Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 00:59

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik vraag me af waarom zoveel mensen angstig zijn over vliegen met geld.

Sommigen willen het geld "verstoppen", of gaan "proberen" om met het geld door de controle heen te komen op het vliegveld, maar wat zijn de nadelen van het opgeven van je geld?

Als je gewoon met wit geld, dat je verkregen hebt door het werk in Nederland, van bijvoorbeeld NL naar Marokko wilt gaan; dan hoef je toch niets "in te leveren"?

http://www.belastingdiens...ormulier_liquide_middelen

Hoe denken jullie erover?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Iets zegt me dat de overgrote meerderheid van de mensen die veel contant meeneemt en dat niet aangeeft, dat juist niet eerlijk heeft verkregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RemcoDelft schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:36:
Iets zegt me dat de overgrote meerderheid van de mensen die veel contant meeneemt en dat niet aangeeft, dat juist niet eerlijk heeft verkregen...
Of het in het land van bestemming gaat gebruiken voor doeleinden waar bij een normale transactie belasting mee gemoeid is / niet aansluit bij de opgegeven reden van reizen.

Dus mensen die dat geld meenemen voor familie, in plaats van het netjes als gift te declareren, of mensen die een toeristenvisum aanvragen, maar een zwik cash bij zich hebben om zich (illegaal) te vestigen.

Maar om specifiek antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: zo lang het vervoeren van geld netjes volgens de regels gaat heb je volgens mij inderdaad weinig te verliezen door het netjes aan te geven.

Hoogstens dat je wellicht wat lastige vragen krijgt omdat iemand gaat doorvragen waarom je met zoveel cash reist. Maar die vragen zijn een stuk makkelijker te beantwoorden als je het wel netjes aangeeft dan de vragen die je gaat krijgen als je het stiekem probeert te vervoeren :P

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 06-05-2013 14:49 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 08:54

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Op diverse vliegvelden hebben ze hier zelfs honden voor (om verborgen geld te kunnen detecteren). Verder denk ik dat het ook wel opvalt als je spullen door de x-ray gaan, een leuk bedrag boven de 10.000 begint toch al aardig wat briefjes te vormen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 15:25
Dat is het punt met de euro, dat is dus helemaal niet waar. 10.000 euro aan briefjes, is 20 briefjes van 500 euro. Dat valt echt niet op, op het moment dat het bijvoorbeeld in een boek zit. Dit is de reden dat de USD niet gedrukt wordt met hogere waarden, zodat je ten minste flink wat biljetten mee moet nemen om echt een significant bedrag te transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Dr. Horrible schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:57:
Dat is het punt met de euro, dat is dus helemaal niet waar. 10.000 euro aan briefjes, is 20 briefjes van 500 euro. Dat valt echt niet op, op het moment dat het bijvoorbeeld in een boek zit. Dit is de reden dat de USD niet gedrukt wordt met hogere waarden, zodat je ten minste flink wat biljetten mee moet nemen om echt een significant bedrag te transporteren.
Zou de reden niet zijn dat een groter briefje volkomen onbruikbaar is in dagelijks transactie verkeer bij bijv. winkels. 500 euro is eigenlijk al tamelijk zinloos

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als je een plausibele verklaring hebt dan is er weinig aan de hand. Houdt er wel rekening mee dat je mogelijk wat tijd gaat verdoen met het verhaal uitleggen.

Het hele punt van zaken aangeven bij de douane is juist om het netjes af te handelen. Soms bestaat dat uit het betalen van (invoer)belasting, soms uit het doen van een verhaal (geld) en soms uit het alsnog (boetevrij) afstand doen (wapens, voedsel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rukapul schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:08:
Het hele punt van zaken aangeven bij de douane is juist om het netjes af te handelen. Soms bestaat dat uit het betalen van (invoer)belasting, soms uit het doen van een verhaal (geld) en soms uit het alsnog (boetevrij) afstand doen (wapens, voedsel).
^^ Dat! Ik heb o.a. mijn strohoed, wasknijpers, rozijntjes en een appel aangegeven bij de douane in diverse landen. Ze vragen het, dus gewoon doen. Dan hoor je vanzelf of het goed is, en wat je terplekke mag achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Het geld komt gewoon uit loon; alles valt te verklaren. Was net bij Westernunion, 4800,- versturen, maar dan krijg je al persoonlijke vragen:
-Wie is de man?
-Waarom heeft hij je geld nodig?
-Waar komt het geld vandaan?
-Etc etc.

