• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-12 15:37

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Heel simpel gezegd, ik zoek een mediaspeler waar XBMC op kan. Ik dacht eerst om via de playstation3 films te streamen vanaf de NAS maar dit krijg ik niet voor elkaar. Om het voor mezelf makkelijker te maken zat ik te denken aan een mediaspeler wat alles ondersteunt en wat de nas kan uitlezen.
Ik kwam de RaspberryPi tegen maar ook de Refee M6.

Nu heb ik een paar vragen:
- wat zijn de verschillen types en waar op te letten (het liefst niet te veel tweaken maar een beetje is geen probleem)
- hoe is de bediening van XBMC op een mediaspeler, kan zoiets via een normale afstandbediening?
- waar moet ik nog meer op letten?

De mediaspeler zou via hdmi op een versterker aangesloten worden, maar verwacht dat dit geen probleem moet zijn. (Budget zou ongeveer max 100euro zijn)

Update:
Ik heb ook nog de MINIX Neo X5 (http://www.androidminicom...nix-neo-x5-tv-box-custom/) gevonden en zoiets lijkt me ideaal, en als zoiets makkelijker is dan is mn budget wel op te rekken.
Ook heb ik gezien dat XBMC vaak via een app (android) te bedienen is, is dit altijd het geval of alleen bij sommige hardware?

[ Voor 19% gewijzigd door Griffin op 07-05-2013 09:41 ]

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:34
Een raspberry zou moeten volstaan. De minix neo x5 is niet krachtig genoeg voor 1080p.

Wanneer je je raspberry via hdmi aansluit op de receiver en vervolgens naar de tv kun je de raspberry met de televisie afstandsbediening bedienen mits je televisie cec ondersteunt.

Je kunt dan gewoon je NAS gebruiken als data opslag voor de films.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
sweebee schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:13:
Een raspberry zou moeten volstaan. De minix neo x5 is niet krachtig genoeg voor 1080p.

Wanneer je je raspberry via hdmi aansluit op de receiver en vervolgens naar de tv kun je de raspberry met de televisie afstandsbediening bedienen mits je televisie cec ondersteunt.

Je kunt dan gewoon je NAS gebruiken als data opslag voor de films.
Ik durf niet te zeggen of mn TV cec ondersteund (het is iig een 1,5 jaar oude Samsung, meer weet ik zo even niet). Verder gebruik ik niet de afstandbediening van mn TV maar een logitech Harmony One+, kan je hiermee ook de raspberry bedienen?

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online

Freedive

] Ken sent me _

Neem anders hier even een kijkje: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC

Staat eigenlijk alles wat je moet weten.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12 14:35
Griffin schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:26:
[...]

Ik durf niet te zeggen of mn TV cec ondersteund (het is iig een 1,5 jaar oude Samsung, meer weet ik zo even niet). Verder gebruik ik niet de afstandbediening van mn TV maar een logitech Harmony One+, kan je hiermee ook de raspberry bedienen?
Mijn bijna 3 jaar oude Samsung doet ook cec ondersteunen.
En ja, ik gebruik ook een Harmony One :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij Samsung noemen ze CEC ook wel AnyNet+, maar als je eht typenummer van je tv weet dan kun je zo vinden of deze CEC ondersteund. Je versterker zal het waarschijnlijk ook moeten ondersteunen.

ELKE xbmc installatie is met een app te bedienen mits de telefoon het ip nummer van het apparaat weet waarop XBMC draait en daar toegang toe heeft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Goed om te weten dat Raspberry Pi icm XBMC gewoon te bedienen is via de harmony One. Ik heb gecheckt en mijn TV UE40D6200 CEC (AnyNet+) ondersteunt. Mijn versterker (Marantz NR1501) kan CEC signalen doorsturen dus dat is ook mooi meegenomen.

