Intel Turbo Boost: zelf beheren/besturen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.007 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 442255

Topicstarter
Sinds een jaar een pracht laptop voor zijn prijs met een prima CPU: i7-3610QM, toendertijd zowat de zwaarste mobiele CPU voor de normale consumentenprijzen.

Maarrrr, dat Turbo Boost principe doet maar wat en klungelt maar wat aan vind ik.

CPU is standaard geclockt op 2,3GHz en kan spiken tot 3,3 op 1 core, 3,2 op 2 cores, of 3,1 op 4 cores. Daarnaast -maar dit is een vermoeden en dit heb ik nog niet kunnen meten- wordt hij nog lager teruggeclockt onder de standaard 2,3 als TB vindt dat de performance niet nodig is. Dan staat er in het Turbo Boost monitoring venster een groen blaadje van een boom erbij. Allemaal handig/groen/eco wanneer de laptop op zijn accu werkt, maar de mijne steekt 24/7 in de stroom zonder de accu erin, en ik wil hier geen gebruik van maken. Ik heb in W7 energiebeheer aangegeven dat hij minimaal 100% CPU performance moet gebruiken maar toch slaat de Turbo Boost eco mode in.

Vraag 1: (hoe) kan ik met de hand instellingen wijzigen binnen TB zodat dit niet gebeurd?

Dan het volgende, ik speel nogal veel SWTOR de laatste tijd. High demanding spel en ik speel het soms langdurig aaneengesloten (4u of zo). Ik heb voor een hoge FPS continu die spike performance van TB nodig, maar TB spiked maar van tijd tot tijd (dan raast de fan RPM overigens ook flink), daar tussen in zakt hij terug naar de 2,3GHz en zakt mijn FPS ook terug.

Vraag 2: (hoe) kan ik zelf de kloksnelheid bepalen om te voorkomen dat ik dit piek en dal gedrag krijg terwijl ik continu een high demand process uitvoer?

PS: Ik weet dat warmte ook een rol speelt in dit hele verhaal maar in rust zit de CPU op 65~70C en tijdens TB pieken op 85~90C. Wanneer hij pak en beet de 90 aantikt valt hij terug naar 2,3GHz terwijl ik ergens gelezen meen te hebben dat de safe operating limit van deze CPU 105C is.

PPS: Wanneer bovenstaande allemaal is zoals het is, en niet te wijzigen valt, is er dan een methode om bijv. SWTOR op 1 core/2 threads te laten draaien en alle achtergrond meuk op de andere 3 cores/6 threads om zo hopelijk TB te laten concluderen dat hij continu die ene core moet spiken naar 3,3GHz?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 442255 op 07-05-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:25

auto660

1991 240 GL Brick

90 graden is wel veel hoor, mijn laptop klokt al bij de 90 graden terug naar 800mhz. Ik raad je eerst aan de koeler van je laptop schoon te maken, na 1 jaar kan er al aardig wat stof in zitten. 105 graden raad ik je echt af om op te gamen als je laptop je lief is.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 03:12
in bios kan je energie besparing uitzetten. Nou weet ik niet wat de instelling voor laptop zijn maar deze zullen onder het tabje CPU performance staan.

alle energie savings uitzetten en je laptop zal continu 100% van je cpu gebruiken (ook tijdens internetten/office pakket)

[ Voor 29% gewijzigd door Legendary1985 op 07-05-2013 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Legendary1985 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:01:
alle energie savings uitzetten en je laptop zal continu 100% van je cpu gebruiken (ook tijdens internetten/office pakket)
Aangezien deze optie native in de BIOS zou moeten zitten en dus niet onder het kopje overclocken valt, neem ik aan dat dit sowieso veilig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:17

Dark

who tweaked the light?

Kan je niet gewoon in windows een ander powerschema kiezen, en desnoods aanpassen zodat hij niet meer throttled?

bv. 'high performance'in plaats van 'balanced' of 'energy saver'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dark schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:25:
Kan je niet gewoon in windows een ander powerschema kiezen, en desnoods aanpassen zodat hij niet meer throttled?

