Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Feiten uit verleden:
In 2011 ben ik in dienst getreden bij mijn huidige werkgever. De overgang verliep voor mij moeizaam vanwege een totaal andere bedrijfscultuur. Van een hectische en dynamische productieomgeving ben ik nu werkzaam in een verkoopomgeving met veel politieke spelletjes en bureaucratie. Na een jaar boksen werd mij verweten dat ik meer geduld moest hebben en zaken uitvoeriger (lees: beter afstemmen met nog meer mensen) moest aanpakken.
Het jaar 2012 verliep voor mijn gevoel goed. Ik heb alle doelen behaald en lig een stuk prettiger bij mijn collega’s. Mijn directe manager en carrière manager gaven in diverse gesprekken en tussentijdse beoordelingen aan dat ze tevreden met mij waren. Helaas kreeg ik enkele weken geleden wederom een negatieve beoordeling. Ik zou niet genoeg initiatief tonen. Nu bemoeit personeelszaken zich ermee en stelt dat ik extern een nieuwe baan moet zoeken. Aangezien ik een jonge acadeem ben met twee keer een negatieve beoordeling, ziet men voor mij geen toekomst in het bedrijf.

Fouten manager:
Mijn manager en carrière manager hebben vorig jaar geen specifieke doelstelling aangegeven wat ik moest doen om te kunnen blijven. Ik kreeg het afgelopen jaar meerdere goede beoordelingen en men gaf aan dat ik kon blijven. Nu opeens komt men met het verhaal dat ik toch te licht wordt bevonden na een benchmark met collega’s.

Belangrijke achtergrond:
Komende zomer ondergaat mijn werkgever een reorganisatie. Daarbij is het mijn budget flink teruggeschroefd waardoor ik nu onvoldoende werkzaamheden heb. Hoewel men het natuurlijk ontkent, is dit mijns inziens weldegelijk van belang voor mijn ontslag.

Mijn insteek is hetvolgende:
- Proberen zolang mogelijk tijd te rekken om een andere baan te vinden (in de zomermaanden zullen bedrijf nauwelijks nieuw personeel zoeken)
- Maximaal ontslagvergoeding mee te krijgen (het liefst wil ik onder de voorwaarden van het collectieve ontslag vallen).
- Outplacementbureau (ik werk al met een outplacementbureau, hier zou ik graag een gedeeltelijke vergoeding voor willen ontvangen. Werken met twee outplacementbureaus zie ik niet zitten.)

Welk advies zouden jullie mij nog meer kunnen meegeven? Wat zijn eventueel de mogelijkheden van een vaststellingsovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:17
Heb je een contract voor onbepaalde tijd?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het eerste wat je moet doen is bezwaar maken tegen de beoordeling. Nooit akkoord gaan met een negatieve beoordeling als die uit het niets komt.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Sowieso niets tekenen en alle gesprekken die je voert een enige mate van terughoudendheid in betrachten. Klinkt heel simpel, maar als iemand van personeelszaken bij komt zitten, die is al bij voorhand bevooroordeeld. Zijn informatie komt grotendeels uit een dossier die jouw waarschijnlijk helemaal niet representeert.
Tevens alle gesprekken noteren die je hebt gehad en zelf een verslag van maken.

Zoals aangegeven gelijk bezwaar indienen waarin je onder andere aangeeft dat je jezelf helemaal niet herkent in de beoordeling.

Lijkt erop dat ze een deel van het personeel kwijt willen raken om geld te besparen, maar dit is niet de nette manier. Ga in overleg, stuur op de eerdere gesprekken, vraag of je ze in kan zien.

En zoals eerder aangegeven, terughoudend zijn, niet blijven praten als daar de noodzaak niet voor is. De kans op fouten wordt daarbij alleen groter. En neem daarbij de tijd. Verslag van eerdere gesprekken inzien kost tijd. Ga geen discussie aan als die tijdens een gesprek worden neergezet, vraag om tijd om ze in te zien en maak een nieuwe afspraak.

Als ze er niet van gediend zijn maakt dat jouw zaak alleen maar sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:41:
....
Het jaar 2012 verliep voor mijn gevoel goed. Ik heb alle doelen behaald en lig een stuk prettiger bij mijn collega’s. Mijn directe manager en carrière manager gaven in diverse gesprekken en tussentijdse beoordelingen aan dat ze tevreden met mij waren. Helaas kreeg ik enkele weken geleden wederom een negatieve beoordeling. Ik zou niet genoeg initiatief tonen. Nu bemoeit personeelszaken zich ermee en stelt dat ik extern een nieuwe baan moet zoeken. Aangezien ik een jonge acadeem ben met twee keer een negatieve beoordeling, ziet men voor mij geen toekomst in het bedrijf.
Wat moet ik me bij een tussentijdse beoordeling voorstellen? Ik ken alleen coaching- en functioneringsgesprekken. Een coachingsgesprek is in principe een informeel functioneringsgesprek. In een functioneringsgesprek bespreek je hoe het gaat, wat er beter kan, hoe het beter kan, welke doelen eventueel worden bijgesteld, en dat wordt SMART vastgelegd.

