Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmanS
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 00:02
Goedendag allen,

Ik ben een fotografie student van de HKU en ik moet eind juni afstuderen en heb dan een eindexamen expositie. Nu heb ik voor deze expositie beamers nodig. Ik heb rond gekeken en de meeste beamers die te huur zijn zijn in mijn ogen niet goed genoeg om in goede kwaliteit fotos's af te beelden of/en daarnaast zijn ze onmogelijk duur voor de 4 dagen die ik ze nodig heb. Plus 1 dag eerder voor het eindexamen zelf. Nu zat ik rond te kijken om misschien 3 beamers te kopen en daarna weer te verkopen na de 5 dagen dat ik ze nodig heb.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk.

Welke beamer is goed genoeg om "goed" foto's te projecteren. Ik heb zelf rond lopen kijken en lees veel goede dingen over de W1070. Vooral de prijs/kwaliteits verhouding spreekt mij aan.

Mijn tweede vraag is: mocht ik besluiten drie stuks te kopen. Hebben er hier op het forum mensen eventueel interesse in de beamers zodra ik ze weer wegdoe, ik zal ze natuurlijk voor minder verkopen dan dat ik ze heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan school (of de accommodatie waar je de expositie gaat houden) je niet helpen in deze behoefte?

Misschien ook wel handig om even aan te geven in wat voor setting die expositie zal zijn. Hoe groot moet de projectie zijn, hoe dichtbij gaat het publiek staan, hoe ver weg moet de beamer komen, is het een verduisterde zaal of juist een behoorlijk lichte zaal?

Gaat het puur om stilstaande beelden, of zitten er ook overgangen / animaties / bewegende beelden in?

Allemaal zaken die (denk ik) een belangrijke rol spelen bij het uitzoeken van een goede beamer. Op welke eigenschappen vallen de beamers die je bij verhuurbedrijven gevonden hebt af?

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 13-05-2013 11:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmanS
De school kan de studenten hier niet in tegemoet komen omdat er meerdere afdelingen afstuderen en er maar een zeer beperkt aantal (vrij slechte) beamers beschikbaar zijn. Het zou onmogelijk zijn deze goed te verdelen.

Over of de locatie verduisterd zal zijn heb ik nog geen informatie, dat krijg ik later nog van de school te horen. Zelfs mijn locatie binnen de lokalen is nog niet duidelijk. Helaas zijn dat dingen die buiten mijn macht om geregeld worden.

Het belangrijkste is dat de beamers fatsoenlijk scherp zijn en een redelijk goede kleurreproductie hebben. Het zijn stilstaande beelden dus dat is de focus. De meeste beamers die ik online in het verhuur tegenkom hebben een vrij lage resolutie WXGA en zijn meestal niet geschikt voor foto presentaties.

[ Voor 4% gewijzigd door VmanS op 13-05-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Al eens gekeken naar sites als http://www.projectorpeopl...hotography-projection.asp en http://www.timeexposure.com/ps_projectors.php en zo zijn er ongetwijfeld nog een boel meer bronnen te vinden met informatie over wat de zaken zijn waar je rekening mee moet houden als je een goede beamer zoekt voor fotopresentaties.

De beamer die je in je startpost noemt lijkt me een beamer die bedoeld is voor home-theater gebruik. Dat is dus een heel andere setting dan fotopresentaties. Op de sites hierboven wordt bijvoorbeeld gemeld dat je beter kan kijken naar projectors die bedoeld zijn voor kantoorpresentaties (hogere lichtopbrengst, geen speciale shizzle die alleen nuttig is voor bewegend beeld, etc.).

En zonder info over de locatie (projectie grootte, hoeveelheid publiek, licht etc.) wordt het denk ik lastig om je echt concreet advies te geven over welke beamer geschikt zou zijn.

Nog een ander punt: wat is het doel van de expositie? Is je afstuderen (en het cijfer daarvoor?) afhankelijk van de kwaliteit? Of wordt de kwaliteit van je foto's los van de expositie beoordeeld en is het puur een extra iets voor studenten onderling en vrienden / familie etc? Afhankelijk van hoe kritisch je publiek is, is het ook meer of minder nuttig om veel moeite / geld te steken in een perfecte beamer.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 13-05-2013 11:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12
Als er ook maar een beetje lichtinval is in de ruimte gaat het contrast van je foto vrij drastisch naar beneden. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een dergelijke opstelling (in musea en expositieruimtes etc) heb gezien met echt een goed plaatje. Het enige dat je zou kunnen helpen is een enorme hoeveelheid licht. Dus geen hometheater projector, zie zijn bedoeld voor een volledig verduisterde ruimte om tot hun recht te komen.
Bedenk ook, een verduisterde, maar van binnen volledig witte ruimte kaatst ook licht terug op het doek.

