Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 13:46
Medetweakers,

Sinds september 2011 ben ik werkzaam voor mijn huidige wetgever. Eerst met een jaarcontract, daarna met een contract voor onbepaalde tijd. Oorspronlijk als webdesigner, later zijn daar zo'n beetje alle taken die met vormgeving en layout te maken hebben bijgekomen. Web is echter niet de core business van het bedrijf en er zijn niet genoeg projecten of losse klusjes om mij aan het werk te houden. Daarom heb ik vandaag op verzoek van mijn manager een gesprek gehad met hem over wat we daarmee aanmoeten. Er is binnen het bedrijf een enorme vraag naar programmeurs, waar ik al een tijdje van op de hoogte was. Ik heb de afgelopen weken op eigen initiatief me meer verdiept in de taal die daar wordt gebruikt maar ben tot de conclusie gekomen dat het me niet goed af ging en ik er ook absoluut geen plezier uithaal. Het werk dat het inhoudt ligt me absoluut niet en ik ben er ook zeker niet voor opgeleid. De manager was het hier in grote lijnen mee eens en zag ook in dat er geen toekomst in die hoek zit voor mij binnen het bedrijf.

Dat houdt in dat er voor mij onvoldoende werk is om rendabel te zijn en dat ze dus van me af willen. Mijn manager kwam daarbij met het voorstel om vanaf volgende maand me te begeleiden naar een nieuwe baan, helpen met uitkeringen aanvragen en andere hulp. Ook zullen ze me die maand nog wel door te betalen, maar daarna is het voorbij.

Voor mij is dit de eerste keer dat ik hiermee in aanraking kom, en ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ik wel en niet moet zeggen tegen mijn manager. Overal op internet lees ik dat ik niet akkoord moet gaan met het ontslag en niet moet meewerken, maar ik vrees dat ik te weinig verstand heb van alle wetgeving en voorwaarden en dat mijn manager me dan als een sponsje kan uitknijpen en er zelf als beste uitkomen. Aan de andere kant weet ik ook niet hoe redelijk zijn voorstel is. Ik ben 24 jaar oud en werk uiteindelijk net iets meer dan anderhalf jaar daar, dus ergens verwacht ik dat ze vrij makkelijk van me af kunnen. Er is echter wel een vast contract getekend, waarvan ik altijd dacht dat het de werknemer behoorlijk in bescherming neemt en een aardige ontslagvergoeding afdwingt.

Als ik naar het voorstel kijk wat mijn manager heeft gedaan is daar geen sprake van een vergoeding; er wordt puur gezegd dat ik in de maand opzegtermijn niet hoef te verschijnen maar wel krijg betaald. Ik zou die maand echter sowieso betaald moeten krijgen, want dat is gewoon de opzegtermijn. Wat mij betreft blijf ik lekker die maand nog werken en rond ik alle zaken af, waarna ik dan een ontslagvergoeding krijg. Ik heb alleen dus geen idee of ik dit kan afdwingen, of dat ik maar gewoon blij moet zijn met het voorstel.

Lang verhaal kort: is begeleiding naar een nieuwe baan en de maand opzegtermijn niet hoeven te werken maar wel betaald krijgen een redelijk voorstel van mijn manager?

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
Ik vermoed van niet. Ik zou morgen als eerste de UWV even bellen, en de situatie voorleggen. Voor die tijd *NIETS* tekenen...

En sterkte. Dit zijn nare zaken :(

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tunaflish schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:33:
Lang verhaal kort: is begeleiding naar een nieuwe baan en de maand opzegtermijn niet hoeven te werken maar wel betaald krijgen een redelijk voorstel van mijn manager?
Als je een contract voor onbepaalde tijd hebt: nee. Er zijn meer van dit topics, lees je daar eens in. Zie bijvoorbeeld dit recente topic: Advies gevraagd bij ontslag aanvraag
Dat houdt in dat er voor mij onvoldoende werk is om rendabel te zijn en dat ze dus van me af willen. Mijn manager kwam daarbij met het voorstel om vanaf volgende maand me te begeleiden naar een nieuwe baan, helpen met uitkeringen aanvragen en andere hulp. Ook zullen ze me die maand nog wel door te betalen, maar daarna is het voorbij.
Begin met je in te lezen en je wat assertiever op te stellen, dit is helemaal geen aanbod maar proberen je heel makkelijk kwijt te raken. Nergens zomaar mee akkoord gaan, en inlichtingen gaan inwinnen :)
Ik heb de afgelopen weken op eigen initiatief me meer verdiept in de taal die daar wordt gebruikt maar ben tot de conclusie gekomen dat het me niet goed af ging en ik er ook absoluut geen plezier uithaal. Het werk dat het inhoudt ligt me absoluut niet en ik ben er ook zeker niet voor opgeleid.
Dit vind ik dan weer wat slap overkomen en zal niet helpen. Werk is nu eenmaal lang niet altijd leuk, en je moet ook zelf werken aan het gemotiveerd zijn. Dat je er niet voor opgeleid bent hoort niet uit te maken. Oftewel: je maakt je positie sterker als je wat aan je houding doet, het komt nu allemaal onzeker en passief over.

