miniDSP ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06-2025
Hoi Tweakers,

Ik wil met een stereoamp (Marantz Pearl Lite) toch wat bassmanagement krijgen in mijn setup. Niet zo eenvoudig zo blijkt. Een crossover tussen mijn hoofdbron & amp lijkt nog het eenvoudigste. Het probleem is momenteel dat mijn zuilen werk verrichten dat eigenlijk veel beter door de sub kan gebeuren. (XLS200) Ook zou mijn amp minder werk hebben indien deze op voorhand geen lage frequenties binnenkrijgt. Na wat ge-google kwam ik miniDSP tegen, een configureerbaar apparaatje dat in verschillende smaken bestaat. Nu zie daar moeilijk door het bos de bomen en vandaar mijn vraag of iemand dit hier in zijn hifi setup heeft zitten. Ik vermoed dat er wel wat DIY speakerbouwers dit kennen, maar op het net vind ik moeilijk ervaringen met de toepassing waarvoor ik het zou gebruiken. Alvast bedankt om effe mee te denken! :)

Mensen die niet weten wat miniDSP inhoud, een korte resumé hieronder:

miniDSP provides a revolutionary new range of Digital audio Signal Processors (DSP) engineered to fit a wide range of applications. From a multi-way digital crossovers to a subwoofer processor, miniDSP platforms offer system design freedom in a credit card size form factor. Discover our range of innovative products for processing needs ranging from simple IIR crossover to advanced FIR platforms!

Afbeeldingslocatie: http://www.minidsp.com/images/stories/MiniDSP_pics/miniDSP-2x4-thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.minidsp.com/images/stories/MiniDSP_pics/miniDSP-kit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/206/minidsp21initialaudiose.jpg

http://www.minidsp.com/

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb er eentje in een highend portable radio (zelfbouw) zitten en een vriend heeft er eentje in zijn auto. Het is echt een prima product. Goed configureerbaar en doet wonderen met geluid.

Als je hem goed wilt gebruiken zal je ook moeten gaan meten en leren hoe je alles afstemt. Crossover is een ding, maar staande golven aanpakken (kamer invloeden) is ook een must. Dat gaat deels op gehoor maar deels ook door goed te meten en te analyseren.

De software is helaas niet realtime. Dus meten, luisteren, aanpassen, uploaded, meten / luisteren. Verder gewoon een top product. Zeker voor het geld.

Nadeel: extra a/d conversie. Daar horen sommige mensen het geluid van instorten. Ik heb daar geen last van. Kijk ook op zelfbouwaudio.nl op het forum. Daar kun je meer dan genoeg ervaring lezen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Zo'n dsp moet eigenlijk tussen de voor en eindversterker geplaatst worden, anders krijgt je sub altijd een vol line level signaal dat niet verzwakt is door de volumeknop. Dat kan best hard gaan en is daarnaast niet zo praktisch.
Met de pre-out en amp direct input op deze versterker kun je zo'n lus helaas niet maken zover ik kan zien. Je kunt even proberen hoe het klinkt door de bron direct op de sub aan te sluiten (volume zacht beginnen)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11-2025
Wat kost die miniDSP? Je kan ook een surround versterker kopen en daar de speakers en subwoofer op aansluiten. Speakers op SMALL instellen en een crossover frequentie kiezen zodat de bass naar de subwoofer gaat. Er is genoeg aanbod in goede en goedkope surroundversterkers zoder hdmi of hdmi 3D.

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06-2025
ShittyOldMan schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:18:
Zo'n dsp moet eigenlijk tussen de voor en eindversterker geplaatst worden, anders krijgt je sub altijd een vol line level signaal dat niet verzwakt is door de volumeknop. Dat kan best hard gaan en is daarnaast niet zo praktisch.
Damn, je hebt volledig gelijk. Tussen bron en amp plaatsen is dus een no-no. Ik heb intussen dit gevonden met een interessant schema. http://www.hifizine.com/2...ion-with-the-minidsp-2x4/

Afbeeldingslocatie: http://www.hifizine.com/files/2010/09/Figure-1.-System-diagram-with-miniDSP.png

Mijn versterker heeft een pre-amp out, en een direct power in ... zou ik deze kunnen lussen met die miniDSP ertussen? Ik vrees ervoor dat mijn amp de input circuits zal uitschakelen wanneer die power amp functie wordt geselecteerd ... maw. ik ben er nog niet :|

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je zou eventueel een werkloze versterker kunnen gebruiken als poweramp... Niet echt een mooie oplossing.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb er ook een en ik vind hem superhandig. Hij doet gewoon precies wat er op de website staat.
ShittyOldMan schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:18:
Volgens de handleiding kan je de MiniDSP ook gebruiken als volumeregelaar (zelf 1 potmeter op aansluiten). Het nadeel van de MiniDSP een verzwakt signaal uit laten sturen is dat je dynamisch bereik wat klein wordt, je verzwakt je signaal maar niet je ruis. Dat probleem heb je altijd als je het volume regelt voordat het signaal door de dsp heen is. (treedt op bij de A/D-conversie en ook bij de laatste stap van de MiniDSP, de D/A-conversie)
JvS schreef op maandag 06 mei 2013 @ 08:25:
De software is helaas niet realtime. Dus meten, luisteren, aanpassen, uploaded, meten / luisteren.
De meetsoftware misschien niet, maar de MiniDSP wel. Als je op synchroniseren drukt worden veranderingen die je op de pc instelt direct doorgevoerd, terwijl de muziek speelt. De dsp wordt dan gevoed via usb.

[ Voor 81% gewijzigd door TBTL op 31-05-2013 22:40 ]

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:21
Minidsp tussen pre-amp en amp is ook niet het beste idee, bij lage volumes verlies je dan resolutie in je AD/DA conversie.

Het best is om AD conversie te doen op lijn niveau, en een volumeregeling te plaatsen na de dsp. Nog beter natuurlijk is het om digitaal (S/Pdif) naar de DSP te gaan.

Je hebt dan dus nog een extra, 4-kanaals volumeregeling nodig na de DSP. Dat kan die minidsp zelf ook, die heeft een analoge ingang voor een potmeter (potmeter genereert een stuurspanning, de regeling zelf vindt digitaal plaats).

Externe volumeregelign kan bijvoorbeeld ook met een HT amp, maar dan schiet je je doel weer voorbij.

Aandachtspunt is wel dat die Minidsp een behoorlijke in- en uitschakelplop kan genereren. Voldoende om je speakers te beschadigen. Dus opletten met inschakelen (eerst dsp, dan amp)
Pagina: 1