Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Formula Student - Formula Electric

Pagina: 1
Acties:

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
Geachte redactie,

Naar aanleiding van het artikel 'TU Delft test waterstofauto voor energiezuinigheidswedstrijd', vroeg ik me af of er ook (ooit) een artikel over het Formula Studentteam van de TU Delft (of TU Eindhoven) bestaat.
Deze knapen slagen er sinds enkele jaren in om aan de top van de globale Formula Studentcompetitie te schitteren met een elektrisch aangedreven racewagen.

Wat die competitie juist inhoudt, lees je best volledig na op onderstaande links, maar sta me toe enkele highlights mee te geven (en waarom dit zeker tweakerwaardig is).
* De studenten ontwikkelen en bouwen de wagen volledig zelf. In het geval van TUDelft en Eindhoven inclusief tractiecontrole, data logging etc. Delft gaat zelfs verder en ontwikkelt zijn eigen motoren (4eWD + Torque vectoring = awesome).
* Het is een ingenieurscompetitie, die van een veel hoger niveau en omvang is dan de eco-shell. DIt zowel in aantal deelnemers, specificaties van de wagens, veiligheid (bij eco-shell loopt de piloot meer risico tegen 30km/u dan bij FS tegen 100km/h) en bijhorend de complexiteit van de regelgeving,...
* De wedstrijden nemen meerdere dagen in beslag, op een F1-circuit, in de pitboxen. Hockenheim en Silverstone zijn twee voorname events.
* Niet alleen de techniek, maar ook de praktische, economische en ecologische kant van zo'n project is belangrijk voor een goede score. Of Tw.net dit interessant vindt en in beeld wenst te brengen, ga ik niet uitmaken ;) .
* Ikzelf heb deel uitgemaakt van een Belgisch FS-team, een jong en bescheiden team. TU Delft heeft echter echte fair play getoond door ons bij te staan bij technische problemen op het circuit van Hockenheim en we zijn hen hier zeer dankbaar voor.

Misschien weten jullie al van dit prachtig project, des te beter. Anders gaat er nu vast een hele wereld voor jullie open. Alleszins: bezoek YouTube pas na de kantooruren, want je gaat er mee zoet zijn... :9~

Formula Student Germany
Formula Student
DUT
URE
TMI
FGT

• exorbitex
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 20:50
Ik had onderstaande ook al gepost 1 dagje later met nog wat uitleg over de competitie. Terwijl ik het eerder op de verkeerde plek bij het artikel eerder neerzette. 8)7 Daarom nu hier en ik vraag wel om een slotje of verwijdering in het andere topic.

Geachte redactie,

Ik had dit al hier gezet, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Moeten jullie niet een keer een report doen over DUTRacing. Die zitten in dezelfde hal, de D-Dream hall, als de Ecorunner, Nuna. Sowieso kun je een videoreport doen over alle verschillende studententeams. Op pagina 2 vind je alle teams.

DUTRacing doet mee aan Formula Student een internationale designcompetitie waarvoor een prototype elektrische raceauto ontworpen, gebouwd en geraced wordt.

Formula Student is leuk omdat je een heel complete competitie hebt. Dus het draait niet alleen om zuinigheid of tijd. In totaal kunnen er 1000 punten worden verdiend op de verschillende onderdelen. Je wordt beoordeeld op:
Statisch:
  • Ontwerp, waarom heb je voor die motoren/accu/bouwtechniek gekozendoor mensen van BMW, VW etc
  • Kosten, elk onderdeel van de auto en de gebruikte bewerkingsmethode moet worden gespecificeerd
  • Businesscase, je geeft een presentatie adhv je prototype en moet "potentiele" investeerders overtuigen van jouw auto
Dynamisch:
  • Acceleratie, wat is de maximale longitudinale versnelling
  • Skidpad, zo snel mogelijk in een achtje rijden om te kijken wat de maximale laterale g-krachten waarin je auto bestuurbaar is
  • Autocross, hoe makkelijk is je auto te rijden in een parcours waar de coureur 2x overheen mag
  • Race, hoe snel is je auto op de reacetrack en belangrijker blijft'ie heel. Racen is een veeleisende sport waarin je goed kunt zien of een auto waar maakt wat hij op papier belooft.
  • Verbruik, ook de hoeveelheid energie die je verstookt wordt gemeten die je tijdens de race aflegt. De race draait dus om zowel snel en zuinig.
Voordat je aan de dynamische events mag meedoen moet je de belangrijke 4 stickers krijgen. Je auto wordt gescrutineerd om te checken of hij aan de (veiligheids)regels voldoet, je moet een noise test doen (er doen ook auto's mee met verbrandingsmotor), een tilt test om te zien of je auto niet snel omslaat of vloeistoffen kan lekken en uiteindelijk een brake test waarbij je alle wielen moet kunnen blokkeren. Als je auto hier allemaal aan voldoet mag je meedoen aan de dynamic events.

