Tussen wal en schip...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 20:30
Lang leve de OV-Chipkaart...

Helaas ben ik als student opgescheept met de 1e generatie chipkaarten die nogal de nijging hebben ineens zonder reden de geest te geven, zo ook die van mij.

Background:
2 weken geleden hield mijn ov-chipkaart het ineens voor gezien, ondanks dat er geen zichtbare schade was en altijd netjes in mijn portemonnee heeft gezeten (als ik de kaart 2x per jaar uit mijn portemonnee haalde was het veel). Ondanks dat was de kaart blijkbaar levens moe en was er niets meer mee te beginnen.
Aangezien ik nog recht heb op een studenten reisproduct en de kaart geen zichtbare schade had, heb ik er voor gekozen om de kaart met bijhorend formulier terug te sturen naar TLS, zodat ik in aanmerking zou komen voor declaratie van gemaakte kosten in de tussentijd. (Ik woon in Dordrecht en studeer in Utrecht, dus een retourtje zonder korting kost doodleuk 30 eruo...)

De kaart is 20 mei op de bus gegaan en heb vandaag, naar aanleiding van onderstaande gebeurtenis, besloten de klantenservice van TLS te bellen om te vragen hoe het staat met mijn aanvraag. Tot mijn verbazing echter kreeg ik te horen dat mijn kaart tot op heden nog niet is aangekomen en dat ik 2 opties heb:
- optie 1: wachten.
- optie 2 : kaart gestolen/verloren opgeven met als gevolg dat ik zelf moet opdraaien voor de kosten van een nieuwe kaart + de gemaakte reiskosten.

Nu wil het geval dat ik de chipkaart op de bus heb gedaan en 2 dagen daarvoor ook al iets in de desbetreffende bus heb gepost wat ook nooit is aangekomen. Vandaar dat ik maar de klantenservice van postnl heb gebeld om een klacht in te dienen. Naar aanleiding van mijn klacht is er nu een onderzoek gestart en wordt ik binnen 7 werkdagen teruggebeld.

Aanleiding van dit alles:
Volgens het formulier om een vervangende kaart aan te vragen duurt de volledige procedure 3 weken!!! 8)7
In mijn ogen absurd lang, maar ze zullen er vast een hoop werk aan hebben...
Nu wil het geval dat de kaart van mijn vriendin afgelopen woensdag is gestolen, dit heeft ze donderdag (Hemelvaartsdag) via internet gemeld en zaterdag! lag de nieuwe kaart al in de bus. Dus het KAN allemaal wel binnen 1 werkdag... |:(

Nuancering:
Nu heeft de arriva gelukkig de regeling dat, als je een studenten reisproduct hebt en je kaart stuk gaat, je met bepaalde kopieën en uitdraaien van bepaalde gegevens, 3 weken gratis mag reizen zonder chipkaart. Tevens heb ik het geluk dat er een arriva bus van Dordrecht naar Utrecht rijdt waardoor ik niet al te veel geld kwijt ben als ik op en neer moet naar de uni.
Tevens was het voor mij handiger geweest als ik de brief aangetekend had verzonden.(maargoed daar heb ik op dat moment niet bij stil gestaan aangezien ik over het algemeen goede ervaringen heb met briefpost via postnl.)

Mijn vraag is nu meer, zijn er nog andere mogelijkheden? Want hoe dan ook of de brief nu nog gevonden wordt of niet ik ben in ieder geval flink genaaid. Aangezien de 3 weken durende procedure pas gaat lopen zodra de kaart binnen is bij TLS. Daar komt bij dat ik al wel kosten heb gemaakt in de veronderstelling dat ik deze kon declareren, aangezien ik geen zichtbare schade aan mijn kaart had en er zorgvuldig mee om ben gegaan. Dit is echter in de veronderstelling dat postnl überhaubt mijn brief terugvind en deze alsnog bij TLS aankomt...
Of ik moet de kaart als verloren opgeven en zelf opdraaien voor alle kosten, aangezien ik die niet bij TLS noch postnl kan verhalen...
Kies ik ervoor om te wachten zullen de 3 weken reizen via arriva verlopen zijn aangezien ik er al 2 weken op heb zitten en zal ik vanaf dan 30 euro moeten betalen voor een retour naar de uni en dan moet ik nog maar afwachten of de kaart ooit boven water komt en zo niet moet ik alsnog voor alle kosten opdraaien...

Hebben jullie nog tips/advies over deze situatie?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Van wat ik heb gelezen had je 't kaartje beter als gestolen kunnen opgeven, dan duurt het minder lang voor er een nieuwe komt.