Het [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC topic had ik al wat doorgenomen maar ga het nog wel een keer doorspitten.
Zoals ik het nu zie heb ik een Raspberry Pi, USB en HDMI kabel nodig.
Het enige wat nog een beetje onduidelijk is zijn de prijzen van de Raspberry Pi. Ik zie prijzen erg uit een lopen op verschillende Nederlandse bestel site. Any tips?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 12:08
Griffin schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 18:59:
Goed om te weten dat Raspberry Pi icm XBMC gewoon te bedienen is via de harmony One. Ik heb gecheckt en mijn TV UE40D6200 CEC (AnyNet+) ondersteunt. Mijn versterker (Marantz NR1501) kan CEC signalen doorsturen dus dat is ook mooi meegenomen.
Dat wetende, snap ik niet dat je de harmony dan nog gebruikt. Je kan namelijk met de remote van je Marantz dan ook je TV besturen (daarbij hang je dan de Pi uiteraard niet aan de TV, maar aan de receiver, aangezien je anders zeer waarschijnlijk beperkt wordt tot DD51 en zal je tv waarschijnlijk geen DTS-passtrhough doen. HD-audio is al helemaal een no-go wat dat betreft).
Eventuele andere rand-apparatuur (DVD-speler bijvoorbeeld) kan je even nazoeken of die hier ook mee uit de voeten kunnen.
Grootste voordelen daarvan zijn dat je met 1 remote alles bedient, zonder extra bekabeling of kosten en dat je, in tegenstelling tot de Harmony, geen line-of-sight met je hardware met uitzondering van je receiver nodig hebt. Oftewel, de Pi, DVD-speler etc kan je helemaal uit het zicht in een kast plaatsen als je dat wilt.
Het [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC topic had ik al wat doorgenomen maar ga het nog wel een keer doorspitten.
Zoals ik het nu zie heb ik een Raspberry Pi, USB en HDMI kabel nodig.
Het enige wat nog een beetje onduidelijk is zijn de prijzen van de Raspberry Pi. Ik zie prijzen erg uit een lopen op verschillende Nederlandse bestel site. Any tips?
Alles boven de 40,- (lees: Conrad) is te duur. Bij Farnell kan je ze prima bestellen. Wat je nodig hebt is het volgende:
- Pi (duh)
- Behuizing (optioneel)
- HDMI-kabel (3,- bij de Action. Zijn meestal prima voor dit soort doeleinden)
- SD-kaartje (minimaal 4GB, en hoe sneller hoe beter. Ik gebruik zelf een Class 10)
- Voeding (neem een wat zwaardere dan wordt aangeraden. Vaak blijkt dat de voedingen niet helemaal aan hun specificaties voldoen, en een Pi is vrij kritisch daarin. Resultaten met de adapter van de iPad zijn erg goed hiervoor, aangezien deze 2,5A af kan geven. Volgens de specs zou 700mA voldoende zijn, maar zelfs met voedingen van 1,5A heb ik storingen ervaren die aan de voeding bleken te liggen).

Daarna is het een kwestie van een beetje software erop gooien en je kan draaien :) Zelf draai ik op mn Pi's OpenElec, wat perfect bevalt

iRacing Profiel

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12 09:04

j1nx

Geek - Enjoying life

Sommige mensen kennen mij misschien wel van de Refee M6, ik werk momenteel aan een project wat nog iets verder gaat als die M6.

http://www.thelittleblackbox.nl/

Er zit een groter team achter als je zou denken;
http://www.thelittleblackbox.nl/over-ons/ons-team/

Zoals je ook kan zien aan de mensen die er over praten;
https://www.facebook.com/ThelittleblackboxNL

Misschien een hoop links, misschien een beetje spammy, maar om af te sluiten. Ondanks dat ik niet geassocieerd ben ben onderstaande site, maar een van onze wholesale klanten is nogal een bekende vanwege een bepaald stukje software ;) ;
http://www.navixhardware.com/

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 10:59
Zelf zou ik alle Android-opties maar laten voor wat ze zijn. XBMC for Android is nog lang niet stabiel genoeg.

De Pi kun je ook direct aan een USB port van je TV aansluiten voor de stroom. Met een beetje geluk wordt hij dan ook meteen mee aan- en uitgezet. Samen met een kort HDMI-kabeltje blijft alleen een netwerkkabel de enige lange kabel.

Ik draai OpenELEC op een 8GB ADATA Class 10 kaartje, enigszins overclocked, via UTP kabel op het network , en voor de rest draait-ie goed stabiel.

Bediening via CEC heeft steeds meer mijn voorkeur, maar een Android app als Yatse biedt veel extra functionaliteit.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
De 500 mAh van een USB poort is toch niet genoeg voor een RPi model B?

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
kroegtijger schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 20:42:
[...]