[ Voor 70% gewijzigd door gambieter op 16-05-2013 00:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Er is echter wel een vast contract getekend, waarvan ik altijd dacht dat het de werknemer behoorlijk in bescherming neemt en een aardige ontslagvergoeding afdwingt.
Typisch gezien is de formule daarvoor, een maandsalaris voor elk gewerkt jaar (hoewel dat recent wat is aangepast in het nadeel van de gemiddelde werknemer geloof ik). Daar heb je dus met je anderhalf jaar niks aan.

Verder is er geen wettelijke basis voor de hoogte van een ontslagvergoeding waar ik van op de hoogte ben-- de formule hierboven is wat de kantonrechter meestal aanhoudt. Verder is 't maar net wat je als werknemer accepteert.

Overigens: kijk ook even wat er in je contract staat verder betreffende het opzeggen van de overeenkomst. Wellicht hebben ze zichzelf al ergens toe verplicht.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 15-05-2013 23:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
gambieter schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:39:
[...]

Als je een contract voor onbepaalde tijd hebt: nee. Er zijn meer van dit topics, lees je daar eens in. Zie bijvoorbeeld dit recente topic: Advies gevraagd bij ontslag aanvraag
Ik heb inderdaad een lading tabs met dat soort topics openstaan die ik nog doorlees. De meeste zeggen dat je nergens mee akkoord moet gaan en er een smak geld uit moet halen, maar dat zijn vaak situaties waarbij de werknemer er al een stuk langer werkt. Vandaar dit topic, in de hoop dat er mensen zijn met ervaringen met dit soort kortere dienstverbanden of volledig zijn ingelezen op ontslagrecht :+
gambieter schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:39:
[...]

Begin met je in te lezen en je wat assertiever op te stellen, dit is helemaal geen aanbod maar proberen je heel makkelijk kwijt te raken. Nergens zomaar mee akkoord gaan, en inlichtingen gaan inwinnen :)
Dat idee heb ik ook, en ik denk dat ze erop gokken dat ik eieren voor mijn geld kies en het allemaal aanneem. Morgen ga ik langs het juridisch loket en UVW en zien wat zij voor me kunnen doen. Vrijdag komt mijn manager met zijn voorstel op papier, dan weet ik wat hij specifiek aanbiedt. Dat voorstel gaat uiteraard gewoon mee naar huis om te bestuderen en te laten lezen door anderen, en daar komt niet zomaar en direct een krabbeltje van mij op.
CyBeR schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:44:
[...]

Typisch gezien is de formule daarvoor, een maandsalaris voor elk gewerkt jaar (hoewel dat recent wat is aangepast in het nadeel van de gemiddelde werknemer geloof ik). Daar heb je dus met je anderhalf jaar niks aan.

Verder is er geen wettelijke basis voor de hoogte van een ontslagvergoeding waar ik van op de hoogte ben-- de formule hierboven is wat de kantonrechter meestal aanhoudt. Verder is 't maar net wat je als werknemer accepteert.
Die heb ik inderdaad opgezocht, een ABC-formule dacht ik. Kwam geen indrukwekkend bedrag uit :')

Edit: In mijn contract staat niks over vergoedingen bij ontslag, enkel dat de opzegtermijn een maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik heb juist erg positieve ervaringen met begeleiden naar een andere baan. Zelf heb ik gewerkt bij een bedrijf wat ermee op hield. De eigenaar heeft met zijn netwerk uiteindelijk iedereen weer aan een baan kunnen helpen.