Het leuke aan de competitie is dat je een regelboek hebt dat eigenlijk alleen maar voor de veiligheid zrgdraagt. Daardoor zie je op de competitie heel veel verschillende auto's. Verbrandingsmotoren met 1,2,3 of 4 cylinders, turbo- of mechanischecompressor, elektrische auto's met 2 wiel aandrijving of 4, veel verschillen in de constructie (buizenchassis of composieten) en daardoor ook wagengewichten die uiteen lopen van 300kg tot 150kg. DUTRacing heeft afgelopen jaar in Duitsland de lightweight award gewonnen, de lichtste auto uit de competitie. Met een elektrische auto an sich een prestatie van jewelste.
Op dit moment heben de elektrische auto's nog hun eigen competitie in Duitsland. it is eigenlijk virtueel, want de competitie-elementen worden gewoon tussen de andere auto's gedaan. In Engeland is alles gelijkgetrokken en zie je de teams en hun gekozen technieken dus in keiharde competitie.

In Delft werken hieraan geen 9 man (Green Team Twente) maar ongeveer 50 waarvan 9 full-time. En de teams die meedoen aan een competitie in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland zijn allemaal rond die grootte. Daardoor heb je behoorlijk wat competitie die volgens mij moeilijker te verslaan is als bij de ecomarathon.
Sorry voor de positieve bias, ik heb zelf met veel plezier meegedaan in 2009.

Hier een vet voorbeeldje van wat de auto kan. En nog een promotiefilmpje van het NLR uit 2009 waarin je ook wat meer van de competitie ziet.

• exorbitex
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 20:50
@ freelh: 2 zielen 1 gedachte!
Bij welk team zit je? Ik heb in het '09 jaar bij DUTRacing gezeten, toen was de auto nog uitgerust met een de Yamaha WR-450 1 cylinder die we omgebouwd hebben naar E85 injectie. Check vooral de 1 na laatste link, daar wordt een donut gedraaid met 4 wielmotoren :)

@ Tweakers redactie: de fair play waar freelh het over heeft bestaat o.a. uit het faciliteren van een (industriele) draai en freesbank op de competitie. Er gaat elk jaar een vrachtwagen mee waarin meestal andere teams aan het werk zijn, omdat DUTRacing de betrouwbaarheid over het algemeen op het juiste niveau heeft. Als het moet kan er ook nog op het terrein koolstofvezel gelamineerd worden omdat dit ook in de truck zit.

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
@exorbitex:
Lessius Racing Team (Bel), 2012.
2010 was er een eerste deelname in Class2, 2011 in combustion Class1 (eerste wagen) en 2012 eerste in electric (tweede wagen). Het aantal leden schommelt er elk jaar rond 20-25.
De eerste wagen (combustion) had ook wel een E85 injectie, op een (veelgebruikt) Hondablok. Die eencilinder van Delft herinner ik me nog wel.

Ik ben op verschillende events geweest en er maken inderdaad verschillende teams gebruik van de Hollandse faciliteiten, maar vergis u niet: DUT heeft het zelf ook al een paar keer nodig gehad. Meestal de lift als ligbank, maar toch.