Dat wetende, snap ik niet dat je de harmony dan nog gebruikt. Je kan namelijk met de remote van je Marantz dan ook je TV besturen (daarbij hang je dan de Pi uiteraard niet aan de TV, maar aan de receiver, aangezien je anders zeer waarschijnlijk beperkt wordt tot DD51 en zal je tv waarschijnlijk geen DTS-passtrhough doen. HD-audio is al helemaal een no-go wat dat betreft).
Eventuele andere rand-apparatuur (DVD-speler bijvoorbeeld) kan je even nazoeken of die hier ook mee uit de voeten kunnen.
Grootste voordelen daarvan zijn dat je met 1 remote alles bedient, zonder extra bekabeling of kosten en dat je, in tegenstelling tot de Harmony, geen line-of-sight met je hardware met uitzondering van je receiver nodig hebt. Oftewel, de Pi, DVD-speler etc kan je helemaal uit het zicht in een kast plaatsen als je dat wilt.
Tja toen ik de Harmony kocht wist ik dit niet. Ook is het zo dat ik hiermee UPC + PS3 + Marantz + TV bedien. Ik heb er zelfs wat meer mee bediend. Ook het gemak van de logitech vind ik gewoon heerlijk. Als de Pi met de harmoney (via TV -->Versterker --> Pi) werkt is dat voldoende.
[...]

Alles boven de 40,- (lees: Conrad) is te duur. Bij Farnell kan je ze prima bestellen. Wat je nodig hebt is het volgende:
- Pi (duh)
- Behuizing (optioneel)
- HDMI-kabel (3,- bij de Action. Zijn meestal prima voor dit soort doeleinden)
- SD-kaartje (minimaal 4GB, en hoe sneller hoe beter. Ik gebruik zelf een Class 10)
- Voeding (neem een wat zwaardere dan wordt aangeraden. Vaak blijkt dat de voedingen niet helemaal aan hun specificaties voldoen, en een Pi is vrij kritisch daarin. Resultaten met de adapter van de iPad zijn erg goed hiervoor, aangezien deze 2,5A af kan geven. Volgens de specs zou 700mA voldoende zijn, maar zelfs met voedingen van 1,5A heb ik storingen ervaren die aan de voeding bleken te liggen).

Daarna is het een kwestie van een beetje software erop gooien en je kan draaien :) Zelf draai ik op mn Pi's OpenElec, wat perfect bevalt
Thnx voor deze info, als ik dit zo bij elkaar op tel kom ik op ongeveer 60(ish) euro uit wat mee valt.
Ik zal er eens naar gaan kijken
Klojum schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:09:
Zelf zou ik alle Android-opties maar laten voor wat ze zijn. XBMC for Android is nog lang niet stabiel genoeg.

De Pi kun je ook direct aan een USB port van je TV aansluiten voor de stroom. Met een beetje geluk wordt hij dan ook meteen mee aan- en uitgezet. Samen met een kort HDMI-kabeltje blijft alleen een netwerkkabel de enige lange kabel.
coazter schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:01:
De 500 mAh van een USB poort is toch niet genoeg voor een RPi model B?
Bedankt voor de info, ik wil sowieso dan gaan voor een aparte USB laad stekker wat kroegtijger al meld, wil geen problemen met stabiliteit krijgen

• sypie
  • Niet online
Mocht je een iPad hebben: de adapter daarvan doet het ook prima.

Bij mij wordt de Pi gevoed uit de USB poort van de TV. Mijn LG TV is een jaar of 4 oud inmiddels en de USB poort is enkel voor de service, ik kan er dus niets mee. Die poort levert wel genoeg vermogen om de RPi draaiend te houden samen met een USB wifi-dongle.

De RPi zelf kost zo rond de €45, incl verzending: pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB)

Nu in de aanbieding bij: http://www.sossolutions.nl/product.php?id_product=9324189

Behuizing is een optie, ik heb er wel voor gekozen zodat ik 'm ook nog eens mee kan nemen naar school.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:25:
Mocht je een iPad hebben: de adapter daarvan doet het ook prima.