Bottom line.. Blijf vriendelijk. Misschien heeft hij wat in zijn eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
En, hoe is het afgelopen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51

Als ik naar het voorstel kijk wat mijn manager heeft gedaan is daar geen sprake van een vergoeding; er wordt puur gezegd dat ik in de maand opzegtermijn niet hoef te verschijnen maar wel krijg betaald. Ik zou die maand echter sowieso betaald moeten krijgen, want dat is gewoon de opzegtermijn. Wat mij betreft blijf ik lekker die maand nog werken en rond ik alle zaken af, waarna ik dan een ontslagvergoeding krijg. Ik heb alleen dus geen idee of ik dit kan afdwingen, of dat ik maar gewoon blij moet zijn met het voorstel.
Vergeet ook niet nog eventueel openstaande vakantiedagen, dat kan soms ook zo weer een maand opleveren.

Ontslagen worden is kut, dus het is fijn als het nog een beetje vriendschappelijk kan. Dus hou het netjes idd. Je kan best vragen om nog extra vergoeding, verzin maar een goed verkooppraatje. Het fijn als je baas je aan een nieuwe baan helpt. Dat maakt het zoeken naar iets nieuws zoveel makkelijker! Succes!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als je werkgever je wil ontslaan kan hij ontslag aanvragen of er samen met de werknemer in onderling overleg uitkomen.

Als hij je wil ontstaan, is dat best lastig. Hij moet goed onderbouwen dat er voor jou geen werk is. Dat jij hebt gezegd dat je het andere werk niet wil/kan doen is hierin misschien nadelig voor jou. Maar dan nog moet hij het aantonen niet jij.

Wil je er onderling uitkomen kan je op de site van het UWV een model beeindigingsovereenkomst vinden. Let goed op de einddatum dit gaat per einde kalender maand. Daarnaast kan je er vanalles in vastleggen zoals onderandere een outplacementtraject dat door de werkgever wordt betaald. Dit zijn vrij dure trajecten, denk aan 3000-6000 en meer. Daarnaast kan je inderdaad een oprotpremie krijgen volgens die kantonrechtersformule, maar dat is in jou geval niet zo bijzonder, zeker niet als je het vergelijkt met de kosten voor een outplacementtraject. Op zo'n manier kan je op een goede wijze uit elkaar gaan. Via een ontslagvergunning wordt geen leuke tijd, bovendien heb je dan geen outplacement en als je werkgever de vergunning krijgt ook geen ontslagvergoeding.

Succes, blijf inderdaad vriendelijk, laat je niet uitlokken, maar laat je zeker niet zo makkelijk aan de kant schuiven. Je hebt redelijk wat rechten, maar laat je daarover goed informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
Heb vanmiddag het gesprek, ben benieuwd waar hij mee komt. Bedankt voor al jullie tips, neem ze zeker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

teken niks, tenzij het positief is.. als ze vragen wanneer je er op terug komt .. zeg over 2 weken. ze kunnen sneller verwachten. maar geef aan dat het niet redelijk is. en steek elk papiertje wat je krijgt in je zak, ze mogen je niet aanraken en je kan er rusig (copieren) en in het weekend of paar dagen over nadenken. als je toch wilt tekenen, zet er duidelijk bij op elke pagina NIET AKKOORD, getekend voor gezien. datum(23 mei 2013) ) en loop zelf naar de copieer machine voordat je het getekende exemplaar
let op maand uitschrijven.

Overgens denk ik dat het eerder aanjezelf ligt (rot om te horen wellicht), dat wil niet zeggen dat je werkgever (en dus ook je manager/team) niet schuldig is.. ook hun treft blaam.
"jou goed gedrag" is niet belangrijk dat is jou sterke kant.

Probeer uit te filteren waarom ze je weg willen hebben, immers thuis zitten geeft aan dat ze je gewoon zat zijn. moet je niet onder hand 2 maanden opzeg termijn hebben ?

Schrijf je zoiezo in voor WW bij het uwv (digitaal online tegenwoordig) en ga opzoek naar nieuwe baan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:33
Vervelend, als ze aan kunnen tonen dat er inderdaad geen werk voor je is, is het ontslaan van jou inderdaad niet zo moeilijk, krijg je waarschijnlijk je dienstjaren x maandsalaris mee als afscheidspremie.