@Hierboven: Dat heeft denk ik te maken met ziektekiemen die op groente/fruit kan zitten. Australië heeft soortgelijke regels.

Ik zal even de douane bellen.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SalimRMAF schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:06:
Het geld komt gewoon uit loon; alles valt te verklaren. Was net bij Westernunion, 4800,- versturen, maar dan krijg je al persoonlijke vragen:
-Wie is de man?
-Waarom heeft hij je geld nodig?
-Waar komt het geld vandaan?
-Etc etc.
Kan ook best zijn dat ze die vragen deels stellen om jou te beschermen tegen oplichting. Buitenlandse oplichters vragen namelijk ook vaak om betaling via WU.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:08:
[...]

Kan ook best zijn dat ze die vragen deels stellen om jou te beschermen tegen oplichting. Buitenlandse oplichters vragen namelijk ook vaak om betaling via WU.
<3 Marokko is geen Nigeria haha. Ze vertelde me dat de overheid als ze daartoe redenen voor hadden, contact met me zouden opnemen.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:57

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan je geld toch gewoon op de bank zetten en dan daar pinnen...? Ik zou me niet veilig voelen met zoveel geld op zak denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:28:
Je kan je geld toch gewoon op de bank zetten en dan daar pinnen...? Ik zou me niet veilig voelen met zoveel geld op zak denk ik.
Da's maximaal € 500 per dag volgens mij. Dus dat gaat je wat dagen kosten. CC kan dan weer wel, maar dan mag je aardig wat provisie betalen volgens mij (als in het in NL op de CC zetten en in het buitenland opnemen).

Ik snap überhaupt ook al niet dat mensen dat geld in de ruimbagage doen... daar wil je toch al niets van waarde instoppen lijkt mij. En als je het verstopt is het doorgaans geen legaal verkregen geld of het heeft geen legaal doel. Anders heb je zoals aangegeven je motivatie wel klaar en ben je zo verder.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51

Duinkonijn

Huh?

Dit is de reden dat de USD niet gedrukt wordt met hogere waarden, zodat je ten minste flink wat biljetten mee moet nemen om echt een significant bedrag te transporteren.
Ze worden momenteel niet meer gedrukt, echter zijn er nogsteeds biljetten met hoge waarde in omloop:
Wikipedia: Amerikaanse dollar

Wikipedia: Large denominations of United States currency

[ Voor 13% gewijzigd door Duinkonijn op 06-05-2013 17:44 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 09:22

Basszje

Reisvaap!]

Post even hier als je het gaat proberen want het is wel een interessante casu :P

- Houdt rekening met extra belastingcontrole om te checken of het zwart is of niet.

- > 10.000 euro gaat normaal ook naar meldpunt verdachte transacties en consorten. De VS (oa) hebben hier toegang toe via de Swift-akkoorden (als ik mij niet vergis).

- Lastige vragen. En niet te vergeten 'hebberige' douane in landen waar het soms letterlijk een jaarsalaris of meer is.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel mensen zo geld heen en weer brengen. Iemand ideeen?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Hoe zit dit dan binnen Europa? Op het aangifte formulier staan namelijk 2 vinkjes; verlaat Europa of komt europa binnen. Toch werd mij in Frankrijk gevraagd door de doane (toen ik vanuit spanje kwam) of ik meer dan 10.000 euro contact geld bij me had.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Gewoon "wit" meer dan €10k mee de grens over nemen mag best. Je moet alleen aan kunnen tonen waar het vandaan komt. En daar hebben de meesten niet zoveel zin in.
Juist omdat het niet aan te tonen is. Geld van schimmige transacties, inkomsten van zwart werk, geld van anderen, dat je in opdracht van hen meeneemt.

Daar komt bij dat de gemiddelde vakantieganger of zelfs bereisd zakenman geen 10k meeneemt in contanten.

