Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goedkope kleine auto kopen

Pagina: 1
Acties:

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Mijn vriendin heeft per 3 juni een baan waarbij ze zo'n 35km (enkele reis) moet gaan afleggen. Daartoe willen we een autotje kopen, waarmee zij naar het werk kan, en die we in het weekend samen kunnen gebruiken om bij familie op bezoek kunnen gaan. Probleem is dat ik geen idee heb wat handig is om te kopen. Ik heb wel wat geld, maar ik wil niet graag een miskoop doen. Liefst rij ik zo goedkoop mogelijk, in een kleine, zuinige auto dus, liefst een die niet snel stuk gaat :) Ik zat wat rond te kijken naar tweedehands auto's, maar die zijn volgens mij in verhouding op het moment erg duur.

Qua goedkope nieuwe auto's zijn er tegenwoordig aardig wat goedkope kleine zuinige auto's te vinden. Ik zat zo wat te kijken naar bijvoorbeeld een Fiat Panda, Seat Mii, Skoda Citigo, Volkswagen Up, Renault Clio... Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Mijn vraag is dus eigenlijk, wat is in zo'n situatie een handige auto om te kopen? Waarmee heb ik de meeste "bang for the buck", waar krijg ik geen spijt van? Mijn budget zal zo uitkomen op maximaal 8 à 9k, maar als het handiger is om een tweedehands van 800 euro te kopen hoor ik dat graag.

I see red pixels.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Ik zou zeggen kijk naar een Japannertje, misschien niet zo licht als een Fransoos maar imho wel betrouwbaarder :)

There is no replacement for displacement!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb over de Up goeie dingen gelezen, namelijk dat-ie verbazingwekkend groot is. Zelf nog niet geprobeerd, maar de kofferbak bijvoorbeeld is 250 liter, tegen 139 liter bij de C1/107/Aygo-drieling.
Ik heb aan die drieling ooit wat gerekend, en kwam op ongeveer 300 euro per maand, voor 4 jaar, 20.000 km per jaar, incl. alles.

Uiteraard ben je met een tweedehands van 800 euro goedkoper uit, als-ie het in een jaar blijft doen. Dan heb je de aanschaf er in ieder geval uit. Waarschijnlijk iets minder zuinig, maar ook goedkoper alleen WA te verzekeren.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:29
Om het bos iets kleiner te maken: De Up!, Mii en Citigo zijn, op wat optische verschillen en de prijs na, precies de zelfde auto. (Al zijn er van de Up! volgens mij ook versies die de andere niet hebben.)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

2e hands is veel goedkoper dus ja met zulke eisen kan ik je een nieuwe aygo/picanto/up whatever aanraden maar net zo goed een 106/clio/colt/polo etc. van 10 jaar oud. Dat laatste is mits je een goede koopt duizenden euro's goedkoper. Vraag aan jou is: vind je de zekerheid, extra comfort en veiligheid het waard?

Ik niet (rijd daarom ook een 106je van 14 jaar oud) maar ik heb ook op het moment een andere portemonnee dan dat jij hebt ;) dus kan niet voor jou oordelen.

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 14-05-2013 00:29 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Aygo, nieuw. (Of zo'n ander karretje)

- Goedkoop
- Zuinig
- Gaat niet snel stuk
- Zeer waardevast
- Onderhoudsvriendelijk de eerste jaren

Is alleen de vraag of je de 2k extra er voor over hebt. Tweedehands is een optie, maar die zijn niet zuinig, gaan sneller stuk maar zijn nóg waardevaster over het algemeen. Nadeel is wel dat je een hoop reparaties moet gaan doen en als je dan een wrak van 900 euro koopt heb je de kans dat je die voor een paar tientjes nog kan slijten aan een sloper.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik raad je een Swift aan van een jaar of 10 oud, ouder kan ook, mar dan moet je goed op roest gaan letten. Heb je een roestvrije, dan heb je een betrouwbare auto voor de komende 10 jaar. Klein, licht, zuinig en onderhoudsarm, dus goedkoop :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Swifts zijn inderdaad prima auto's. Mijne is helaas een maand geleden afgekeurd. :( De roest begon het te winnen. Maar verder dan dat nooit echte klachten gehad. Enkel de accu een keer vervangen, that's it. Die auto was bijna net zo oud als ik. :') 6 jaar jonger, dus de auto is 18 geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door WernerL op 14-05-2013 06:44 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Zelf heb ik een Seat Ibiza ui 96, wat een behoorlijke rammelbak is, maar dit jaar wel weer door de APK keuring is \o/. Ik rij er al weer twee jaar in (~ 1 op 16) en heb 'm ooit gekocht voor 500,- :) Aan de andere kant stel ik 0,0 eisen aan zowel interieur als exterieur. Zolang het ding rijd, stopt en ik droog zit zal het mij allemaal een worst wezen.