In dat kader zou jouw verhaal niet kunnen : goede tussentijdse gesprekken (functioneringsgesprekken) en dan bij het uiteindelijke beoordelingsgesprek een negatief oordeel geven over iets waar je gedurende het jaar niet op bent gewezen en dus niet op hebt kunnen anticiperen.
Als het iets is dat zich de laatste maanden heeft gemanifesteerd, dan mag het niet zo zwaar meetellen in de beoordeling, want de beoordeling gaat over het hele voorgaande jaar en niet alleen de laatste maanden.

Ik zou bezwaar aantkenen tegen die negatieve beoordeling. Zijn er verslagen van de tussentijdse beoordelingsgesprekken?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Kennelijk pas je gewoon niet bij het bedrijf. Kan gebeuren. Uiteindelijk is het best dat je ergens zit waat je wel tot je recht komt.

Ik zou inzetten op een geruisloze overgang naar een volgende baan. Liever geen werkloosheid op je CV. Zeg gewoon toe dat je op zoek gaat naar iets anders, geen ontslagvergoeding hoeft en je baan binnen X maanden opzegt. Maak afspraken over welke taken je nog wel oppakt en welke niet. Doe je werk naar behoren en solliciteer naar een nieuwe stek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf opzeggen? Dan verspeel je wel alle kansen op WW en krijg je geen ontslagvergoeding. Mooi als je al een andere baan klaar hebt staan maar wacht daar gewoon mee tot je daadwerkelijk een andere baan gevonden hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EvaluationCopy schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:43:
Heb je een contract voor onbepaalde tijd?
Klopt, ik heb een contract voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:06:
Ik zou inzetten op een geruisloze overgang naar een volgende baan. Liever geen werkloosheid op je CV. Zeg gewoon toe dat je op zoek gaat naar iets anders, geen ontslagvergoeding hoeft en je baan binnen X maanden opzegt. Maak afspraken over welke taken je nog wel oppakt en welke niet. Doe je werk naar behoren en solliciteer naar een nieuwe stek.
Ik heb moeite het vastleggen van het opzeggen binnen X maanden. Gezien het huidige arbeidsklimaat kan ik hierdoor mezelf flink in de vingers snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:18

Asteroid9

General Failure

Onbepaalde tijd, geen dossiervorming en goede beoordelingen. Prima startpositie!
Ik zou absoluut niks toezeggen, jij hebt alle troeven in handen!

Ga zelf actief op zoek naar een andere baan, maar laat in de tussentijd je werkgever maar met een voorstel komen.
In principe kun je er een goede ontslagvergoeding uit slepen, als je voor die tijd al een nieuwe baan gevonden hebt is dat alleen maar gunstig.

En over het arbeidsklimaat: heb je een ICT functie? Uit eigen ervaring kan ik je melden dat de arbeidsmarkt daar absoluut niet slecht voor is!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apie! schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:12:
[...]
In dat kader zou jouw verhaal niet kunnen : goede tussentijdse gesprekken (functioneringsgesprekken) en dan bij het uiteindelijke beoordelingsgesprek een negatief oordeel geven over iets waar je gedurende het jaar niet op bent gewezen en dus niet op hebt kunnen anticiperen.
Als het iets is dat zich de laatste maanden heeft gemanifesteerd, dan mag het niet zo zwaar meetellen in de beoordeling, want de beoordeling gaat over het hele voorgaande jaar en niet alleen de laatste maanden.

Ik zou bezwaar aantkenen tegen die negatieve beoordeling. Zijn er verslagen van de tussentijdse beoordelingsgesprekken?
Er is inderdaad een verslag van het tussentijdse functioneringsgesprek. Het bedrijf beroept zich op het feit dat men na elke 2 jaar voor iedereen een perspectief schertst voor de toekomstige ontwikkeling. Ik voldoe onvoldoende aan de kernwaarden van het bedrijf: ontwikkel ideeën, inspireer anderen, stuur aan op resultaten, etc. Deze waarden zijn niet SMART gedefinieerd en ik kan hierop dus niet anticiperen.

Het management stuur aan dat ze onvoldoende ontwikkeling bij mij zien. En ik stuur aan dat ik onvoldoende ben begeleid hierin en de hele procesgang hele gekken sprongen zijn gemaakt.