De RPi zelf kost zo rond de €45, incl verzending: pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB)

Nu in de aanbieding bij: http://www.sossolutions.nl/product.php?id_product=9324189

Behuizing is een optie, ik heb er wel voor gekozen zodat ik 'm ook nog eens mee kan nemen naar school.
helaas geen iPad maar wel zat andere adapters in huis, alleen even kijken welke niet gebruikt worden + welke sterk genoeg zijn. Anders koop ik wel een sterke.
Wat betreft de behuiding, ik vind het persoonlijk een must. Het apparaatje komt ergens in mijn media kast te liggen (moet de kast eens grondig schoonmaken en de kabels opnieuw ordenen) en dan heb ik liever niet een 'open' printplaat ergens liggen (zorgt ook voor wat extra bescherming).

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-12 23:35
j1nx schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:51:
Sommige mensen kennen mij misschien wel van de Refee M6, ik werk momenteel aan een project wat nog iets verder gaat als die M6.

http://www.thelittleblackbox.nl/

Er zit een groter team achter als je zou denken;
http://www.thelittleblackbox.nl/over-ons/ons-team/

Zoals je ook kan zien aan de mensen die er over praten;
https://www.facebook.com/ThelittleblackboxNL

Misschien een hoop links, misschien een beetje spammy, maar om af te sluiten. Ondanks dat ik niet geassocieerd ben ben onderstaande site, maar een van onze wholesale klanten is nogal een bekende vanwege een bepaald stukje software ;) ;
http://www.navixhardware.com/
Lijkt me interessant. Maar wel weinig info. Jammer dat optical out ontbreekt, heb ik nodig voor mijn logitech setje, misschien werkt doorlussen via tv, die heeft wel optical out.

Wanneer gaan jullie leveren?

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Als ik op de SOS Solutions website ga kijken bij de SD kaartjes zie ik ook een kaartje van 4GB waar debian 6 al op geinstalleerd is. In hoeverre is dit een winst? (of is installatie van alles (met OpenElec) echt peanuts zonder een voorgeinstalleerd kaartje)?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is een beetje weggegooid geld. OpenElec is het OS. Je installeert het niet 'binnen' debian oid.

• Klojum
OpenELEC is peanuts installeren, zeker vanaf een Linux (bv Ubuntu) pc. Extra uitgeven voor een pre-geingestalleerd Debian is overbodig.

Voor de rest, hier hangt de Rpi (rev B) aan een LG 2012 SmartTV, op de usb hub-aansluiting. Geen centje pijn.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ook onder windows is het erg simpel: Image downloalden, image writer downloaden, image writen met image writer :D.

http://squirrelhosting.co...osting-blog-info.php?id=9

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:53:
Ook onder windows is het erg simpel: Image downloalden, image writer downloaden, image writen met image writer :D.

http://squirrelhosting.co...osting-blog-info.php?id=9
Thnx voor de info.

Bestelling gaat geplaatst worden, de Pi met Black Cyntech behuizing, UTP kabel + 8GB class10 kaartje. Heb alleen geen RandomReader bij dus even de bestelling iemand anders laten plaatsen. En dan met geluk zaterdag binnen en anders volgende week.

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin op 08-05-2013 11:03 ]

• kroegtijger
Klojum schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:15:
OpenELEC is peanuts installeren, zeker vanaf een Linux (bv Ubuntu) pc. Extra uitgeven voor een pre-geingestalleerd Debian is overbodig.

Voor de rest, hier hangt de Rpi (rev B) aan een LG 2012 SmartTV, op de usb hub-aansluiting. Geen centje pijn.
Via Windows gaat het nog vele malen makkelijker. Img-file downloaden, ImageWriter software downloaden en naar je SD laten wegschrijven en het is alweer klaar. Te eenvoudig voor woorden :)

Vergeet trouwens niet om de additionele licences voor je Pi meteen te bestellen. Voor die nog geen 4,- is het zeker een nuttige toevoeging :Y

iRacing Profiel

• kroegtijger
Griffin schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:00:
[...]

Thnx voor de info.

Bestelling gaat geplaatst worden, de Pi met Black Cyntech behuizing, UTP kabel + 8GB class10 kaartje. Heb alleen geen RandomReader bij dus even de bestelling iemand anders laten plaatsen. En dan met geluk zaterdag binnen en anders volgende week.
8GB is erg ruim; zeker als je toch geen data erop gaat zetten maar uitsluitend OS kan je met 4GB of zelfs 2GB prima af, zonder dat je ook maar iets aan performance verliest.

iRacing Profiel

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:06:
[...]