Eerlijk gezegd denk ik dat er na 2000 er geen echt slechte modellen meer geproduceerd worden, op een paar na misschien. Er is altijd wel kans op een "maandagochtend model", maar belangrijker is imo dat er een onderhoudshistorie aanwezig is voor de auto zodat je weet dat deze juist is onderhouden. Volgens mij kan je aan een "recente" auto niet echt een buil vallen, zeker niet als je voor aanschaf een aankoop keuring laat doen.

Overigens bedenk wel, dat je voor 8K 16 auto's van 500,- euro met nieuwe APK kan kopen. Stel dat ze allemaal na een jaar op de schroothoop moeten, dan ben je 16 jaar verder voordat je "budget" op is :P

[ Voor 29% gewijzigd door Standeman op 14-05-2013 07:58 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 00:07:
Ik heb over de Up goeie dingen gelezen, namelijk dat-ie verbazingwekkend groot is. Zelf nog niet geprobeerd, maar de kofferbak bijvoorbeeld is 250 liter, tegen 139 liter bij de C1/107/Aygo-drieling.
Dat klopt inderdaad. De kofferbak van een 107/echt is om te huilen zo klein. Ik zie niet hoe je daar bv een kratje bier in kwijt kan. laats staan twee boodschappentassen.

De Up! is echt idd verbazend wat je daar nog in kwijt kan, zeker als je die klasse bekijkt.
NoxiuZ schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 01:40:
Aygo, nieuw. (Of zo'n ander karretje)
Zie hierboven :P

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 14-05-2013 08:23 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vriendin heeft destijds een Twingo van twee jaar oud gekocht en dat bevalt ook prima. Comfortabele auto met redelijk modern comfort en zeer betrouwbaar. Als je zulke auto's koopt voor een aardig prijsje en helemaal op rijdt valt het qua aanschaf zeker mee. Ik heb ook een keer in een 107 gereden en dat was kwalitatief gewoon een heel stuk minder, eigenlijk vrij dramatisch te noemen. Ben blij dat ik hem na een dag weer in kon leveren en m'n eigen auto weer klaar was.
Een up! is ook een leuk karretje en ik denk dat modellen van een jaar oud alweer redelijk in prijs gezakt zijn.

Echter ben je natuurlijk altijd goedkoper uit met een auto van een jaar of vijf tot tien dan een auto van een jaar of twee. Puur de vraag hoeveel comfort je zelf wilt, hoe lang je zonder zorgen wilt rijden (garantie en dergelijken) en wat je verwacht van een auto. Puur A naar B kan je voor 2000 euro een prima karretje kopen met enige luxe en kan je zelfs voor 500 euro nog iets kopen wat je elke dag van A naar B brengt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:02

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Kijk ook eens naar een Toyota starlet. Heb er een uit 97 gehad, destijds voor 2k gekocht. Betrouwbaar, onder de streep veel goedkoper dan nieuwkoop en kan op de snelweg tenminste nog een beetje meekomen (itt nieuwe panda/alto waar ik ook in gereden heb). Zoek maar ff op mn username, ik heb al eens een uitgebreide post gedaan over mn starlet wbt betrouwbaarheid. Een duf uiterlijk moet je dan wel op de koop toenemen (scheelt wel weer in de kans op petjes-aftrap-slachtoffers).

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Het ligt nogal open nu. Want misschien wil je wel nieuw kopen, of een brik voor 1000 eu.

Zelf zweer ik bij de Toyota Yaris. Ik geef direct toe dat er spannendere modellen zijn, maar ze rijden goed, ze zijn vlot, zuinig, en betrouwbaarder komt het echt niet in dit segment. De Yaris is gewoon de auto met de minste problemen en ook nog eens distr. ketting dus hoef je niet te vervangen.

Ik zou voor de Yaris en alle auto's in dit segment aanraden niet de kleinste motorisering te kiezen, want dat rijdt minder prettig en is vaak niet eens heel veel zuiniger.

Je moet even goed bedenken hoeveel er gereden wordt per jaar. Het kan ook al lonen om een diesel te nemen. Voorheen had ik een Yaris 1.3 benzine, reed prettig en aardig zuinig. Nu heb ik zo'n Clio van inderdaad 800 eu :P maar ik wil wel weer naar een Yaris overstappen. Hierbij ga ik waarschijnlijk voor een 1.4 diesel voor een paar duizend euro. Die dingen rijden gewoon in de praktijk 1 op 23, echt ontzettend zuinig. Daar bespaar je een hoop mee per maand, wat snel loont bij een redelijk jaarkilometrage.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:13

-tom-562

Oliesjeik

Met bovenste 2, Toyota Starlet of Yaris :P

Vaak bu'j te bang!