En er is al een topic over de OV-chipkaart ;) OV Chipkaart

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Dit is nou precies waar ik ook bang voor ben! Heb ook een van de eerste brakke OV-Chipkaarten, hij doet het nog maar vandaag of morgen kan hij zomaar omvallen... De kaart van mijn broertje ging ook stuk en hij kreeg het advies om hem als gestolen op te geven, binnen no-time had hij een nieuwe. Maar dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling?

Ik wil je topic niet kapen, maar is het niet mogelijk om je reisproduct te "back-uppen" op een nieuwe kaart waarna de machine de oude kaart *zapt*? Hele vervelende situatie TS.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er is een app geweest waarmee je toegang kreeg tot de OV-chipkaart, maar die werkt volgens mij niet meer en mag hier niet besproken worden ivm kraken beveiliging enzo.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik bedoel eigenlijk een legale manier. Bijvoorbeeld: Je koopt een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart. Gaat na het automaat, stopt je oude kaart erin geeft aan "overzetten reisproducten" het automaat zapt je oude ov-chipkaart. Stopt nieuwe kaart erin, reisproducten worden overgezet... klaar. Maar voor zover ik weet kan dit niet (legaal) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat kan inderdaad niet, als je eenmaal je reisproduct op een OV-chipkaart hebt gezet, staat ie niet meer klaar (omdat ie al geladen is) en kun je die dus niet op een 2e OV-chipkaart zetten. Zou wat zijn als dat wel kon, iedereen gratis reizen :+

offtopic:
Dat doet mijn aan het MBO denken. Iemand van de leraren had zijn ROC-pas in de automaat laten zitten, die viel helaas niet te kopiëren, maar werd wel veel gebruikt voor gratis koffie en thee. :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Raven schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:49:
Van wat ik heb gelezen had je 't kaartje beter als gestolen kunnen opgeven, dan duurt het minder lang voor er een nieuwe komt.
Ja dat werd mij ook aangeraden bij de balie waar ik mijn kaart liet controleren, het probleem was alleen dat ik de dag erop naar Utrecht moest voor tentamen. Had ik hem gelijk verloren opgegeven was ik hoe dan ook 30 euro voor een retour + 11 euro voor de kaart kwijt geweest...
Maargoed, als ik dit van te voren had geweten had ik het wel gedaan idd...

Waar het mij eigenlijk nog meer om gaat is hoe dit allemaal wordt afgehandeld wordt door TLS. Ze weten namelijk donders goed dat die eerste batch kaarten ruk is en je krijgt niet iets van een ontvangstbevestiging als je je kaart retour stuurt, dus je moet er zelf maar achteraan bellen voor een status update a 10ct per minuut. Vervolgens kom ik er dus achter dat de kaart nooit is aangekomen en duurt het alles bij elkaar dus minimaal 6 weken. Ondertussen heb ik wel kosten gemaakt in de veronderstelling dat ik deze terug kon vorderen zodra mijn kaart defect is verklaard door TLS.

Nu zit ik dus behoorlijk in dubio of ik er voor moet kiezen om nu alsnog mijn kaart verloren aan te geven en dan zelf maar voor alle kosten op te draaien of hopen dat mijn kaart nog boven water komt en dan alle kosten kunnen declareren.

[ Voor 41% gewijzigd door Spekkie88 op 13-05-2013 13:29 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Hoe is het afgelopen, hebben ze je kaart nog teruggevonden? Eigenlijk zouden ze alle 1e generatie OV-Chipkaarten preventief moeten laten vervangen (voor zover nog actief). Je kunt er gewoon op wachten dat je kaart stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als ik mag gokken: ze hebben hem nog steeds niet zeggen ze, ts heeft hem als gestolen/kwijt opgegeven en krijgt binnenkort een nieuwe.

Join de club, hebben ze mij een paar vrienden ook geflikt, heeft mee een eurotje of 60 gekost.

* GoldenSample Begint te snappen waarom er soms ergens een poederbrief op de mat valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Volgens mij is het vrij simpel, de kaart is nu kwijt. Dus als verloren opgeven. Hopen dat het dan sneller gaat voor je.
Ik weet alleen niet hoe het met het terugvorderen van de kosten zal gaan. Vrij slecht vermoed ik, maar misschien heb ik het fout.

