Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Professionele Media player voor arthouse cinema

Pagina: 1
Acties:

• TenTimes
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 12:27
Hallo medetweakers,

Voor mijn werk ben ik op zoek naar een professionele media player met nogal wat eisen waar een gemiddelde media player niet aan voldoet. Ik heb me al helemaal suf gezocht op Google maar ik heb niets gevonden waar alle eisen mee worden vervuld.

De media player wordt gebruikt voor evenementen waar allerlei partijen met de meest uiteenlopende video formaten komen. Ook worden er verschillende eisen gesteld aan de player en hoe deze het beeld uitvoert. Hopelijk hebben jullie ervaring met een player die de eisen van ons vervult zodat we hier een test mee kunnen draaien.

De volgende eisen worden aan de player gesteld:

Output:
  • Minimaal 2 video outputs waarvan er 1 HD beeld kan versturen.
  • Ondersteuning voor video output naar beide outputs tegelijk. (mirroring)
  • Minimaal 1 digitale en 1 analoge output.
  • Ondersteuning voor minimaal 5.1 audio output.
  • Als het kan de interface op 1 video output weergeven terwijl op de andere video output de film kan worden afgespeeld.
Input:
  • Minimaal 1 USB aansluiting.
  • Ethernet aansluiting.
  • Optioneel een interne harde schijf.
  • Optioneel een ingebouwde BD speler.
Overige eisen:
  • Display voor het weergeven van tijdcodes.
  • Geen OSD (on screen display = play/pauze icoon) of instelbaar.
  • Ondersteuning voor netwerk shares
  • Optioneel een webinterface met mogelijkheid voor het aanmaken en wijzigen van playlists
Natuurlijk moeten er zo veel mogelijk video en audio codecs en containers worden ondersteund. Ook hebben we ondersteuning nodig voor verschillende soorten subtitle bestanden.

Ik heb al een HTPC op basis van XBMC gemaakt die een groot deel van deze eisen vervulde, maar vanwege het onderhoud wil men liever een media player.

Bij voorbaat dank aan iedereen die suggesties en tips kan geven.

[ Voor 4% gewijzigd door TenTimes op 13-05-2013 14:06 ]

Do Android phones dream of electric iSheep? - D3 Hero: http://eu.battle.net/d3/en/profile/TenTimes-2313/hero/1848749

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Gezien de eisen (en dan met name de eisen mbt beeld) ontkom je bijna niet aan een HTPC-achtige oplossing. Ik snap alleen niet het gedeelte "vanwege het onderhoud"... Welk onderhoud doel je dan precies op? Gezien dat het in een goed geconfigureerde omgeving geen onderhoud zou hoeven kosten.

iRacing Profiel

• TenTimes
Ik bedoel dan onderhoud van Windows, codecs en updates voor XBMC of een ander systeem. Er zal in mijn ogen ook weinig onderhoud aan zijn, maar als er iets mis mee gaat of er moet wat aan worden aangepast zal dit toch weer bij de ICT afdeling komen. Vanwege bezuinigingen is hier straks geen tijd meer voor zijn aangezien ik weg wordt bezuinigd.

De keuze voor een media player is vanuit het oogpunt dat er niets anders op draait dan de media player software en updates kunnen operateurs hiervoor wel zelf uitvoeren. Dit doen ze al voor BD spelers en dergelijke. Mijn keuze ging ook al uit naar een HTPC (vandaar dat ik er al 1 had opgebouwd), maar ze willen dit vanuit de directie niet met het oog op onderhoud en eventuele problemen.

Do Android phones dream of electric iSheep? - D3 Hero: http://eu.battle.net/d3/en/profile/TenTimes-2313/hero/1848749

Verwijderd

In mijn opinie zet een simpele Windows bak neer met XBMC en je heb een perfect systeem.
Zet Windows update uit, evt netwerk zet alles lokaal en er is geen onderhoud nodig.
En anders moeten de prioriteiten maar even bijgewerkt worden, als dit apparaatje een keer crasht en jij het moet gaan fixen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Welk systeem je ook neemt, je ontkomt niet aan updates e.d. als je mee wilt blijven gaan met de nieuwere mogelijkheden.

iRacing Profiel

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit valt onder aankoopadvies... een move naar ->CEA