Mijns inziens zijn alle managers vanwege de reorganisatie hun belangrijkste mensen aan het veiligstellen, waarbij zoveel mogelijk wordt geschopt naar anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:41:
(...)Nu opeens komt men met het verhaal dat ik toch te licht wordt bevonden na een benchmark met collega’s.
(...)
Met een vast arbeidscontract mag je niet zomaar ontslagen worden. In uitzonderlijke gevallen (werkweigering, wangedrag etc.) kan een werkgever het contract laten ontbinden. Een eerste confrontatie met een interne benchmark lijkt me onvoldoende voor ontslag. (IANAL)

Ik zou hetzelfde doen als Asteroid9 zegt. Achter de schermen zoeken naar een nieuwe werkgever en bij je huidige werkgever je huid zo duur mogelijk verkopen. Wellicht kan een advocaat je daarbij beter helpen? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Herman schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:38:
[...]
Ik zou hetzelfde doen als Asteroid9 zegt. Achter de schermen zoeken naar een nieuwe werkgever en bij je huidige werkgever je huid zo duur mogelijk verkopen. Wellicht kan een advocaat je daarbij beter helpen? :)
^ Dit inderdaad.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik die eens raadplegen.
Deze kunnen je vast het e.e.a. aan goede tips meegeven.

Is er verder iets van een OR bij je werkgever?

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:29:
[...]
Er is inderdaad een verslag van het tussentijdse functioneringsgesprek. Het bedrijf beroept zich op het feit dat men na elke 2 jaar voor iedereen een perspectief schertst voor de toekomstige ontwikkeling. Ik voldoe onvoldoende aan de kernwaarden van het bedrijf: ontwikkel ideeën, inspireer anderen, stuur aan op resultaten, etc.
Dat zou zo kunnen zijn, maar onder Nederlands recht is dat simpelweg geen grond voor ontslag.

Laat je werkgever weten dat je beseft elders carriere te moeten maken, geen salarisverhogingen meer verwacht, en verder niets.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Even kort door de bocht: In mijn ogen vertoon je nou niet echt het gedrag wat je van een jong WO-er mag verwachten.

Klinkt alsof je bij onze organisatie werkt, daar gaan we er vanuit dat we WO-ers niet aan hun handje moeten meenemen, maar eerder moeten remmen in hun werkdrift. En dat ze zelf met doelen voor hun ontwikkeling komen en niet wachten wat hun manager mee komt in het jaargesprek.

Maar als je anders in elkaar steekt, dat kan, maar zoals de conclusie ook al uit je TS is op te maken:
Je past niet in de organisatie, daar was je gedeeltelijk zelf ook al achter en ze willen duidelijk van je af.
Huilen kan altijd nog, maar nu heb je nog redelijk controle over het spel.

Dus doe ze een voorstel waarvan jij beter wordt en zij ook hun doel halen: jij geen onderdeel meer van de organisatie.

Dus bekijk eens goed waarmee je wel bij een andere organisatie terecht kan: extra scholing/omscholing of dat ze je outplacement buro betalen. En doe ze dus pro-actief een voorstel. Er moet dus wel wat voor hun in zitten. Dus stel je zelf een doel/termijn die voor hun ook interessant is En dwing natuurlijk af dat je wel recht hebt uiteindelijk op WW. Hoewel dat voor 2 jaar werk, niet zo heel lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met ^^.

En inderdaad, leun niet te hard op die WW rechten. Zoek gewoon een andere baan. Als je jong en hoogopgeleid bent is geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet zou lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Regeer in het vervolg gewoon inhoudelijk svp.

[ Voor 82% gewijzigd door SmartDoDo op 15-05-2013 20:55 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
t_captain schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 07:52:
Met ^^.

En inderdaad, leun niet te hard op die WW rechten. Zoek gewoon een andere baan. Als je jong en hoogopgeleid bent is geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet zou lukken :)
Laat ik nou net RTLZ aan hebben staan en daar net het CBS een presentatie gaf over de economische groei in Nederland..

Een krimp van 0.1% niet veel maar toch weer een resessie.
1 van de grote punten wat naar voren kwam is dat er sinds vorig jaar 80 duizend banen minder zijn..

Ik denk als je in bepaalde sectoren werkt zoals de bouw, techniek e.d. je juist op de WW nu moet rekenen om iig rond te kunnen komen..

voor 2008 kwamen er meer jongeren op de arbeidsmarkt en konden vrij makkelijk werk vinden nu heb je op elke vacature 6 geschikte personen en ruim 50 tot 100 solicitatie brieven..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
To_Tall schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:32:
[...]

1 van de grote punten wat naar voren kwam is dat er sinds vorig jaar 80 duizend banen minder zijn..

