Tsurany schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:59:
Een Fiat Multipla is dan ook weer het typische uiterste, die zou al verboden moeten worden omdat de rest van de wereld er naar moet kijken. Echter wil ik geen geld uitgeven aan iets dat pure armoede uitstraalt als er genoeg concurrenten zijn waar dit niet zo is. Vergeet niet dat een auto iets is wat je van A naar B moet brengen maar waar je wel een flinke tijd in zit. Met een rit van 35 kilometer schat ik dat je er bijna een uur per dag in zit, waarom zou dat niet comfortabel en luxe mogen zijn?
Ik vind het altijd grappig dat een auto vaak een gebruiksvoorwerp is maar dat een keuken of een stoel bij de eettafel dat veel minder is, terwijl veel mensen vaker in hun auto zitten dan in hun keuken of aan de eettafel. Een eettafel kies je niet op basis van een spreadsheet, een keuken ook niet. Waarom je auto dan wel?
Tja al eens bedacht dat het maar net is wat je belangrijk vindt en hoeveel geld je te besteden hebt?
Ik heb 2.5 maand lang 150 kilometer per dag in een 106 1.1 gereden en vond het prima. Ik heb er ook dagen 1000km op een dag mee gereden en dat ging ook prima, in de afthanse hangmat stoelen zat ik beter dan in stoelen van een auto die 6 jaar nieuwer en ooit 15duizend euro duurder was. Dat soort dingen zijn zo persoonlijk.
Tuurlijk meer luxe is leuk maar voor 1700 euro en op LPG is het zo goedkoop, anders had ik meer moeten werken, minder op vakantie gekund, geld moeten besparen op hobbies en minder moeten zuipen. Tja net wat je belangrijk vind. Het is een keuze!
Verder is smaak persoonlijk. Tegenwoordig zie ik juist liever een 1e Multivla dan bijvoorbeeld een even oude Volkswagen Golf (IV), waarom, de Multipla is een auto die z'n nek uitsteekt, waar vormen mij blijven verbazen, z'n Golf is geen lelijke auto opzich maar er zit weinig creativiteit in het ontwerp naar mijn mening.
Overigens als je toch over smaak wilt discusseren alsof er goed en fout is, het is onderdeel van mijn beroep dus succes

Gunner schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:20:
[...]
Ik snap de TS heel goed, maar op een gegeven moment gaan dat soort zaken gewoon irriteren, mij mij in ieder geval wel. Eisen kunnen veranderen in de loop der tijd, soms moet je ook naar de langere termijn kijken.
Maar als iemand vooral goedkoop wil en geen interesse hebt in een beetje laadvermogen, dan is een 107 of aanverwant broertje een prima keuze.
Ik had aan één blik in de kofferbak van een 107 genoeg om er geen eentje te willen, maar goed, ik was dan ook voornamelijk op zoek naar een boodschappenwagentje
[...]
Was ook een beetje bij wijze van spreken

Feit is dat het niet echt overhoudt zeg maar.
En dat geld hier ook, net wat je belangrijk vindt. Als je een boodschappenwagentje wilt tja dan kan een kofferbak wel eens wat belangrijker zijn. Het is imho wat arrogant om te veronderstellen dat iedereen een kofferbak nodig gaat hebben, hoewel het punt 'denk aan de toekomst' wel belangrijk is natuurlijk. Dat is overigens ook weer iets wat juist voor een 'wegwerp' auto kan pleiten, als je die na een jaar verkoopt zal je verlies waarschijnlijk minder zijn dan dat je na 2 jaar denkt: die nieuwe Aygo/Up/Twingo ruil ik in voor wat anders ivm andere eisen.
Gezien TS z'n budget nog steeds zo vaag is valt er verder weinig aan op te merken (behalve dat ik zou denken: waarom zou je meer geld uitgeven als iets goedkopers ook aan al je eisen voldoet? Dan moet je je overige wensen wel erg belangrijk gaan vinden).
Als TS wat nieuwers wilt dan een echt oud autotje is die Yaris overigens wel een goede suggestie, betrouwbaar, rijden (imho) lekker (zelfs die teller in 't midden went best snel) en gaan met die 1.3tjes nog prima vooruit.
Overigens vind ik bijna alle autootjes van de afgelopen jaren in deze categorie wel lekker rijden.
Met mijn 193 (lengte benen/romp vrij gemiddeld) kon ik prima rijden in oa.
Twingo,
107/Aygo/C1
Yaris
Colt
Ka
Overigens vond ik die Ka op de een of andere manier erg traag aanvoelen (was de 69pk versie geloof ik) en het stuurgevoel vind ik er nogal beroerd in. Gek eigenlijk normaal ben ik wel een fan van hoe Fords rijden.
Die Colt vond ik ook wel een aardig ding overigens.