[ Voor 35% gewijzigd door !null op 17-05-2013 16:58 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Nadat ik afgelopen donderdag avond nog steeds niets van postnl heb gehoord heb ik besloten de kaart als vermist op te geven... Gelukkig lag de kaart zaterdag al op de mat. Het enige punt is dus nu dat ik mijn gemaakte kosten niet meer terug kan vorderen en nog eens 11 euro moet betalen voor de nieuwe kaart...

Al met al weer minpunten voor ons "geweldige" ov-chipkaart systeem en privatisering van de ptt..

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46
Optie 3 was geweest: gewoon in de trein springen en elke keer even de conducteur opzoeken en melden dat je kaart kapot is en er een nieuwe aankomt.

Toen mijn OV-chipkaart schijnbaar 12x tegelijk stond ingecheckt in bussen en ik blijkbaar nergens meer kon inchecken omdat 12 de max is, of naar Amsterdam mocht om e.e.a. te laten fixen op het station, heb ik dit vriendelijk bij het instappen van de bus aan de dienstdoende chauffeurs gemeld, en kon gewoon meerijden. De OV-chipkaart kan mij de blinde vinkentering krijgen!

* _eXistenZ_ stapt in z'n auto

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Als je kaart bijna verloopt kun je hem blijkbaar wel inwisselen voor een nieuwe: http://www.ov-chipkaart.n...elen/verlopenovchipkaart/. Ik zou die van mij uit voorzorg wel willen vervangen (omdat deze kaart in mijn omgeving er bij bosjes neervalt). Maar dat kan dus niet, zonder hem als gestolen of defect aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Puch-Maxi schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 15:32:
Als je kaart bijna verloopt kun je hem blijkbaar wel inwisselen voor een nieuwe: http://www.ov-chipkaart.n...elen/verlopenovchipkaart/. Ik zou die van mij uit voorzorg wel willen vervangen (omdat deze kaart in mijn omgeving er bij bosjes neervalt). Maar dat kan dus niet, zonder hem als gestolen of defect aan te geven.
Tot nu toe is het TLS gelukt om een gestolen/defecte kaart binnen 1 werkdag te vervangen...
(zowel ik als mijn vriendin hebben hem beide op een donderdag avond (na kantoor uren) via internet als gestolen opgegeven en de zaterdag erop lag de kaart in de bus...

Dus als je hem even kan missen is dat wellicht een oplossing, het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je 11 euro kwijt bent voor een nieuwe kaart.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:06:
Optie 3 was geweest: gewoon in de trein springen en elke keer even de conducteur opzoeken en melden dat je kaart kapot is en er een nieuwe aankomt.

Toen mijn OV-chipkaart schijnbaar 12x tegelijk stond ingecheckt in bussen en ik blijkbaar nergens meer kon inchecken omdat 12 de max is, of naar Amsterdam mocht om e.e.a. te laten fixen op het station, heb ik dit vriendelijk bij het instappen van de bus aan de dienstdoende chauffeurs gemeld, en kon gewoon meerijden. De OV-chipkaart kan mij de blinde vinkentering krijgen!

* _eXistenZ_ stapt in z'n auto
Zou het niet doen, er zitten ratten van conducteurs bij die je het liefst voor te hard niezen een boete geven... Net als de leuke conducteur van vanavond welke 1 minuut voor de trein het eindstation binnen rolt (met 5 minuten vertraging) mensen hun vervoersbewijs wilt controleren. Vervolgens heeft iemand niet ingechecked met zijn weekend ov (mag dus vrij reizen op dat moment) en omdat ze meneer een boete gaan geven blijven ze het gangpad maar blokkeren waardoor een halve coupé precies de bus ziet wegrijden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Dan werk je jezelf er toch desnoods met wat duwen langs? Dat kan niet zo ingewikkeld zijn :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wel offtopic maar dat ga ik niet doen bij een opgefokte conducteur en z'n collega welke 'm 'rugdekking' geeft. Als je daar al een boete voor geeft wil ik niet testen wat hij doet als je 'm aan de kant duwt nadat vragen niet hielp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Puch-Maxi schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:59:
Hoe is het afgelopen, hebben ze je kaart nog teruggevonden? Eigenlijk zouden ze alle 1e generatie OV-Chipkaarten preventief moeten laten vervangen (voor zover nog actief). Je kunt er gewoon op wachten dat je kaart stuk gaat.
Dat is complete onzin. Ik heb 1e generatie OV-chipkaarten (die zelfs al verlopen zijn) die 't technisch nog prima doen. Hoeveel niet-functionerende kaarten heb ik? Nul. (Zelf gemolesteerde papieren kaarten niet meegeteld.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1