Ik denk als je in bepaalde sectoren werkt zoals de bouw, techniek e.d. je juist op de WW nu moet rekenen om iig rond te kunnen komen..

voor 2008 kwamen er meer jongeren op de arbeidsmarkt en konden vrij makkelijk werk vinden nu heb je op elke vacature 6 geschikte personen en ruim 50 tot 100 solicitatie brieven..
Detailhandel en bouw zijn ronduit slecht. Kinderopvang idem. En de tijd dat je met een MEAO diploma gebeiteld zat is ook voorbij.
Aan de andere kant kan een goede sofware engineer nog steeds kiezen uit meerdere banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik voldoe onvoldoende aan de kernwaarden van het bedrijf: ontwikkel ideeën, inspireer anderen, stuur aan op resultaten, etc. Deze waarden zijn niet SMART gedefinieerd en ik kan hierop dus niet anticiperen.
Kernwaarden zijn natuurlijk nooit SMART te formuleren en je moet dus zelf kijken hoe je invulling geeft. Bijv. hoe wil je 'integer','oprecht' of 'persoonlijk' smart maken?

En 'Inspireer minimaal 5 collega's binnen 6 maanden zodat ze jouw visie met een 8 beoordelen' slaat natuurlijk ook nergens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Op de man spelen is niet nodig en verziekt discussies. Hou het inhoudelijk.

[ Voor 82% gewijzigd door SmartDoDo op 15-05-2013 20:56 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Verklaar je nader?

Het is wel waar dat veel goede ITers nog goed werk kunnen vinden. Zeker gezien de grote bedrijven veel externe willen hebben. Een externe is makkelijk er uit te zetten. Al moet ik wel zeggen. het project waar ik nu op zit loopt al een jaar. en ik heb hier zeker nog wel 2 jaar werk te verzetten eer dat ik klaar ben.

Daarnaast aan de TS.. Ik heb bij een advocaten kantoor gewerkt, die ook arbeidsrecht doen. Als een werkgever van je af wil is dit vrij eenvoudig. Slechte beoordeling en geen verbetering in een tijds termijn kan een rechter toesteming geven voor ontslag. Ik zou hierom dus wel ff je rechtsbijstand inschakelen wat te doen gezien je werkgever al heeft aangegeven te reorganiseren en dat ze te kennen hebben gegeven je er uit willen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door SmartDoDo op 15-05-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kan je inhoudelijk ook nog een reactie geven of is dat te moelijk voor je?

Persoonlijk zie ik in de ICT een scherpe scheiding tussen MBO en HBO+:
- Op MBO niveau is het moeilijker en is er een overschot aan mensen + dat het MBO 4 niveau voor ICT al beroerd is
- Op HBO niveau en hoger is het nog steeds goed te doen omdat er nog steeds tekorten zijn.

Zo zie je de ene dag dat een krant meld dat er ICT'ers te kort en en de volgende dag dat er een overschot aan ICT'ers is... 8)7

En er is altijd een tekort aan echt goede mensen...

[ Voor 2% gewijzigd door SmartDoDo op 15-05-2013 20:56 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Motrax schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:19:
[...]
Kan je inhoudelijk ook nog een reactie geven of is dat te moelijk voor je?

- Op MBO niveau is het moeilijker en is er een overschot aan mensen + dat het MBO 4 niveau voor ICT al beroerd is
- Op HBO niveau en hoger is het nog steeds goed te doen omdat er nog steeds tekorten zijn.

Zo zie je de ene dag dat een krant meld dat er ICT'ers te kort en en de volgende dag dat er een overschot aan ICT'ers is... 8)7

Nou het is ook wel hoe je zelf kan verkopen. Ik heb een MBO opleiding en heb vorig jaar toch een vast contract kunnen afdwingen.

Ook mede doordat ik bepaalde kennis in huis heb dat veel mensen bij ons in het bedrijf niet hebben. Zo ben ik nu voor ons eigen bedrijf een dienst aan het beschrijven dat mogelijk interessant is voor onze directe klanten. ook geef ik hier binnen kort een workshop over.

MBO zegt niet direct iets over een persoon zolang hij maar kan aantonen bepaalde kennis te hebben. En niet een solicitatie brief schrijf. "het lijkt mij leuk om voor uw bedrijf te kunnen werken"

Door het project waar ik nu op zit ook weer met een dienst waar gewoonweg weining kennis van is. Ik doe die kennis op. Plaats summier wat ik aan het doen ben op linkedin en ik wordt nu weer achtervolgd door allerhande headhunters omdat zij geintereseerd zijn in mijn kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Motrax schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:19:
[...]

[...]

Ik denk dat er een schifting tussen beheer en development zit.

