Help! Probleem met dual monitor setup

Pagina: 1
Acties:

• PietjeKlaassen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-01 15:54
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn tweede monitor, het betreft hier de Dell Ultrasharp U2312HM (zie link pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart). Ik heb van deze monitoren 2 exemplaren in bezit aangezien ik exact dezelfde gekocht heb.

Aangezien mijn videokaart hier ook mee te maken heeft, deze heb ik momenteel in gebruik:
pricewatch: Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5

Toen eerst de monitor binnenkwam zag ik dat mijn pc maar 1 DVI uitgang had en deze zat op mijn videokaart. Eerst had ik geen flauw idee en had ik dus de VGA kabel aangesloten op de VGA poort, deze komt van mijn moederbord af. Nadat ik de monitor had aangesloten zag ik dat de kleuren totaal niet overeen kwamen. Nadat ik advies had gevraagd aan een vriend van me, kwam hij tot de conclusie dat dit komt doordat de beiden monitoren niet allebei op de videokaart waren aangesloten.

Mijn videokaart heeft 1 DVI uitgang, 1 HDMI uitgang en 2 mini display ports. Nu heb ik dus een HDMI naar DVI adapter gekocht en deze van de videokaart met de monitor verbonden. Het beeld is ondertussen scherper geworden maar de kleuren komen niet overeen. Toch staan alle settings precies hetzelfde, de monitor instellingen, maar ook de instellingen vanuit windows.

Nu is mijn vraag, hoe zorg ik ervoor dat de kleuren exact hetzelfde zijn? Ze zitten nu allebei op mijn videokaart aangesloten en de instellingen van de monitor geven allebei aan dat ze op DVI verbonden zijn, zouden de kleuren niet hetzelfde moeten zijn? Wat is er mis? Ik heb al eens eerder een monitor gekocht en deze geretourneerd omdat de kleuren niet overeen kwamen. Nu heb ik dus dezelfde monitor aangeschaft maar zit ik met hetzelfde probleem.

Ik heb al contact met Dell opgenomen maar zij weigeren mij te helpen omdat ik de monitor niet bij hun heb aangeschaft. Inmiddels heb ik ook contact opgenomen met de winkel waar ik hem heb aangeschaft (CD-ROM land Breda) maar daar schiet de hulp ook niet echt op.

Nu hoopte ik dat hier iemand weet wat het probleem is en hoe ik dit op kan lossen, want ik ben ten einde raad.

Alvast bedankt.

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Allebei de monitoren op de mini displayport aansluitingen aansluiten, je Dell ultrasharp heeft ook een displayport ingang, dus dan kan je gewoon een passieve adapter kabel van 8 euro p/s kopen.

Edit: die dus pricewatch: Startech Mini DisplayPort naar DisplayPort

[ Voor 30% gewijzigd door Nightquest77 op 16-05-2013 14:58 ]

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk ook even of je geen kleurprofielen geladen hebt. En zorg ook dat beide monitoren hetzelfde staan ingesteld. Veel monitoren hebben verschillende presets (movie, office, game etc) en dat kan ook eea verschillen.

• Hufter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:50
Wat gebeurt er als je de aansluitingen op de videokaart verwisselt? Gaat het kleurprobleem dan ook naar de andere monitor?

• PietjeKlaassen
TERW_DAN schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:59:
Kijk ook even of je geen kleurprofielen geladen hebt. En zorg ook dat beide monitoren hetzelfde staan ingesteld. Veel monitoren hebben verschillende presets (movie, office, game etc) en dat kan ook eea verschillen.
Ik wil niet bot overkomen maar als je mijn post helemaal gelezen had dan had je kunnen lezen dat alle settings precies hetzelfde zijn, en daarmee bedoel ik ook de pre-set modes zoals gaming, movie entertainment etc.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb je post helemaal gelezen, als je daar niet duidelijk genoeg in bent moet je niet raar opkijken dat ik dingen als kleurprofielen aanhaal, omdat die nu eenmaal vaak over het hoofd gezien worden (en lang niet altijd bij de standaard settings hoeven te staan).