Ik vraag me dan ook af waarom je 10k in contanten mee zou willen nemen. Je zult niet de eerste zijn die even gelicht wordt. En op een vlucht vanuit Amsterdam naar Marokko? De laatste drie keer dat ik in Casablanca landde, moest mijn bagage door de scanner. Dan heb je best veel uit te leggen als je niet direct naar de douane bent gegaan met je 10k aan contanten.
M3rcury schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:49:
Hoe zit dit dan binnen Europa? Op het aangifte formulier staan namelijk 2 vinkjes; verlaat Europa of komt europa binnen. Toch werd mij in Frankrijk gevraagd door de doane (toen ik vanuit spanje kwam) of ik meer dan 10.000 euro contact geld bij me had.
Sinds wanneer moet je door de douane vanuit Spanje naar Frankrijk? Beide zijn Schengen-landen en daar geldt vrij verkeer van goederen

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Arthas schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:51:

Sinds wanneer moet je door de douane vanuit Spanje naar Frankrijk? Beide zijn Schengen-landen en daar geldt vrij verkeer van goederen
Was niet met het vliegtuig, maar met de auto. We werden staande gehouden door de douane, die op zoek waren naar drugs. Maar er werd ook gevraagd naar of we meer dan 10.000 euro contant bij ons hadden. Sterker nog, ik werd de volgende dag in frankrijk, nogmaals staande gehouden door de douane, waar nogmaals dezelfde vraag werd gesteld.

Vliegen of met de auto lijkt mij in dit geval niet zo veel uit te maken. :) Voor de auto gelden volgens mij dezelfde regels als voor het vliegtuig.

[ Voor 5% gewijzigd door M3rcury op 06-05-2013 17:59 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Daarbij is vrij verkeer van goederen een leuke theorie die in praktijk niet geldt voor de gemiddelde burger. Test de limieten van die regel maar 's ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Orion84 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:08:
Ik denk dat het met 'know your customer' regelgeving te maken heeft. Volgens mij interesseert het ze geen hol of je opgelicht wordt, zolang er maar fees worden betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
M3rcury schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:49:
Vreemd, je hebt binnen de EU vrij verkeer van goederen, arbeid en kapitaal. Volgens mij mag je binnen de EU dus zo veel meenemen als je wilt.

Interessant topic overigens, ik heb er zelf af en toe mee te maken als ik dollars voor mijn vader mee naar Zuid-Amerika neem. Scheelt hem zo'n 30% als ik ze meeneem t.o.v. lokaal omwisselen. Ook gaat het voor mij een rol spelen als ik ooit een deel van zijn erfenis naar NL wil overhevelen; het schijnt dat de banken daar iig niet aan internationale overboekingen doen etc.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Interessant topic eigenlijk.
Hebben we gisteren onze vrijheid gevierd, maar je kunt je afvragen hoe vrij we eigenlijk zijn.
Je eigen bezit meenemen naar een andere plek in de wereld, dat behoort toch bij vrijheid dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02

Spotter

Lichtnicht

Ook met Dollarbriefjes van 100 geen probleem. Ik heb daar ook wel mee gereisd voor de baas (Afrika..), en zoveel is dat inderdaad echt niet. Viel me de eerste keer best tegen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Dat je zoveel mee mag nemen als je wilt betekent niet dat er geen controle op witwassen, zwart geld, verdachte transacties kan plaatsvinden.

En wat hierboven gezegd wordt over zuid-amerika: daar zullen vast kapitaalsrestricties gelden. Invoer van cash geld kan dan weldegelijk ook aan restricties onderhevig zijn. Voor 30% koersverschil kun je eenvoudig een handeltje opzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 23:42
Ik ben ook wel eens gevraagd naar de herkomst van het geld toen ik 5000 euro bij mij had op Schiphol. Of ik bankafschriften had die het konden aantonen blablabla. Toen ik "vroeg" of ik bedragen onder de 10000 moest aangeven of aantonen mocht ik weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 15:31

Dido

heforshe

Henk007 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:29:
Hebben we gisteren onze vrijheid gevierd, maar je kunt je afvragen hoe vrij we eigenlijk zijn.
Je eigen bezit meenemen naar een andere plek in de wereld, dat behoort toch bij vrijheid dacht ik zo.
Hier in Nederland zijn we redelijk vrij, maar in het grootste deel van de wereld zijn mensen dat niet.
De dag dat we die vrijheid over de hele wereld kunnen vieren is nog wel even weg helaas.
Railgunner schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:25:
Interessant topic overigens, ik heb er zelf af en toe mee te maken als ik dollars voor mijn vader mee naar Zuid-Amerika neem. Scheelt hem zo'n 30% als ik ze meeneem t.o.v. lokaal omwisselen. Ook gaat het voor mij een rol spelen als ik ooit een deel van zijn erfenis naar NL wil overhevelen; het schijnt dat de banken daar iig niet aan internationale overboekingen doen etc.
En dat is dus een reden waarom veel landen vragen stellen als je veel cash meeneemt. Ze lopen inkomsten mis als je op de zwarte markt wisselt in plaats van bij de staat.