Development wordt grotendeels uitgevoerd door werknemers met HBO/WO achtergrond. Ik heb de markt daar de afgelopen jaren niet veel zien veranderen, volgens mij zijn de tekorten aan developers ongeveer constant. Wel wat verschuiving in gevraagde competenties (meer web en mobile bijvoorbeeld).
Verder is er voortdurend een beetje prijsdruk (die voornamelijk ten koste gaat van de overhead, dure detacheerders moeten concurreren met ZZP-ers die veel minder overhead hebben). Maar in het algemeen zie ik geen donkere wolken.

Beheer is een andere markt. Hier heb je een flinke bulk aan werknemers op MBO3/4 niveau (werkplek- en systeembeheerders). Deze banen beginnen significant terug te lopen, onder meer door de opkomst van clouddiensten. De werknemers die aan de beheer-kant wel in trek zijn, zijn infra-architecten en virtualisatie-specialisten. En die functies zitten weer op HBO/WO niveau.

Dus inderdaad, MBO gaat wat moeilijker en HBO/WO gaat prima.
To_Tall schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:25:
[...]

Nou het is ook wel hoe je zelf kan verkopen. Ik heb een MBO opleiding en heb vorig jaar toch een vast contract kunnen afdwingen.

Ook mede doordat ik bepaalde kennis in huis heb dat veel mensen bij ons in het bedrijf niet hebben.
Je hebt kennelijk een specialisatie gevonden. Met genoeg specialisatie kom je ook aan de goede kant van de lijn terecht.

Tot slot een interessante link:
http://recruitmentmatters...administratieve-functies/

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 15-05-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
smesjz schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:04:
[...]

Kernwaarden zijn natuurlijk nooit SMART te formuleren en je moet dus zelf kijken hoe je invulling geeft. Bijv. hoe wil je 'integer','oprecht' of 'persoonlijk' smart maken?

En 'Inspireer minimaal 5 collega's binnen 6 maanden zodat ze jouw visie met een 8 beoordelen' slaat natuurlijk ook nergens op...
Klopt, dit vind ik ook erg vaag. Hoe definieer je integer, welke waarden ken je hieraan, etc. Het zal altijd een subjectief iets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Mijn advies is richten op een andere omgeving waar je je wel prettig voelt. En in de tijd dat je nog bij deze werkgever zit, je niet laten intimideren, provoceren, irriteren etc.

Blijf rustig en concentreer je alleen op het vinden van een andere werkgever. Je kunt je inzetten voor maximale ontslagvergoeding maar dit gaat ook tijd kosten. Weet niet of je zoveel strijd wilt leveren voor 1 á 2 maanden extra salaris.

Tegen domheid is geen kruid gewassen. De werkgever wil er niet met je uitkomen en loopt te draaien. Je wint het alleen van hen als je je nog dommer gaat opstellen dan de werkgever. Ik weet niet of je dat kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morgen een spannende dag. Mijn werkgever komt met een eerste voorstel hoe men van mij wil afkomen. Hebben jullie nog tips hoe ik mij moet opstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Niets toezeggen, niets tekenen, ook niet als ze zeggen "I shall say this only once" (zo'n zogenaamd eenmalig aanbod). Op dat laatste kun je rustig reageren met "ow, dus eigenlijk zit er 'n addertje onder 't gras dat je me niet wil laten ontdekken?".
Neem het aanbod rustig mee naar huis, en bespreek het.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Rustig alles op je af laten komen en nog niets toezeggen of accepteren. Iedereen mag de tijd krijgen om over een voorstel na te denken en jij dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 15:01

beany

Meeheheheheh

Laat je juridisch informeren. Rechtsbijstandverzekering is een goede start, net als de wetswinkel.

Overigens is het wel zo dat als de economische voorwaarden er zijn een ontslag redelijk eenvoudig kan worden uitgevoerd. Een rechter beschermt een werknemer niet tot het uiterste, maar houdt ook rekening met de omstandigheden bij het bedrijf. Een onbepaald contract is lang niet zo heilig als menigeen denkt. Ik heb dat zelf aan den lijve mogen ondervinden. Ik had een onbepaald contract, maar het ging slecht met het bedrijf en dan houdt het allemaal simpelweg geen stand. Enige wat je dan kan doen is dat je zoveel mogelijk geld probeert mee te krijgen. Hoe dan ook: doe het niet allemaal zelf, zoek juridische hulp!!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De werkgever beroept zich op een opzegtermijn van 3 maanden zoals in het arbeidscontract staat. Deze 3 maanden vallen in de zomermaanden (juni, juli, en augustus) waarin bedrijven amper vacatures zullen uitzetten en/of invullen. Kan ik eventueel bezwaar aantekenen dat het voor mij zeer moeilijk is om in deze periode voor september een nieuwe baan kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 11:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee.