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TenTimes
Michael Knight schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:19:
Dit valt onder aankoopadvies... een move naar ->CEA
Sorry, dit was wat onduidelijk.
kroegtijger schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:06:
Welk systeem je ook neemt, je ontkomt niet aan updates e.d. als je mee wilt blijven gaan met de nieuwere mogelijkheden.
Het updaten van een mediaspeler is wat eenvoudiger dan een HTPC oplossing waar je met meer verschillende onderdelen te maken hebt.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 19:49
waar allerlei partijen met de meest uiteenlopende video formaten komen
Dat is juist het eerste wat je moet tegengaan. Het is gebruikelijk dat de plek van vertoning aangeeft welke formaten het kan afspelen. Het is echt een beerput die je opentrekt als je elk formaat toelaat. Ik heb redelijk veel met festivals te maken (als maker) en zelfs op professioneel niveau is dat echt altijd gekloot. Ik moet er ook niet aan denken om een film in een zaal te vertonen waar men met een htpc werkt, de kans is gewoon groot dat het niet aan de norm voldoet voor elk formaat. Kleine filmproducenten komen namelijk niet met een x264 MKV bestand met ondertitels die je mediaplayer vloeiend zal spelen. Ze komen dan met een zelfgebakken quicktime met dnxhd of prores codec die ongetwijfeld met een verkeerde colorspace decodeert met een stereomix ipv een 5.1 omdat FinalCut dat niet aankon geleverd op een harddisk die niet wil mounten. En als het al 5.1 is dan is het center en lfe vast ook een keer omgewisseld.

Ik zou gewoon met een BluRay/DVD speler werken, desnoods iets als een Dune welke ook wat populaire files kan spelen, just in case of voor eigen vermaak, maar dat moet je verder niet vermelden. Daarmee dwing je meteen af dat er een fatsoenlijk product wordt afgeleverd, of dat er in ieder geval over wordt nagedacht, en elke fout die optreed is dan niet jouw schuld (ook niet onbelangrijk).

Vergelijk het met het filmfestival in Utrecht, voorheen was dat altijd gedoe met digibeta tapes, hdcam, hdcam sr, betacam, xdcam, etc, alles met touwtjes en ruisende mixers aan elkaar geknoopt. Tegenwoordig is er nog maar 1 formaat: DCP, dat is een ding dat moet je laten maken door een bedrijf dat er verstand van heeft, werkt altijd, wordt gecontroleerd op fouten en speelt gewoon af binnen het bestaande bioscoop systeem. Nu is DCP wat veel gevraagd voor deze opzet, maar als je je gewoon beperkt tot bluray ben je er ook.

Alle overige problemen los je op door een mogelijkheid op de projector om de shutter dicht te doen met een knop (of gewoon een zwart plaatje te projecteren). De voorbereiding, menu, scherp zetten, etc, doe je op een monitor aftak.
De speler kun je voor het geluid aansluiten op een gewone consumenten av receiver, liefst op een tweede hdmi uitgang van de speler. Neem wel een receiver met pre-outs die naar de eindversterkers gaan voor de zaal.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TenTimes
Dank je wel voor deze informatie.
Waarschijnlijk gaan we voor een Dune aangezien deze niet al te duur is en we hier een redelijke verscheidenheid aan formaten mee kunnen afspelen. Ook kunnen we (volgens mij) de OSD op de Dune uitzetten. Het enige wat niet kan is 2 schermen tegelijk aansturen, maar hier gaan we waarschijnlijk goede splitters voor aanschaffen.

Ik heb zelf ook al aangegeven dat ze echt eisen moeten gaan stellen, maar ze willen toch een redelijke flexibiliteit hebben voor evenementen. Er worden dus wel eisen gesteld maar je kunt toch nog uit een stuk of 5-6 container types kiezen icm een stuk of 5-6 codecs. Dit omdat vaak nog snel even iets wordt veranderd of een filmpje wordt pas een paar uur van te voren aangeleverd. Er is dan vaak geen tijd meer om deze nog om te zetten. Je kunt ook moeilijk een evenement weigeren vanwege de crisis.

Een zwart scherm kunnen we krijgen door de feed naar de projector uit te zetten in de scaler. Hier hebben we dus geen speciale screens voor nodig.

DCP was een nieuwe voor mij, maar ik zal dit zeker even door geven aan onze operateurs.

We hadden wel een pro media player gevonden van het Doremi platform waar we ook onze filmvaults en aanstuur systeem van hebben. Helaas was een media player (Nugget pro) een dikke €6000,- per stuk. Dan gaan we maar voor een Dune HD icm een splitter voor een totale prijs van ongeveer €600-€800. We hebben er toch 4 nodig dus dat scheelt erg veel.

[ Voor 5% gewijzigd door TenTimes op 16-05-2013 09:22 ]

Pagina: 1