• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:57

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Hey allemaal,

Als cameraman/fotograaf ben je natuurlijk altijd op zoek naar leuke lenzen. Nu doe ik zelf veel aan video dus heb ik niet veel aan een hoop zoom. Het liefste scherpe lenzen met een fatsoenlijke bouw en focusring en als je dan gaat kijken naar de diverse (nieuwe) lenzen van Canon, Tamron en andere merken besluit je al snel om nog even te wachten met een nieuwe lens.

Nu gaf iemand me hier op het forum (in het video DSLR-gedeelte) het advies om eens te kijken naar M42 lenzen en aangezien ik een Canon 550D heb zou dat een prima optie zijn. Ze zijn (als je goed zoekt) niet duur, vaak van metaal en leveren vaak haarscherpe plaatjes met mooie bokeh. En dat allemaal voor de fractie van een prijs van een nieuwe lens. Anyways, voordat ik actief ga zoeken naar M42 lensjes wilde ik het eerst even uittesten, dus hier komt mijn vraag:

Is er iemand in de omgeving van Eindhoven/Helmond/Weert (ik zit zo'n beetje tussen al die steden in) die zelf aan fotografie/film doet in combinatie met M42 lenzen op een Canon? En zo ja, zou ik dan een keertje een middagje/avond langs kunnen komen om te ervaren hoe die lenzen het doen? Ik zou het in ieder geval erg op prijs stellen! _/-\o_ Reageren kan uiteraard in dit bericht, maar een DM sturen mag ook altijd :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Verwijderd

Met een aantal mailtjes sturen scoor je voor 15 euro inclusief verzenden een m42 Pentacon 50mm f/1.8 op marktplaats, is dat bovenstaande moeite waard?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Moet je ook nog wel een M42 -> EF converter halen, die scoor je wel op marktplaats of ebay :) Maarja, ik snap ook niet zo goed waarom je zo veel moeite wil doen voor iets dat zo weinig kost.

Dat je voor een lens van 2k een rondje Nederland wil doen kan ik in komen ...

www.maartendeboer.net

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:57

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:29:
Met een aantal mailtjes sturen scoor je voor 15 euro inclusief verzenden een m42 Pentacon 50mm f/1.8 op marktplaats, is dat bovenstaande moeite waard?
Dat je voor weinig zo'n lens kunt scoren had ik ook al begrepen, maar het gaat er mij meer om dat ik meerdere lenzen uit kan testen. Zelf heb ik al een 50mm f/1.8 van Canon dus van een dergelijke lens weet ik wat ik kan verwachten. Ik was echter mee benieuwd naar lenzen onder of boven de 50mm, en als iemand daarbij ook nog wat op of aanmerkingen door kan geven kan ik beter voorbereid op pad :) Vandaar dus ook de vraag. 15 euro is het probleem niet, maar ik heb geen zin om 'blind' te M42-wereld in te stappen.
Ventieldopje schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:34:
Moet je ook nog wel een M42 -> EF converter halen, die scoor je wel op marktplaats of ebay :) Maarja, ik snap ook niet zo goed waarom je zo veel moeite wil doen voor iets dat zo weinig kost.

Dat je voor een lens van 2k een rondje Nederland wil doen kan ik in komen ...
Ik zit binnen 20 minuten in Eindhoven, Helmond, Weert of elke plaatsje daarbij in de buurt, dus dat is de moeite niet ;) Zoals hierboven al vermeld staat: ik wil gewoon goed voorbereid op pad. Normale lenzen kun je her en der nog wel uitproberen voordat je tot de koop overgaat, maar bij M42-lenzen is dit niet mogelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door SomerenV op 17-05-2013 18:36 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: neem eens een kijkje in Alternatieve objectieven :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
SomerenV schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:35:
[...]
Dat je voor weinig zo'n lens kunt scoren had ik ook al begrepen, maar het gaat er mij meer om dat ik meerdere lenzen uit kan testen. Zelf heb ik al een 50mm f/1.8 van Canon dus van een dergelijke lens weet ik wat ik kan verwachten.
You might be surprised. Qua bouw en soepelheid van focusring zal je je nog verbazen met die pentacon. Hele andere orde dan de plastic fantastic. Prima om je een beetje een idee te geven hoe m42 lenzen werken en in elkaar zitten. Als het je alleen om brandpuntsafstand gaat: test een willekeurige moderne lens met brandpuntsafstand naar keuze.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Pagina: 1