Overigens is het sowieso aan te raden om redelijke geldbedragen aan te geven als je verwacht ze ook weer mee het land uit te nemen. Je moet dan vaak aantonen dat je de buitenlandse valuta al bij je had en niet terp plekke (zwart) gekocht hebt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Rukapul schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:32:
En wat hierboven gezegd wordt over zuid-amerika: daar zullen vast kapitaalsrestricties gelden. Invoer van cash geld kan dan weldegelijk ook aan restricties onderhevig zijn. Voor 30% koersverschil kun je eenvoudig een handeltje opzetten ;)
Klopt, de limiet is daar overal 10.000 USD per persoon. Blijf ik netjes onder, heb geen zin in gezeur :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:53

Gerco

Professional Newbie

Arthas schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:51:
Ik vraag me dan ook af waarom je 10k in contanten mee zou willen nemen.
Toen ik het deed was het om bankkosten te voorkomen. Overmaken zou me minimaal $100 gaan kosten en daar had ik geen zin in. Aangezien ik toch naar NL kwam voor vakantie heb ik gewoon contanten meegenomen.

De bank (Rabo) keek overigens wel een beetje raar op toen ik dat kwam storten en die wilden toen opeens bewijs zien dat ik dat geld eerlijk verdiend had. Ik dacht dat die transacties pas vanaf 15 of 20k gingen tellen, maar voor minder wilden ze het ook weten. Gelukkig namen ze genoegen met een bonnetje dat ik die euros bij de bank in de US gekocht had. Mijn salarisstrookje hoefden ze nog net niet te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco op 06-05-2013 22:42 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Henk007 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:29:
Dat heeft niks met vrijheid te maken. Als je het netjes aangeeft is er ook helemaal geen probleem, dan ben je hartstikke vrij om je bezit mee te nemen. Vrijheid is niet alles mogen doen inclusief de wet overtreden. Mensen zijn hier zo vrij dat ze vergeten wat het precies inhoudt; dat het niet is alles mogen doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gerco schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:41:
Toen ik het deed was het om bankkosten te voorkomen. Overmaken zou me minimaal $100 gaan kosten en daar had ik geen zin in. Aangezien ik toch naar NL kwam voor vakantie heb ik gewoon contanten meegenomen.
Heb ik ooit ook gedaan, toen ik mijn eerste stint in Engeland had gedaan. Overmaken kostte geld, en de Rabobank had toen nog voor wisselen een vaste provisie van een rijksdaalder. Omdat je in Engeland alleen briefjes van 20 of minder krijgt bij de bank, puilden mijn broekzakken uit toen ik de cash bij de bank afhaalde :+

Maar dat zat nog ruim onder de 10,000 euro. Momenteel ben ik geld aan het overmaken naar Engeland voor huisaankoop, en met de SEPA is dat een stuk makkelijker.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
SEPA in de UK ook? Dacht dat het EUR only was, maar ook voor GBP? Dat moet ik dan een aantal collega's van me vertellen

edit:// blijkbaar wel dus dat ook non-EUR CCY onder de single euro payment area vallen

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 06-05-2013 23:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:57

Fiber

Beaches are for storming.

Met die nieuwe iban rekeningnummers moet geld overmaken naar het buitenland toch ook een stuk makkelijker worden...? Of zijn dat sprookjes? http://www.overopiban.nl/ Wel makkelijker, maar niet goedkoper?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@fiber - ja dat werkt uitstekend, laatst nog iets in Duitsland gekocht, ze hadden het geld binnen twee dagen en ik mijn aankoop in drie. In de zuidelijke landen (alles onder de Lek) duurt het misschien wat langer maar het is absoluut een vooruitgang - er zijn bedrijven die in NL zeggen dat een betaling 5 dagen duurt, dat is dus niet waar ;) (wat me er aan doet herinneren dat ik een maxict.nl eens ga sommeren).