• manzonderdas
  • Nu online
beetje groter, maar eventueel een tweedehands gen 2 prius? Zuinig, weinig tot geen gekende problemen, en rond die prijs te krijgen met een hoop opties.

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik zou voor de daihatsu Copen gaan..tweedehands 9k en heel veel rijplezier.

ICT & Reizen

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Een Mi of een Up! hebben wel het voordeel dat je goed weet je wat je krijgt: garantie, vaste kosten voor onderhoud, goed verbruik en geen APK voor 4 jaar. En als je nog een zuinige koopt heb je ook geen wegenbelasting.

Rijd nu 2 jaar een nieuwe Ibiza ecomotive en heb er eigenlijk nooit last mee gehad en toch alweer 100k mee gereden. 1x in 50k een grote beurt welke rond de 500 euro kost. Geen apk, geen wegenbelasting, gemiddeld 5l/100km en goedkope diesel.

[ Voor 36% gewijzigd door Megamind op 14-05-2013 10:41 ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 08:33:
Vriendin heeft destijds een Twingo van twee jaar oud gekocht en dat bevalt ook prima. Comfortabele auto met redelijk modern comfort en zeer betrouwbaar.
Twingo is ook het eerste waaraan ik dacht. :Y Lekker goedkoop, ruim en die vering is best lekker. :9
Peenutzz schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 06:24:
Ik raad je een Swift aan van een jaar of 10 oud, ouder kan ook, mar dan moet je goed op roest gaan letten. Heb je een roestvrije, dan heb je een betrouwbare auto voor de komende 10 jaar. Klein, licht, zuinig en onderhoudsarm, dus goedkoop :)
Om heel eerlijk te zijn vind ik de Swift uit die generatie een gestoord ding om mee te rijden. Het stuurt zo ontiegelijk licht dat het lijkt of je geen contact met de weg hebt. Relaxt rijden is er niet bij imho. En dan de sompige vering, als ik met één been in de auto stond (tijdens het instappen) begon de boel al te zakken. :X En nee, zo zwaar ben ik nou ook weer niet. :P Maar goed, dat zijn mijn ervaringen. :)

[ Voor 51% gewijzigd door S_Chief op 14-05-2013 11:24 ]

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 23:09

EektheMan

DPC

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een Yaris. Prettige auto, heerlijk stil in de cabine bij lage snelheden in de stad. Enige waar ik me dood aan ergerde was de beperkte zitruimte. Ik ben 191cm en dat ging net aan. Maar ik stootte me geregeld met mijn elleboog tegen de stoel bij het schakelen. Mijn arm moest ik dus in een onnatuurlijke positie houden om geen schakel ongelukjes te krijgen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

35km enkel is 70 retour, is 350km per week woon/werk. Dat maal 40 (aangenomen in de vakantie wordt die bak niet gebruikt) zit je op 14.000km per jaar. Komt vast nog het e.e.a. bij aan boodschappen enzo, dus voor je het weet zit je op 20k per jaar.
Ik zeg zoek een kleine diesel :)

Als ik kijk naar mijn 207 HDI: is van eind 2008, 350km doet ie met een halve tank (a 45 liter), heeft nu 130k gelopen en behalve wat onderhoud kost ie vrijwel niks. Huidige waarde van die bak is ca 4k, en dan heb je een autootje waar je prima ook lange afstanden en woon/werk mee kunt rijden :)

Niet dat ik de mijne verkoop overigens (dan moet mijn vriendin gaan lopen, bad idea :+ ), maar met 14 a 20k per jaar is een wat grotere 2e hands diesel eigenlijk een no-brainer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• !null
EektheMan schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 10:43:
Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een Yaris. Prettige auto, heerlijk stil in de cabine bij lage snelheden in de stad. Enige waar ik me dood aan ergerde was de beperkte zitruimte. Ik ben 191cm en dat ging net aan. Maar ik stootte me geregeld met mijn elleboog tegen de stoel bij het schakelen. Mijn arm moest ik dus in een onnatuurlijke positie houden om geen schakel ongelukjes te krijgen.
In mijn paspoort staat ook 1m91 en ik zit toch wel prima in een Yaris.
En door het verschuiven van de achterbank naar achteren maak je een beenruimte die menig sedan niet eens heeft. Echt heel praktisch karretje.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De een haalt zijn 1m91 uit de benen, de ander heeft een langere romp. De lengte op zich zegt niet zo heel veel over het zitcomfort :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Gunner schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 08:22:
[...]