Waar je wel bezwaar tegen aantekent is het feit dat er nog geen wettelijke grond voor ontbinding arbeidsovereenkomst genoemd is :o

Jij hebt contract onbepaalde tijd. Die kan niet zomaar met 3 maanden opzegtermijn eenzijdig door werkgever opgezegd worden, ongeacht wat er in het arbeidscontract staat. Die 3 maanden gelden inderdaad, maar pas na opzegging om geldige reden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Inderdaad. Je werkgever kan opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn, maar alleen met ontslagvergunning (die hij bij het UWV moet aanvragen). Zonder die vergunning is de opzegging niet rechtsgeldig.
Als je werkgever niet via het UWV wil, moet hij via de kantonrechter om je contract te ontbinden. Dan heb je geen opzegtermijn (het is immers een ontbinding ipv opzegging van de overeenkomst). Wel moet er een schadeloosstelling worden betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat voor voorstel heb je gehad, hoe ging 't gesprek?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Nog nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gesprek gelaten over mij heen laten komen. Mijn werkgever geeft aan dat ik vorig jaar voldoende ben geholpen maar de resultaten achterbleven bij de verwachtingen. Daarom heeft men de kantonrechtersformule toegepast met een neutrale redelijkheidsfactor van 1 en de standaard opzegtermijn van 3 maanden met outplacement begeleiding.

De reden van de werkgever maakt mij ontzettend kwaad. Ze hebben mij inderdaad geholpen, want ik heb vorig jaar ook alle doelen gehaald. Echter, mijn manager en carrière manager hebben vorig jaar geen specifieke doelstelling aangegeven wat ik moest doen om te kunnen blijven. Ik kreeg het afgelopen jaar meerdere goede beoordelingen en men gaf aan dat ik kon blijven. Nu opeens komt men met het verhaal dat ik toch te licht wordt bevonden na een benchmark met collega’s. Deze fouten en werkelijke reden voor ontslag werd niet genoemd in hun verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:45:
Ik heb het gesprek gelaten over mij heen laten komen. Mijn werkgever geeft aan dat ik vorig jaar voldoende ben geholpen maar de resultaten achterbleven bij de verwachtingen. Daarom heeft men de kantonrechtersformule toegepast met een neutrale redelijkheidsfactor van 1 en de standaard opzegtermijn van 3 maanden met outplacement begeleiding.

De reden van de werkgever maakt mij ontzettend kwaad. Ze hebben mij inderdaad geholpen, want ik heb vorig jaar ook alle doelen gehaald. Echter, mijn manager en carrière manager hebben vorig jaar geen specifieke doelstelling aangegeven wat ik moest doen om te kunnen blijven. Ik kreeg het afgelopen jaar meerdere goede beoordelingen en men gaf aan dat ik kon blijven. Nu opeens komt men met het verhaal dat ik toch te licht wordt bevonden na een benchmark met collega’s. Deze fouten en werkelijke reden voor ontslag werd niet genoemd in hun verhaal.
Bedankt voor de update!

Kan mij voorstellen dat je kwaad bent. Jij vraagt je nu af of de specifieke doelstelling om te kunnen blijven bewust niet is gedefinieerd. Het feit dat de fouten en werkelijke reden voor ontslag niet wordt genoemd in het verhaal helpt jou natuurlijk ook niet.

Je kunt bezwaar maken op hetgeen wat ze jou hebben voorgesteld. Zowel ten aanzien van het financiele gedeelte (kantonrechtersformule) en werkbegeleiding (outplacement). Maar ook nog eens de reden voor ontslag (wel goede beoordelingen maar niet mogen blijven). Als je werk goed doen niet genoeg is om je baan te houden, wat dan wel?

Een ander optie is voor je zelf beslissen dat je liever vandaag dan morgen niets meer met deze organisatie te maken wilt hebben. Dat betekent het voorstel accepteren en op zoek gaan naar een nieuwe baan. Ik zal in dat geval ook aangeven dat je geen minuut meer voor hun wilt werken en dat je alle tijd en energie wilt stoppen in jouw vertrek of een nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met de rechtsbijstand ga ik een tegenvoorstel doen. Nu weggaan lijkt mij niet verantwoord aangezien je contractueel nog bij de oude werkgever zit. Daarnaast is een blank spot op je CV ook nadelig wanneer je in gesprek bent met een potentiele nieuwe werkgever. Natuurlijk ben ik nu aan het solliciteren, maar ik probeer nog zoveel mogelijk geld mee te krijgen bij mijn huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eind goed, al goed.

Samen met mijn advocaat had ik een flink tegenbod gedaan met zaken waar ik maximaal recht op had. Aanvullende eisen waren om z.s.m. vrijstelling van werk te krijgen en tenminste twee referenties. Via via vernam ik dat de HR manager binnenkort op vakantie ging, en de zaak nog wilde afronden. Ook de advocaat van mijn werkgever was druk om het begeleiden van de reorganisatie. :z

Vandaag kwam het bericht dat mijn tegenbod was geaccepteerd waarbij ik per direct word ontheven van werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:18:
Eind goed, al goed.

