CPU niet op maximaal snelheid te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 03:12
hoi hoi mede tweakers

ik heb tijdje geleden mijn laptop upgrade gegeven. alles ging goed maar tijdje geleden vond ik dat de snelheid achteruit ging.

dus heb ik eens CPU-Z gestart i.c.m. intel burntest op 100% load met all memory.

en ja hoor mijn cpu blijft gewoon op de helft van de maximale snelheid :(
ik de bios ingedoken dacht dat hier ook misschien EIST speedsted aanstond zoals desktop mobo's maar nee hoor enkel wat je hieraan kan wijzigen zijn de tijd en datum.

Specs:

Sony vaio VGN-Z21MN
CPU: P8600 standaard nu dus -> T9900 3.06GHz
RAM: 8 GB
SSD: Vertex 2 160GB

Btw tijdens het stressen was de netsnoer aangesloten.

hier een screenshot

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/v7b9es.jpg

hoop dat iemand mij kan helpen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-05 13:58
Vindt eerlijk gezegt dat hij al erg warm wordt op de helft van zijn top vermogen. Misschien ingebouwde beveiliging? Of locked multiplier? Al gekeken of deze op automatisch of manual staat?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Ik zit ook een beetje aan die temperatuur te denken, meeste laptops hebben een temp-lock rond de 60-70 om doorbranden te voorkomen. Koelelement al schoon geblazen/gezogen?

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Misschien helpt het, als je het op high performance zet in power options

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

CPU upgrades bij laptops gaat niet altijd even makkelijk als bij desktops, dit komt metname door de beperkte mogelijkheden van de koeler.

Als ik bijde CPU's opzoek bij Intel, verbruikt de T9900 gemiddeld 10W meer dan de orginele CPU.
Nu is 10W misschien niet monsterlijk veel, maar laptop CPU's worden opzich al vaak warmer dan desktop CPU's door de beperkte koelmogelijkheden. Dit kon dus net de druppel zijn dat de koeler het niet meer aankan.

Overigens kan stof ook een boesdoener zijn. Metname bij de air-outtake wil stof zich nog wel eens ophopen (heb gevallen gezien waar er werkelijk 1 a 1.5CM dikke laag stof bij de outtake zat).

Heb je tijdens het vervangen ook de koelpasta goed van de heatsink afgehaald en verse op gedaan?
(sommige laptops maken ook gebruik van heatpads ipv pasta, dan moet je eigenlijk een nieuwe pad erop doen, anders komt er lucht tussen je cpu-kern en de heatsink).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04 21:03

Singular1ty

EV Evangelist

Ik heb mijn T6600 een keertje ingewisseld voor een QX9300 (van 2,2GHz 2MB dualcore naar 2,5GHz 12MB quadcore), ding werd bloedheet maar draaide wel volle snelheden. Ergo je koeling is niet het probleem, ik vind je chip wel warm maar bij deze temperaturen heb je nog lang geen last van thermal throttling. Je zou wel aan een remount kunnen denken om de temps wat omlaag te brengen maar intussen zou de T9900 wel op volle snelheid moeten draaien.

Ga eens met een programma als Throttlestop aan de gang om te kijken of je de 12e multiplier niet handmatig kan forceren. Als dit niet lukt is er wat anders aan de hand. Inderdaad ook even power saving features op max performance gooien. En even kijken of je voeding niet toevallig erg heet aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
Vindt eerlijk gezegt dat hij al erg warm wordt op de helft van zijn top vermogen. Misschien ingebouwde beveiliging? Of locked multiplier? Al gekeken of deze op automatisch of manual staat?
in de bios kan ik hierover niks vinden. en over de temperatuur dit zijn 'normale' temperaturen voor laptops deze kunnen onder load makkelijk 80/90 graden hebben.
Heb je tijdens het vervangen ook de koelpasta goed van de heatsink afgehaald en verse op gedaan?
(sommige laptops maken ook gebruik van heatpads ipv pasta, dan moet je eigenlijk een nieuwe pad erop doen, anders komt er lucht tussen je cpu-kern en de heatsink).
ja cker heb alles netjes schoongemaakt nieuwe artic pasta erop gedaan.