Let vooral op/ zoek vooral goed uit hoe het met een evt. uitkering en zo zit als je ontslagen wordt en wat je wel/niet moet doen in akkoord gaan met dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
Nou, net gesprek gehad, hij had het voorstel nog niet klaar. Hij had een informeel voorstel opgesteld, doorgestuurd naar iemand van PZ en die zei dat het beter gewoon formeel en volgens alle regels kan om het risico dat ik geen WW zou krijgen niet te lopen. Waarom dan het gesprek vraag ik me wat af, maar ok. Ik heb afgelopen dagen al uitgezocht hoe het zat met ontslagvergoedingen en dergelijke; omdat ik pas iets meer dan anderhalf jaar er werk en het niet zo geweldig gaat met het bedrijf zit dat er niet tot nauwelijks in. Opzegtermijn is ook maar een maand, dus daar valt weinig uit af te kopen.

Waar ik wel benieuwd naar was, was hoe hij die komende maand voor zich zag; ik zou juni dan vrijstelling van werk krijgen, maar hij had toen niks gezegd over vakantiedagen die ik nog heb. Daar vroeg ik zojuist naar, die wil hij dan laten vervallen 8)7 Lijkt me absurd, vooral omdat het volgens mijn berekeningen die ik gisteren heb gedaan nog haast 200 uur is. Die ga ik me niet door de neus laten boren. Voor zover ik weet kan hij me ook niet dwingen ze op te nemen, dus daar ga ik zeker niet mee akkoord.

Vandaag maakt hij het voorstel af, die kan ik vandaag of dinsdag dus krijgen, daar kan ik dan mee naar het Juridisch Loket om de boel door te lichten.

Bah. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-10 20:05
Tunaflish schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:44:
Nou, net gesprek gehad, hij had het voorstel nog niet klaar. Hij had een informeel voorstel opgesteld, doorgestuurd naar iemand van PZ en die zei dat het beter gewoon formeel en volgens alle regels kan om het risico dat ik geen WW zou krijgen niet te lopen. Waarom dan het gesprek vraag ik me wat af, maar ok. Ik heb afgelopen dagen al uitgezocht hoe het zat met ontslagvergoedingen en dergelijke; omdat ik pas iets meer dan anderhalf jaar er werk en het niet zo geweldig gaat met het bedrijf zit dat er niet tot nauwelijks in. Opzegtermijn is ook maar een maand, dus daar valt weinig uit af te kopen.

Waar ik wel benieuwd naar was, was hoe hij die komende maand voor zich zag; ik zou juni dan vrijstelling van werk krijgen, maar hij had toen niks gezegd over vakantiedagen die ik nog heb. Daar vroeg ik zojuist naar, die wil hij dan laten vervallen 8)7 Lijkt me absurd, vooral omdat het volgens mijn berekeningen die ik gisteren heb gedaan nog haast 200 uur is. Die ga ik me niet door de neus laten boren. Voor zover ik weet kan hij me ook niet dwingen ze op te nemen, dus daar ga ik zeker niet mee akkoord.

Vandaag maakt hij het voorstel af, die kan ik vandaag of dinsdag dus krijgen, daar kan ik dan mee naar het Juridisch Loket om de boel door te lichten.

Bah. :(
Morgen gewoon ziek melden dat je overspannen bent van alle stress. Moet je eens kijken hoe snel ze met een oplossing willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

@hierboven; Dat is juist niet slim. Er zijn nu geen verwijten naar de werknemer te maken, zodra jij je gaat ziekmelden terwijl jij niet ziek bent is dat een reden voor ontslag; dan heb je dus helemaal nergens recht op.

Lullig dat je werkgever zo laag inzet. Die maand opzegtermijn heb je gewoon recht op. Dat je niet hoeft te komen is daarentegen wel mooi meegenomen. Maar 200 uur is al een maand dus daar wordt je geflest imo. Aangezien je werkgever nog eea aan het uitzoeken is, geef ik 'm t voordeel van de twijfel en ga ik er vanuit dat hij nog niet op de hoogte is van het grote aantal uren anders is het wel mager voorstel.

Die maand(en) opzegtermijn zijn hele maanden gerekend vanaf de datum in dienst. Stel dat is de eerste van de maand, nu is het de 17e, dan zou per 1 juli uit dienst zijn, niet 17 juni bijvoorbeeld. Dus daar heb je al snel wat marge.
Als je ontslagvergoeding niet zoveel voorstelt zou ik inderdaad proberen mn vakantie dagen te laten uitbetalen. Ik zou proberen een goed outplacementtraject en uitbetaling van vakantiedagen te regelen.

