Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding kapot na één dag, oververhit? Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

• Hanneswasco
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-01-2023
Hallo,

Gisteren is mijn nieuwe PC toegekomen en heb ik hem samengesteld. Gisterenavond heb ik hem eens goed uitgetest en lang gegamed en dergelijke, tot die opeens uit het niets uitviel. Hij ging ook niet meer aan (er gebeurt niets als ik op de power knop duw).

Ik had regelmatig mijn temperaturen gechecked met HWMonitor deze lagen rond de 55° C voor mijn processor en voor mijn videokaarten rond de 75° C (eerste kaart) en 65° C (tweede kaart) als ik aan het gamen was. Deze temperaturen zijn redelijk normaal, niet? Misschien wat aan de hoge kant voor mijn grafische kaarten, maar dat moet toch kunnen?
Daarnaast is de koeling wel redelijk goed denk ik. De behuizing komt standaard met twee fans, de CPU cooler heeft er ook nog eens 2, en dan heb ik er nog één extra in de kast geïnstalleerd.

Nouja, ik dacht dat het PC zichzelf had uitgeschakeld omdat de temperaturen te hoog lagen. Maar deze ochtend ging hij ook niet meer aan.

PC dus uit elkaar geschroefd en een testje gedaan met enkel het moederbord, processor, geheugen, één videokaart en voeding. Dan met zo'n schroevendraaiertje twee pinnetjes op het moederbord verbonden zodat hij opstart. De fans beginnen te draaien... en dan stoppen ze ermee. Als ik het echter met een andere voeding probeer, dan blijven ze draaien. De nieuwe voeding is de Seasonic G-Serie 650Watt, een hoog kwalitatieve voeding dus.

Hier een filmpje hoe het is met een andere, oude, voeding (het beeldscherm geeft aan dat er geen videokaart is, is omdat die oude voeding geen PCI-e aansluiting heeft), alles werkt hier bij:
[YouTube: http://youtu.be/MAnkHxL1wNQ]

En hier een filmpje hoe het is met mijn nieuwe voeding (Seasonic G-Serie 650Watt):
[YouTube: http://youtu.be/wWhTQtDW9YU]

Ik heb de voeding dus nieuw aangeschaft, bij Afuture.nl en heb de PC zelf geassembleerd. Aangezien deze niet open zijn op zondag en ik morgen geen tijd heb plaats ik dit topic hier, in plaats van hun onmiddellijk te contacteren. Kan het zijn dat mijn voeding oververhit is (aangezien deze net onder grafische kaarten zit en die wel redelijk warm werden) - en het dus mijn 'schuld' is? Of is het een foutje in de voeding en heb ik recht op een nieuwe?

Alvast bedankt!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-11 16:47
This video is private, kunnen wij dus niet zien.
Verder zou ik toch als eerste contact opnemen met Afuture.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als de voeding na 1 dag defect is kun je er van uit gaan dat je gewoon een nieuwe kan krijgen, dit is in mijn ogen een DOA.

Morgen gewoon bellen dat de voeding defect is en een nieuwe laten sturen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

klinkt als een brakke voeding ja. na 1 dag heb je zeker nog wel garantie

gewoon rma sturen dus ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Hanneswasco
Video's zijn nu openbaar, mijn excuses.

Dus ik kan eisen dat ze onmiddellijk een nieuwe voeding sturen, zodat ik geen maanden moet wachten ... en dan uiteindelijk terug een nieuwe krijg (dat had ik met mijn grafische kaart enkele jaren terug :P)?

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-11 16:47
Denk niet dat je kan eisen dat ze direct een nieuwe voeding gaan opsturen.
Normale gang van zaken is aanmelden bij Afuture voor garantie.

[ Voor 1% gewijzigd door SlowDown op 05-05-2013 15:30 . Reden: typo ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

Niet meteen beginnen met eisen etc. je hebt gewoon garantie.
Even een mailtje sturen naar rma@afuture.nl met de melding dat je voeding DOA is. Dan krijg je vanzelf antwoord wat je verder moet ondernemen. Afuture kan er ook niks aan doen dat een voeding DOA is.

"When you grow up your heart dies"

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-11 11:59

Perkouw

Moderator General Chat
sjaool schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:34:
Niet meteen beginnen met eisen etc. je hebt gewoon garantie.
Even een mailtje sturen naar rma@afuture.nl met de melding dat je voeding DOA is. Dan krijg je vanzelf antwoord wat je verder moet ondernemen. Afuture kan er ook niks aan doen dat een voeding DOA is.
DOA = Dead-on-arrival, dat is in dit geval dus niet juist. De voeding deed het in het begin wel, maar is later defect gegaan. :)

Wel gewoon een mailtje sturen naar afuture en dan aangeven dat de voeding het na één dag al spontaan niet meer doet en geef dan ook gelijk aan dat met een andere voeding het geheel wel werkt zodat ze zien dat je uitgesloten hebt dat het ergens anders aan ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door Perkouw op 05-05-2013 15:40 ]

• Hanneswasco
Bedankt voor jullie antwoorden. Heb een mailtje gestuurd naar Afuture. Nu maar hopen dat ik het snel mag verzenden en dat ze een nieuwe willen sturen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Voor zover ik weet is er geen wettelijke status of regeling voor DOA - dead on arrival.

Zelfs al zou de voeding defect vanaf dag 0 zijn, zou je hem meteen diezelfde dag zelf hebben teruggebracht, dan heb je niet meer rechten dan bij iemand waarbij hij na vijf maanden pas kapot gaat. Ofwel, ze mogen je afschepen met 'm opsturen naar de fabrikant, jou enkele weken zonder voeding laten zitten en de voeding gerepareerd naar jou terugsturen.

En in dat geval heb je uiteraard het recht om je mening in een shopreview te verwoorden. Een winkel die klant/servicegericht is stuurt meteen bij binnenkomst van de defecte voeding een fonkelnieuwe naar jou toe.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-11 12:18
vanaalten schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:51:
Voor zover ik weet is er geen wettelijke status of regeling voor DOA - dead on arrival.

Zelfs al zou de voeding defect vanaf dag 0 zijn, zou je hem meteen diezelfde dag zelf hebben teruggebracht, dan heb je niet meer rechten dan bij iemand waarbij hij na vijf maanden pas kapot gaat. Ofwel, ze mogen je afschepen met 'm opsturen naar de fabrikant, jou enkele weken zonder voeding laten zitten en de voeding gerepareerd naar jou terugsturen.

En in dat geval heb je uiteraard het recht om je mening in een shopreview te verwoorden. Een winkel die klant/servicegericht is stuurt meteen bij binnenkomst van de defecte voeding een fonkelnieuwe naar jou toe.
Ligt aan de shop, bij mijn oude werkgever gelde de D.O.A. zo'n 7/8 dagen. Als het product in deze tijd stuk gaat, of defect wordt geleverd, zou het product terug genomen worden, en zou je direct een nieuwe exemplaar krijgen. Na deze periode heb je "normaal" garantie, dus wachten op reparatie ;)

Maar dat zou je bij de leverancier moeten checken ;)

Specs!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

DOA: "Ook als hardware enkele dagen na levering de geest geeft, spreekt men van DOA. De koper heeft dan recht op een ander exemplaar en hoeft geen genoegen te nemen met reparatie".

Bij een toestel dat DOA is, of binnen een paar uur defect raakt kun je gerust van DOA spreken aangezien het apparaat het defect waarschijnlijk al gehad heeft bij het verlaten van de fabriek. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Hanneswasco
Ik heb Afuture dus gecontacteerd, pas antwoord na zo'n 24 uur. Vandaag pakketje op de post gedaan, ze betalen de verzending vanuit België terug, niet de dringende verzending, maar een standaard verzending. Daarnaast heb ik ook een nieuwe voeding gevraagd van enkele euro's duurder (de XFX ProSeries 850W XXX Edition), die is ook 80 Plus Silver i.p.v. Bronze, dus dat lijkt me beter? Nu heb ik ook nog wat meer speling en kan ik er later makkelijk nog een betere processor inzetten + alles overclocken. :)

Ik hoop dat ik de nieuwe voeding tegen het eind van de week binnenkrijg, maar dat zal moeilijk zijn met Hemelvaart..

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:13
heb ik ook aan de hand gehad bij een 600W coolermaster voeding, na 2 weken begaf die het.

RMA aangevraagd bij zercom

direct een andere meegekregen nadat ze zelf even getest hadden want hij lag nog op stock, prima service dus in dit geval bij zercom

De nieuwe voeding doet het nu +-1.5j zonder problemen

https://www.techpowerup.com/review/

• Hanneswasco
Ik heb gisteren m'n nieuwe voeding gekregen, ingeruild voor een XFX ProSeries 850W XXX, zodat ik zeker genoeg kracht heb en die is zelfs 80 Plus Silver, en die was maar 60 cent duurder. :)

Ze zijn niet van de snelste bij Afuture (antwoorden pas laat in de avond en verstuurden de voeding pas na het weekend, terwijl de kapotte voor het weekend toe kwam), maar ze zijn altijd zeer vriendelijk gebleven, verzending terugbetaald en de prijs is er ook erg goed.

Nog eens bedankt voor jullie hulp trouwens. :)
Pagina: 1