Dat klopt inderdaad. De kofferbak van een 107/echt is om te huilen zo klein. Ik zie niet hoe je daar bv een kratje bier in kwijt kan. laats staan twee boodschappentassen.

De Up! is echt idd verbazend wat je daar nog in kwijt kan, zeker als je die klasse bekijkt.

[...]

Zie hierboven :P
Sorry, ik weet niet wat je insteek is maar volgens mij snap je de TS niet:
wwwhizz schreef op maandag 13 mei 2013 @ 23:46:
autotje... werk... rij zo goedkoop mogelijk.... kleine... zuinige.... niet snel stuk
Er staat nergens dat hij een grote auto wil, hij wil klein. Smart is nog kleiner maar dat wil je niet als man zijnde :P

En je koopt een vierdeurs uiteraard. Bank plat en er kan echt een hoop in. Mijn zus is er laatst mee op vakantie geweest naar Frankrijk. MTB en alles ging mee, alleen bergopwaarts ging maar met iets van 80, dat was jammer maar die bergen heb je in Nederland niet echt.

Sterker nog, de kofferbak van de 107 kan écht wel een kratje bier hebben. Veel groter moet het niet worden maar je flikkert over het algemeen alles op de achterbank.
The Eagle schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:06:
35km enkel is 70 retour, is 350km per week woon/werk. Dat maal 40 (aangenomen in de vakantie wordt die bak niet gebruikt) zit je op 14.000km per jaar. Komt vast nog het e.e.a. bij aan boodschappen enzo, dus voor je het weet zit je op 20k per jaar.
Ik zeg zoek een kleine diesel :)

Als ik kijk naar mijn 207 HDI: is van eind 2008, 350km doet ie met een halve tank (a 45 liter), heeft nu 130k gelopen en behalve wat onderhoud kost ie vrijwel niks. Huidige waarde van die bak is ca 4k, en dan heb je een autootje waar je prima ook lange afstanden en woon/werk mee kunt rijden :)

Niet dat ik de mijne verkoop overigens (dan moet mijn vriendin gaan lopen, bad idea :+ ), maar met 14 a 20k per jaar is een wat grotere 2e hands diesel eigenlijk een no-brainer :)
In dat geval is een turboloos dieseltje (clio 1.9 :+) ook een optie mits goed onderhouden. Doet ook erg zuinig en omdat er geen turbo in zit gaan die motoren enorm lang mee. Alleen geen idee hoe het chassis van die wagens is en ze worden nu wel wat oud.

[ Voor 31% gewijzigd door Nox op 14-05-2013 12:15 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

NoxiuZ schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:13:
Sorry, ik weet niet wat je insteek is maar volgens mij snap je de TS niet:
Ik snap de TS heel goed, maar op een gegeven moment gaan dat soort zaken gewoon irriteren, mij mij in ieder geval wel. Eisen kunnen veranderen in de loop der tijd, soms moet je ook naar de langere termijn kijken.

Maar als iemand vooral goedkoop wil en geen interesse hebt in een beetje laadvermogen, dan is een 107 of aanverwant broertje een prima keuze.

Ik had aan één blik in de kofferbak van een 107 genoeg om er geen eentje te willen, maar goed, ik was dan ook voornamelijk op zoek naar een boodschappenwagentje ;)
NoxiuZ schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:13:

Sterker nog, de kofferbak van de 107 kan écht wel een kratje bier hebben. Veel groter moet het niet worden maar je flikkert over het algemeen alles op de achterbank.
Was ook een beetje bij wijze van spreken ;)
Feit is dat het niet echt overhoudt zeg maar.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 14-05-2013 12:22 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• RemcoDelft
Gunner schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:20:
Ik had aan één blik in de kofferbak van een 107 genoeg om er geen eentje te willen
Ik heb er een ander probleem mee: bij de allereerste bocht druk ik op de toeter! Daar wen je ongetwijfeld aan, maar ik noem het een ontwerpfout.
Bij de Fiat Panda zit ik met m'n 1,80m tegen de binnenspiegel aan te kijken. Ze hebben de stoelen erg hoog geplaatst, wellicht prettig voor oudere mensen, maar het geeft een enorme dode hoek. Het verbaast me dat dit is goedgekeurd voor de openbare weg.

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:27:
[...]

Ik heb er een ander probleem mee: bij de allereerste bocht druk ik op de toeter! Daar wen je ongetwijfeld aan, maar ik noem het een ontwerpfout.
Bij de Fiat Panda zit ik met m'n 1,80m tegen de binnenspiegel aan te kijken. Ze hebben de stoelen erg hoog geplaatst, wellicht prettig voor oudere mensen, maar het geeft een enorme dode hoek. Het verbaast me dat dit is goedgekeurd voor de openbare weg.
Ik heb in beide gereden, maar herken die issues echt niet.

