Ik snap wel waarom men niet door heeft dat je met duizende spelers speelt. Technisch gezien speel je met duizenden maar practisch gezien speel je alleen.
Het spel heeft de potentie om een MMO te worden maar lijkt het niet te willen en hangt nu in het midden als een trage Anno 1404 light met een chatbox.
Ik mis de minimap waar ik kan zien waar mijn eiland is ten opzichte van mijn medespelers (competitie) en speciale NPC eilanden (piraten, neutrale NPC's etc), waarop je kan zien hoe goed (of slecht) jij het doet in verhouding met je directe omgeving.
Ik mis de handelsroutes op basis van deze minimap (net zoals in Anno 1404 maar dan groter).
Ik mis de ranglijsten waar je kan zien hoe goed je het doet op de server.
Alleen deze twee dingen (ranglijsten/worldmap) geven al zoveel meer het gevoel dat je echt met duizenden in een wereld speelt.
Ik mis de echte samenwerking. Pas vanaf 250 Merchants kan je met medespelers handelen wat ik nu niet meteen "selling point" vind. Het boeit mij niet heel veel of ik met spelers handel of met een computer.
Ik mis de gezamelijke doelen. Waarom zijn er bijvoorbeeld geen gezamelijke eilanden/gebouwen waarop je iets speciaals bouwt wat je met vele personen moet bouwen om bijvoorbeeld een bonus te krijgen.
Ik mis de uitdaging. Waar zijn de piraten? Waarom niet piraten eilanden die kunnen spawnen welke je gezamelijk moet aanpakken omdat ze je handelsvloot lastig vallen. Waarbij het overwinnen van de piraten(eilanden) ook weer een bonus/reward geeft.
Ik mis ook stiekem wel de militaire kant van Anno. Waarom niet "contested" eilanden die je kan veroveren/verdedigen die weer iets unieks bieden. Ik vind Anno geen PvP game en wil zeker niet dat iedereen elkaar maar af kan maken, maar speciale PvP eilanden en het vechten tegen piraten zie ik zeker zitten.
Bovendien, bij een city builder/simulator hoort eigenlijk op zijn minst iets van militaire kosten (en dan hoeft er niet eens PvP/PvE in te zitten) want dat zijn in het echt ook de grootste kosten van een stad/natie.
De game is op zichzelf heel solide, een echte anno game. Maar ik vrees als ze geen interactie tussen spelers bevorderen zoals in bovenstaande voorbeelde dat dit spel een kort leven zal hebben want het wordt snel saai zo ...