Game Server Specs

Pagina: 1
Acties:

• Commander
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-02 15:20
Beste mede Tweakers :D

Ik wil graag een game server maken waar ik met vrienden minecraft of counter strike source ( misschien later ook een ander spel maar de gameserver zal maar 1 server van een game tegelijk runnen :P )
Op minecraft wil ik graag zoiezo dat er 30 mensen in kunnen zitten zonder dat er lag is natuurlijk :)

Nu zat ik me dus af te vragen wat voor specs heb ik hiervoor eigenlijk nodig?
Ik heb tot nu toe dit samengesteld:

Moederboord: Asus sabertooth P67 (van de game pc)
Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30 Ghz (van de game pc)
8 GB of ram ( meer? )
Intel 330 Series 120GB
Intel netwerkkaart: Intel® PRO/1000 GT Desktop Adapter Low Profile Bulk
of moet ik meer naar deze kijken? http://www.bol.com/nl/p/p...adapter/9200000008865350/

Het moederboord en processor zal ik van mijn game pc pakken en dan een nieuw moederboord en processor kopen voor de game pc ( is dit slim of kan ik beter iets anders doen? )

Zijn dit goede specs voor de server die ik wil runnen? Of wat moet ik er nog aan veranderen?

-Marco

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 15:52

Umbrah

The Incredible MapMan

30 mensen? Wat voor connectie heb je? Je zou misschien een VPS oplossing kunnen overwegen.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Misschien gewoon eens op de Minecraft-site gaan kijken wat de aangeraden system specs zijn? Dat is daar namelijk gewoon terug te vinden (het kostte mij 17 seconden op het te vinden), inclusief network requirements etc. Ik veronderstel dat er iets soortgelijks voor andere games ook bestaat, of toch voor games zoals CS.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Commander
Umbrah schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:09:
30 mensen? Wat voor connectie heb je? Je zou misschien een VPS oplossing kunnen overwegen.
Glasvezel
Speedtest result van gister: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hZqsAJE.png

Als het moet upgrade ik naar 100MB/S met download en dan zal upload naar 80 gaan denk ik aangezien het glasvezel is? Maar dat is denk ik niet nodig XD
Aertsvijand schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:10:
Misschien gewoon eens op de Minecraft-site gaan kijken wat de aangeraden system specs zijn? Dat is daar namelijk gewoon terug te vinden (het kostte mij 17 seconden op het te vinden),
Ik heb daar ook gepost, maar het leek me slim om ook te kijken wat jullie ervan vinden ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Commander op 04-05-2013 14:18 ]

• MrKhalid
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
Je kunt beter een nieuwe moederbord en processor nemen, in plaats van de vorige uit je game computer.
8GB RAM is voor 30 spelers meer dan voldoende, ook met plugins er bij. Als processor kan je Xeon 1230V2 kopen, zo goed als een i7 .Volgens http://canihostaminecraftserver.com/ kan jij ongeveer 94 spelers aan met jou internetconnectie en RAM.

• Commander
Ok welk moederboard zou ik dan moeten kopen voor de server?
En deze processor voor de server zoals je zei http://ark.intel.com/products/65732

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 25-04 08:42
Beetje zuinig moederbord is bij een server nooit weg. Ik weet niet hoe groot dat systeem van je gaat worden, en hoeveel HDD's je nodig hebt. Het beste lees je even de TS van dit topic door, en dan de aanbevolen componenten: Het grote zuinige server topic
Je moederbord bepaalt voor het grootste gedeelte het verbruik, samen met de voeding. Neem dus een goede en betrouwbare voeding. :)
Misschien is een SSD met capacitors ook wel handig, voor als de stroom uitvalt, dan kun je de laatste data nog veilig wegschrijven. Intel 320 heeft dat sowieso, en de nieuwe Crucial m500 ook. Mocht je helemaal een klein ITX systeem willen bouwen, dan is een mSATA SSD niet verkeerd, neem dan een Crucial m4 of een Plextor. Goede moederborden waar die op kunnen staan hier.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Commander
@Martijn

Dankjewel voor je reactie :)
ik heb even een paar moederborden vergeleken die in je link zaten. En ik denk dat ik dan voor deze ga
pricewatch: Intel Desktop Board DQ77MK
Deze heeft ook 4 geheugen slots dus mocht 8GB ram niet genoeg zijn dan kan ik er altijd nog 2x 4GB bij prikken.

Ja een SSD met capacitor is idd wel handig ik heb ik ff nagekeken maar dat zie ik er niet bij staan bij Intel 330 120 GB. Ik ga er niet vanuit dat de stroon uitvalt ofzo. Heb ik thuis al 2 jaar niet meer meegemaakt :p
http://nl.hardware.info/p...s-120gb#tab:specificaties

En ik zat dan te denken aan deze voeding.
http://nl.hardware.info/p...ii-400w#tab:specificaties

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
dat zat bij de 520 als ik me niet vergis.

• MartijnLoarne
Prima bordje denk ik zo. Wil je wat meer budget gaan zitten en meer SATA poorten overhouden dan is dit een goede: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
Heeft echter geen mSATA. Maar ik weet niet of je dat ook graag wilt. Anders is dit ook nog wel een aardige denk ik: pricewatch: Intel DH77EB
Sandforce-SSD's zijn niet super betrouwbaar, de meest betrouwbare SSD's zijn de Intel 320, Crucial m4 of Samsungs 840 Pro, waarbij de laatste 2 sneller zijn dan de eerste.

Ook je voeding is erg belangrijk, daarop wil je niet besparen. Een erg goede, die ook erg efficiënt is als je PC in idle is, is deze: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Wat wil je verder voor hardware nemen? :)

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 09:09
Ga je er ook mods op installeren? of hele mod packs?

• Commander
@Martijn
hmm ja mij maakt het niet uit wat ik overhoud op het moederbord van mij part niks als ik alles heb aangesloten enzo :p
Dus ik houd het bij die intel denk ik, met die voeding die je net poste.
Dus dan word het dit denk ik:

Moederbord: Intel Desktop Board DQ77MK
Voeding: Seasonic G-Serie 360Watt
SSD: Intel 320 120GB
8GB ram van de server (die heb ik nog dit is gewoon standaard RAM van kingston)
Processor: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

De netwerk kaart ik weet niet welke ik moet pakken of heb ik die wel nodig??
Want met het moederbord wat ik nu pak dan zit dit al:

Externe verbindingen
Verbinding (Ethernet) 2x Ethernet 1Gbps
Aantal ethernet-verbindingen 2

Videokaart heb ik nog een oude liggen (aangezien die niet echt belangrijk is? )

@Erik een aantal plugins en wat mods.
Ik ben een eigen minecraft client aan het maken hiervoor met java :D

[ Voor 4% gewijzigd door Commander op 04-05-2013 16:25 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

mag ik vragen waarom je specifiek voor dat (dure) moederbord gaat?
je weet dat de Q77 chipset 'business-minded' is? ik zie niet waarom een goedkopere B75/H77 chipset niet zou voldoen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• MartijnLoarne
Het nadeel van die Xeon is wel dat die geen IGP heeft, en je er dus weer een videokaart bij moet steken. Dat gaat weer ten koste van het verbruik. Ik weet niet in hoeverre je HyperThreading kunt gebruiken, maar anders kun je ook gewoon een i5 3450 ofzo nemen, die heeft wel een IGP.
En ik zou een wat betrouwbaardere SSD nemen.
Verder denk ik ook wel dat een B75 of H77 bordje voor jou zal voldoen, tenzij je van die 2 ethernetpoorten gebruik gaat maken.

• Commander
Ik ging voor dat moederboard omdat ik zag dat die 4 Geheugensloten had, nu zou ik er dan 2 in gebruik hebben (2x 4GB) mocht ik meer ram nodig hebben dan kan ik dat er gewoon bij prikken.
En ik zag 2x Ethernet 1Gbps dat leek me wel goed, scheelt mij een netwerk kaart.
Ja 2x Ethernet ik zal er idd maar 1 gebruiken.

en @Martijn
Ik kan ook de i5 2500k van mijn game pc pakken die ik nu gebruik?
http://nl.hardware.info/p...-2500k#tab:testresultaten

Dan koop ik wel een i7 voor mijn game pc ;)

En welke SSD dan? want jij had het eerst over de intel 320 en nu zeg je dat die niet super betrouwbaar is :p

• MartijnLoarne
Voor het moederbord zou je ook gewoon eentje kunnen pakken met maar één ethernetpoort, als je er toch maar één gebruikt. Dan kun je ook voor een budget bordje gaan, bijvoorbeeld een de Asrock B75 Pro3-M of deze: pricewatch: Intel DH77EB

Je zou ook 2x 8GB kunnen nemen trouwens, dan kun je er later nog 32 van maken: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G
Maargoed, je hebt ook al 8GB nu, dus dat kun je ook gebruiken.
Je 2500K kan er ook in ja, zal in idle hooguit iets meer verbruiken, maar dat is peanuts. Voor games is een i7 niks sneller, dus je zou ook de i5 3350p kunnen nemen (heeft geen IGP, maar je hebt toch al een videokaart in je game PC neem ik aan).

Over de SSD: excuus, ik las verkeerd. De 320 is een prima keuze!

• Commander
Hmm ja ik denk dat ik dan voor dat ander moederbordje idd ga, ik zie er niks anders aan ofzo heeft ook een goede kabel aansluiting (1Gbps) heeft ook 4 ram slots.
hmm ja die ram vind ik eerlijk gezegt best wel duur 90 euro voor 2x 8 GB, dit ligt eraan wat de totaalprijs dadelijk is.
hmm ja dan laat ik de i5 2500k gewoon lekker in me game pctje zitten :) en dan ga ik voor de i5 3350p
SSD intel 320
en voor de voeding de Seasonic G-serie 360Watt

Dit is denk ik alles? Op de pc case na maarja die heb ik nog 1 staan :)
Dan zou ik op € 485,44 uitkomen.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
justshootme85 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:50:

Dan koop ik wel een i7 voor mijn game pc ;)
kan je net zo goed een i5 nemen. Aan hyperthreading heb je helemaal niks met gaming.

• Commander
Voordat ik alles bestel, Ik mis niks toch? (qua hardware)
Op de Graphics Card en PC Case na want die heb ik beiden nog (erg standaard/basic maar toch :p )

en dan verder nog 1 ding:
Windows server 2008 R2 of Microsoft Windows server 2013 ?
Of een ander OS?

[ Voor 31% gewijzigd door Commander op 05-05-2013 20:33 ]

• MrKhalid
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
justshootme85 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:31:
Op de Graphics Card en PC Case na want die heb ik beiden nog (erg standaard/basic maar toch :p )

en dan verder nog 1 ding:
Windows server 2008 R2 of Microsoft Windows server 2013 ?
Of een ander OS?
Misschien Linux anders Microsoft Windows server 2013.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
Ubuntu server 13.04. Gratis, snel en efficient. Daarbij komt ook bij dat bukkit en ubuntu beide gericht/gebaseerd zijn op een command line interface

• Commander
Hmm ja ok, maar windows server 2013 is ook gratis (ik heb licenties van bijna alle OS aangezien ik moet weten hoe de meeste werken, maar dat weet je meestal toch wel xD )

Van ubuntu weet ik niks XD
justshootme85 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:31:
iemand? :p

• hydrargyrum
pleur het in een wenslijst, als jij je niet inzet hebben wij ook vrij weinig zin om ons in te zetten.

• Commander
Ja ik snap je post wel, sorry dat ik ongeduldig ben maar ik wil het gewoon z.s.m. bestellen :p

• hydrargyrum
Dan maak je even in hoogstens 10 minuten een wenslijst aan, en dan stop ik even 10 minuten met school om er naar te kijken, eerlijke ruil, toch?

• Commander
Oke ik heb er 1 aangemaakt :D
gallery: justshootme85

• hydrargyrum
Volgende keer kan je beter op genereer RML klikken, en dan krijg je dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 152,-€ 152,-
1Intel DH77EB€ 87,85€ 87,85
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 92,30€ 92,30
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Intel 320 120GB€ 177,79€ 177,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,94

Voor de rest heb je alles als je al een kast hebt, weet je zeker dat dat een ATX-kast is?
anders heb je een probleem als je het moederbord wil installeren.

Ook kan je een aftermarket koeler pakken, maar dat hoeft niet. Het zal fijner zijn als je processor lang moet werken, en aangezien ik uitga van 24/7 of iets dat dichtbij komt is dit misschien een slimme optie.

voor de rest: veel plezier met je servert!

• Commander
Ok, dankjewel voor jullie reacties en hulp allemaal! :D

Ik had nog even gekeken en het was geen ATX kast maar een Dell (Optiplex 745 had ff tech specs opgezocht en het is geen ATX iig) is dus ik ga er ff 1tje uitzoeken + een aftermarket cooler ;)

De kast word denk ik iets van cooler master, die hebben altijd wel mooie kasten :)

Ik zal deze post later updaten met de kast die het dan word :)

-Edit deze kast word het waarschijnlijk :)
http://coolermaster.nl/product.php?product_id=5843

Ziet er strak en netjes uit en van binnen geluidsdemp stof, maar ik zoek nog even door want € 100,43 is een beetje duur voor een kast denk ik :p

En ik zat te denken over deze aftermarket cooler dan 30 euro dus niet al te duur ;)
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-118466

[ Voor 51% gewijzigd door Commander op 06-05-2013 14:40 ]

• hydrargyrum
Die koeler zou moeten passen met de kast, die is 200 mm breed, en de koeler 160, dus dat zou moeten passen, maar het wordt denk ik krap.
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B dan kan je beter zo'n soort koeler pakken, aangezien je toch niet gaat overklokken heb je geen 2 kilo wegend brok aluminium nodig om je cpu op een fatsoenlijke temperatuur te houden.
De kast die je gekozen hebt kost 100 euro, voor niet veel speciaals(naar mijn mening), dan is pricewatch: Cooler Master K280 een betere optie.

• Commander
hmm ja die cooler was ik ook tegen gekomen maar dat is wel met socket 1156 en de processor heeft 1155? :P

• MartijnLoarne
1155 en 1156 hebben dezelfde mounting, dus dat maakt niet uit :)
De Crucial m500 heeft ook capacitors, en is een stuk goedkoper, misschien is het ook wel de moeite waard om daar naar te kijken.
Wat betreft de kast ben ik het ook met hydragyrum eens, je kunt als je graag een stille kast wilt ook hiernaar kijken: pricewatch: Fractal Design Define Mini
En je kunt, nu je toch geen mSATA SSD neemt, ook naar een goedkoper moederbord kijken: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
Denk alleen wel dat die Intel in je lijst misschien wat zuiniger zal zijn, maar voor een mATX bord wordt deze aangeraden in het Grote Zuinige Server Topic.
Oh ja, en neem een i5 met een IGP, dan kun je ook nog beeld uit je server krijgen. Bijvoorbeeld: pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed

Rest ziet er goed uit :)

• Commander
Ah oke dat wist ik niet dat ze dezelfde mounting hadden ;) thx
dan ga ik idd voor die cooler want ik ga idd niet overclocken.

Hmm ja die processor is denk ik wel handig dan hoeft die oude videokaart die ik heb er niet in? ofwel? :p

En over die kast ben ik nog aan het nadenken, ik houd niet zo erg van die deurtjes in een pc kast aan de voorkant :) Heb nu een deurtje aan de voorkant @ game pc en ik vind dat gruwelijk iritant :p
en met die SSD ga ik ook ff over na denken :)

• MartijnLoarne
Videokaart heb je idd niet nodig bij een server als je ook al een IGP in je CPU hebt :)
Stille kasten zonder deurtje zijn er niet echt, behalve deze die net nieuw is en vrij duur: pricewatch: Corsair Obsidian 350D
Je kunt ook prima voor een normale kast gaan, je PC zal toch behoorlijk stil zijn. Als je eventuele harde schijven gaat toevoegen zullen die waarschijnlijk het meeste lawaai maken.

Wat betreft het moederbord heb je eigenlijk 2 keuzes, mSATA of niet.
Neem je een mSATA SSD, neem dan dit bord: pricewatch: Intel DH77EB
Neem je een normale (denk dat de m500 prima zal zijn voor jou) neem dan dit bord: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
Configuratie 2 is aanzienlijk goedkoper, en behoorlijk zuinig. Mux (een tweaker die het zuinigste desktop systeem ter wereld heeft), heeft dat Asrock bord ook al onderhanden genomen en kwam met een soortgelijk systeem als wat jij krijgt uit op 14W idle :)
Zie hier: mux' blog: BBG Zuinige Server (Maart 2013)
En hier heb je wat tips voor undervolten, om het zo zuiniger te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door MartijnLoarne op 07-05-2013 14:08 ]

Pagina: 1