Samen met mijn advocaat had ik een flink tegenbod gedaan met zaken waar ik maximaal recht op had. Aanvullende eisen waren om z.s.m. vrijstelling van werk te krijgen en tenminste twee referenties. Via via vernam ik dat de HR manager binnenkort op vakantie ging, en de zaak nog wilde afronden. Ook de advocaat van mijn werkgever was druk om het begeleiden van de reorganisatie. :z

Vandaag kwam het bericht dat mijn tegenbod was geaccepteerd waarbij ik per direct word ontheven van werkzaamheden.
Mooi om te horen dat het goed afgerond is zo.
Heb je inmiddels al een nieuwe baan gevonden?

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal sollicitaties lopen. Een outplacementbureau is trouwens wel een aanrader. Ze geven je tips hoe je oa beter social media kunt inzetten.

Op mijn werk heerst een gespannen sfeer. Volgende week krijgen 100 van de 500 mensen te horen dan hun baan vervalt. Geluk bij een ongeluk is dat ik eerder kan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:52:
Ik heb een aantal sollicitaties lopen. Een outplacementbureau is trouwens wel een aanrader. Ze geven je tips hoe je oa beter social media kunt inzetten.

Op mijn werk heerst een gespannen sfeer. Volgende week krijgen 100 van de 500 mensen te horen dan hun baan vervalt. Geluk bij een ongeluk is dat ik eerder kan solliciteren.
Mooi voor je! Het is zeker een persoonlijk geluk dat je nu al aan het solliciteren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Voor degenen die dit topic nog eens terug vinden en in vergelijkbare situatie zitten:

Slecht functioneren t.o.v. collega's (benchmark) is geen direct valide reden voor ontslag. Het bedrijf zal bij een eventuele ontslag aanvraag (buiten ontslag om bedrijfseconomische redenen etc) toch helder moeten krijgen bij het UWV dat ze er binnen redelijke grenzen moeite voor hebben gedaan jou beter te laten functioneren binnen de organisatie. Dat betekent in de praktijk dat er sprake moet zijn geweest van een verbetertraject of althans een voorstel daar toe vanuit de werkgever. Tevens moet de werkgever aannemelijk maken dat het disfunctioneren niet te wijten is aan arbeidsomstandigheden veroorzaakt door de werkgever zelf (bijv. terugschroeven van budgetten, verslechtering werkomstandigheden op werkvloer, eenzijdige aanpassing van uit te voeren werkzaamheden etc).

Het moet bij het UWV duidelijk gemaakt worden dat jij niet aan de functie eisen voldoet en dat deze WEL duidelijk en schriftelijk kenbaar gemaakt zijn aan jou als werknemer. Dit moet de werkgever in principe doen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst en bij iedere wijziging van de arbeidsovereenkomst (wijziging van werkzaamheden, functiewijziging etc).

Daarbij moet de werkgever dan ook nog eens inzichtelijk maken dat het verband tussen de functie-eisen waaraan jij dit voldoet direct betrekking hebben op het kunnen uitoefenen van die functie (denk bijvoorbeeld aan opleidingseisen. Er zijn maar genoeg mensen die niet de vereiste opleiding hebben voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden, maar wel voldoende kennis en knowhow in huis hebben om deze functie uit te kunnen voeren).

Als de werkgever het disfunctioneren meer zoekt in jouw soft-skills (bedrijfscultuur, omgang met klanten etc). Deze is wat lastiger te weerleggen en te onderbouwen, aan jouw karakter en houding kan de wergever niet veel veranderen. Wel heeft de werkgever een zorgplicht en mag hij jou niet 'overvallen' met ontslag aanvraag wegens disfunctioneren.

Werkgever heeft de plicht met jouw over de onstane situatie en problemen contact te hebben en te proberen samen het functioneren te verbeteren. Dit kan in de vorm van het aanbieden van een andere functie, of het ingaan van een verbetertraject. Het contact mag niet beperkt blijven tot 'dossier opbouwen'. Dit zie je in de praktijk vaak. Gesprekken en gespreksverslagen worden alleen gevoerd en uitgewerkt om een ontslag dossier samen te stellen. Hier trapt de rechter en het UWV niet zo snel meer in. Zeker op het moment dat jouw tegendossier hier duidelijk acte van doet.

In principe is de stelregel dat werkgever er alles aan gedaan moet hebben om ontslag wegens disfunctioneren te voorkomen. Dus verbetertraject, aanbieden alternatief werk, tijdige communicatie etc. etc.

