Sonos ecosysteem aansluiten op TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
Hoi,

Ik ben volledig verkocht aan het Sonos concept, en zal weldra mijn ecosysteem beginnen opbouwen. Ook mijn TV is na 8 jaar aan vervanging toe.

Het grote voordeel aan mijn huidige TV is: eenvoud. Ik zet het ding aan, en ik kan beginnen zappen. De meeste in mijn omgeving die zich wagen aan een nieuwe TV/home cinema, hebben diverse afstandsbedieningen rondslingeren en elke eenvoudige handeling vraagt uiterste concentratie.

Dit wil ik ten alle tijde vermijden. Niet omdat ik (of de wederhelft >:) ) achterlijk zijn, maar gewoon vanuit het principe "keep it simpel".

Ik dacht aan de volgende twee scenario's:
* Sonos Connect met twee externe luidsprekers + TV;
* Sonos Playbar + TV;

Nu, wat ik concreet verwacht van de combi Sonos + nieuwe TV (mogelijk de Samsung F8000):
* Sonos te bedienen als een Sonos (via smartphone), muziek luisteren, internet radio,... all the usual stuff. En dit zonder dat mijn TV aan staat;
* En nu the hard part: als ik mijn TV opzet, verwacht ik dat de TV diezelfde speakers/playbar gebruikt. Als de Sonos nog muziek aan het spelen is op het moment dat ik de TV aanzet, zou hij "zo slim" moeten zijn om automatisch naar een andere source (TV) te schakelen;

Kortom, de meest soepele switch tussen muziek beluisteren (Sonos) en TV kijken (met dezelfde speakers) die mogelijk is. Geen gedoe met te switchen van poorten, of via je Sonos-app een handeling doen als je even TV wenst te kijken...

Mij leek dit een basisfunctionaliteit, en ik zou het verwachten bij Sonos, die zich sterk maakt van de eenvoud van het gegeven, maar toch heb ik hier nergens informatie over gevonden.

Is bovenstaande een droom of realiteit?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:29

mr.paaJ

generatie cmd+z

Playbar kan inderdaad (samen met eventueel gekoppelde sub/play3's) automatisch overschakelen naar TV-geluid. Hij valt dan wel uit de groep waar hij eventueel in zat, die moet je dan na TV luisteren weer terugzetten.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
mr.paaJ schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:30:
Hij valt dan wel uit de groep waar hij eventueel in zat, die moet je dan na TV luisteren weer terugzetten.
Wat bedoel je met "uit de groep vallen"?

Ik heb gelezen dat -omdat de Playbar geen HDMI-ARC heeft, dat je dan een beetje gaat moeten knoeien met volumes regelen (interne speaker muten en je Playbar aanleren om de remote te kennen). Lijkt me ook niet echt gebruiksvriendelijk (je zou o.a. rare OSD messages zien bij bepaalde TV modellen).

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je playbar neemt dan het geluid van de tv over. Je kan dan het volume van je tv bedienen met je ab van de tv of de sonos app. Het is totaal geen knoeien in mijn ervaring. Als je met de ab van de tv de playbar harder zet dan gaat in de app het balkje ook omhoog. Het is juist zeer gebruiksvriendelijk is mijn ervaring. Het schakelen tussen het geluid van de tv en de muziekstreams van spotify of muziekbibliotheek op de computer gaat ook heel simpel.

En met uit de groep vallen bedoelt Paaj, dat als je de playbar in een groep laat spelen, zeg radio 1, en je wilt tv kijken dan zal hij uit de 'groep' vallen en de andere zones blijven radio 1 gewoon spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bij de meeste recente TV's kun je het interne volume uitzetten. 'Rare' OSD berichten zijn inherent aan de bediening: ook de TV krijgt de volume commando's binnen. Het kan dus inderdaad zijn dat je een melding krijgt dat de interne speakers niet gebruikt worden. Als de berichten verschijnen kun je meestal ook de duur ervan aanpassen of ze zelfs alsnog helemaal uitzetten. Dat is één keer een paar minuten werk.
Ik denk wel dat je dan voortaan altijd de Playbar zal moeten gebruiken voor TV geluid, anders is het inderdaad niet praktisch.