• PietjeKlaassen
Hufter schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:03:
Wat gebeurt er als je de aansluitingen op de videokaart verwisselt? Gaat het kleurprobleem dan ook naar de andere monitor?
Ik kan niet de aansluitingen op de videokaart omwisselen aangezien ik 1 hdmi poort en 1 dvi poort heb. Wel heb ik de kabels zelf die in de monitoren zitten omgewisseld (geen idee of dit hetzelfde is 8)7 ) en de kleur blijft bij diezelfde monitor zitten.

edit: is dit niet raar?

• PietjeKlaassen
TERW_DAN schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:15:
Ik heb je post helemaal gelezen, als je daar niet duidelijk genoeg in bent moet je niet raar opkijken dat ik dingen als kleurprofielen aanhaal, omdat die nu eenmaal vaak over het hoofd gezien worden (en lang niet altijd bij de standaard settings hoeven te staan).
Mijn excuses dan.

• PietjeKlaassen
Gister heb ik trouwens een foto gemaakt voor de technical support van CD-ROM land.

Het is niet de beste kwaliteit maar hier kunnen jullie ook even naar kijken als daar behoefte naar is:
http://postimg.org/image/iyh2kop47/

• Frostbite
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Misschien dat je een andere videokaart kan proberen en kijken of het kleurverschil mee verhuisd.

Je geeft aan dat er op het MB ook een vga aansluiting zit. Wat gebeurt er met de monitor als je de extra videokaart verwijderd en dus die ene monitor aansluit op de VGA aansluiting?

Maak dan een foto en wissel de monitor. Maak dan weer een foto. Als het probleem dan blijft dan weet je dat het niet ligt aan de videokaart maar aan de monitor.

Bespreek daarna het probleem eens met CDROM land. Misschien dat je een derde monitor kunt aanschaffen en de beste twee kunt houden en de derde (met de meest afwijkende kleuren van de andere twee) kunt retourneren?

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

PromoX

Flying solo

Schermen worden volgens mij vaak vanuit de fabriek niet gekalibreerd, waardoor verschil in kleur kan voorkomen. Wil je dan de kleuren exact hetzelfde hebben zul je aan de slag moeten met een kalibratietool zoals bv een Spyder3.

And I'm the only one and I walk alone.

• PietjeKlaassen
Sc0rPi0N schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:26:
Misschien dat je een andere videokaart kan proberen en kijken of het kleurverschil mee verhuisd.

Je geeft aan dat er op het MB ook een vga aansluiting zit. Wat gebeurt er met de monitor als je de extra videokaart verwijderd en dus die ene monitor aansluit op de VGA aansluiting?

Maak dan een foto en wissel de monitor. Maak dan weer een foto. Als het probleem dan blijft dan weet je dat het niet ligt aan de videokaart maar aan de monitor.

Bespreek daarna het probleem eens met CDROM land. Misschien dat je een derde monitor kunt aanschaffen en de beste twee kunt houden en de derde (met de meest afwijkende kleuren van de andere twee) kunt retourneren?
Ik heb geen videokaart waarop ik het kan testen.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

PromoX schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:27:
Schermen worden volgens mij vaak vanuit de fabriek niet gekalibreerd, waardoor verschil in kleur kan voorkomen. Wil je dan de kleuren exact hetzelfde hebben zul je aan de slag moeten met een kalibratietool zoals bv een Spider3.
Kan zijn als er een verschil is tussen de fabricagedatum van de eerste en van de tweede monitor, maar vooralsnog denk ik dat ze wel nagekeken worden voor ze in de doos gaan.

Ik heb op het werk vaak genoeg monitoren van Dell gehad (allemaal zelfde serie / opvolgende serienummers) en daar zag je geen enkel verschil tussen.
PietjeKlaassen schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:29:
[...]