Ik vind persoonlijk een 107 (afhankelijk van je eisen een prima auto) een prima auto. Ja de radio is niet veel, de laadruimte is niet gigantisch en waarom heeft de achterruitwisser alleen een turbo-stand? Maar als die dingen je weinig uit maken, het apparaat rijdt prima.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De 107 (en dus C1 en Aygo) heeft vooral een van de meest pauperige midden consoles van alle auto's waar ik ooit in gezeten heb.
Afbeeldingslocatie: http://www.arpem.com/coches/coches/peugeot/107/fotos/2009/peugeot-107-interior.jpg

Dat vage schuifsysteem komt zo armoedig en kneuterig over.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic al bekeken?
\[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget

Staat genoeg in, met name over de optie goedkoop 2e hands.

Iig TS, even tegengeluid tegen sommige dingen hieroboven: je hebt mensen die aan auto zien als verlengstuk van hun personaliteit en je hebt mensen die het puur als rationeel gebruiksvoorwerp zien. Als je termen als "armoedig en kneuterig" tegenkomt heb je met eerste categorie te maken. Als je mensen ziet die vooral op basis van een spreadsheet kiezen (ik bijv) heb je met tweede categorie te maken. Wat je bovenal moet doen is zelf kiezen of je een auto puur als gebruiksvoorwerp zie of als het meer voor je betekent. De argumenten voor en tegen zijn voor die twee groepen liggen op totaal ander vlak, dus moet je kiezen welke jou aanspreekt.

Even heel zwart-wit gesteld: ik kan niks met "armoedig", daar koop ik niks voor, omgekeerd denk ik dat bijv Tsurany nooit en te nimmer een Fiat Multipla zou overwegen ongeacht hoe passend bij iemands eisen, puur omwille van de uitstraling ervan. Bepaal zelf wat jij het belangrijkst vind, en laat je niet teveel afleiden door het andere type argumenten. En als dat meer gaat over uitstraling enzo zal ik je iig niet verder lastig vallen. Gaat het daarentegen over kosten, verbruik en ruimte enzo, dan kan ik allicht goede tips geven ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een Fiat Multipla is dan ook weer het typische uiterste, die zou al verboden moeten worden omdat de rest van de wereld er naar moet kijken. Echter wil ik geen geld uitgeven aan iets dat pure armoede uitstraalt als er genoeg concurrenten zijn waar dit niet zo is. Vergeet niet dat een auto iets is wat je van A naar B moet brengen maar waar je wel een flinke tijd in zit. Met een rit van 35 kilometer schat ik dat je er bijna een uur per dag in zit, waarom zou dat niet comfortabel en luxe mogen zijn?

Ik vind het altijd grappig dat een auto vaak een gebruiksvoorwerp is maar dat een keuken of een stoel bij de eettafel dat veel minder is, terwijl veel mensen vaker in hun auto zitten dan in hun keuken of aan de eettafel. Een eettafel kies je niet op basis van een spreadsheet, een keuken ook niet. Waarom je auto dan wel?

• !null
Daarentegen zijn er ook weer heel veel mensen die gewoon een simpele stoel van Ikea kopen, want het moet betaalbaar en functioneel zijn.

• RemcoDelft
Tsurany schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:59:
Ik vind het altijd grappig dat een auto vaak een gebruiksvoorwerp is maar dat een keuken of een stoel bij de eettafel dat veel minder is, terwijl veel mensen vaker in hun auto zitten dan in hun keuken of aan de eettafel. Een eettafel kies je niet op basis van een spreadsheet, een keuken ook niet. Waarom je auto dan wel?
Onze eetkamerstoelen hebben we geselecteerd op 1 criterium: ze moeten lekker zitten. Ik ken ook mensen die op dezelfde manier een nieuwe auto uitkiezen: test de stoelen! Dat-ie rijdt geloven ze wel.
Ik kan ook een uur per dag op een fiets zitten. Vervolgens zit elke auto lekkerder...

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:39
Zou zelf kijken naar een gebruikte Yaris, dat is toch gewoon 'meer' auto dan een Aygo en verwanten. Toch net wat meer aankleding van binnen bijvoorbeeld.

Daarbij zijn ze degelijk/gaan 'nooit' stuk en kan je goed spelen met ruimte binnenin (de al genoemde schuifbare achterbank)

Een 2e hands auto kost je ook een stuk minder dan een nieuwe, waarom gelijk nieuw? Enige beetje voordeel is garantie (al zegt dat niet alles) en bij hele zuinige autootjes geen wegenbelasting, maar een klein autootje kost al niet de wereld.
Bespaar je jezelf zo een 5000-6000 euro mee...

