandig!

Overigens, coil whine uit mijn psu is volledig verdwenen door Intel C-states uit te zetten in het bios (schijnt ook je OC stabiliteit goed te doen). Valt te proberen als het heel irritant is, maar houd er rekening mee dat je pc niet meer in slaapstand kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511360

Het probleem mbt tot het overclocken van een fx-8350 icm dat moederbord zit hem in het feit dat de power phases van het moederbord ( VRM's ofte: Voltage Regulator Modules) er niet op voorzien zijn (overhitten). Je mag dan nog eender welke koeling steken op de CPU, zolang de VRM's het gevraagde vermogen niet kunnen leveren, gaat het boeltje blijven vastlopen. Je kan alvast eens proberen om de VRM's ( links van de cpu, trouwens) actief te koelen met een dmv een fan er rechtstreeks op te laten blazen. Toch zou ik eerder aanraden er niet teveel mee te prullen, tenzij je op termijn er een dood moederbord aan wilt overhouden.

interessant leesvoer:
http://www.overclock.net/...-with-125w-tdp-processors
http://www.overclock.net/t/1349769/asrock-970-extreme3-oc/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Anoniem: 511360 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:42:
Het probleem mbt tot het overclocken van een fx-8350 icm dat moederbord zit hem in het feit dat de power phases van het moederbord ( VRM's ofte: Voltage Regulator Modules) er niet op voorzien zijn (overhitten). Je mag dan nog eender welke koeling steken op de CPU, zolang de VRM's het gevraagde vermogen niet kunnen leveren, gaat het boeltje blijven vastlopen. Je kan alvast eens proberen om de VRM's ( links van de cpu, trouwens) actief te koelen met een dmv een fan er rechtstreeks op te laten blazen. Toch zou ik eerder aanraden er niet teveel mee te prullen, tenzij je op termijn er een dood moederbord aan wilt overhouden.

interessant leesvoer:
http://www.overclock.net/...-with-125w-tdp-processors
http://www.overclock.net/t/1349769/asrock-970-extreme3-oc/10
Interessant leesvoer. Wij zijn dus niet de enigen met dit moederbord icm de fx8350 met overklokproblemen. Dan ga ik binnenkort zeker voor een Asus sabertooth voor wat meer flexibilteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

De Sabertooth is zeker een mooi bord om te overklokken maar ze hebben ook last van die hete VRM's,die van mij heb ik actief gekoeld met 2x80mm fans op 7 volt.
Dan nog zijn ze erg heet maar goed te doen voor een overklok tot 5GHz op de CPU.
Tegenwoordig mogen ze tot 120 graden worden maar ik houd ze liever onder de 80 graden voor het zekere.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
Bedankt voor de reacties! Zo te zien zijn er dus veel mensen met overclock problemen die een 970 chipset moederbord hebben. Dan zal ik waarschijnlijk niet meer overgaan op een 990, omdat ik al een 970 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 22:13
Waarom zal je niet overgaan naar een 990x of 990fx chipset. Het zijn goede chipsets en mocht je chip goed klokken zal je er genoeg uit kunnen halen

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Pagina: 1