Hou er wel rekening mee, zeker nu je zegt dat het met het bedrijf niet zo goed loopt, dat ze ook gewoon een ontslagvergunning kunnen aanvragen. Als ze die inderdaad krijgen, sta je met zo goed als lege handen (opzegtermijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
Klopt, nu lullig gaan doen helpt me niet vooruit. Dan kunnen zij ook lullig gaan doen en trek ik waarschijnlijk aan het kortste eind. Daarnaast heeft ziekmelden op een zaterdag weinig zin :P

Qua vakantiedagen, als hij daar bij zn standpunt blijft dat 'ie vakantiedagen wil laten vervallen, dan is het echt een voorstel van niks. Ik vraag me wel af of dat überhaupt kan. Maar wat je al zegt, hij zoekt het nog uit, dus even wachten waar hij dan mee komt. Ik heb in ieder geval al aangegeven dat die dagen nogal aantikken, en dat ik die niet zomaar laat vervallen of opneem.

De datum waarbij ik dan uit dienst zou zijn is inderdaad, als het deze maand allemaal geregeld wordt, 1 juli.

Wat betreft die ontslagvergunning; die kunnen ze inderdaad gewoon aanvragen, die wordt zeer waarschijnlijk toegekend, en dan sta ik met niks. Hij geeft wel telkens aan dat hij wil dat we er samen uitkomen en dat ik er uiteindelijk niet bekaaid af kom, maar dat zijn natuurlijk net zo goed managerspraatjes. Als ik moeilijk gaan doen komen ze gewoon daarmee aanzetten, daar zal hij niet over twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 22:58
Tunaflish schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:52:
[...]
Die heb ik inderdaad opgezocht, een ABC-formule dacht ik. Kwam geen indrukwekkend bedrag uit :')

Edit: In mijn contract staat niks over vergoedingen bij ontslag, enkel dat de opzegtermijn een maand is.
Contracten vermelden nooit wat over vergoedingen bij ontslag. De kanton rechters formule is hierin over het algemeen leidend.
In deze formule zit ook een stukje schuld, in hoeverre is het houw schuld, of die van het bedrijf dat je weg moet? Als het volledig jouw schuld is gaat deze factor vaak naar 0,5 of zelfs helemaal naar 0.
Als het volledig de schuld van het bedrijf is, gaat deze in de richting van de 2.
Al met al zou je er in mijn ogen toch wel 1 maand salaris uit moeten kunnen halen.

Daarnaast gaat je opzeg termijn pas in op het moment dat er getekend wordt, en vaak per eerste van de maand. Als je dat dus uit weet te stellen tot na 1 juni, wordt je dus in ieder geval tot en met 31 juli door betaald. Heb je ook wat meer tijd om je uren op te maken.

Ik heb ca. 3 jaar geleden met een vergelijkbaar bijltje gehakt, en een paar maanden thuis zitten gaat je niet in de koude kleren zitten. Ook is er (door de crisis) momenteel niet heel veel werk beschikbaar.
Ik zou je dan ook willen adviseren aan je bedrijf voor te stellen je om te scholen naar programmeur, aangezien ze daar wel behoefte aan hebben. Ook al is het geen leuk werk, het is werk. Thuis zitten lijkt leuker dan het is! Bovendien worden dingen vaak leuker als je ze eenmaal kan. In de tussen tijd kan je op je gemak verder zoeken naar een baan die je wel leuk lijkt.

Ps. wat betreft de ontslag vergunning: Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je met niks staat, dan geld gewoon de kanton rechtersformule zover ik weet. (i.a.n.a.l.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:57
Ik weet niet zeker, maar stel dat je 25 vakantiedagen in een jaar hebt. En je krijgt precies na een half jaar ontslag. Geldt dan niet gewoon 12,5 vakantiedag bij die werkgever omdat je dan maar een half jaar daar werkt?

Ik weet niet hoe je aan die 200 uur komt, wellicht hoop meegenomen uit voorgaande jaren maar als je maar een paar maanden werkt heb je lijkt mij natuurlijk geen recht op vakantiedagen die gebaseerd zijn op een heel jaar. Overigens, de vrije dagen die je daadwerkelijk hebt inderdaad absoluut niet laten vervallen. Eventueel uit laten betalen maar niet slechts vervallen.