Komt het tot een ontslag aanvraag die door het UWV afgewezen wordt dan kan er nog altijd een 'verstoorde arbeidsrelatie' worden aangevoerd... Daar begin je weinig tegen, maar dit levert vaak wel een hogere ontslagvergoeding op.

Lees het nog eens wat uitgebreider door op:
https://www.werk.nl/pucs/...ts/document/ptl137499.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
empheron schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:23:
Voor degenen die dit topic nog eens terug vinden en in vergelijkbare situatie zitten:

Slecht functioneren t.o.v. collega's (benchmark) is geen direct valide reden voor ontslag. Het bedrijf zal bij een eventuele ontslag aanvraag (buiten ontslag om bedrijfseconomische redenen etc) toch helder moeten krijgen bij het UWV dat ze er binnen redelijke grenzen moeite voor hebben gedaan jou beter te laten functioneren binnen de organisatie. Dat betekent in de praktijk dat er sprake moet zijn geweest van een verbetertraject of althans een voorstel daar toe vanuit de werkgever. Tevens moet de werkgever aannemelijk maken dat het disfunctioneren niet te wijten is aan arbeidsomstandigheden veroorzaakt door de werkgever zelf (bijv. terugschroeven van budgetten, verslechtering werkomstandigheden op werkvloer, eenzijdige aanpassing van uit te voeren werkzaamheden etc).

Het moet bij het UWV duidelijk gemaakt worden dat jij niet aan de functie eisen voldoet en dat deze WEL duidelijk en schriftelijk kenbaar gemaakt zijn aan jou als werknemer. Dit moet de werkgever in principe doen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst en bij iedere wijziging van de arbeidsovereenkomst (wijziging van werkzaamheden, functiewijziging etc).

Daarbij moet de werkgever dan ook nog eens inzichtelijk maken dat het verband tussen de functie-eisen waaraan jij dit voldoet direct betrekking hebben op het kunnen uitoefenen van die functie (denk bijvoorbeeld aan opleidingseisen. Er zijn maar genoeg mensen die niet de vereiste opleiding hebben voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden, maar wel voldoende kennis en knowhow in huis hebben om deze functie uit te kunnen voeren).

Als de werkgever het disfunctioneren meer zoekt in jouw soft-skills (bedrijfscultuur, omgang met klanten etc). Deze is wat lastiger te weerleggen en te onderbouwen, aan jouw karakter en houding kan de wergever niet veel veranderen. Wel heeft de werkgever een zorgplicht en mag hij jou niet 'overvallen' met ontslag aanvraag wegens disfunctioneren.

Werkgever heeft de plicht met jouw over de onstane situatie en problemen contact te hebben en te proberen samen het functioneren te verbeteren. Dit kan in de vorm van het aanbieden van een andere functie, of het ingaan van een verbetertraject. Het contact mag niet beperkt blijven tot 'dossier opbouwen'. Dit zie je in de praktijk vaak. Gesprekken en gespreksverslagen worden alleen gevoerd en uitgewerkt om een ontslag dossier samen te stellen. Hier trapt de rechter en het UWV niet zo snel meer in. Zeker op het moment dat jouw tegendossier hier duidelijk acte van doet.

In principe is de stelregel dat werkgever er alles aan gedaan moet hebben om ontslag wegens disfunctioneren te voorkomen. Dus verbetertraject, aanbieden alternatief werk, tijdige communicatie etc. etc.

Komt het tot een ontslag aanvraag die door het UWV afgewezen wordt dan kan er nog altijd een 'verstoorde arbeidsrelatie' worden aangevoerd... Daar begin je weinig tegen, maar dit levert vaak wel een hogere ontslagvergoeding op.

Lees het nog eens wat uitgebreider door op:
https://www.werk.nl/pucs/...ts/document/ptl137499.pdf
Mooie toevoeging!

Met name de communicatie onderling is wel een belangrijke en de vastlegging daar van. Een werkgever kan inderdaad niet tijdens de overeenkomst eenzijdig de spelregels veranderen. De bewijslast ligt bij ontslag bij de werkgever.

Met betrekking tot het disfunctioneren. Ook bijscholing is een optie afhankelijk van het geschil. Maar ook mediation is een optie mocht er ingezet worden op een verstoorde arbeidsrelatie.

Het is belangrijk dat werkgever en werknemer in contact met elkaar blijven. Mocht een werkgever toch van je af willen, laat je dan niet afschrikken door de vorm waarop een boodschap wordt gecommuniceerd, maar richt je op de inhoud. Het uitgangspunt hierbij is dat een werkgever maar ook een werknemer een valide argument moet hebben. En er moet ook worden aangetoond dat het argument na inspanningen van beide partijen niet is te veranderen.
Pagina: 1