het rare is ook dat ik na de upgrade stress test heb gedaan en toen werd de cpu wel 100% belast met temps rond de 90 graden.

had ook gelijk windows-index gerund cpu waarde steeg naar 6.6.

ik dacht eerst aan dat gpu-z niet goed afleest, dus heb ik evga e-leet gedownload ook hier het zelfde probleem.

nu heb ik weer windows-index gerund om te kijken of de cpu waarde zou zakken immers er wordt maar 50% gebruikt maar nee hoor deze is weer 6.6???

edit:

heb throttlestop gedownload en deze gerund multiplier op 12 gezet en dan springt hij leuk naar de maximale waarde. echter als ik me laptop opnieuw opstart blijft de multi op 6

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/331kkms.jpg

edit 2:

wat me ook opgevallen is dat me energie beheer niet doet elke wijziging dat ik aanbreng heeft geen invloed scherm helderheid wijzen heeft geen enkel invloed.

denk dat dit hiermee te maken heeft. ik ga maar eens de driver opnieuw installeren.

edit 3:

heb de display driver verwijderd en nu kan ik wel mijn energieschema aanpassen als ik op medium power switch gaat me multiplier van 6 naar 3 en me core van 1500 naar 800.

echter als ik weer naar hoge prestatie switch gaat ie naar 6 ipv 12 de core gaat ook weer terug naar 1500

weet echt niet wat moet doen.

enkel met throttle gaat me multiplier naar 12

[ Voor 27% gewijzigd door Legendary1985 op 23-12-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
niemand een idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:02
zomaar een hersenspinsel, werkt het herinstalleren van de chipset driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:42
Is het niet gewoon een uitleesfout? cpu-z laat bij mij ook lompe dingen zien op m'n laptop

Ik weet ook niet of sony wel een bios heeft op die laptop die de nieuwe processor ondersteunt.

[ Voor 35% gewijzigd door haarbal op 28-12-2011 13:30 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
zomaar een hersenspinsel, werkt het herinstalleren van de chipset driver?
heeft helaas niet geholpen.
Is het niet gewoon een uitleesfout? cpu-z laat bij mij ook lompe dingen zien op m'n laptop
eVGA e-leet laat ook hetzelfde zien. btw als ik throttlestop run dan gaat ie wel netjes naar zijn max speed
Ik weet ook niet of sony wel een bios heeft op die laptop die de nieuwe processor ondersteunt.
als de bios het niet zou ondersteunen dan zou ik niet eens kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:56
Het zou best kunnen zijn dat deze bios niet 100% compatible is met deze cpu??

Sony geeft je alleen de garantie dat de bios goed werkt met de cpu die er vanaf fabriek in zit, niet 1 die je er zelf in gooit.

Zijn er op internet geen mensen die dezelfde cpu in een sony vaio hebben gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 22-05 20:09

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wat zegt je bios zelf. Want bij mij is CPU-Z echt wel brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-05 10:00
Haal de accu eruit, haal hem van het netstroom af en houd de powerknop een aantal seconden/minuten ingedrukt. De BIOS moet wss nog gereset worden.

Edit: TJUNCTION Ik volgens mij bij deze CPU 105°C, dus hij zou nog lang niet moeten throttlen, dat doet hij pas va. een graadje of 90-95.

[ Voor 34% gewijzigd door naarden 4ever op 28-12-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
Haal de accu eruit, haal hem van het netstroom af en houd de powerknop een aantal seconden/minuten ingedrukt. De BIOS moet wss nog gereset worden.
my hero _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:57

D4NG3R

kiwi

:)

Legendary1985 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:55:
als de bios het niet zou ondersteunen dan zou ik niet eens kunnen booten.
Fout

Dat de bios het niet ondersteunt betekend niet dat het helemaal niet gaat werken. Het betekend echter wel dat het waarschijnlijk niet gaat werken zoals de bedoeling was. Bijv met die multiplier die niet lekker meegaat..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
Werkt het?
als een werkpaard LOL

[ Voor 36% gewijzigd door Legendary1985 op 28-12-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Beter toch? :Y) Veel succes en vooral plezier met je nieuwe CPU!