Daar buiten zou ik gewoon aangeven dat je best weg wil en best wil kijken voor een andere baan, maar dan in hun tijd en gewoon doorbetaald waarbij je afspreekt dat je sollicitatieresultaten kunt laten zien. Of spreek een bepaalde tijd af welke dagen je bezig ben met nieuw werk zoeken en de overige dagen werk je gewoon nog.

Ik zou sowieso er niet voor kiezen om quasi vrijwillig de WW in te gaan. Gewoon zo snel mogelijk een nieuwe baan zoeken maar tot die tijd blijven zitten waar je zit en je van je beste kant tonen.

[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 17-05-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Shinji schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:43:
Ik weet niet zeker, maar stel dat je 25 vakantiedagen in een jaar hebt. En je krijgt precies na een half jaar ontslag. Geldt dan niet gewoon 12,5 vakantiedag bij die werkgever omdat je dan maar een half jaar daar werkt?

Ik weet niet hoe je aan die 200 uur komt, wellicht hoop meegenomen uit voorgaande jaren maar als je maar een paar maanden werkt heb je lijkt mij natuurlijk geen recht op vakantiedagen die gebaseerd zijn op een heel jaar. Overigens, de vrije dagen die je daadwerkelijk hebt inderdaad absoluut niet laten vervallen. Eventueel uit laten betalen maar niet slechts vervallen.

Daar buiten zou ik gewoon aangeven dat je best weg wil en best wil kijken voor een andere baan, maar dan in hun tijd en gewoon doorbetaald waarbij je afspreekt dat je sollicitatieresultaten kunt laten zien. Of spreek een bepaalde tijd af welke dagen je bezig ben met nieuw werk zoeken en de overige dagen werk je gewoon nog.

Ik zou sowieso er niet voor kiezen om quasi vrijwillig de WW in te gaan. Gewoon zo snel mogelijk een nieuwe baan zoeken maar tot die tijd blijven zitten waar je zit en je van je beste kant tonen.
Sluit mij hier bij aan.

Alle regels voor vakantiedagen, opzegtermijn etc. volgen. Stem dit af met de werkgever maar blijf vooral in gesprek.

Je kunt inderdaad een voorstel doen om doorbetaald te krijgen en ruimte krijgen om te solliciteren. Leg niets vast met betrekking een uiterste dag / datum dat je een baan hebt gevonden. De werkgever moet er vertrouwen in hebben dat je op zoek bent. Hou de werkgever van jouw sollicatie acvitiveiten op de hoogte.

Niet vrijwillig weg gaan, communiceer ook waarom je dat niet wilt. Dit om ook het signaal af te geven dat je weet waar je over praat en je serieus met deze situatie bezig bent.

Verder zitten blijven waar je zit en zaken niet op de spits drijven. Aan de andere kant wel blijven aan geven dat jij vind dat een aantal beweringen of voorstellen in jouw ogen niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 20:35

Elp

Tunaflish schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:34:
Klopt, nu lullig gaan doen helpt me niet vooruit. Dan kunnen zij ook lullig gaan doen en trek ik waarschijnlijk aan het kortste eind. Daarnaast heeft ziekmelden op een zaterdag weinig zin :P

Qua vakantiedagen, als hij daar bij zn standpunt blijft dat 'ie vakantiedagen wil laten vervallen, dan is het echt een voorstel van niks. Ik vraag me wel af of dat überhaupt kan. Maar wat je al zegt, hij zoekt het nog uit, dus even wachten waar hij dan mee komt. Ik heb in ieder geval al aangegeven dat die dagen nogal aantikken, en dat ik die niet zomaar laat vervallen of opneem.

De datum waarbij ik dan uit dienst zou zijn is inderdaad, als het deze maand allemaal geregeld wordt, 1 juli.

Wat betreft die ontslagvergunning; die kunnen ze inderdaad gewoon aanvragen, die wordt zeer waarschijnlijk toegekend, en dan sta ik met niks. Hij geeft wel telkens aan dat hij wil dat we er samen uitkomen en dat ik er uiteindelijk niet bekaaid af kom, maar dat zijn natuurlijk net zo goed managerspraatjes. Als ik moeilijk gaan doen komen ze gewoon daarmee aanzetten, daar zal hij niet over twijfelen.
Paar belangrijk punten (mijn inziens):
- Het aanvragen van een ontslagvergunning duurt 4 tot 6 weken. Dat is dus 1 tot 1,5 maand waarin je gewoon doorbetaald krijgt.