Ik heb geen videokaart waarop ik het kan testen.
en had ik dus de VGA kabel aangesloten op de VGA poort, deze komt van mijn moederbord af.
Heb je wel :P namelijk je onboard Videokaart. Voor de zekerheid even om en om de monitor hierop aansluiten. Maar dat zei ik al in mijn vorige post :X

[ Voor 44% gewijzigd door Frostbite op 16-05-2013 15:32 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• PietjeKlaassen
Maar kan het niet te maken hebben met het feit dat 1 is aangesloten op een hdmi poort en de andere op een DVI poort? Of zou deze adapter kabel ervoor moeten zorgen dat dit hetzelfde is?

• Nightquest77
Nightquest77 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:57:
Allebei de monitoren op de mini displayport aansluitingen aansluiten, je Dell ultrasharp heeft ook een displayport ingang, dus dan kan je gewoon een passieve adapter kabel van 8 euro p/s kopen.

Edit: die dus pricewatch: Startech Mini DisplayPort naar DisplayPort
Heb je nou de aansluitingen van monitor verwisseld of niet? Als je beide stekkers uit je monitoren haalt, en je verwisselt ze, blijft het 'probleem' dan bij dezelfde monitor?

[ Voor 15% gewijzigd door Nightquest77 op 16-05-2013 15:33 ]

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• PietjeKlaassen
Nightquest77 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:31:
[...]

Heb je nou de aansluitingen van monitor verwisseld of niet? Als je beide stekkers uit je monitoren haalt, en je verwisselt ze, blijft het 'probleem' dan bij dezelfde monitor?
Ik heb net de 2 kabels omgewisseld zoals iemand eerder suggereerde maar dit maakte ook geen verschil, hoe weet je zo zeker dat dit zal werken?

• PietjeKlaassen
Nightquest77 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:31:
[...]

Daar heb ik al antwoord op gegeven, die moet je gemist hebben: Ik kan niet de aansluitingen op de videokaart omwisselen aangezien ik 1 hdmi poort en 1 dvi poort heb. Wel heb ik de kabels zelf die in de monitoren zitten omgewisseld (geen idee of dit hetzelfde is ) en de kleur blijft bij diezelfde monitor zitten.

• Nightquest77
PietjeKlaassen schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:34:
[...]

Ik heb net de 2 kabels omgewisseld zoals iemand eerder suggereerde maar dit maakte ook geen verschil, hoe weet je zo zeker dat dit zal werken?
Je antwoord is nogal vaag, het maak geen verschil als in: de monitoren zijn nog steeds verschillend van kleur, of dezelfde monitoren hebben dezelfde kleuren nog steeds?

Als het echt niets verandert is (dus de zelfde monitor heeft nog steeds dezelfde kleur) na het wisselen van kabels, dan heeft mijn oplossing met die displayport kabels ook geen zin. Het enige voordeel dat dat biedt is dat beide signalen precies hetzelfde zijn, en hetzelfde getransformeerd worden.

• PietjeKlaassen
Heb je wel :P namelijk je onboard Videokaart. Voor de zekerheid even om en om de monitor hierop aansluiten. Maar dat zei ik al in mijn vorige post :X
Ik heb toch al ooit een monitor op de VGA aansluiting aangesloten maar toen was het kleurverschil hetzelfde, alleen de scherpte minder, of wat bedoel je precies?
Nightquest77 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:36:
[...]

Je antwoord is nogal vaag, het maak geen verschil als in: de monitoren zijn nog steeds verschillend van kleur, of dezelfde monitoren hebben dezelfde kleuren nog steeds?

Als het echt niets verandert is (dus de zelfde monitor heeft nog steeds dezelfde kleur) na het wisselen van kabels, dan heeft mijn oplossing met die displayport kabels ook geen zin. Het enige voordeel dat dat biedt is dat beide signalen precies hetzelfde zijn, en hetzelfde getransformeerd worden.
Ja, bij de rechter monitor waar de kleur minder goed is blijft de kleur minder goed na het verwisselen van de kabels.