[ Voor 13% gewijzigd door naarden 4ever op 28-12-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
D4NG3R schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:08:
[...]

Fout

Dat de bios het niet ondersteunt betekend niet dat het helemaal niet gaat werken. Het betekend echter wel dat het waarschijnlijk niet gaat werken zoals de bedoeling was. Bijv met die multiplier die niet lekker meegaat..
Dude, wat een onzin. Als een BIOS een processor, of eigenlijk een manier van aansturen dus, niet ondersteund, zal hij niet eens POST beginnen. Hij moet een dan de processor dingen gaan vragen die hij niet zelf verstaat.

Wat was het ook alweer? Je moest altijd een compatibele processor gebruiken om een BIOS te kunnen updaten naar een versie die wel een nieuwere processor aankan. Gevalletje BIOS upgrade voor x6 compatibility bij het AMD kamp, rings a bell? Ik kan me nog zeer goed herinneren dat ik hier een Athlon Ii X2 250 heb liggen die ik heb gebruikt voor de BIOS update welke mijn x6 in staat zette te werken...

[ Voor 8% gewijzigd door naarden 4ever op 28-12-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:57

D4NG3R

kiwi

:)

naarden 4ever schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:12:
[...]

Dude, wat een onzin. Als een BIOS een processor, of eigenlijk een manier van aansturen dus, niet ondersteund, zal hij niet eens POST beginnen. Hij moet een dan de processor dingen gaan vragen die hij niet zelf verstaat.

Wat was het ook alweer? Je moest altijd een compatibele processor gebruiken om een BIOS te kunnen updaten naar een versie die wel een nieuwere processor aankan. Gevalletje BIOS upgrade voor x6 compatibility bij het AMD kamp, rings a bell? Ik kan me nog zeer goed herinneren dat ik hier een Athlon Ii X2 250 heb liggen die ik heb gebruikt voor de BIOS update welke mijn x6 in staat zette te werken...
Lees mijn post nog een keer.. Vaak word een processor verkeerd herkend of weet de BIOS niet precies hoe hij er mee moet omgaan. En dan schakelt hij over op de meest basic settings die die kent. En in dit geval is dat dus met een verlaagde multiplier.

Dat de CPU niet op de support list staat betekend nog niet direct dat het _helemaal_ niet gaat werken. Veilloos zal het niet gaan, anders stond hij wel op de support list. Maar je PC dom in een boot loop laten hangen hoeft ook niet altijd te gebeuren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
D4NG3R schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:15:
[...]

Lees mijn post nog een keer.. Vaak word een processor verkeerd herkend of weet de BIOS niet precies hoe hij er mee moet omgaan. En dan schakelt hij over op de meest basic settings die die kent. En in dit geval is dat dus met een verlaagde multiplier.

Dat de CPU niet op de support list staat betekend nog niet direct dat het _helemaal_ niet gaat werken. Veilloos zal het niet gaan, anders stond hij wel op de support list. Maar je PC dom in een boot loop laten hangen hoeft ook niet altijd te gebeuren.
Nog nooit meegemaakt. Maar ik geloof je.

Maar als het een keer niet lukt... Ik weet wat je accountnaam is. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 18-05 23:38

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Je hebt gewoon gelijk D4NG3R.

Zelf ook gehad met een Phenom II x4 840T.
Bord zag hem als gewone 840 dus met locked multi en met 4MB L3. Kon de CPU ook niet unlocken.
Draaide en overclockte verder prima met de HT Ref.

Na een BIOS update naar de nieuwste zag hij hem prima als 840T en met de volle 6MB L3 en unlocked multi. Ook had ik toen 6 cores in m'n unlock menu en kon ik hem unlocken.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1