- Die ontslagvergunning wordt alleen verleend als deze voldoende onderbouwd is. Bovendien mag je jezelf verweren tegen de argumenten van de werkgever. Oftewel er is altijd kans dat deze niet toegekend wordt, wat jou dus weer meer doorbetaalde tijd geeft.

- Als de vergunning wel verleend wordt, dan heb je altijd kans op een vergoeding. Het moet wel echt slecht gaan met een een bedrijf als ze +-1 maand salaris niet kunnen betalen.

- De opzegtermijn blijft van kracht na het verkrijgen van een ontslagvergunning. Oftewel na ontslag via een vergunning heb je nog steeds een opzegtermijn van 1 maand.

- Ze kunnen je niet dwingen om je vakantiedagen op te nemen. Vrijstelling van werk gaat niet van je vakantiedagen af. Het uitbetalen van de vakantiedagen staat eigenlijk niet eens ter discussie, dat moet gewoon.

Als ik dat allemaal bij elkaar optel kom ik al uit op sowieso twee maanden doorbetaald werk en 200 uur uitbetaalde vakantiedagen. Waar zij dan blijkbaar mee gaan komen is een maand vrijstelling van werk, wat eigenlijk stiekem je vakantiedagen zijn. A.K.A. een flut voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:14

EnnaN

Toys in the attic

Overigens vertelde een advocaat mij dat de kantonrechtersforumule leuk en aardig is, maar dat dat tegenwoordig _zeker_ geen default meer is. Als een werkgever je een redelijk voorstel doet (dus in ieder geval een correcte ontslagtermijn ivm uitkering, een normale regeling mbt vakantiedagen) dan kun je dat maar beter aannemen -> als er geen werk voor je is dan is het zeker tegenwoordig (een vast contract stelt immers ook niet zoveel meer voor) wel te verwachten dat hij gewoon die ontslagvergunning krijgt van het uwv.

Wil je dan alsnog geld, dan zou je zelf nog naar de kantonrechter moeten om een vergoeding te eisen (je hebt wel wat anders aan je hoofd neem ik aan). Met een (volgens de advocaat dus) redelijk grote kans dat die daar niet in mee gaat.

Ik zou altijd proberen de kantonrechter er buiten te laten.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
Vandaag heb ik hun definitieve voorstel ontvangen. Vanmorgen eerst nog langs het juridisch loket geweest, die waren het met me eens dat het voorstel van juni vrijstelling en vakantiedagen laten vervallen onzin is en nergens op slaat. 's Middags met die informatie het gesprek aangegaan met mijn managers en hebben ze hun voorstel aangepast. In plaats van de hele maand vrijstelling zou ik dan 10 dagen vakantie opnemen en de rest vrijgesteld krijgen. De vakantieuren die daarna nog openstaan (na een fatsoenlijke berekening komt dat uit op +/- 50 uur) worden dan wel uitbetaald.

Mijn inziens is het nog steeds een aanbod van iets meer dan niks. Als ik niet teken gaat het gewoon via het UWV, die geeft de ontslagvergoeding zonder gedoe, maar dan is het al wel minstens een maand extra die ik betaald krijg en gewoon alle vakantieuren die ik dan nog niet heb opgenomen. Het vervelende voor mij in dat scenario is wel dat ik dan allerlei rotklusjes mag gaan doen, omdat er dus nauwelijks werk is waar ik voor ben aangenomen. Daarnaast waren een van mijn managers en een andere collega ervan overtuigd dat er wel manieren zijn voor hun om te zorgen dat ik mijn vakantiedagen opmaak, waar ik niet naar uitkijk. Het liefst werk ik daar nog zo veel en lang mogelijk zodat ik met een zo groot mogelijke financiële buffer daar weg ga.

Financieël dus aantrekkelijker, maar zie op tegen gedoe met het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Hebben ze dat outplacementtraject / hulp met zoeken naar nieuw werk ingetrokken dan?