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 06-05-2013 23:58 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

franssie schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:49:
offtopic:
SEPA in de UK ook? Dacht dat het EUR only was, maar ook voor GBP? Dat moet ik dan een aantal collega's van me vertellen

edit:// blijkbaar wel dus dat ook non-EUR CCY onder de single euro payment area vallen
SEPA is alleen EUR betalingen, maar dat kan dus ook naar het Verenigd Koninkrijk. Zie mijn aparte topic Kosten overmaken tegoeden naar buitenlandse rekening :)
Fiber schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:54:
Met die nieuwe iban rekeningnummers moet geld overmaken naar het buitenland toch ook een stuk makkelijker worden...? Of zijn dat sprookjes? http://www.overopiban.nl/ Wel makkelijker, maar niet goedkoper?
Oh, het is zeker makkelijker, maar wel afhankelijk van de bank. De ABN-AMRO is niet makkelijk, SEPA wilde maar niet lukken via internetbankieren en uiteindelijk heb ik een deel als wereldbetaling in ponden gedaan (met de bijbehorende kosten van ~45 euro), en de rest heb ik eerst naar mijn ING/Postbank rekening overgemaakt. Daar gaat de SEPA betaling wel makkelijk, alhoewel ik de eerste grote bijschrijving nog afwacht (het is hier een algemene vrije dag vandaag, morgen wil ik dat geld zien staan ;) ).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Alleen bestaat IBAN al een tijdje 8)7 . De huidige meuk is imo alleen propaganda. Het werkt wel overigens, maar voorheen moest je gewoon op de site van de bank zoeken naar de prefix van IBAN en nu staat het op je pasje. Waarom men ineens 'over' moet is mij henk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Basszje schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 00:21:
Alleen bestaat IBAN al een tijdje 8)7 . De huidige meuk is imo alleen propaganda. Het werkt wel overigens, maar voorheen moest je gewoon op de site van de bank zoeken naar de prefix van IBAN en nu staat het op je pasje. Waarom men ineens 'over' moet is mij henk.
Klopt. Ik kreeg wel eens een betaling van een buitenlandse organisatie voor werkzaamheden en moest dan altijd een IBAN/BIC geven. De BIC is niet echt meer nodig zo te zien, de IBAN was er allang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

BIC is internationaal (je mag raden waar ie voor staat), IBAN is EU.
Het verschil is dat BIC betalingen nog steeds internationaal (denk telex) zijn, en SEPA betalingen intra-nationaal en dus ook zo afgehandeld worden. Voor ons NL is dat niet direct een stap vooruit, maar voor heel veel andere landen in de EU wel. ING heeft bijvoorbeeld eea wel redelijk op orde, met IBAN alleen kan je gewoon geld overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 09:21
Railgunner schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:25:
[...]

Vreemd, je hebt binnen de EU vrij verkeer van goederen, arbeid en kapitaal. Volgens mij mag je binnen de EU dus zo veel meenemen als je wilt.

Nee, het Europese Hof heeft geoordeelt dat een land wel controle mag plegen over het invoeren en/of uitvoeren van kapitaal. Toestemming voor grote bedragen vereisen is een te grote belemmering maar een land mag wel degelijk bij invoer/uitvoer vereisen dat jij dit opgeeft, en dit ook strafbaar stellen als je het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Waarom zet je geld gewoon niet op een credit card, de doaune interesseert zich toch niet in plastic pasjes, voor mij werkt het uitstekend en uit de muur krijg ik nog een betere wisselkoers dan ik contact geld zou wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdams
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
10x500 euro in je portemonnee en en 10x in een envelopje met ansichtkaart boeit echt geen hond (zie je absoluut niets van)

Vaak genoeg gevlogen naar een scala aan landen, ook wel koffer doorzoekingen / scans gehad, maar ze hebben nog nooit in m'n portemonnee gekeken of door mn boeken gebladerd.

Of wil je een ton meenemen? Dan moet je je dealer maar vragen wat verstandig is. En als het echt wit verkregen en voor een wit doeleind is, even verdelen. Of op pokerstars/paypal zetten en ter plekke cashout doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

In genoeg landen (zoals Nederland, Duitsland, UK etc.) zal het niet zo'n probleem zijn, maar er zijn genoeg landen die behoorlijk corrupt zijn. Als één of andere corrupte douaneambtenaar in een kamertje achteraf je wat geld afhandig maakt dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:59
rotterdams schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:28:
10x500 euro in je portemonnee en en 10x in een envelopje met ansichtkaart boeit echt geen hond (zie je absoluut niets van)

Vaak genoeg gevlogen naar een scala aan landen, ook wel koffer doorzoekingen / scans gehad, maar ze hebben nog nooit in m'n portemonnee gekeken of door mn boeken gebladerd.
Totdat je niet zo koelbloedig bent, de douane doorheeft dat je zenuwachtig bent en grondig naar een oorzaak gaat zoeken. Natuurlijk, het kan allemaal goed gaan. Of niet.