Je kunt natuurlijk ook de App gebruiken, dan krijg je die berichten niet en kun je je TV volume en Playbar volume onafhankelijk van elkaar regelen, maar dat lijkt me minder handig dan de bediening gebruiken die je toch al in je handen hebt om TV te kijken.
Het instellen van de koppeling met de AB van de TV is misschien drie klikjes in de App en een druk op de volumeknop, Sonos herkent al vrijwel alle bedieningen aan één commando van de AB.

Zaterdag kan ik de Samsung berichten voor je testen, maar loop vooral eens winkel binnen en probeer het systeem zelf.

Natuurlijk is ook de Playbar geen perfect apparaat. Voor surround zijn er een aantal aandachtspunten die wel het overwegen waard zijn: veel TV's sturen geen surround uit en hij heeft slechts één optische ingang dus dan moet je kiezen tussen BR of TV om op aan te sluiten, en geen DTS dus niet bij elke film krijg je surround geluid.
Voor stereo daarentegen is er weinig op aan te merken aangezien deze beperkingen dan niet relevant zijn. Dan heb je een gebruiksvriendelijk, goed klinkend systeem. Zeker met de Sub als toevoeging.

[ Voor 8% gewijzigd door mr.paaJ op 16-05-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Als het initieel instellen wat werk is, vind ik geen probleem. Het moet daarna gewoon "smooth" lopen, maar jullie hebben me wel kunnen overtuigen.

@mr.paaJ: ik ben wel benieuwd naar je ervaring met de Sonos-Samsung combinatie. De ervaring schijnt enorm te wisselen afhankelijk van TV model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Samsung werkt gelijk zonder OSD, LG en Sony niet (icoon/tekst in beeld, niet verder gezocht naar mogelijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Uitstekend! Welk Samsung model heb je getest? Gewoon interne speakers moeten muten?

Nog twee bedenkingen die ik heb:
* De nieuwe generaties (smart)TV's kunnen allemaal met Smartphone bediend worden. Als je zo het volume regelt, lukt het natuurlijk niet (dan zou van van de Samsung app naar de Spotify app moeten switchen). Op dat vlak scoort HDMI-ARC nog steeds beter.

* Ik veronderstel dat een Sonos Connect (Amp) geen optie is als ik een geïntegreerde oplossing wens? Ik zie aparte speakers nog altijd liever dan een soundbar. Maar ik gok dat ik die dan wel apart moet bedienen (volume via de TV-afstandsbediening regelen is geen optie dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

F7000, maar dat moet op allemaal gelijk werken.

Met app werkt het natuurlijk niet, maar daar heb je dan ook een Sonos app voor.
Met de touchremote werkt het denk ik ook niet.

Ik weet niet hoe de ConnectAmp met vertraging zit, maar schakelt in ieder geval niet zelf over. Voor muziek wel een oplossing met meer potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:15
Ik kan zo snel niet een Sonos topic vinden, hopelijk kunnen jullie antwoord geven op mijn korte en waarschijnlijk relatieve makkelijke vraag.

Ik heb de sonos applicatie geinstalleerd op mijn smartphone (HTC One). Echter heb ik nu altijd in de notificatiebalk de sonos applicatie staan en boven dat sonos rondje. Hoe krijg ik dit weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
mr.paaJ schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:43:
F7000, maar dat moet op allemaal gelijk werken.

Met app werkt het natuurlijk niet, maar daar heb je dan ook een Sonos app voor.
Met de touchremote werkt het denk ik ook niet.
Touchremote werkt toch via IR? Dan zou het toch moeten werken? Of bedoel je dat hij andere IR-commando's verstuurd voor volume up/down vergeleken met de reguliere AB en dat de Playbar maar één set van IR commando's kan onthouden?

@Thomas: geen idee. Maar misschien kan je in dit topic terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Volgens mij via Bluetooth want je koppelt hem echt aan een toestel: andere Samsungs eromheen reageren er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpfshinobi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05-2023
Dries, heb je ondertussen de F8000 gekocht in combinatie met de Sonos playbar?
Zoja, wat zijn je bevindingen? Ik ben van plan om hetzelfde aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Zal pas voor einde zomer zijn in mijn geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit met het zelfde probleem, en heb na meerdere reviews besloten om toch geen playbar aan te schaffen. Voor puur een TV speaker heb ik moeite de prijs te justificeren. Echter is er volgens mij nog een mogelijkheid, die ik zelf momenteel aan het overwegen ben.