Anoniem: 442255 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:46:
Ik heb in W7 energiebeheer aangegeven dat hij minimaal 100% CPU performance moet gebruiken maar toch slaat de Turbo Boost eco mode in.
Hij staat al op high performance schema..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
Anoniem: 442255 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:05:
[...]

Aangezien deze optie native in de BIOS zou moeten zitten en dus niet onder het kopje overclocken valt, neem ik aan dat dit sowieso veilig is?
ja cker is dit veilig.
Dark schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:25:

Dit zal niet helpen, je moet het echt via bios "hardwarematig" doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net in de BIOS gedoken. Geen enkele optie die ook maar enigszins iets te maken heeft met performance/temperatuur/kloksnelheid. Uitsluitend de gebruikelijke zaken als boot device order etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:59

Ultrapc

Anyone steak?

Ik denk dat hij gewoon de TB niet meer aan kan zetten, door de temperatuur (of je het nodig hebt maakt dan niet meer uit).
90 graden is veel, heeeel veel (zelfs voor een laptop cpu), en die 105 graden is een echte max, dus de laptop zal daar eigenlijk altijd onder proberen te blijven, wat je ook instelt.
Misschien kan je door een altrnatIeve bios hem hoger laten gaan, maar dan wil je je laptop dood hebben ofzo? :)

Succes!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:42

M2M

medicijnman

105 graden is de temperatuur waarbij je processor zichzelf uitschakelt. 90 graden is de temperatuur waarbij het ding zichzelf terugklokt.

Wat je hieraan kunt doen?
Fan schoonblazen met perslucht
Laptop koeler aanschaffen
Processor terugklokken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Processor terugklokken? Ik wil hem juist niet terugklokken.

En nee, ik wil hem niet dood hebben, ik wil gewoon graag de performance van de 3,3GHz continu hebben als ik dat zelf aangeef, en dit niet automatisch door TB laten bepalen die zelf besluit wanneer hij piekt en wanneer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:16
Een desktop PC kopen, want je hebt blijkbaar desktop eisen. Als de temperatuur bij spikes van de TB al 90-95 C is, dan gaat ie bij continu die snelheid hoogstwaarschijnlijk over de 105. Verder lijkt het me persoonlijk dat een quadcore als die met SW:TOR doorgaans ook genoeg heeft aan 2,3GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
Laptops hebben vaak niet zoveel bios opties beschikbaar als desktop moederborden, waardoor je ditsoort opties vaak niet zelf kan beheren. Het terugklokken word gedaan door de IEST (Intel Enhanced Speedstep) en niet door de TurboBoost controller. Je zou in de bios kunnen kijken of je daar iets aan kan veranderen.

Die temperatuur van 90 graden constant maak ik me inderdaad ook zorgen om, ik zou adviseren om een laptop koeler aan te schaffen als je permanent wil gamen op je laptop (is voor behoud van je laptop)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:59

Ultrapc

Anyone steak?

M2M schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:47:
105 graden is de temperatuur waarbij je processor zichzelf uitschakelt. 90 graden is de temperatuur waarbij het ding zichzelf terugklokt.

Dat zei ik net :)

Wat je hieraan kunt doen?
Fan schoonblazen met perslucht
Laptop koeler aanschaffen --> idd zoiets: pricewatch: Startech USB Powered Laptop Cooler
Processor terugklokken. --> hij wil net dat de snelheid erin blijft |:(

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, ik begrijp van jullie dat ik eens naar die temperatuur moet kijken. Ik zal de kanalen vanmiddag ff doorspuiten met perslucht. Na paar uurtjes SWTOR houd ik iig niet mijn vingers langer dan 3 seconden aan de luchtuitlaat.

@ Patrick, met alles op de hoogste opties heb ik ook een mooie FPS van 30 tot 40, maar in zware gebieden daalt hij naar 17 tot 20 FPS wanneer TB terug thottled naar de standaard 2,3Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Denk er met de perslucht wel om dat je de lagers van de koeler hiermee kan beschadigen. Ik adviseer om de laptop open te maken en de koeler vast te houden terwijl je em schoon blaast. Je zal namelijk niet de eerste zijn die de lagers van zijn koeler sloopt...