[ Voor 51% gewijzigd door PietjeKlaassen op 16-05-2013 15:41 ]

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ok dan heb je de monitor aan twee verschillende videokaarten gehangen en het kleurverschil blijft.
Alles wijst gewoon naar de (even van de foto) linkermonitor die foute kleuren heeft.

Ik zou het verhaal uitleggen aan CDROM Land met de opmerkingen dat je
een kleurverschil hebt en dat je het volgende zonder resultaat getest hebt:
• verschillende aansluitingen/kabels
• monitor gereset
• verschillende videokaarten
• ...

Verder denk ik omdat je al met 2 verschillende videokaarten getest hebt dat een andere driver ook niet veel meer uitmaakt.

Misschien dat ze 1 van de twee monitoren kunnen omwisselen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• GrowMyHair
  • Niet online
Je kunt ook proberen met de hand het kleurverschil weg te kalibreren via het interne monitor menu. Als dat werkt heb je het in 5 minuten opgelost.

• PietjeKlaassen
GrowMyHair schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:47:
Je kunt ook proberen met de hand het kleurverschil weg te kalibreren via het interne monitor menu. Als dat werkt heb je het in 5 minuten opgelost.
'
Zo kom ik nog nooit op exact dezelfde kleuren.
Sc0rPi0N schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:44:
Ok dan heb je de monitor aan twee verschillende videokaarten gehangen en het kleurverschil blijft.
Alles wijst gewoon naar de (even van de foto) linkermonitor die foute kleuren heeft.

Ik zou het verhaal uitleggen aan CDROM Land met de opmerkingen dat je
een kleurverschil hebt en dat je het volgende zonder resultaat getest hebt:
• verschillende aansluitingen/kabels
• monitor gereset
• verschillende videokaarten
• ...

Verder denk ik omdat je al met 2 verschillende videokaarten getest hebt dat een andere driver ook niet veel meer uitmaakt.

Misschien dat ze 1 van de twee monitoren kunnen omwisselen.
Hoezo heb ik verschillende videokaarten getest?

[ Voor 56% gewijzigd door PietjeKlaassen op 16-05-2013 15:48 ]

• Hufter
  • Laatst online: 27-01 20:50
PietjeKlaassen schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:47:
Hoezo heb ik verschillende videokaarten getest?
Onboard en je losse videokaart...

[ Voor 1% gewijzigd door Hufter op 16-05-2013 15:53 . Reden: UBB niet afgesloten ]

• PietjeKlaassen
Is er niet een of ander programma dat allebei de kleuren kan calibreren naar hetzelfde resultaat voor beiden monitoren?

• GrowMyHair
  • Niet online
Jawel, maar daarvoor heb je een soort cameraatje nodig dat de kleurweergave van je monitor kan evalueren, om de instellingen daarop aan te passen. Misschien ken je mensen die fanatiek fotoshoppen/fotograferen die je zo'n ding willen lenen. Anders moet je het toch echt met de hand (en je ogen) doen.

• PietjeKlaassen
Ik lees overal op forums dat monitoren nooit dezelfde kleur hebben en dat er altijd wel wat verschil is. Is dit dan zo normaal? Want het verschil is bij mij toch wel groot.

En dan als ik met de hand (en mijn ogen) zal gaan calibreren hoe weet ik dan wat de juiste kleur is? Mijn linker of mijn rechter scherm?

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 21:42

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

PromoX

Flying solo

Als daar een oplossing voor z'n probleem te vinden is, is het misschien handiger om die oplossing hier te plaatsen?

And I'm the only one and I walk alone.

• PietjeKlaassen
PromoX schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:29:
[...]

Als daar een oplossing voor z'n probleem te vinden is, is het misschien handiger om die oplossing hier te plaatsen?
Ja dat denk ik ook, als ik daar om hulp moet vragen tussen al die andere reacties lijkt me ook niet echt fijn en efficiënt.
Pagina: 1