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

Ik rijd in een Yaris van ondertussen 11 jaar oud. Afgelopen maart weer probleemloos door de APK gekomen. Heb de auto nu 3 jaar en 0,0 aan reparaties uit hoeven geven. Benzine erin en gaan (wel de jaarlijkse beurtjes natuurlijk).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 23:09

EektheMan

DPC

Grrrrrene schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:10:
De een haalt zijn 1m91 uit de benen, de ander heeft een langere romp. De lengte op zich zegt niet zo heel veel over het zitcomfort :)
LOL, dat klopt, wat dat betreft ben ik een reiger.

Verder heb ik trouwens niets dan lof voor Toyota's. Een van de weinige auto's waar je zelden of nooit problemen van hoort. Mijn ouders hebben een tijd corolla gereden. Mijn vader baalde flink omdat dat ding niet stuk te krijgen was. Kon ie geen nieuwe kopen :)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
[message=40236920,noline]SChief schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 10:40

Om heel eerlijk te zijn vind ik de Swift uit die generatie een gestoord ding om mee te rijden. Het stuurt zo ontiegelijk licht dat het lijkt of je geen contact met de weg hebt. Relaxt rijden is er niet bij imho. En dan de sompige vering, als ik met één been in de auto stond (tijdens het instappen) begon de boel al te zakken. :X En nee, zo zwaar ben ik nou ook weer niet. :P Maar goed, dat zijn mijn ervaringen. :)
Klopt, maar dat komt door de zwaar overbodige stuurbekrachtiging. Ze zijn er ook zonder en dan heb je een prima gevoel in het stuur :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:39
Arfman schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:33:
Ik rijd in een Yaris van ondertussen 11 jaar oud. Afgelopen maart weer probleemloos door de APK gekomen. Heb de auto nu 3 jaar en 0,0 aan reparaties uit hoeven geven. Benzine erin en gaan (wel de jaarlijkse beurtjes natuurlijk).
Hier dus ook, 3 jaar met een t-sport rondgescheurd ... Alleen keer van banden gewisseld en een klein beurtje ieder jaar... Probleemloos door de APK verder :-)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mijn vriend heeft in november voor € 450 'n Cuore uit 1994 gekocht, daar voor € 900 aan reparaties en APK laten verrichten, gebruikt hem voor woon-werkverkeer (45 km enkele reis, 4 dagen per week), krijgt € 0,19 per kilometer - en maakt winst. Binnen 1 jaar verwacht hij de aankoopprijs én de reparatiekosten te hebben "terugverdiend".

@dion: ik ben ook iemand die op basis van 'n spreadsheet 'n auto koopt (letterlijk m'n laatste 3 lease-auto's uitgezocht op basis van spreadsheets), maar 'n Multipla daar wil ik nog niet dood in gevonden worden - en als ik 'm kado zou krijgen, zou hij gisteren nog ingeruild worden. Er zijn grenzen... ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

;)

Overigens hoeft uitzoeken op spreadsheet niet te betekenen dat het per definitie spartaans is, wij rijden nu ook rond met leren bekleding, schuifdak en airco (als dak dicht is :z ) en een prima geluidssysteem. Was allemaal niet direct relevant voor keuze, maar is erg mooi meegenomen (en gezien eis voor airco en cruise control krijg je het er wel vaak bij).

Oslik blyat! Oslik!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tsurany schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:59:
Een Fiat Multipla is dan ook weer het typische uiterste, die zou al verboden moeten worden omdat de rest van de wereld er naar moet kijken. Echter wil ik geen geld uitgeven aan iets dat pure armoede uitstraalt als er genoeg concurrenten zijn waar dit niet zo is. Vergeet niet dat een auto iets is wat je van A naar B moet brengen maar waar je wel een flinke tijd in zit. Met een rit van 35 kilometer schat ik dat je er bijna een uur per dag in zit, waarom zou dat niet comfortabel en luxe mogen zijn?

Tja al eens bedacht dat het maar net is wat je belangrijk vindt en hoeveel geld je te besteden hebt?

Ik heb 2.5 maand lang 150 kilometer per dag in een 106 1.1 gereden en vond het prima. Ik heb er ook dagen 1000km op een dag mee gereden en dat ging ook prima, in de afthanse hangmat stoelen zat ik beter dan in stoelen van een auto die 6 jaar nieuwer en ooit 15duizend euro duurder was. Dat soort dingen zijn zo persoonlijk.

Tuurlijk meer luxe is leuk maar voor 1700 euro en op LPG is het zo goedkoop, anders had ik meer moeten werken, minder op vakantie gekund, geld moeten besparen op hobbies en minder moeten zuipen. Tja net wat je belangrijk vind. Het is een keuze!