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Maar ook met zo'n Gamma spuitbusje? Ik ga er iig geen industriële compressor op loslaten nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
In dat geval zal het wel wat meevallen denk ik ;)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het grootste probleem van notebook koelers is dat op langere duur er gewoon een matje van stof op ligt die luchttoevoer blokkeert. Er komt wel warme lucht uit maar dat is niet voldoende. De langer jij 'm heet laat lopen des te groter de kans je compound-pasta ook nog eens lekker uitdroogt.

Een notebook cooler is overigens wel handig. Is een standaard wat je onder je laptop neerzet en die je aansluit per USB. Handige fan ertussen zodat je notebook altijd lucht aangevoerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Begrepen Jism.

Maar, we dwalen af van de twee hoofdvragen. Stel dat TB sneller geneigd is terug te throttlen vanwege de hoge termperatuur kan ik dit dus oplossen door aan de temperatuur te werken. Maar kan ik TB handmatig beinvloeden? Had al Intel XTU geprobeerd maar die is niet compatible met de mobiele CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik vrees van niet. TB klokt alleen omhoog met behoud van TDP / Warmte en aantal bezette cores. Je CPU zal nooit op een constante turbo-state blijven draaien. Wat je wel zou kunnen doen is je spel op 2 cores toe kunnen wijzen. Wellicht dat de turbo dan wel inkickt op een stabiele manier. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Hier het omgekeerde probleem, met een progje om controle af te dwingen.
http://www.tomshardware.c...bo-boost-multiplier-power

progje: http://www.techinferno.com/downloads/?did=41
About ThrottleStop

Performance Adjustment Tool for Core 2 / Core i CPUs

ThrottleStop is a small application designed to monitor for and correct the 3 main types of CPU throttling that are being used on many laptop computers.

The left side of ThrottleStop contains a variety of options which can be used to bypass CPU throttling and on the right side is a Monitoring panel that shows you the current state of each thread on your CPU.

Some laptops are using clock modulation and multiplier reductions to lower the performance and power consumption of your computer. This is done deliberately to either allow your computer to run cooler or to allow your laptop to operate with a power adapter that is not sufficient to fully power your laptop and recharge its battery at the same time.

When using ThrottleStop, it is strongly recommended to monitor power consumption at the wall with a Kill-a-Watt meter or similar device and make sure that you don’t exceed the power capabilities of your power adapter. Use of ThrottleStop to bypass these throttling schemes is at your own risk and can result in permanent damage to your power adapter or computer or both which may not be covered by your warranty.
Mocht TS het gaan gebruiken, is een extra laptopcooler zowat essentieel.

En hopen dat de fabrikant v/d laptop de cooling goed heeft ontworpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 07-05-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja Jism dat stelde ik dus ook al voor, maar kan ik dat ergens structureel instellen voor bepaalde processen. Anders loop ik iedere keer weer met de hand vinkjes uit te vinken in task manager.

Bedankt voor Throttlestop. Ik ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik kan je alleen maar met klem afraden om de cpu in een laptop te gaan pushen. Die throttling en EIST is er niet voor niets. Wat eerder in dit draadje ook al gezegd is; je hebt kennelijk desktop eisen, probeer dat niet van een laptop te vragen.

Onlangs heeft een vriend van mij met SWTOR (toeval?) de DC input van m'n oude Asus K53SV (i7 2630qm) laptopje weten te smelten waardoor opladen vrijwel niet meer gaat (stekker zit nu los in de input). Stof? Nee. Gewoon even gamen en de laptop 1x op bed gezet.