Echter: soms lees je van die verhalen van mensen die bestolen zijn van 10K euro, gewoon op een markt ergens, en dan denk ik "waarom is iemand zo stom om zoveel contant bij zich te hebben?". Ofwel, door wisselkosten uit te sparen neem je een serieus risico om door bijvoorbeeld zakkenrollers je geld kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
Het is een beetje Europees om over geld zo lastig te doen en ook vanwege dat we in Europa meer en meer per bank werken. Als ze werk ervan wilde maken kunnen ze iedere Aziatische student in Schiphol medio Juli/Augustus aanhouden, die komen dan met ruim 20.000 euro minimaal het land binnen voor studie.

Ik werk zelf in China/Hong Kong en loop hier vaker rond met ettelijke tienduizenden euro's (en in RMB's is het best wel een indruk wekkende stapel). Hier is het vrij normaal om met veel cash rond te lopen. Betalingen lopen allemaal cash, transacties van account naar account lopen niet zo makkelijk dus wederom zie je soms mensen 10 a 20.000 euro ergens oppikken om vervolgens met een kleine plastic tas ergens anders weer in een ATM te voeren.

Ook tussen HK/SZ loop ik zelf met grote bedragen. Hier is het wel een beetje opletten, China is niet zo happig dat geld vertrekt echter bij aankomst heeft de ontvangende partij (HK duane) er geen moeite mee. Visa versa ben ik zelf al eens gestopt met een tas ivm dat de transactie moeizaam verliep en ook hier had de Chinese duane geen moeite mee.

Hoewel ik het met je eens ben er is een groot zwart ciruit ook binnen NL overigens vind ik het nog steeds dit net zoals met iedere criminele daad het aan de politie is om het aan te tonen en niet omgekeerd. Ik ben onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Anoniem: 318025 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 08:23:
Waarom zet je geld gewoon niet op een credit card, de doaune interesseert zich toch niet in plastic pasjes, voor mij werkt het uitstekend en uit de muur krijg ik nog een betere wisselkoers dan ik contact geld zou wisselen.
Eerst opnamekosten aftikken en daarna genaaid worden met de wisselkoers. Over het algemeen zijn de verschillen met lokale wisselkantoren echt enorm.

Verder is 10.000,- niet veel geld en kun je dit prima opgeven. Er is namelijk geen enkele controle op omdat er veel te veel transactie plaatsvinden. De controle op zwart of illegaal verkregen geld zit namelijk in de spagaat met wat de burger veel contant geld vind en wat in werkelijkheid veel contant geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met mijn DKB visa kaart in iedere geval niet, daar neem ik kosteloos het geld mee op, nadeel is wel dat wisselkoers niet die is van de dag dat ik het geld op neem, dus soms heb ik dan toch een lagere koers te pakken dan ik op gehoopt had.

Maar in China is de wisselkoers bij de banken gewoon lagere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdams
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
vanaalten schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:41:
[...]

Totdat je niet zo koelbloedig bent, de douane doorheeft dat je zenuwachtig bent en grondig naar een oorzaak gaat zoeken. Natuurlijk, het kan allemaal goed gaan. Of niet.

Echter: soms lees je van die verhalen van mensen die bestolen zijn van 10K euro, gewoon op een markt ergens, en dan denk ik "waarom is iemand zo stom om zoveel contant bij zich te hebben?". Ofwel, door wisselkosten uit te sparen neem je een serieus risico om door bijvoorbeeld zakkenrollers je geld kwijt te raken.
Eerste en tweede alinea zijn meestal ook dezelfde stumperds. Je leeft in de echte wereld, dus gewoon opletten wat je doet en als je weet dat je als een varken gaat lopen zweten dan moet je het niet doen, klaar.