Ik zou mijn conclusies trekken en zo snel mogelijk bij die galbakken wegwillen, dus laat ze je maar helpen aan een nieuwe baan. Tijdens die ontslagvergunningsprocedure bij het UWV moet jij gewoon op je werk verschijnen en kan je geen ander werk vinden. Als je betaald naar huis kan is dat toch een mooie kans om wel wat leuks te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42
Bij mij was het na 9 jaar:
-2 maanden opzegtermijn (vrijgesteld van werk)
-ontslagvergoeding volgens kantonrechtersformule (niet via de kantonrechter, was hun eigen voorstel)
-vakantiegeld en resterende vrije dagen uitbetaald
Is volgens mij het minst redelijke?
In plaats van de hele maand vrijstelling zou ik dan 10 dagen vakantie opnemen en de rest vrijgesteld krijgen. De vakantieuren die daarna nog openstaan (na een fatsoenlijke berekening komt dat uit op +/- 50 uur) worden dan wel uitbetaald.
Dat klopt toch niet? Je hebt rond de 200 uur staan, en na 10 dagen hou je maar 50 uur over. En volgens mij "betaal" je zo de de helft van die maand zelf? Of begrijp ik iets verkeerd?

[ Voor 46% gewijzigd door sig69 op 28-05-2013 22:14 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
DopdeDouwer schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:42:
Hebben ze dat outplacementtraject / hulp met zoeken naar nieuw werk ingetrokken dan?

Ik zou mijn conclusies trekken en zo snel mogelijk bij die galbakken wegwillen, dus laat ze je maar helpen aan een nieuwe baan. Tijdens die ontslagvergunningsprocedure bij het UWV moet jij gewoon op je werk verschijnen en kan je geen ander werk vinden. Als je betaald naar huis kan is dat toch een mooie kans om wel wat leuks te vinden?
Dat weet ik zo niet, denk dat ik nog steeds wel van het netwerk gebruik mag maken en ze me wat zullen helpen, maar dus niet dat ik gewoon overdag kan solliciteren en dergelijke.

Klopt, betaald solliciteren is wel prettig, maar volgens mij kan ik prima 's avonds brieven schrijven en versturen, en dan een dag vrijnemen om op eventuele gesprekken te gaan. De afweging is dan een beetje of ik meer heb aan direct kunnen solliciteren, of een grotere financiële buffer.
sig69 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:08:
Bij mij was het na 9 jaar:
-2 maanden opzegtermijn (vrijgesteld van werk)
-ontslagvergoeding volgens kantonrechtersformule (niet via de kantonrechter, was hun eigen voorstel)
-vakantiegeld en resterende vrije dagen uitbetaald
Is volgens mij het minst redelijke?

[...]

Dat klopt toch niet? Je hebt rond de 200 uur staan, en na 10 dagen hou je maar 50 uur over. En volgens mij "betaal" je zo de de helft van die maand zelf? Of begrijp ik iets verkeerd?
Dat is na 9 jaar, ik zit er afgerond 2 jaar ;) Ik vind dat inderdaad ook heel gewoon, maar zij blijkbaar wat minder.

Die 200 uur gokte ik toen, en daarbij had ik geen rekening gehouden met het feit dat die over het hele jaar zijn, en niet tot nu toe. Met de juiste berekening kom ik op 130 uur en hou ik dus na 10 dagen 50 uur over. Of ik heb het helemaal verkeerd begrepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42
Ik zou proberen om toch meer richting één maanndsalaris te komen, een maand opzegtermijn (waarvan zoveel mogelijk vrijgesteld), en zoveel mogelijk uren uitbetalen. Een gang naar de kantonrechter worden beide partijen niet vrolijk van, en als je werkgever een ontslagvergunning aanvraagt bij het uwv en die krijgt sta je helemaal met lege handen. Probeer er zoveel mogelijk uit te krijgen, en laat ook duidelijk in de vaststellingsovereenkomst vastleggen dat je werkgever het ontslag initieert, dat je bereid was tot ander (passend) werk, maar dat dat er niet was. Dan behoud je in ieder geval je recht op ww.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
Nouja, via het UWV houdt wel in dat ik een maand langer daar werk wat een maandsalaris meer is, en dat ik alle tegen die tijd overgebleven vakanteiedagen uitbetaald krijg. Lijkt me sterk dat een kantonrechter oordeelt dat ze dat geld niet hoeven te betalen.

Pagina: 1