Sonos heeft ook een Connect bridge (zonder AMP), waar een optische ingang in zit. Als ik het niet mis heb, kun je hier de optische uitgang van je televisie (mits voorhanden op jou model) hiermee aan je Sonos ecosysteem aan sluiten, en vervolgens het geluid over de gewenste speaker(s) afspelen.

Het connect kastje is volgens mij wel alleen 350 EUR, dit is ook niet goedkoop. Dit houdt wel in dat je voor 50 EUR meer dan alleen de playbar, wel een extra Play:5 aan kunt schaffen. Van wat ik zo heb gelezen is het geluid hier van duidelijk beter.

Voor mij persoonlijk bovenstaande de voorkeur hebben. Ben van plan 2x Play:5 aan de muur te hangen, plus de sub.

Zal mijn ervaringen delen zodra besteld/opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Ik zal uit je droom helpen een sonos connect heeft een optische uitgang geen ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Thomas19903 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:02:
Ik kan zo snel niet een Sonos topic vinden, hopelijk kunnen jullie antwoord geven op mijn korte en waarschijnlijk relatieve makkelijke vraag.

Ik heb de sonos applicatie geinstalleerd op mijn smartphone (HTC One). Echter heb ik nu altijd in de notificatiebalk de sonos applicatie staan en boven dat sonos rondje. Hoe krijg ik dit weg?
Je zorgt dat de Playlist leeg is. ;)

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:25:
Sonos heeft ook een Connect bridge (zonder AMP), waar een optische ingang in zit. Als ik het niet mis heb, kun je hier de optische uitgang van je televisie (mits voorhanden op jou model) hiermee aan je Sonos ecosysteem aan sluiten, en vervolgens het geluid over de gewenste speaker(s) afspelen.

Het connect kastje is volgens mij wel alleen 350 EUR, dit is ook niet goedkoop. Dit houdt wel in dat je voor 50 EUR meer dan alleen de playbar, wel een extra Play:5 aan kunt schaffen. Van wat ik zo heb gelezen is het geluid hier van duidelijk beter.

Voor mij persoonlijk bovenstaande de voorkeur hebben. Ben van plan 2x Play:5 aan de muur te hangen, plus de sub.
De Play:5 heeft een analoge audio ingang.

Je TV heeft ook een analoge audio uitgang

1+1=2

Je hebt geen ZP90/connect nodig om je Tv aan te sluiten. Ok het is niet digitaal maar hoor jij het verschil?

Ik heb mijn TV (Sony Bravia) analoog aan een AMP hangen. Die AMP gebruik ik eigenlijk als bridge (geen speakers aangesloten en vaste link naar router). Verder heb ik actieve speakers (Meridians die ik digitaal (coax)) op een ZP90/CONNECT heb aangesloten. Als ik TV geluid over mijn Meridians wil spelen dan link ik de AMP met mijn ZP90/CONNECT en kies ik de externe line in van de AMP als bron signaal.

Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Geen synchronisatie problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Nope :-)

Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik het niet continue gebruik want de methode vind ik een beetje omslachtig en mijn hoofd luidsprekers staan niet links en rechts van de TV.

Ik gebruik normaal een simpele soundbar maar als ik net even wat meer "druk" wil hebben tijdens een actie film of zo, dan schakel ik de Meridians bij.

De eerder voorgestelde oplossing met 2x PLAY:5 en een subwoofer kan je op deze manier implementeren zonder nog een extra CONNECT. Die €350,- houdt je dan mooi in de zak. 8)

• Sebastiaan11
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Hoe is jullie ervaring met geluid-synchronisatie met beeld?

Waar ik me zorgen over maak is dat er wellicht een (minimale) vertraging is tussen de bron en de luidspreker(s) wanneer ze over wifi worden aangestuurd (met of zonder gebruik van CONNECT). Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,
Ik heb sinds vandaag een sonos playbar en sub plus twee surround boxen. Alles geïnstalleerd en yes het werkt, PlayStation Apple pc alles met perfect geluid. Ook mijn tv provider (vodafone thuis glasvezel) krijgt mooi geluid. Maar wat is er nou zo vreemd alleen Ned. 1,2 en 3 zodra ik Zapp via mijn afstandsbediening van vodafone naar RTL 4 of verder valt het geluid uit...... Ik snap er niets van en er was op internet niets van te vinden, wat kan dit probleem oplossen??? B.v.d. Patrick
Pagina: 1