• sickerick
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-03-2024
Hee,

Ik heb nu ongeveer 1,5jaar een Dell XPS 15 L502x en hij begint kuren te krijgen. De fan lijkt , ook bij laag gebruik, op volle snelheid moeten draaien om alles cool te houden. Nou heb ik ff een dagje de temp. gemonitord bij normaal gebruik en daar zie ik dat mijn CPU bijna constant op 80 graden zit met pieken naar 95 graden. Is dit normaal of is mijn fan/heat sink dood?

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/3495s7k.png
Please help!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Zitten je koellichamen niet vol stof? Andes even doorblazen met een perslucht busje.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:54

Fordox

00101010

schoonmaken en stofvrij maken en je bent klaar.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Wat nog wel eens wil gebeuren bij laptops is dat de lucht-uitlaat (waar de warme lucht uit moet komen) verstopt raakt met stof. Het is vaak een heatpipe die naar een stel dunne koelribben gaat waar lucht langs blaast, en die koelribben zitten zo dun op elkaar dat ze vaak al binnen no-time dicht zitten.

Met perslucht kun je het vaak wel uitblazen (wel je fans tegenhouden met een stokje of sateprikker ofzo zodat ze niet als een dolle gaan draaien).

• sickerick
Thanks voor de tips!

Maar ik heb gister heel me laptop uit elkaar gehaald en alles stofvrij gemaakt. Helaas werkt dit niet:(

Maar 95 graden is dus niet echt normaal?

Verwijderd

sickerick schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:17:
Thanks voor de tips!

Maar ik heb gister heel me laptop uit elkaar gehaald en alles stofvrij gemaakt. Helaas werkt dit niet:(

Maar 95 graden is dus niet echt normaal?
Heb je nadat je hem uit elkaar hebt gehaald, er ook nieuwe koelpasta tussen gedaan?

Die fabrieks-koelpasta droogt altijd gigantisch snel uit en als die eenmaal los is geweest werkt het voor geen meter meer (daarvoor ook niet briljant, moet ik zeggen).

het is aan te raden even fatsoenlijke koelpasta tussen de koeler en de CPU/Videokaart/Chipset te doen. (bijvoorbeeld Arctic silver, vrijwel overal verkrijgbaar en zeer acceptabele koelprestaties)

• sickerick
Nee ik heb de heat sink en alles op de processor en videokaart laten zitten omdat ik geen koelpasta bij de hand had. Dus daar is niks aan veranderd

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 12:40
Toch voor de zekerheid een tube koelpasta te kopen. Het scheelde bij mijn laptop 20 graden.

5120Wp Oost/West - PV Output

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43
Het stof gaat zitten tussen de fan en de koelribben dat zie je alleen als je het klepje op de fan los gemaakt heb. Ik denk dat er nog tussen zit. Dit is namelijk ook een euvel van de Studio 1557. Bij me collega is nu al 5 keer de headsink vervangen in 3 jaar tijd.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup. Er kan afhankelijk van roken/omgeving een brick inzitten met een vastheid van alles tussen vilt, en zelfs: kurk. Vooral rokerslaptops gaan SNEL vast zitten.

• sickerick
Thanks voor de tips! Ik ga ermee aan de slag

• Fordox

Fordox

00101010

voor de koelpasta:
Koelpasta topic

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Het beste wat je nu kan doen is de koelpasta vervangen. CPU/GPU heatsink(s) en fan losschroeven, eraf halen, goed schoonmaken met wasbenzine ofzo, dan opnieuw koelpasta aanbrengen (niet teveel) en alles terugplaatsen. Dat zou weer een goede hittegeleiding en lagere processor/gpu temperaturen moeten opleveren.

[ Voor 92% gewijzigd door Pwuts op 03-10-2014 15:30 . Reden: geen idee... ]

¯\_(ツ)_/¯

• Fordox

Fordox

00101010

Reintjeboy schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:09:
Weet iemand de samenstelling van koelpasta? Misschien is het wel gewoon zelf te maken met huis-tuin-keukenspullen. En voor overclockers: er bestaan waterkoelingsystemen met DICE-ondersteuning (DICE = Dry Ice, vaste/vloeibare CO2, wordt o.a. gebruikt in poederblussers ;) ) en als het nog extremer is, is het mogelijk om te koelen met vloeibare stikstof, alleen dan moet je wel zelf iets maken waar het in kan, voor bovenop de processor.
ik heb echt geen idee wat dit toevoegt aan het topic om eerlijk te zeggen.

koelpasta is meestal iets van silicone, zeer fijn zilvergruis of ander geleidend fijn spul. ik zou er zelf niet aan beginnen, gezien een tube goed kwalitatief koelpasta maar 5 euro kost.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

In dit draadje op de Dell site heeft een user een oplossing voor de hoge temps van de CPU.
I have the L501x and was getting a processor spike, causing the over-heating. I first try disabling the Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter(s) and the spikes went away. I then found out that I could uninstall the adapter in the device manager and tell it to remove the software. Then install the new drivers I downloaded from Drivers & Downloads and the spikes and over-heating went away. Mine was hot neat the touchpad.
Ik vind het zelf een raar iets dat een Virtual WiFi adapter voor zoiets kan zorgen. Maar niet geschoten is altijd mis.

• bashett
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-02-2021
Hier had ik ook last van. Gewoon even stofvrij maken.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Tube koelpasta kopen, goedkoop en kwalitatief koelpasta is AS5 (zo te vinden via de pricewatch). Heatsink losschroeven van de Cpu & Gpu koellichaam eruit en de fan en compleet stofvrij maken. Daarna koelpasta vervangen en heatsinks weer monteren. Dat zal weer voor een goede warmteafvoer moeten zorgen :).
Gebruik trouwens niet te veel koelpasta. Anders gaat het meer isoleren dan geleiden ;).

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

LnC schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:28:
In dit draadje op de Dell site heeft een user een oplossing voor de hoge temps van de CPU.

[...]

Ik vind het zelf een raar iets dat een Virtual WiFi adapter voor zoiets kan zorgen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Inderdaad vreemd dat zo'n (mijns inziens non-CPU-gerelateerd) onderdeel voor spikes+bijbehorende hitte kan zorgen. Daarbij is het ook vreemd dat na temperaturen van +90C de CPU nog niet gefrituurd is... Normale Intel-processors gaan bij temperaturen hoger dan 80C meestal gewoon uit (gewoon uitgeschakeld, met bluescreen als gevolg) om schade te voorkomen. Zou bijna gaan denken dat het beveiligingsmechanisme kapot is hier, maar kan ook gewoon niet ingebouwd zijn ofzo. :/

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:36:
[...]

Inderdaad vreemd dat zo'n (mijns inziens non-CPU-gerelateerd) onderdeel voor spikes+bijbehorende hitte kan zorgen. Daarbij is het ook vreemd dat na temperaturen van +90C de CPU nog niet gefrituurd is... Normale Intel-processors gaan bij temperaturen hoger dan 80C meestal gewoon uit (gewoon uitgeschakeld, met bluescreen als gevolg) om schade te voorkomen. Zou bijna gaan denken dat het beveiligingsmechanisme kapot is hier, maar kan ook gewoon niet ingebouwd zijn ofzo. :/
Effe opletten, je reageert op een topic van anderhalf jaar oud... :9
Pagina: 1