Vergeet trouwens niet om de additionele licences voor je Pi meteen te bestellen. Voor die nog geen 4,- is het zeker een nuttige toevoeging :Y
Op de SOSSolutions site kan ik niets vinden wat betreft Licences, wat doet het verder?
kroegtijger schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:07:
[...]

8GB is erg ruim; zeker als je toch geen data erop gaat zetten maar uitsluitend OS kan je met 4GB of zelfs 2GB prima af, zonder dat je ook maar iets aan performance verliest.
Het verschil in prijs tussen de 4 en 8GB was 1,5 euro dus dan maar een grotere. Ik ga ook even kijken wat ik nog thuis heb liggen aan 4GB kaartjes (en welke snelheid), maar een 8GB kaartje is nooit verkeerd om te hebben (extra voor de camera oid).

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12 09:04

j1nx

Geek - Enjoying life

DarkShadow schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:32:
[...]

Lijkt me interessant. Maar wel weinig info. Jammer dat optical out ontbreekt, heb ik nodig voor mijn logitech setje, misschien werkt doorlussen via tv, die heeft wel optical out.

Wanneer gaan jullie leveren?
De eerste batch voor eind Mei is al uitverkocht (Ging toch wel even iets harder als we verwacht hadden). De tweede batch staat geplanned voor 15 Juni.

Er zijn deze week al wel weer wat samples geleverd, echter gaan die naar de review and wholesale mensen.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-12 23:35
Wacht ik reviews wel even af.

• kroegtijger
Griffin schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:51:
[...]

Op de SOSSolutions site kan ik niets vinden wat betreft Licences, wat doet het verder?
Zie http://www.raspberrypi.com/
Dit zijn de licenties voor MPEG-2 (o.a DVD, en de meeste TV-tuners) en voor VC-1 (WMV-files). Deze zitten standaard niet in je Pi, (dit om de prijs laag te houden; de Pi is nooit ontworpen als mediaspeler, maar als zo goedkoop mogelijke volwaardige computer) maar kan je wel activeren op deze manier. Daardoor kan je deze hardwarematig decoderen, aangezien de Pi niet krachtig genoeg is om dit softwarematig te doen.
Het verschil in prijs tussen de 4 en 8GB was 1,5 euro dus dan maar een grotere. Ik ga ook even kijken wat ik nog thuis heb liggen aan 4GB kaartjes (en welke snelheid), maar een 8GB kaartje is nooit verkeerd om te hebben (extra voor de camera oid).
Ik gebruik zelf een 32GB Class 10 (hadden niets kleiners meer liggen :') ) in de ene Pi, en een 4GB Class 4 in de andere Pi. Boottijden zijn niet heel schokkend anders (scheelt pakweg 2 seconden met OpenElec 3.0.2), maar bij het bijwerken van een interne library scheelt het wel weer enorm; de class 10 is aanzienlijk sneller dan. Met een centrale library zijn de verschillen verwaarloosbaar. Class 4 is dus prima werkbaar, maar het kan beter...

iRacing Profiel

• Klojum
kroegtijger schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:06:
[...]
Via Windows gaat het nog vele malen makkelijker. Img-file downloaden, ImageWriter software downloaden en naar je SD laten wegschrijven en het is alweer klaar. Te eenvoudig voor woorden :)

Via Windows nog vele malen makkelijker? Bij OpenELEC zit al een installer in de Raspberry pacakage die onder Linux werkt => Geen losse ImageWriter software nodig. De eigen installer van OE is al voldoende.

Da's pas makkelijk. >:)

• kroegtijger
Klojum schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:32:
[...]

Via Windows nog vele malen makkelijker? Bij OpenELEC zit al een installer in de Raspberry pacakage die onder Linux werkt => Geen losse ImageWriter software nodig. De eigen installer van OE is al voldoende.

Da's pas makkelijk. >:)
Als je al een Linux-doos hebt staan wel ja... Helaas is dat bij de meeste end-users niet het geval

iRacing Profiel

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Boeiend.... Conclusie is dat het simpel is, wat je ook maar gebruikt :D

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De Cubox is misschien ook nog interessant om hier te vermelden. Alleen is XBMC geloof ik nog niet zo uit ontwikkeld als bij de RPi

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Zie --> Griffin in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC"
Voor 60 euro klaar alleen nog beetje XBMC tweaken
Pagina: 1