Wil je geld mee "smokkelen" => risico dat ze moeilijk doen
Wil je geld aangeven => risico dat ze moeilijk doen

Ook wel vanuit China hierheen gevlogen, rijstkoker in de koffer, dat ziet er op de scan heel leuk uit ;-) net een hele dikke bom, je zie thet nl als een grote metalen cilinder. Als je dat gewoon normaal aangeeft van te voren doen ze niet eens de moeite om je koffer te openen.* Dus het ligt, vooral in de EU, 90% aan jezelf

In het buitenland zijn ze hooguit happig op een paar procent van je baggage.

*was bij aankomst in Nederland dus, niet bij het inchecken van de koffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had een föhn in mijn handbagage bij me. Dat ziet er pas leuk uit op de scan :p Was ook de enige keer dat ik mee moest naar zo'n hokje, maar zelfs dat is eigenlijk nog niet eens een probleem. Kost wat tijd en daarna kun je gewoon weer door. Met geld is dat echt niet anders hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Anoniem: 511904 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:00:
Ik had een föhn in mijn handbagage bij me. Dat ziet er pas leuk uit op de scan :p Was ook de enige keer dat ik mee moest naar zo'n hokje, maar zelfs dat is eigenlijk nog niet eens een probleem. Kost wat tijd en daarna kun je gewoon weer door. Met geld is dat echt niet anders hoor.
Dan ligt het eigenlijk met wie je in het hokje zit. Een dikke snor of een slanke chick. /3

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Ghehe dat had ik een keer met damesondergoed in mijn koffer. Dame van wie het was ging illegaal het land binnen dus die had alle belang bij slechte controle, maar helaas mocht ik wel mee het hokje in. Toen maar gedaan alsof het van mij was en alle Nederlanders zoiets bij zich hebben, meneer de Bulgaarse snor was volgens mij nog nooit zo geschokt. Was wel lekker snel het hokje weer uit :Y)

Overigens geeft ING bij mij consequent een betere wisselkoers op de automaat dan de meeste omwisselaars geven ( altijd actuele dagkoers ook ). in Zuid-Amerika was ING meestal ietsje beter dan de dagkoers en hier in Kiev maakt het vooral verschil of je gaat wisselen daar waar de toeristen zijn of bij een hokje die de locals ook gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SalimRMAF schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:13:
[...]

Dan ligt het eigenlijk met wie je in het hokje zit. Een dikke snor of een slanke chick. /3
Het waren Duitsers en ze konden er niet om lachen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 511904 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:00:
Je ziet toch duidelijk wat het is? Volgens mij hebben heel veel vrouwen dat bij zich.
Afbeeldingslocatie: http://www.kevincollinsfilm.com/IR-UV-X-Ray/X-Ray/Analog-X-Rays/i-tXx5M77/3/L/xray_scan_0010-L.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 11-05-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Basszje schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:30:
Overigens geeft ING bij mij consequent een betere wisselkoers op de automaat dan de meeste omwisselaars geven ( altijd actuele dagkoers ook ). in Zuid-Amerika was ING meestal ietsje beter dan de dagkoers en hier in Kiev maakt het vooral verschil of je gaat wisselen daar waar de toeristen zijn of bij een hokje die de locals ook gebruiken ;)
Zoiets las ik op internet ook al, ze deden aanraden je geld gewoon uit de ATM te halen met een credit card bij voorkeur.

En ik heb het vandaag eens voor grap uitgerekend, ik heb nog € 50 in de beurs, normaal zou ik daar 400 RMB voor uit de ATM kunnen halen, maar als ik € 50 in cash zou omwisselen krijg ik ruim 14 yuan minder, dat is dus bijna € 2 ie ik zou verliezen.

Dus ik heb de € 50 maar niet omgewisseld, ondanks dat ik het in Nederland weer niet op mijn bankrekening gestort krijg en er dus geen rente over krijg.

Met mijn DKB Visa card haal ik zonder koersopslag vreemde valuta uit een ATM, enige nadeel is ik kan niet zeggen van vandaag staat koers goed ik pin aan die koers, nee de afrekening vind plaats een paar dagen later, kan hogere koers zijn of lagere.

( Moet je dus voorstellen hoeveel je extra betaald als je cash omwisseld bij de bank. )

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 11-05-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

kwam tijdens een studie tegen dat het is om te voorkomen van financiering voor terrorisme etc...
Zal mij niets verbazen dat het qua contantgeld ook dezelfde regels betreft... controle dus.
10K is idd de limiet dacht ik.