Verder is smaak persoonlijk. Tegenwoordig zie ik juist liever een 1e Multivla dan bijvoorbeeld een even oude Volkswagen Golf (IV), waarom, de Multipla is een auto die z'n nek uitsteekt, waar vormen mij blijven verbazen, z'n Golf is geen lelijke auto opzich maar er zit weinig creativiteit in het ontwerp naar mijn mening.

Overigens als je toch over smaak wilt discusseren alsof er goed en fout is, het is onderdeel van mijn beroep dus succes ;)
Gunner schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:20:
[...]

Ik snap de TS heel goed, maar op een gegeven moment gaan dat soort zaken gewoon irriteren, mij mij in ieder geval wel. Eisen kunnen veranderen in de loop der tijd, soms moet je ook naar de langere termijn kijken.

Maar als iemand vooral goedkoop wil en geen interesse hebt in een beetje laadvermogen, dan is een 107 of aanverwant broertje een prima keuze.

Ik had aan één blik in de kofferbak van een 107 genoeg om er geen eentje te willen, maar goed, ik was dan ook voornamelijk op zoek naar een boodschappenwagentje ;)

[...]

Was ook een beetje bij wijze van spreken ;)
Feit is dat het niet echt overhoudt zeg maar.
En dat geld hier ook, net wat je belangrijk vindt. Als je een boodschappenwagentje wilt tja dan kan een kofferbak wel eens wat belangrijker zijn. Het is imho wat arrogant om te veronderstellen dat iedereen een kofferbak nodig gaat hebben, hoewel het punt 'denk aan de toekomst' wel belangrijk is natuurlijk. Dat is overigens ook weer iets wat juist voor een 'wegwerp' auto kan pleiten, als je die na een jaar verkoopt zal je verlies waarschijnlijk minder zijn dan dat je na 2 jaar denkt: die nieuwe Aygo/Up/Twingo ruil ik in voor wat anders ivm andere eisen.

Gezien TS z'n budget nog steeds zo vaag is valt er verder weinig aan op te merken (behalve dat ik zou denken: waarom zou je meer geld uitgeven als iets goedkopers ook aan al je eisen voldoet? Dan moet je je overige wensen wel erg belangrijk gaan vinden).

Als TS wat nieuwers wilt dan een echt oud autotje is die Yaris overigens wel een goede suggestie, betrouwbaar, rijden (imho) lekker (zelfs die teller in 't midden went best snel) en gaan met die 1.3tjes nog prima vooruit.

Overigens vind ik bijna alle autootjes van de afgelopen jaren in deze categorie wel lekker rijden.
Met mijn 193 (lengte benen/romp vrij gemiddeld) kon ik prima rijden in oa.
Twingo,
107/Aygo/C1
Yaris
Colt
Ka

Overigens vond ik die Ka op de een of andere manier erg traag aanvoelen (was de 69pk versie geloof ik) en het stuurgevoel vind ik er nogal beroerd in. Gek eigenlijk normaal ben ik wel een fan van hoe Fords rijden.

Die Colt vond ik ook wel een aardig ding overigens.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een Toyota prius?

http://www.autoweek.nl/oc...Prius&max_pr=9000&sort=10

vader heeft er 1 in de lease gehad en na 70k km nog nooit iets kapot gegaan, zelfs nooit iets hoeven vervangen van de banden oid.

+ ruim
+ comfortabel
+ veilig
+ zuinig
+ betrouwbaar
+ automaat

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
De VAG drieling kan wel meer bagageruimte hebben, maar dat komt door een (vertikaal) diepe achterbak die vrij onhandig is. Per saldo kan je er niet echt meer in kwijt dan de PSA-Toyota drieling.

Vorig model Twingo is superpraktisch, goedkoop en betrouwbaar. Daar past echt veel in en is eigenlijk een meer volwaardige auto dan de twee drielingen. De Twingo is op praktisch gebouwd met o.a. verschuifbare achterbank, zodat de kratjes bier en weekboodschappen er makkelijk in passen. De twee drielingen zijn vooral zo goedkoop mogelijk gemaakt.

Yaris is ook altijd goed, Swift idem. Kijk voor de shogun modellen, die zijn nog in Japan gemaakt en van betere kwaliteit dan de andere swiftjes, die uit Europa komen

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Mitsubishi space star (mirage) ?
Volgens mij is dat op het ogenblik de zuinigste auto met een redelijke bagage en binnenruimte.