Ik wil hiermee maar zeggen dat de wat snellere laptop procs echt gemaakt zijn voor het gebruik van TB en dat temps doorgaans met de standaard koeling al bijzonder snel oplopen, waarbij je op load al standaard rond de 75-80 graden zit. Mijn advies: laat je i7 lekker zweten maar ga 'm niet tweaken en schroef gewoon wat instellingen in SWTOR naar beneden om je fps te halen. Ga je een stuk langer met je laptop doen :)

Sowieso is een MMO op een laptop echt super kut, want je komt altijd cpu power tekort.

[ Voor 4% gewijzigd door Vayra op 07-05-2013 11:40 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
had soort gelijke probleem met mijn sony Z serie ( lees zakelijk laptop).

CPU niet op maximaal snelheid te krijgen

bios reset was vvor mijn de oplossing

[ Voor 23% gewijzigd door Legendary1985 op 07-05-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Vayra schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:36:
Onlangs heeft een vriend van mij met SWTOR (toeval?) de DC input van m'n oude Asus K53SV (i7 2630qm) laptopje weten te smelten waardoor opladen vrijwel niet meer gaat (stekker zit nu los in de input). Stof? Nee. Gewoon even gamen en de laptop 1x op bed gezet.
|:( een i7 laptop op bed zetten. :N

Kan je net zo goed de stroomtoevoer van de CPU fan doorknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

EIST uitzetten is trouwens ook redelijk zinloos, dat doet alleen zijn werk als je pc in idle-toestand is, dus als je een word-documentje zit te typen of zo. Dat zal nooit gebeuren tijdens het gamen. Je verhoogt dan dus alleen het verbruik en de temperatuur op momenten dat je helemaal geen CPU-kracht nodig hebt.

Als je al iets wil tweaken dan zou ik een undervolt proberen om de temperatuur omlaag te halen, maar ik betwijfel of dat gaat lukken met een dichtgetimmerde BIOS. Dat zal ook geen wereld van verschil maken maar het kan een paar graden schelen en is pure winst (zolang je het goed doet en je stabiliteit er niet onder lijdt).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn BIOS is inderdaad helemaal dicht getimmerd. Ik heb verder geen enkele toegang tot mijn hardware als het gaat om instellingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:42

M2M

medicijnman

Dan blijft er eigenlijk nog maar 1 optie over. Een laptop koeler aanschaffen.

En misschien toch maar eens een busje perslucht door je laptop heen blazen. (en de fan tegenhouden als je dat doet!)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
PatrickH89 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:52:
Een desktop PC kopen, want je hebt blijkbaar desktop eisen. Als de temperatuur bij spikes van de TB al 90-95 C is, dan gaat ie bij continu die snelheid hoogstwaarschijnlijk over de 105. Verder lijkt het me persoonlijk dat een quadcore als die met SW:TOR doorgaans ook genoeg heeft aan 2,3GHz.
Wanneer je Flash speelt in een webbrowser dan spiked the processor ook al. Blijkbaar is Youtube kijken een desktop aangelegendheid. Mijn mobiel would disagree en heeft geen fan nodig maargoed.

Ik heb een Asus UX31a Zenbook laptop.

Ik probeer dat rotte Turbo Boost uittezetten maar lukt niet. Hier ook geen optie te vinden onder de BIOS.
Onder power management maximum processor state op 50% zetten en fancontrol op passive, beiden onder batterij en lichtnet, werkt niet. Wat een irritante t..zooi.

Net als TS ervaar ik onnodige processor boost wat de fan aanzwengelt. Voor mij is dit in mijn huidige omstandigheden een groot probleem ja. Wil ik geen discussie over voeren graag. Ook schijnt de processor Notebookfancontrol te kunnen omzeilen. IRRITANT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je geen discussie wilt voeren is posten op een forum sowieso geen goed idee, laat staan een topic van een ander van twee jaar oud schoppen :o

Enige reden om in een oud topic te posten is om voor anderen nuttige info (voortschrijdende inzichten enzo) te posten. "Ik heb dat probleem ook" is geen goede reden. Dicht.

En inhoudelijk: je CPU schakelt op omdat je software dat vraagt. Als je dat niet wilt pak je software aan. Flash is sowieso ranzig verouderd, onveilig en inefficient...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.