Alleen wal at er aan contanten naar Mexico wordt gesluisd oid voor de ''drugwar''.. word je niet vrolijk van....
De euro is sterk en iedereen maakt daar gebruik van ...

Terecht dus die controles op grote bedragen geld. Moet je wel aanpakken!

[ Voor 102% gewijzigd door A87 op 21-05-2013 17:58 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Anoniem: 318025 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 09:24:
[...]

Zoiets las ik op internet ook al, ze deden aanraden je geld gewoon uit de ATM te halen met een credit card bij voorkeur.
Ja dus niet met creditcard, maar met maestro-kaarten in mijn geval. Hier krijg ik 10.38 hrv voor 1 euro momenteel terwijl met omwisselen het 10.20 is en sommige automaten me zelfs 9.48 hrv bieden. Zo dus, maar dat moet je dus per land en geval onderzoeken lijkt mij. Peru was ook goedkoper met mijn ING kaart, Paraguay niet dus ok dan hap ik wel dollars.

-edit Volgens mij is het tegenwoordig 14k, maar pin me er niet op vast. Het valt me op dat Tweakers grossiert in half en slecht advies - mij incluus - dus onderzoek zelf altijd. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Basszje op 22-05-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemcoDelft schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 09:20:
[...]

Je ziet toch duidelijk wat het is? Volgens mij hebben heel veel vrouwen dat bij zich.
[afbeelding]
Uhuh, maar hoeveel mannen...? :P

On-topic:
Ondertussen aardig wat jaar geleden, maar mijn vader heeft ooit enkele tienduizenden ponden in de vorm van Amex travellers cheques omgezet en is daarmee naar Spanje gegaan. Kostte schijnbaar wat, maar verwaarloosbaar tov het bedrag, en wel verzekerd tegen diefstal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Nog zoiets, sinds wanneer vragen ze wat je met het geld wilt doen, als je het van je bankrekening haalt?

Omdat je niet meer dan 1000,- kunt pinnen bij de bank, moest ik aan de balie en dus vroegen ze wat je met het geld (5000) gaat doen.

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ja, moest vragen, was voor een auto, "oh prima", klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

SalimRMAF schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 01:34:
Nog zoiets, sinds wanneer vragen ze wat je met het geld wilt doen, als je het van je bankrekening haalt?

Omdat je niet meer dan 1000,- kunt pinnen bij de bank, moest ik aan de balie en dus vroegen ze wat je met het geld (5000) gaat doen.

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt?
Wikipedia: Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme Zoals ik eerder al zei, banken (financiele instellingen) worden streng gereguleerd en gecontroleerd; ze moeten dit van de overheid voor onze veiligheid. Dus men moet niet klagen over de bank, maar over de tweede kamer :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zoijar op 07-08-2013 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik klaagde ook niet, had het hem duidelijk uitgelegd. Vind alleen wel dat ze zich mengen in privézaken.

Wat is de grens ongeveer? 1500,- wordt linea recta overhandigd.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dat het bij die €5k over witwassen of terrorisme gaat is onzin.
Ze vragen dat alleen om te kijken of ze je nog meer kunnen aansmeren (auto: verzekering, vakantie: reisverzekerig, etc.)
Ik heb zelf een paar maanden terug nog eens €7500 cash opgehaald, er werd geen enkele vraag gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Henk007 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:28:
Dat het bij die €5k over witwassen of terrorisme gaat is onzin.
Ze vragen dat alleen om te kijken of ze je nog meer kunnen aansmeren (auto: verzekering, vakantie: reisverzekerig, etc.)
Ik heb zelf een paar maanden terug nog eens €7500 cash opgehaald, er werd geen enkele vraag gesteld.
Hmm, ze vroegen of ik een auto wilde kopen, zei nee. Misschien komt het door mn op zn zachts gezegd on-nederlands uiterlijk. :D

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
Als je geld naar familie in Marokko wil sturen kun je het ook zo doen:
Open een bankrekening zonder internet bankieren en zonder mogelijkheid van rood staan.
Maak het geld over of stort het op die rekening. Stuur vervolgens de pinpas naar Marokko en als ze het veilig hebben ontvangen vertel je de pincode.

Open de rekening bij een andere bank dan die van jezelf, zodat ze het niet aan je betaalrekening koppelen of opmerken dat je binnen enkele minuten tussen Marokko en Nederland heen en weer reist ;)
Pagina: 1