Een andere ptie is een Black Diamond scherm van Screen Innovations, dat is van zichzelf al zwart het maakt het plaatje niet zo vaal als er een lamp aan staat. Maar dat resultaat is niet zo goed als een normaal sherm in een goed verduisterde ruimte.

Verder zou ik gewoon huren, daar moet je je vingers niet aan branden met koop en verkoop.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmanS
Bedankt voor de reacties. Ik zal wat meer duidelijkheid scheppen over het project.

Ik zal van achteren op een aantal vellen rijstpapier beamen zodat je het beeld aan de andere kant ervan ziet. De presentatie is een wezenlijk onderdeel van het project. Ik zal voor de expo ook individueel worden beoordeeld en dan kan ik zelf zorgen dat de ruimte donker is.

Ik heb voor rijstpapier gekozen omdat het redelijk goed licht doorlaat (het beeld wordt er wat valer van maar dat is niet zo erg) en ook omdat het thematisch bij mijn project past. Het zal een slideshow zijn met foto's afgewisseld door af en toe een slide met tekst.

De optie om dus op een speciaal scherm te beamen valt dus al af. Ik denk inderdaad als ik zo lees dat een goede lichtopbrengst het belangrijkst is voor de helderheid van het beeld.

Het doel van de eind expo is puur voor het publiek. Ik heb eerder al de echte beoordeling. Het is wel zo dat de expo veel mensen uit de fotografie wereld trekt dus hoe beter het beeld hoe beter dat voor mijn werk en mijzelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ok, maar dan heb je dus neem ik aan ook al een idee van het formaat van die vellen papier en hoe ver de beamer daarvan vandaan komt te staan?

Je druk maken over resolutie van huur beamers is natuurlijk niet nodig als je op formaat A1 of zo gaat projecteren. Sowieso snap ik niet zo goed dat je je aan de ene kant heel druk maakt over resolutie en kleurreproductie, maar aan de andere kant zegt "het beeld wordt er wat valer van maar dat is niet zo erg".

Beste optie lijkt me om ergens een beamer vandaan te halen (desnoods zo'n 'brakke' van school) en het gewoon eens te proberen. Dan zie je denk ik snel genoeg op welke aspecten je tegen de beperking van die beamer aanloopt en waar je dus evt. verbetering kan boeken door een betere beamer te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmanS
Ik heb dat uittesten al gedaan op het papier met zo'n brakke school beamer, sorry dat had ik moeten zeggen. Ik wist daarom dat het iets valer werd. Het zal ongeveer een projectie van 90cm breed worden. De vellen zijn 97 cm breed. Mensen kunnen wel zo dicht als ze willen bij de projecties komen, daarom maak ik mij zorgen over de resolutie. Ik beam namelijk van achteren dus mensen kunnen niet voor het licht gaan staan.

Het feit dat ik niet weet of het lokaal verduisterd zal zijn werkt mij inderdaad wel ernstig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12
Bij rear projectie werkt het wat anders, je kijkt in feite de lamp in, een te felle lamp lijkt me in deze ook niet prettig. Rear projectie heeft echter veelal een vrij beperkte kijkhoek om geen vertekend plaatje te hebben, en je hebt te soms maken met een grote lichtvlek (afhankelijk van de kijkhoek). Het voordeel is dan wel weer dat het minder kritisch is met omgevingslicht, het systeem werd vroeger ook gebruikt voor grote televisies (in Nederland vrij zeldzaam overigens). Er bestaan ook projectieschermen voor dit doel.
Check wel van tevoren of de projector het haalt voor een 90cm breed scherm, qua afstand/zoom/scherpstellen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmanS
Ja ik had inderdaad wel al achterhaald dat van achteren de betere oplossing was voor wat ik wil. Die lichtvlek is vanaf de afstand dat ik met de schoolbeamer (die 2600 lumen is) heb uitgetest, niet storend. Bedankt voor de tips en informatie.

Ik ga nog eens kijken naar wat voor beamer geschikt zou zijn voor mij.

[ Voor 13% gewijzigd door VmanS op 13-05-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-12-2024
Zou je geen diaprojectoren kunnen gebruiken in combinatie met digitaal belichte dia's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmanS
Ja heb ik ook nog over na gedacht. Het is alleen zo dat de timing per slide verschilt in de uiteindelijke presentatie en dat is heel lastig met analoge diaprojectoren.
Pagina: 1