• Señor Sjon
Na die bump ben ik wel benieuwd hoe het TS vergaan is.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Mijn grote dank aan alle reacties hier :) Ik kon me goed vinden in GoldenSample "waarom zou je meer geld uitgeven als iets goedkopers ook aan al je eisen voldoet?". Wat ik overigens in mijn TS nog niet had genoemd is dat de baan in eerste instantie voor 6 maanden is (al is er mogelijkheid tot verlenging). Mocht het niet verlengd worden heb ik uiteindelijk misschien meer geld uitgegeven aan een autotje, dan dat zij in eerste instantie heeft verdiend..

Probleem bij het zoeken naar een auto is dat je een enorme keuze hebt, met elke auto zijn voor en nadelen en daarbij bijbehorende prijzen.

Mijn oom heeft een Peugeot-garagebedrijf en heeft altijd wel een paar occasions staan. Ik ben uiteindelijk bij hem voor een goedkope 106 gegaan, met een special-price-for-you-my-friend ;). Ik ga hem zaterdag ophalen. De gedachte er achter is dat dit het minimum is wat prima voldoet aan mijn/onze eisen. Mijn afweging was tussen het kopen van deze, een 206, een 107/aygo/up!, maar in aanschaf vond ik die laatste categorie nog redelijk duur, zelfs tweedehands. Dat ik het geld heb betekent niet dat ik het graag in een auto stop (dan liever in de toekomst in een huis). Op deze manier ben ik nu eerst niet veel geld kwijt, mocht ik dan later behoefte hebben aan een andere auto, dan kan dat altijd nog :)

I see red pixels.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goede keuze - vooral mbt laatste punt. Deze bakjes zijn erg waardevast, dus als blijkt dat het op enig vlak niet voldoet, dan kun je tzt voor vereglijkbaar bedrag weer doorverkopen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Señor Sjon
Ze zijn dan ook bijna niets meer waard, is ook een vorm van waardevast. De 106 wordt al 8 jaar niet meer gemaakt en is van begin jaren '90... ooit. ;)

Leuke auto's hoor, ik vind het nog steeds een leuker model dan een 107.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Senor Sjon schreef op zondag 19 mei 2013 @ 21:26:
De VAG drieling kan wel meer bagageruimte hebben, maar dat komt door een (vertikaal) diepe achterbak die vrij onhandig is. Per saldo kan je er niet echt meer in kwijt dan de PSA-Toyota drieling.

Vorig model Twingo is superpraktisch, goedkoop en betrouwbaar. Daar past echt veel in en is eigenlijk een meer volwaardige auto dan de twee drielingen. De Twingo is op praktisch gebouwd met o.a. verschuifbare achterbank, zodat de kratjes bier en weekboodschappen er makkelijk in passen. De twee drielingen zijn vooral zo goedkoop mogelijk gemaakt.

Yaris is ook altijd goed, Swift idem. Kijk voor de shogun modellen, die zijn nog in Japan gemaakt en van betere kwaliteit dan de andere swiftjes, die uit Europa komen
Daarbij heeft Volkswagen de nare eigenschap, om tegenwoordig de ruimte waar het reservewiel zit mee te rekenen (toch weer een litertje of 25-50).

Kijk maar naar de Golf variant en de Passat variant. Iedereen begrijpt dat de passat een stuk groter is dan de Golf.
Toch geeft VW aan dat de nieuwe Golf variant 605 liter bagageruimte heeft en de Passat variant 603 liter...

Golf:
http://www.autoweek.nl/au...-12-tsi-105pk-comfortline

Passat:
http://www.autoweek.nl/au...iant-14-tsi-bmt-trendline

Ik vertrouw dat niet zo...
Zo geven ze tegenwoordig bij de Fabia Combi ook aan dat deze 510 liter heeft, tegenover 505 bij een Audi A4 Avant...

Zo heeft de A6 Avant 565 liter....
Of tewel een Golfje variant, zou 40 liter meer bagageruimte hebben dan een A6 avant!? Je kan me veel wijsmaken, maar dat dus niet...

Ze zijn gewoon tegenwoordig erg vies aan het rekenen...

Youtube: DashcamNL

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Senor Sjon schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:47:
Ze zijn dan ook bijna niets meer waard, is ook een vorm van waardevast. De 106 wordt al 8 jaar niet meer gemaakt en is van begin jaren '90... ooit. ;)
Mwoeah, het is van jaren '80 - de 106 is niets anders dan de Citroen AX met wat obesitas ;)
Leuke auto's hoor, ik vind het nog steeds een leuker model dan een 107.
Yup. Rijden lekker, kunnen bijna niet stuk.

Vriend van me heeft een Saxo 1.1i (zelfde als 106 maar met andere badge erop), erg leuk ding om in te rijden, zeker als het gaat om korte ritjes met 1 persoon in auto.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 05-06-2013 15:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1