Ik was al een tijdje van plan om mijn oude hardware over te zetten naar een kleine behuizing, en deze naast de TV te zetten. Door een financiele meevaller kan ik echter een (grotendeels) nieuw systeem samenstellen.
De bedoeling:
- Windows 7 icm Steam en XBMC
- Compact, niet al te opvallend en neutraal qua uiterlijk (Geen glimkast dus)
- Stil tijdens films (Idle)
- Films / Games op 1280x720, mogelijk op kort termijn 1920x1080 al hoeft deze resolutie niet voor games.
- Ruimte om in de toekomst uit te breiden
- Max 370 euro
- ~18u per dag aanstaan als NAS (Naast gewoon gebruik), al is dit meer om een film of serie te kunnen kijken vanaf een andere PC en niet zo zeer als storage tank.
Wat word er mee genomen:
Random 250GB schijfje puur voor wat games
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB x2
Nog te noemen 2TB HDD welke niet door mijzelf word aangeschaft
pricewatch: Silverstone Strider Essential 400W (ST40F-ES)
Op een rij: 4x 3.5" HDD en een voeding
Wat staat er momenteel op het verlanglijstje:
Waarom:
Intel Celeron G550 - Puur kijkend naar een redelijke balans tussen performance en prijs doet deze het goed. Jammergenoeg heb ik vrij weinig kennis van de low(er) end Intel CPU's. Of deze redenatie dus klopt is wat anders.
Asus P8-B75-M LX PLUS - Goede ervaring met Asus. 6 SATA poorten waarvan eentje SATA-600 voor de SSD.
Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing - Ik ben altijd al meer van de AMD kant geweest qua GPU's. Daarnaast vind onze huidige TV computers via HDMI niet leuk. Bij Nvidia (Mijn laptop bijv) heb ik dit nooit fullscreen kunnen krijgen, bij AMD wel.
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G - 4GB zal om te beginnen voldoende zijn. Gekozen voor een enkele DIMM zodat er in de toekomst nog een bij naast kan worden gezet.
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB - Win7 + Steam (niet de games) + XBMC + een browser. Meer zal er in principe niet op komen te staan. Bij gebrek aan meer ruimte in het budget kies ik dan ook niet voor een 128GB SSD.
Behuizingen welke ik in gedachten heb:
pricewatch: Cooler Master Elite 342
+ Neutrale uitstraling
+ 5, 3.5" schijven - in de toekomst kan er dus nog een bij worden geplaatst
- Niks in het bijzonder
pricewatch: Cooler Master Elite 361
+ Neutrale uitstraling
+ Lekker smal
- Koeling? overal 80mm fans moeten plaatsen lijkt me niet bijster goed voor de koeling als de PC ook nog eens stil moet zijn
pricewatch: Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver
+ Opnieuw plek voor 5, 3.5" schijven
+ USB3
- Glimmend
Ik neig zelf nog het meeste naar de Elite 342 met een extra pricewatch: Nexus Real Silent Fan, 92mm achterin.
Hebben jullie nog opmerkingen, of aanraders aan het bovenstaande verhaal?
De bedoeling:
- Windows 7 icm Steam en XBMC
- Compact, niet al te opvallend en neutraal qua uiterlijk (Geen glimkast dus)
- Stil tijdens films (Idle)
- Films / Games op 1280x720, mogelijk op kort termijn 1920x1080 al hoeft deze resolutie niet voor games.
- Ruimte om in de toekomst uit te breiden
- Max 370 euro
- ~18u per dag aanstaan als NAS (Naast gewoon gebruik), al is dit meer om een film of serie te kunnen kijken vanaf een andere PC en niet zo zeer als storage tank.
Wat word er mee genomen:
Random 250GB schijfje puur voor wat games
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB x2
Nog te noemen 2TB HDD welke niet door mijzelf word aangeschaft
pricewatch: Silverstone Strider Essential 400W (ST40F-ES)
Op een rij: 4x 3.5" HDD en een voeding
Wat staat er momenteel op het verlanglijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Celeron G550 Boxed | € 38,45 | € 38,45 |
| 1 | Asus P8-B75-M LX PLUS | € 51,- | € 51,- |
| 1 | Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing | € 146,80 | € 146,80 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 29,50 | € 29,50 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 64,30 | € 64,30 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 330,05 | |
Waarom:
Intel Celeron G550 - Puur kijkend naar een redelijke balans tussen performance en prijs doet deze het goed. Jammergenoeg heb ik vrij weinig kennis van de low(er) end Intel CPU's. Of deze redenatie dus klopt is wat anders.
Asus P8-B75-M LX PLUS - Goede ervaring met Asus. 6 SATA poorten waarvan eentje SATA-600 voor de SSD.
Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing - Ik ben altijd al meer van de AMD kant geweest qua GPU's. Daarnaast vind onze huidige TV computers via HDMI niet leuk. Bij Nvidia (Mijn laptop bijv) heb ik dit nooit fullscreen kunnen krijgen, bij AMD wel.
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G - 4GB zal om te beginnen voldoende zijn. Gekozen voor een enkele DIMM zodat er in de toekomst nog een bij naast kan worden gezet.
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB - Win7 + Steam (niet de games) + XBMC + een browser. Meer zal er in principe niet op komen te staan. Bij gebrek aan meer ruimte in het budget kies ik dan ook niet voor een 128GB SSD.
Behuizingen welke ik in gedachten heb:
pricewatch: Cooler Master Elite 342
+ Neutrale uitstraling
+ 5, 3.5" schijven - in de toekomst kan er dus nog een bij worden geplaatst
- Niks in het bijzonder
pricewatch: Cooler Master Elite 361
+ Neutrale uitstraling
+ Lekker smal
- Koeling? overal 80mm fans moeten plaatsen lijkt me niet bijster goed voor de koeling als de PC ook nog eens stil moet zijn
pricewatch: Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver
+ Opnieuw plek voor 5, 3.5" schijven
+ USB3
- Glimmend
Ik neig zelf nog het meeste naar de Elite 342 met een extra pricewatch: Nexus Real Silent Fan, 92mm achterin.
Hebben jullie nog opmerkingen, of aanraders aan het bovenstaande verhaal?
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken