Eerst even voorstellen
Mijn naam is Henk(enator68NL), ben al tijdje vaste bezoeker en gebruiker van Tweakers. Ik vind alles wat computers te maken heeft top, ik bouw computers, doe graag reviews, hou van gamen, Overclocken en benchen. Natuurlijk ben je dan ook snel de persoon waar de vele familieleden en vrienden naar toe gaan bij –dat stomme ding doet het weer eens niet- problemen.Ik heb al meerdere case mods gedaan, maar die nooit echt uitgebreid geplaatst of gepost hier op Tweakers. In mijn inventarislijst staan wel een aantal foto's. Het nieuwe project "Bird of Prey" ben ik net gestart en wil dat graag hier delen, als het kan met een CiP verslag.
Het Idee
Een aantal maanden geleden lachte het geluk me eens toe en ik kocht een leuke set met hardware. Zie lijst verder op! Ik heb het systeem in elkaar gegooid en ben lekker gaan benchen en ermee gaan prutsen. Ik was al langer lid van het forum van Asus ROG en sinds een tijdje ook lid van het ROG Supreme OC team op het enthousiast level. Leuk om te doen en zeker leerzaam.Ik heb zo hier en daar wel leuke scores gehaald, zeker gezien de standaard koeling, zelfs op de CPU eerst alleen het stock koelertje van Intel. Maar voor echt concurrerende scores, heb je een beetje meer nodig dan alleen een bak vol met goede –maar standaard- spullen.
Dus wilde ik upgraden en betere koeling krijgen. Ik heb nog een ander systeem met waterkoeling dus het plan om over te stappen naar waterkoeling voor het nieuwe systeem was zo gemaakt.
Makkelijker gezegd dan gedaan. De poen, de tijd en het plan heeft me flink wat tijd gekost, maar ik ben er nu grotendeels. Zonder de steun van Aquatuning {Nederland) had ik dit niet kunnen doen.
Doelstelling: Ik wil een systeem creëren dat niet alleen in staat is het redelijk goed te doen met HWBot benching, maar ook aangenaam is voor het oog en niet te vergeten het oor.
De Look
Voor het uiterlijk / de Look, ben ik geïnspireerd door 2 dingen: een bezoek aan “la Sagrada Familia”, een enorme kathedraal in het Spaanse Barcelona. Dit prachtige gebouw is ontworpen door de beroemde architect/kunstenaar Gaudi, en is tot op de dag van vandaag nog steeds in aanbouw.Maar – ehhhh – lees eerst even verder voor je er vandoor gaat! Dit gaat niet over religie of wat dan ook…
Het gebouw is voorzien van schitterende glas-in-lood ramen, de zon scheen er door naar binnen. Ik vond het effect zo mooi, de kleuren super helder alsof ze tot leven komen! Kijk maar eens naar deze foto:

Het andere punt dat me geïnspireerd heeft, zijn roofvogels. Ik woon in het noorden des lands en er zijn steeds meer roofvogels, ik kijk graag naar ze. Je ziet ze dan door de lucht zweven en ineens stil hangen. Dan plots, zonder enige aarzeling, met een super duikvlucht pakken ze hun prooi. Een bewegend doel met zo’n accuratesse pakken, ik vind dat schitterend om te zien.
Ik dacht het zou mooi zijn als ik die 2 dingen zou kunnen combineren: "Bird of Prey" – meets- Stained glass. Maar hoe bereik ik dat glas-in-lood effect? Ik heb lang gezocht naar een oplossing. Echt glas-in-lood is niet praktisch om in een PC behuizing te plaatsen, daarnaast zijn er nog maar een paar vakmensen die dat kunnen maken (ping ping). Eerst heb ik gezocht of je voor het bestaande window in mijn case een custom variant kunt krijgen, naast wat plexiglas varianten is er voor zover ik weet niets te vinden wat aan mijn idee zou kunnen worden aangepast.
Even over glas
Via een architect hoorde ik dat er sinds kort een mogelijkheid is om op glas te printen. Glas is heel veelzijdig, veel vormen zijn mogelijk en het kan voor verschillende doelen worden gebruikt.Je ziet dat architecten en ontwerpers steeds vaker oplossingen toepassen die buiten de het normale gebruik vallen. Een voorbeeld is dit:

Door het printen van patronen wordt de uitstraling versterkt. Andere voorbeelden: gevelbekleding met print, douche deuren, design keukens en … gedenktekens voor begraafplaatsen.
Het printen op glas is geen eenvoudige zaak. Het betreft namelijk een zogenaamde digitale keramische print die alleen door een speciale industriële printer kan worden aangebracht door een glasverwerkend bedrijf (in Nederland is er maar één van bij mijn weten).
Het is geen deskjet printertje…

Men gebruikt speciale inktsoorten, in de inkt zitten microdeeltjes glas. De afbeelding wordt pas echt gefixeerd op het glas door het glas op een hoge temperatuur te brengen in een glas oven. Door de hitte smelten de microdeeltjes, daardoor zakken de kleuren in het glas! De print is daardoor kras-vast en uv-bestendig én niet onbelangrijk het wordt gehard = veiligheidsglas (hetzelfde als auto glas).
Na wat overleg met de fabrikant blijkt dat het printen op glas een compleet op maat gemaakt product is. Dit betekend dat een klein oppervlak aan glas qua bewerking dezelfde kosten kent als een veel groter oppervlak, een relatief klein plaatje voor in een Case Mod is per definitie daardoor niet goedkoop. Daarbij print men eigenlijk alleen grotere oppervlaktes, die via een architect/ontwerper/aannemer wordt verkocht, niet aan eindgebruikers. Voor mijn project heeft men een uitzondering gemaakt.
Na veel foto-editing tutorials raakte ik gelukkig een beetje thuis in het maken van iets leuks. Na veel probeersels heb ik het volgende ontwerp gemaakt:

Het glas wordt in precies dezelfde maat en vorm gemaakt zoals het standard –plexi glas- raam dat Cooler Master bij mijn Storm Stryker heeft geleverd.
Zo ziet de Case eruit voor de aanpassing:

En dit is het glas:

Tot voor kort zag mijn systeem er zo uit:

Stock Intel koelertje vervangen door scyth..

De andere fans (standaard Cooler Master):

Qua uitstraling niets bijzonders, binnen in de case niet echt fraai om aan te zien, en natuurlijk belabberde temperaturen bij overclocken. Maar de hardware is voldoende om leuk mee te kunnen spelen in enthousiast level van HWBot…
In de volgende post vermeld ik de hardwaren die er nu in zitten en dat wat er nieuw bij komt...
I'll be back